نوشین هرمزی نژاد؛ فاطمه فهیم نیا؛ مهشید التماسی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به ارائه چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات برای کسب و کارهای داده محور پرداخته است.
روششناسی: نوع تحقیق آمیخته و کاربردی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای ثبت شده با محوریت داده محور در پارک علم و فناوری استان تهران به تعداد تقریبی 200 شرکت بوده است، که برای بخش کیفی به روش گلوله برفی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به ارائه چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات برای کسب و کارهای داده محور پرداخته است.
روششناسی: نوع تحقیق آمیخته و کاربردی از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای ثبت شده با محوریت داده محور در پارک علم و فناوری استان تهران به تعداد تقریبی 200 شرکت بوده است، که برای بخش کیفی به روش گلوله برفی تعداد 15 نفر و برای بخش کمی با استفاده از جدول مورگان از کل شرکتهای ثبت شده با محوریت دادهمحور در پارک علم و فناوری استان تهران ، تعداد 132 شرکت به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخت بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی تحلیل محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای با استفاده روش دلفی فازی و نرمافزار SPSS19 انجام شده است.
یافته ها: یافتههای بدست آمده در بخش دلفی فازی با تعداد 15 نفر از خبرگان نشان داد که شاخص ارتقا محصولات و خدمات با استفاده از اطلاعات بیشترین وزن را داشته است. در رتبه دوم شاخص پایش اثربخشی و کارامدی بهبودهای صورت گرفته شده در جریان درآمدی شرکا بوده است. در ادامه شاخصهای توجه به نیازمندیهای مشتریان، توجه به میزان نیازمندیهای مشتریان و ایجاد خلاقیت و ایجاد زمینههای جدید و نوآورانه پایینتر از حد میانگین میباشند. بنابر سایر یافتههای بدست آمده تمامی مولفههای تطبیق دادن دادهها، تامین کنندگان دادهها و فراهم کننده داده دارای توانایی سنجش بعد خلق اطلاعات را دارا میباشد. شاخص ارتقا محصولات و خدمات با استفاده از اطلاعات با وزن 05391 / 0 بیشترین وزن را داشته است. همچنین، تمامی ابعاد خلق اطلاعات، انتشار اطلاعات و کاربرد اطلاعات دارای توانایی سنجش چارچوب سیاستگذاری اقتصاد اطلاعات را دارا میباشد و بیشترین میزان بار عاملی مربوط به بعد کاربرد اطلاعات با میزان بار عاملی 0.497 میباشد.
نتیجه گیری: پس از مصاحبه با خبرگان مشخص شد که بعد خلق اطلاعات دارای سه مولفه تطبیق دادن داده ها، تامین کنندگان داده ها و فراهم کننده داده که از اهمیت ویژه ایی برخودار است. در درجه دوم اهمیت انتشار داده ها می باشد اما کارکرد اطلاعات به دلیل خلق ارزش مهمترین بخش فعالیت سازمان است چون اطلاعات سازمانی باید در محصولات، خدمات و فرایندهای شرکت بکار گرفته شود.