کتابخانه های عمومی
مهرداد باورصاد امیدیان؛ فاطمه نوشین فرد؛ محمدرضا فرهادپور
چکیده
هدف: هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شاخصهای همکنشپذیری سیستمهای اطلاعاتی دانشگاهی ایران و ارائه مدل پیشنهادی است.روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع کیفی است. در این مطالعه ابتدا تنوع سیستمهای اطلاعاتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانهای، جستجو ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شاخصهای همکنشپذیری سیستمهای اطلاعاتی دانشگاهی ایران و ارائه مدل پیشنهادی است.روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع کیفی است. در این مطالعه ابتدا تنوع سیستمهای اطلاعاتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانهای، جستجو در اینترنت و پایگاههای اطلاعات علمی مختلف پیشینههای مرتبط با موضوع هم کنش پذیری سیستمهای اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه با مرور پیشینه های تحقیق شاخص های مهمی که در مطالعات پیشین بررسی شده بودند استخراج گردیدند. شاخص های استخراجی با روش دلفی در سه راند ارزیابی شد. گردآوری دادهها با ابزار چک لیست انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه متخصصان کلیدی و خبرگان حوزه سیستمهای اطلاعاتی و مدیران فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی بودند. حجم نمونه 25 نفر از صاحبنظران و خبرگان در این حوزه بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با نرم افزارهای اکسل، اکسپرت چویس و اس.پی.اس.اس 23 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که شاخص های هم کنش پذیری سیستم های اطلاعاتی دانشگاهی ایران در سه دسته شاخص های فنی، معنایی و فرآیندی قرار میگیرند. رتبه بندی در سطح زیرمعیارها نشان داد که زیرمعیار قابلیت تعامل و تبادل داده با سیستم های اطلاعاتی (فنی)، قابلیت کدینگ علائم آموزشی و دانشگاهی (معنایی) و سازوکار اطلاع رسانی در مورد ارائه و به روز رسانی در رتبه اول قرار دارند.تیجه گیری: توجه به بهبود و ارتقای شاخص های هم کنش پذیری سیستم های اطلاعاتی دانشگاهی موجب تسهیل در همکاری سیستم ها با یکدیگر و بالارفتن بهره وری، اثربخشی، کارایی و بهبود فعالیت های کاری دانشگاهی میشود.