موژان معارف؛ سودابه شاپوری؛ هاجر زارعی؛ شهرام صلواتی
چکیده
هدف: هدف اصلی نوشتار حاضر تعیین عناصر آمیخته ترفیع و رتبهبندی و امتیازدهی به کتابخانههای دیجیتال ایران برحسب استفاده از این عناصر است.
روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و هدف آن کاربردی است. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی ( چک لیست) است که پس از انجام مطالعات اسنادی و میدانی، چک لیست آمیخته ترفیع تدوین و ازطریق ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی نوشتار حاضر تعیین عناصر آمیخته ترفیع و رتبهبندی و امتیازدهی به کتابخانههای دیجیتال ایران برحسب استفاده از این عناصر است.
روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و هدف آن کاربردی است. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی ( چک لیست) است که پس از انجام مطالعات اسنادی و میدانی، چک لیست آمیخته ترفیع تدوین و ازطریق روایی محتوایی مهمترین ابزار آمیخته ترفیع کتابخانههای دیجیتال ایران بر اساس معیار شناسایی شده و به عنوان جامعه آماری به شکل سرشماری از آن استفاده شده است نقطه سپس هر یک ازکتابخانه ها بر اساس امتیاز آن ها در استفاده از مولفه ها ی ترفیع، مورد ارزیابی قرار گرفته.
یافته ها: یافته ها نشان میدهد که کتابخانه دیجیتال تبیان و کتابخانه دیجیتال علوم و فناوری اطلاعات ایران با 44 امتیاز بالاترین رتبه و کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه نیرو با 6 امتیاز کمترین رتبه استفاده از عناصر ترفیع را دارند. کتابخانههای دیجیتال ایران بهصورت میانگین 3/26 درصد ویژگی از 49 ویژگی آمیخته ترفیع را دارا هستند؛ عامل تبلیغات با میانگین 9.07 درصد ویژگی از 14 ویژگی؛ عامل روابط عمومی با میانگین 10.07 درصد ویژگی از 12 ویژگی و عامل ترویج با 7.09 درصد ویژگی از 12 ویژگی را در این کتابخانه ها داشتند. تبلیغات آنلاین با میانگین 99/0 بالاترین رتبه در تبلیغات، کاتالوگهای تخصصی با کسب 8/0 امتیاز بالاترین میانگین روابط عمومی و نمایش محصولات جدید در سایت با 88/0 بالاترین امتیاز در عامل ترویج بوده است.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر، نشان دهنده موارد ترفیع شناسایی شده و تعیین عناصر ترفیع برای کتابخانه های دیجتال ایران است و میزان استفاده آنها از این عناصر را مورد بررسی قرار داده؛ همپنین این تحقیق به رتبه بندی کتابخانه های دیجیتال ایران بر اساس استفاده از عناصر آمیخته ترفیع پرداخته است تا بر اساس این نتایج بتواند به مدیران کتابخانه های دیجیتال ایران برای تصمیمگیری و سیاست گذاری بهتر درمورد شناسایی و اولویتبندی ابزارهای آمیخته ترفیع مناسب کمک کند، توجه به آمیخته ترفیع در قالب متغیرهای تبلیغات، روبط عمومی و ترویج به نحو شایستهای جهت تأمین و تضمین موفقیت کتابخانههای دیجیتال برای رؤیتپذیری بیشتر و ارائه خدمات بهتر برای مراجعان طراحی شده است.