علم سنجی
شیما مرادی
چکیده
هدف: ارتباطات بین ارکان مختلف جامعه و دانشگاه همواره مورد توجه بوده است. یکی از راههای شناسایی این ارتباط، ارزیابی اثر پژوهش ها بر جامعه (دولت، دانشگاه، صنعت) است، و تریپل هلیکس از مدلهای مطرح در این زمینه است. با توجه به افزایش حضور مردم در شبکههای اجتماعی، و امکان رصد سنجههای وبی آنها چون تعداد لایکها، بازدید، اشتراکگذاری، ...
بیشتر
هدف: ارتباطات بین ارکان مختلف جامعه و دانشگاه همواره مورد توجه بوده است. یکی از راههای شناسایی این ارتباط، ارزیابی اثر پژوهش ها بر جامعه (دولت، دانشگاه، صنعت) است، و تریپل هلیکس از مدلهای مطرح در این زمینه است. با توجه به افزایش حضور مردم در شبکههای اجتماعی، و امکان رصد سنجههای وبی آنها چون تعداد لایکها، بازدید، اشتراکگذاری، و غیره اثر حاضر در صدد شناسایی ظرفیتِ این شبکهها، نقاط قوت و ضعف آنها در تبیین رابطه جامعه و دانشگاه بر اساس مدل تریپلهلیکس است. جهت درک بیشتر این ظرفیتها، شواهدی از تعاملات پژوهشهای کووید 19 در شبکه شبکههای اجتماعی بر حسب سنجهها وبی ارائه شده است که پاسخ دانشگاهیان را نسبت به این چالش جهانی نشان میدهد.روش: این مقاله مروریِ است که در آن از رویکرد سندی و مبتنی بر شواهد با تکیه بر پژوهشهای کووید 19 استفاده شده است.. یافتهها و نتیجهگیری: مطابق با مدلهای چندگانه هلیکس، شبکههای اجتماعی در کشف ارتباطاتِ بین ارکان مختلف جامعه، بهویژه درک روابطِ تحت وب بهواسطه سنجههای گوناگون، ظرفیت و نقاط قوت بسیار دارد. لیکن، در تحلیلهای اینچنینی، توجه به محدودیتها و ضعفها در شش بُعد ابعادی چون مخاطبان، زمان ارائه محتوا، بستر موضوعی محتوا، نرمالسازی، بهرهگیری از متخصصان موضوعی، و غیره سوگیری احتمالی سنجههای وبی ضروری است تا اطلاعات معتبر و بلادرنگ به سیاستگذاران حوزه علم، فناوری، و نوآوری ارائه شود. نظر به قابلیتهای ارائه شده در این مقاله، در تفسیر سنجه های وبی ملاحظاتی وجود دارد که در این اثر ارائه شده اند.