مدیریت دانش
علیرضا عقیقی؛ پگاه کیانی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسیتأثیر تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفهای بر اشتراکگذاری دانش کارکنان با نقش میانجی اعتماد و توانمندسازیروانشناختی در آموزشوپرورش همدان انجام شده است.روش شناسی: این تحقیق ازلحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشیاست. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، مسئولین و کارکنانآموزشوپرورش ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسیتأثیر تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفهای بر اشتراکگذاری دانش کارکنان با نقش میانجی اعتماد و توانمندسازیروانشناختی در آموزشوپرورش همدان انجام شده است.روش شناسی: این تحقیق ازلحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشیاست. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، مسئولین و کارکنانآموزشوپرورش همدان است. جامعه آماری این پژوهش از نوع نامحدودو بر این اساس 384 نفر از کارکنان، مسئولین و کارشناسان این سازمان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطیتجزیهوتحلیل شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که: تعارض وظیفهای 64.3% از واریانس متغیر تعارض ارتباطی کارکنان، 29.8% از واریانس متغیر توانمندسازیروانشناختی کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند. تعارض ارتباطی 7.1% از واریانس متغیر توانمندسازیروانشناختی کارکنان 6.9% از واریانس متغیر اعتماد و 19.9% از واریانس متغیر اشتراک دانش کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند. توانمندسازیروانشناختی 28.8% از واریانس متغیر اعتماد کارکنان و 23.4% از واریانس متغیر اشتراک دانش کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند. اعتماد 37.5% از واریانس متغیر اشتراک دانش کارکنان آموزشوپرورش همدان را تبیین و پیشبینی میکند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اعتماد در روابط بین تعارض وظیفهایو اشتراکگذاری دانش کارکنانو در روابط بین تعارض ارتباطی و اشتراکگذاری دانش کارکنان نقش میانجی دارد. توانمندسازیروانشناختی در روابط بین تعارض وظیفهای و اشتراکگذاری دانش کارکنان و در روابط بین تعارض ارتباطی و اشتراکگذاری دانش کارکنان نقش میانجی دارد.