محمدرضا فرهادپور؛ مریم درخشان
چکیده
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و موفقیت آنها در آزمون سواد اطلاعاتی و سواد رایانه ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است.روش شناسی: نوع مطالعه کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی انجامشده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و موفقیت آنها در آزمون سواد اطلاعاتی و سواد رایانه ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است.روش شناسی: نوع مطالعه کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی انجامشده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1397 به تعداد تقریبی 27000 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی نسبتی تعداد 377 نفر با فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابزارهای مطالعات پیشین حاوی 53 گویه جمعآوری و با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. 23 تحلیل شد.یافته ها: نتایج کلی نشان داد وضعیت متغیرهای خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات (میانگین=02/4)؛ استفاده از فناوری اطلاعات (میانگین=97/3)؛ سواد اطلاعاتی (میانگین=97/3) و سواد رایانه ای (میانگین=06/4) مطلوب است. ضمن اینکه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه مثبت و معناداری با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات (421/0 = β)، سواد اطلاعاتی (575/0 = β) و سواد رایانه ای (706 = β) دارد.نتیجه گیری: باور دانشجویان به توانائی ها و دانش خود در استفاده از فناوری اطلاعات می تواند استفاده آنها از فناوری اطلاعات، مهارت یابی در سواد اطلاعاتی و سواد رایانه ای را تبیین کند.