شماره انگلیسی
سحر پژوه نیا؛ زویا آبام؛ رویا برادر
چکیده
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده ...
بیشتر
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده است. پژوهش متشکل از دو گروه آزمایش (آموزش بهوسیله کتاب الکترونیک و کتاب چاپی) و یک گروه کنترل (آموزش سنتی) بود. جامعه مورد پژوهش را تمامی کودکان 5/4 تا 6 سال ساکن در شهر اصفهان تشکیل میداد. پپیشآزمون و پسآزمون بر روی کودکان، قبل و بعد از اجرای مداخله، بهوسیله ابزار اندازهگیری که پرسشنامههای استاندارد بود، به عمل آمد. دادههای به دست آمده از پژوهش بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که نمرههای پسآزمون کودکان، بعد از انجام مداخله، در سه گروه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و آموزش سنتی باهم متفاوت است. بطور کلی مقایسه آموزش بهوسیله کتاب چاپی و آموزش سنتی، نتایج متفاوت اما نزدیک به هم را نشان داد اما مقایسه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی با کتاب چاپی و آموزش سنتی متفاوت و معنادار بود. همچنین در مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون کودکان در هریک از ابعاد مهارتهای سواد اورژانسی، تفاوت نمرات در سطح اطمینان 99% تأیید شد. ضمن اینکه در بررسی تأثیرپذیری کودکان از مداخله از لحاظ تفاوت جنسیتی، تفاوت معناداری میان دختران و پسران مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد آموزش بهوسیله کتابهای الکترونیکی و چاپی به عنوان آموزشی فوقبرنامه میتواند تأثیر معناداری در کسب یا افزایش مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی ایجاد نماید. از این رو، مهدکودکها، مراکز پیشدبستانی، کتابخانههای کودکان و نوجوانان میتوانند در پیوند با سایر فعالیتهای آموزشی و در کنار متخصصان تعلیم و تربیت مهارتها و سواد اولیه را در کودکان و قبل از ورود به مدرسه تقویت نمایند.