فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر ...
بیشتر
هدف: ذهنآگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاعیابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهنآگاهی و رفتار اطلاعیابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی - توصیفی است. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه ذهن آگاهی کوتاه شده 39 سوالی بائر و همکاران (2006) انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 421 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده مقیاسهای ذهنآگاهی شامل مشاهده، توصیف، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن را در بر میگیرد، و رفتار اطلاعیابی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد خرده مقیاس مشاهده، توصیف، مشاهده، عمل همراه با هوشیاری، غیرقضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن توانستند واریانس رفتار اطلاع یابی را به صورت معناداری تبیین کنند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از آن جهت که رفتار اطلاعیابی نشأت گرفته از ذهن افراد میباشد، یافتههای این پژوهش مبین تأثیر متغیرهای ذهن آگاهی بر رفتار اطلاع یابی است. همچنین نتیجه این پژوهش از بُعد نظری و عملی میتواند به تبیین روشنتر ذهن آگاهی بر رفتار اطلاعیابی منجر شود و درک عمیقتری نسبت به فرایند اطلاع یابی از منظر روانشناختی ارائه دهد.