علم سنجی
اورانوس تاج الدینی؛ محمدباقر نگهبان؛ حمید خواجه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از نرمافزار SPSS21 استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که تجربه پژوهشگران توان پیشبینی معنیدار برای کیفیت بروندادهای پژوهشی پژوهشگران را داراست و محیط علمی متغیر مناسبی جهت پیشبینی کیفیت بروندادهای پژوهشی نمیباشد. یافتههای دیگر این پژوهش حاکی از آن است که بین محیط علمی پژوهشگران و کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها در دانشگاه شهید باهنرکرمان رابطه وجود ندارد. بررسی رابطه بین تجربه پژوهشگران و محیط علمی آنها در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز نشان داد که بین این متغیرها رابطه معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که جهت افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باید دوری از کمیگرایی مورد توجه قرار گیرد. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ایجاد جو پژوهشی مناسب و فراهم کردن امکانات پژوهشی از قبیل امکانات مکانی، تجهیزات ابزاری (کتابخانههای مجهز، آزمایشگاهها و فنآوریهای روز) میتوانند بستر پژوهشی مناسب جهت بهبود کیفیت محیطی را مد نظر قرار دهند تا تبعاً هدف بهبود کیفیت تجارب پژوهشی و در نتیجه ارتقاء کیفیت بروندادهای پژوهشی موجبات ترقی و تعالی کشور در عرصهها و زمینههای مختلف را فراهم آورده و در نهایت تحقق اهداف آرمانی توسعه همه جانبه کشور فراهم گردد.