مدیریت دانش
لیلا نوروزی؛ امیر احمدی
چکیده
چکیدههدف: مطالعهی حاضر باهدف شناسایی جایگاه اقتصادی صنعت نشر الکترونیک در ایران با نگاهی حقوقی، بررسی صرفههای اقتصادی آن، امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب کاغذی و واکاوی آینده پیش روی این صنعت در ایران، انجام گرفته است.روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش مصاحبه، نگارش یافته و ...
بیشتر
چکیدههدف: مطالعهی حاضر باهدف شناسایی جایگاه اقتصادی صنعت نشر الکترونیک در ایران با نگاهی حقوقی، بررسی صرفههای اقتصادی آن، امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب کاغذی و واکاوی آینده پیش روی این صنعت در ایران، انجام گرفته است.روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش مصاحبه، نگارش یافته و روش نمونهگیری پژوهش بر اساس روش غیرتصادفی نمونهگیری گلوله برفی استوار است که یافتههای تحقیق با استفاده از روش کیفی گراندد تئوری بیان گردیدهاست.یافتهها: امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب چاپی و کاغذی در وضعیت کنونی امری نامحتمل به نظر میرسد. بر طبق آرای کارشناسان، صنعت نشر الکترونیک کتاب، صنعتی با صرفههای اقتصادی برای ناشران، پدیدآورندگان و خوانندگان میباشد و میتواند با کاهش قیمت کتاب، فصلی نو را در عرصه کتابخوانی ایران آغاز نماید که این امر نیازمند توجه به قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان، اشاعه و ترویج کتابخوانی در جهت بالا بردن میزان سرانه مطالعه، ایجاد زیرساختهای نشر الکترونیک و نیز تأمین امنیت شغلی ناشران الکترونیک است تا آینده نشر الکترونیک آیندهای روشن و توسعه محور باشد.نتیجه: بر طبق نتایج پژوهش، بررسی صنعت نشر الکترونیک کتاب در ایران نشان میدهد، این صنعت هنوز به جایگاهی اقتصادی فراخور وضعیت خود در سطح بینالمللی نرسیده و هنوز بازار کالایی از کتاب الکترونیک بهطور کامل تشکیل نشدهاست تا بتواند نیازهای مصرفکنندگان را پاسخگو باشد. لازم است که بازنگری اساسی در صنعت نشر ایران به وقوع بپیوندد. با توجه به مواردی که اشاره شد، میتوان به این نتیجه رسید که لازم است پژوهشهایی مدون در این زمینه انجام گردد تا عوامل دخیل در صنعت نشر الکترونیکی بتوانند موقعیت را بهخوبی سنجیده و گامی بدون ریسک درراه آینده قرار دهند.
هاجر قدمی حسبن آبادی؛ میترا پشوتنی زاده؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: : هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است.روش شناسی: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس ...
بیشتر
هدف: : هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است.روش شناسی: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 23 و ایموس نسخه 22 استفاده شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. مشارکت کنندگان 460 نفر از دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بودند، که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.یافته ها: تحلیل مسیر دادههای پژوهش نشان داد که تمامی مسیرهای تعیین شده در مدل مفهومی پژوهش به جز تأثیر مستقیم "نتیجه کسب شده" بر "درک سودمندی" معنادار بوده و مدل از برازش کلی قابل قبولی برخوردار است. متغیر تعدیلگر "تجربه" تنها رابطه بین "هنجارذهنی" و "قصدرفتاری" را توانست تحت تأثیر قرار دهد. به این معنی که هرچه تجربه نوجوانان در استفاده از فناوری بیشتر باشد، بر قصد رفتاری آنان در استفاده از کتاب الکترونیک تأثیر بیشتری میگذارد. هیچ یک از متغیرهای تعدیلگر داوطلبانه و تجربه نتوانستند اثری بر دیگر روابط مدل داشته باشند.نتیجه گیری: بسیاری از کشورهای توسعه یافته کتاب الکترونیک را به عنوان قالبی جداییناپذیر در کتابخانهها، مدارس، آموزشگاهها و بسیاری از مراکز، پذیرفته و از مزایای آن در حال بهرهمندی هستند. نتایج این پژوهش که بر روی گروه نوجوان و دانشآموز بر اساس مدل TAM3 انجام شد نیز نشان داد با گامهای مشخص و دقیق میتوان بسیاری از فعالیتها و سرمایههای خود را در راستای استفاده هرچه بیشتر از این فناوری هماهنگ کرده و به عنوان یک رفتار فرهنگی مثبت به جامعه معرفی نمود.
شماره انگلیسی
سحر پژوه نیا؛ زویا آبام؛ رویا برادر
چکیده
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده ...
بیشتر
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده است. پژوهش متشکل از دو گروه آزمایش (آموزش بهوسیله کتاب الکترونیک و کتاب چاپی) و یک گروه کنترل (آموزش سنتی) بود. جامعه مورد پژوهش را تمامی کودکان 5/4 تا 6 سال ساکن در شهر اصفهان تشکیل میداد. پپیشآزمون و پسآزمون بر روی کودکان، قبل و بعد از اجرای مداخله، بهوسیله ابزار اندازهگیری که پرسشنامههای استاندارد بود، به عمل آمد. دادههای به دست آمده از پژوهش بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که نمرههای پسآزمون کودکان، بعد از انجام مداخله، در سه گروه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و آموزش سنتی باهم متفاوت است. بطور کلی مقایسه آموزش بهوسیله کتاب چاپی و آموزش سنتی، نتایج متفاوت اما نزدیک به هم را نشان داد اما مقایسه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی با کتاب چاپی و آموزش سنتی متفاوت و معنادار بود. همچنین در مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون کودکان در هریک از ابعاد مهارتهای سواد اورژانسی، تفاوت نمرات در سطح اطمینان 99% تأیید شد. ضمن اینکه در بررسی تأثیرپذیری کودکان از مداخله از لحاظ تفاوت جنسیتی، تفاوت معناداری میان دختران و پسران مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد آموزش بهوسیله کتابهای الکترونیکی و چاپی به عنوان آموزشی فوقبرنامه میتواند تأثیر معناداری در کسب یا افزایش مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی ایجاد نماید. از این رو، مهدکودکها، مراکز پیشدبستانی، کتابخانههای کودکان و نوجوانان میتوانند در پیوند با سایر فعالیتهای آموزشی و در کنار متخصصان تعلیم و تربیت مهارتها و سواد اولیه را در کودکان و قبل از ورود به مدرسه تقویت نمایند.