علم سنجی
هوشنگ حکیمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی میباشد. دادههای مربوط از سامانه علمسنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شدهاند ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی میباشد. دادههای مربوط از سامانه علمسنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شدهاند و همچنین از دادههای دگرسنجی فعالیتهای پژوهشی 852 نفر محقق عضو سازمان در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت فراهم گردیدند. برای تجزیه وتحلیل آماری از دو آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین هر یک از شاخصهای اندازهگیری شده در شبکه ریسرچگیت بود. از آمار استنباطی (آزمونهای همبستگی اسپیرمن، کروسکال والیس و من- ویتنی) نیز جهت سنجش روابط و وجود یا عدم وجود اختلاف بین متغیرهای مورد بررسی استفاده شد.یافتهها: حدود یک چهارم پژوهشگران جامعه مورد مطالعه، عضو شبکه ریسرچگیت بوده و به فعالیت در آن مشغولند. دادههای دگرسنجی نشان داد بین میزان فعالیت در ریسرچگیت و سطح رتبه علمی در اعضای هیئت علمی رابطه مستقیم وجود دارد و با افزایش رتبه علمی در اعضای هیئت علمی، میزان فعالیت علمی آنان نیز بیشتر میباشد. همبستگی بین رتبه آر. جی. به ترتیب با استنادها (862/0)، مشاهدات (813/0) و تألیفات (799/0) در میان شاخصهای دیگر از همه قویتر ولیکن با پرسش (124/0) و پاسخ (280/0) ضعیفترین بوده است.نتیجهگیری: مشارکت پژوهشگران در شبکههای اجتماعی علمی موجب افزایش فعالیت علمی و دستیابی به دانش روز آنان گردیده و افزایش بهرهوری را در سازمان در پی خواهد داشت. بنابراین اطلاعرسانی و ایجاد سازوکارهایی از سوی مدیران برای تشویق پژوهشگران جهت افزایش کمی و کیفی بروندادهای علمی در این زمینه و در صورت لزوم الزام به عضویت توصیه میگردد.
علم سنجی
فیروزه دوخانی؛ شیما مرادی
چکیده
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت دگرسنجی نشریات موجود در دو نمایهنامه علوم و علوم اجتماعی در سه کشور ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی و نیز شناسایی موضوعات، اسناد سیاستی و کشورهایی است که تا انتهای سال 2018 میلادی، از بروندادهای علمی و فناوری این سه کشور بهره بردهاند. روش پژوهش: روش: پژوهش کاربردی است و با روش توصیفی و بهرهگیری ...
بیشتر
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت دگرسنجی نشریات موجود در دو نمایهنامه علوم و علوم اجتماعی در سه کشور ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی و نیز شناسایی موضوعات، اسناد سیاستی و کشورهایی است که تا انتهای سال 2018 میلادی، از بروندادهای علمی و فناوری این سه کشور بهره بردهاند. روش پژوهش: روش: پژوهش کاربردی است و با روش توصیفی و بهرهگیری از شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی با بهرهگیری از فهرست نشریات نمایهشده در نمایه استنادی علوم و علوم اجتماعی وب آف ساینس و نیز گزارشهای استنادی نشریات به تفکیک ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی انجام شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بیشترین تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامه علوم و علوم اجتماعی متعلق به ایران است و در میان سه کشور، ایران بالاترین امتیاز دگرسنجی نشریات در نمایه علوم و علوم اجتماعی را دارد. همچنین، در هر سه کشور نشریات موجود در نمایهنامه علوم، بیشترین میزان توجه را در رسانههای اجتماعی دارند. کمتر از نیمی از نشریات مربوط به کشورهای ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی در هر دو نمایه، در اسناد سیاستی مورد استفاده قرار گرفتهاند و اشاره به نشریات ترکیه در این اسناد بیشتر از دیگر کشورها بوده است. همچنین موضوعات پزشکی و محیط زیست در این سه کشور بیشتر مورد توجه اسناد سیاستی بود.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بهرهگیری بروندادهای علمی در اسناد سیاستی در بیان اثرگذاری پژوهشها، طراحی و انجام اقداماتی برای توجه بیشتر به کیفیت و پوشش گستردهتر اسناد سیاستی توسط خدماترسانهای دگرسنجی احساس می شود.