مهدیه مومن آبادی؛ زهره میرحسینی؛ نجلا حریری؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: تحلیل رفتار جستجو و ارزیابی قضاوت ربط کاربران از بازیابی اطلاعات در محیط فرا پیوندی وب است.
روش شناسی: این پژوهش کاربردی/بنیادی است که با روش ترکیبی انجامشده است. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاعات و سایر حوزههای مختلف علوم در دانشگاه باهنر از سال ۹۶-۹۷ بودند؛ که با نمونهگیری هدفمند به تعداد ۵0 نفر ...
بیشتر
هدف: تحلیل رفتار جستجو و ارزیابی قضاوت ربط کاربران از بازیابی اطلاعات در محیط فرا پیوندی وب است.
روش شناسی: این پژوهش کاربردی/بنیادی است که با روش ترکیبی انجامشده است. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاعات و سایر حوزههای مختلف علوم در دانشگاه باهنر از سال ۹۶-۹۷ بودند؛ که با نمونهگیری هدفمند به تعداد ۵0 نفر انتخاب شدند. این پژوهش از طریق مشاهده و مصاحبه ساختاریافته با ضریب پایایی همسانی درونی بالاتر از (7/0) سنجیده شد و روایی (بیرونی و درونی) آن را 5 نفر از اساتید تائید کردند. از نرمافزارهای اس پی اس اس (ورژن 23) و مکس کیو دیای استفاده گردید.
یافته ها: یافتههای کیفی در بررسی تحلیل رفتار جستجو نشان داد در بین مرورگرها، فایرفاکس و در بین موتورهای کاوش گوگل بیشتر مورداستفاده بوده است. کاربران در الگویی 5 مرحلهای هر جستجو را تکمیل کردند: شروع جستجو، تدوین کلیدواژه، راهبری جستجو، بازیابی و ارزیابی نتایج، استخراج اطلاعات. در تدوین کلیدواژه، فن عام به خاص و در راهبری جستجو، دنبال کردن لینکها و منوها دارای بیشترین استفاده است. یافتههای کمّی در ارزیابی قضاوت ربط کاربران از نتایج نشان داد همه متغیرهای موردبررسی در وضعیت مطلوب قرار داشتند و میزان رضایت و ربط نتایج در بین دانشجویان رشته علم اطلاعات بیشتر از دیگر رشتهها است.
نتیجه گیری: افزایش کارایی سامانههای بازیابی اطلاعات و مهارت کاربران سبب بهینهسازی فرایند کاوش میگردد. نظامهای بازیابی هوشمند در تعامل اطلاعات نقش بسزایی دارند و در تعامل هر چه بیشتر و بهتر کاربر با نظامهای اطلاعاتی، می توان به اطلاعات معنادار و مرتبط دست یافت و این امر نیز درگرو درک سیستمهای اطلاعاتی از نیازها و رفتارهای کاربران است.
عباس دولانی؛ میترا شکوری فسقندیس؛ معصومه کربلا آقایی کامران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارزیابی رابطهی آن با رضایت کاربران میباشد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران و کاربران فعال کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در 21 شهرستان استان تشکیل میدهند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارزیابی رابطهی آن با رضایت کاربران میباشد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران و کاربران فعال کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در 21 شهرستان استان تشکیل میدهند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول بر اساس مدل کامرون و کوئین برای بررسی نوع فرهنگ سازمانی و پرسشنامه دوم به منظور بررسی رضایت کاربران طراحی شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شده است. یافتهها:یافتهها نشان میدهند از میان انواع فرهنگ سازمانی، فرهنگ بازاری فرهنگ حاکم در کتابخانههای عمومی استان می-باشد و فرهنگ قومی کمترین میانگین را در میان انواع فرهنگ سازمانی کسب کرده است. همچنین آزمون تحلیل همبستگی(176/0r=) نشان داد رابطه معنیداری بین رضایت کاربران و نوع فرهنگ سازمانی حاکم در کتابخانهها وجود دارد(015/0Sig=). همچنین، بین نظرات کتابداران در خصوص فرهنگ سازمانی بر اساس جنسیت، نوع استخدام، تحصیلات و سابقه کار کتابداران تفاوت معنیداری ندارد. نتیجهگیری: کتابداران بیشتر به الگوی فرهنگ سازمانی گروهی تمایل دارند. این نوع فرهنگ سازمانی (خانوادگی) بر روی موضوعات داخلی تمرکز دارد اما آزادی عمل در ارزشها بیشتر از ثبات و کنترل است. در این فرهنگ مدیریت سازمان از طریق کار تیمی، مشارکت و توافق عمومی است.