مدیریت دانش
سجاد تابع جماعت؛ حسن احمدی؛ بهنود برمایه ور
چکیده
هدف: در این مطالعه به منظور شناسایی سطح بلوغ مدیریت دانشدر شرکت کیسون، از مدل پیشنهادی سازمان بهرهوری آسیایی و ماتریس اهمیت- عملکرد استفاده شده است تا با رویکردی ترکیبی درک بهتری از میزان بلوغ مدیریت دانش در شرکت کیسون صورت پذیرد.روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کاربردی و به شیوه پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل ...
بیشتر
هدف: در این مطالعه به منظور شناسایی سطح بلوغ مدیریت دانشدر شرکت کیسون، از مدل پیشنهادی سازمان بهرهوری آسیایی و ماتریس اهمیت- عملکرد استفاده شده است تا با رویکردی ترکیبی درک بهتری از میزان بلوغ مدیریت دانش در شرکت کیسون صورت پذیرد.روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کاربردی و به شیوه پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران و کارشناسان ارشد شرکت کیسون است. نمونه آماری از بین افرادی که دارای سابقه بیش از 5 سال فعالیت در حوزه ساخت و ساز بوده و از شروع پیادهسازی راهکارهای مدیریت دانش در این شرکت حضور داشتهاند انتخاب گردید. 147 نفر از مدیران و کارشناسان شرایط حضور در نمونه آماری تحقیق را داشتهاند که به علت احتمال عدم همکاری برخی افراد در طول تحقیق، نمونه گیری انجام نگردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ استاندارد ارزیابی مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی است. همچنین برای سنجش اهمیت- عملکرد از گویههای پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش در قالب ماتریس اهمیت- عملکرد(Martilla & James, 1998) استفاده شده است. به منظور بررسی روایی ابزار گردآوری دادهها از تحلیل عامل تأییدی و جهت بررسی پایایی ابزار گرداوری دادهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. به منظور تحلیل دادهها علاوه بر آزمونهای آمار توصیفی، از آزمون تی تکنمونهای به کمک نرمافزار اسپیاساس استفاده شده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل، به منظور رسیدن به حد مطلوب مدیریت دانش در شرکت کیسون، در مورد ابعاد فرایندهای دانشی و فناوری ادامه استراتژی فعلی، در مورد ابعاد رهبری و افراد، توقف سرمایهگذاری و تخصیص منابع، در مورد بعد یادگیری و نوآوری، بیتفاوتی، و در مورد ابعاد فرایند و نتایج مدیریت دانش بهبود فرایند و سرمایهگذاری باید صورت گیرد.
محمدحسین رونقی
چکیده
هدف: مدیریت دانش یک مزیت رقابتی برای سازمان به حساب میآید. مدلهای بلوغ مدیریت دانش به سازمانها جهت ارزیابی پروژههای مدیریت دانش و اخذ راهبرد مناسب برای پیشرفت کمک میکند. دانش نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا میکند. دانش به افراد و روابط بین آنها مربوط میشود. از همین رو در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت ...
بیشتر
هدف: مدیریت دانش یک مزیت رقابتی برای سازمان به حساب میآید. مدلهای بلوغ مدیریت دانش به سازمانها جهت ارزیابی پروژههای مدیریت دانش و اخذ راهبرد مناسب برای پیشرفت کمک میکند. دانش نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا میکند. دانش به افراد و روابط بین آنها مربوط میشود. از همین رو در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت دانش و خلاقیت ارزیابی میشود. روششناسی: این مطالعه پیمایشی توصیفی است که در آن از ابزار پرسشنامه جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. از بین مدیران و کارکنان فعال در حوزه فناوری اطلاعات به طور تصادفی 378 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل گردید. یافتهها: رابطه همبستگی بین خلاقیت و بلوغ مدیریت دانش (01/0 , p=40/0 r=) خلاقیت و سرمایه اجتماعی (01/0 , p=45/0 r=) سرمایه اجتماعی و بلوغ مدیریت دانش (01/0 , p=58/0 r=) بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین سرمایه اجتماعی و میزان بلوغ مدیریت دانش در بین شرکتهای فناوری اطلاعات وجود دارد بدین مفهوم که توجه به شبکه ها و هنجارهایی که بر رفتار افراد در سازمان حاکم است می تواند بر مدیریت صحیح دانش سازمان به خصوص انتقال دانش بین افراد تأثیر گذار باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی تأثیر معناداری بر خلاقیت و بلوغ مدیریت دانش در سازمانهای حوزه فناوری اطلاعات دارد. ایجاد جو مبتنی بر اعتماد بین کارکنان، بکارگیری اتاقهای فکر، تالارهای گفتوگو، راه اندازی فروم ها و چت روم ها جهت تبادل اطلاعات و تجربیات و برقراری هم اندیشیهای اجتماعی می تواند زمینه ساز دستیابی به وضعیت مناسبتر انتقال، تسهیم و خلق دانش در سازمان شود. همچنین، ایجاد تیمهای کاری هدفمند و استفاده از رهبر مناسب در تیم، ایجاد پاداشهای گروهی و ارزیابی عملکرد تیمی می تواند در تقویت تعاملات اجتماعی و در نتیجه ارتقای خلاقیت افراد موثر باشد.