علم سنجی
گلایل صفوی جهرمی؛ سید حبیب الله طباطبائیان؛ پیام حنفی زاده؛ حامد حاجی میرزائی
چکیده
صنعت محتوای دیجیتال در سالهای اخیر منبع قابل توجهی برای خلق ثروت، اشتغالآفرینی، بهرهبرداری از توان بالقوه نیروی انسانی جوان و مستعد، بهرهبرداری از ظرفیت دانشگاهها و نهادهای پژوهشی و آموزشی و همچنین جریانسازی فرهنگی در کشورهای توسعه یافته بوده است. با این حال در ایران توجه کافی به این حوزه و بهرهبرداری از مزایای آن مغفول ...
بیشتر
صنعت محتوای دیجیتال در سالهای اخیر منبع قابل توجهی برای خلق ثروت، اشتغالآفرینی، بهرهبرداری از توان بالقوه نیروی انسانی جوان و مستعد، بهرهبرداری از ظرفیت دانشگاهها و نهادهای پژوهشی و آموزشی و همچنین جریانسازی فرهنگی در کشورهای توسعه یافته بوده است. با این حال در ایران توجه کافی به این حوزه و بهرهبرداری از مزایای آن مغفول مانده است و بررسیها حاکی از وجود شکافهای پژوهشی در ادبیات مربوط به این حوزه میباشد. هدف از تحقیق حاضر، ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزه صنعت محتوای دیجیتال با محوریت کودکان و نوجوانان و شناسایی نقاط مورد تأکید و نقاط خلا این حوزه است.روششناسی:پژوهش حاضر کاربردی و با استفاده از روش تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، تولیدات علمی است که در پایگاه اسکوپوس بین سالهای 1967 تا 2019 ثبت شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای علمسنجی استفاده گردید و شاخصهای مرکزیت برای کلیدواژهها استخراج شدند.یافتهها:شبکه همواژگانی ترسیم شده در نرمافزار UCInet از 115 کلیدواژه و 3578 رابطه تشکیل شده است. تراکم شبکه برابر 272/. است که تراکم پایینی میباشد. بین سالهای 1967 تا 2019، حوزه آموزش، فناوری و بازیهای دیجیتال، از مهمترین موضوعات بودهاند در حالی که حوزه فرهنگ و هویت، مغفول بوده است.نتیجهگیری:طبق یافتهها، مرکزیت درجه کلیدواژه Education برابر با 96 است که نشاندهنده ارتباط آن با 96 کلیدواژه دیگر است و بنابراین جنبه آموزشی محتوای دیجیتال نقش برجستهای در پژوهشها دارد. همچنین کلیدواژه Digital Device با مرکزیت درجه 70، حاکی از نقش قابل توجه ابزارهای دیجیتال در این حوزه است.