علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرضیه معارف وند؛ سعید مظلومیان
چکیده
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار ...
بیشتر
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش از فنون دلفی و جهت رتبه بندی عوامل شناسایی شده از تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که در زمینه عوامل ساختاری جهت تجاریسازی دانش در دانشگاه اصفهان، شاخص "وجود مراکز تجاریسازی در دانشگاهها یا ایجاد نهاد انتقال فناوری و تجاریسازی در دانشگاهها" بیشترین اهمیت را دارد. براساس مشاهدات صورت گرفته، دانشگاه اصفهان فاقد نهادی با ماموریت تجاریسازی دانش است. فعالیت های تجاریسازی به صورت غیرمتمرکز و از طریق دفتر ارتباط با صنعت صورت میگیرد. شاخصهای "تامین منابع مالی مورد نیاز در مراحل نخستین فرایند تجاریسازی(نمونه سازی و تست محصول)" و "برقراری روابط استراتژیک بین دانشگاه با صنعت برای مبادله، انتقال، و جذب نتایج تحقیقات" در رتبه های بعدی میزان اهمیت قرار گرفته اند.
نتیجه گیری: دانشگاه اصفهان فاقد ساز و کار مناسب جهت دریافت، ارزیابی و معرفی روند تجاریسازی تحقیقات است. وجود مرکز تجاریسازی دانش جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فرایند تجاری سازی تحقیقات ضروری به نظر میرسد. همچنین طراحی سیستم اطلاعاتی جهت معرفی زمینههای تحقیقاتی، ارتباط با صنعت می تواند گامی موثر در رفع موانع تجاری سازی مورد اشاره در نتایج تحقیق حاضر است.