مدیریت دانش
رضا رجبعلی بگلو؛ فاطمه تاجداری؛ فراز صادق وزیری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی است. استراتژی اقیانوس آبی به عنوان رویکردی جدید از استراتژی و نوآوری، از تحولات حوزه مدیریت استراتژیک است که هدف آن رشد و عملکرد پایدار سازمان است. این استراتژی در برابر استراتژی رقابتی قرار دارد. در مزیت رقابتی، سازمان سعی میکند ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی است. استراتژی اقیانوس آبی به عنوان رویکردی جدید از استراتژی و نوآوری، از تحولات حوزه مدیریت استراتژیک است که هدف آن رشد و عملکرد پایدار سازمان است. این استراتژی در برابر استراتژی رقابتی قرار دارد. در مزیت رقابتی، سازمان سعی میکند در رقابت با سایر رقبا، با استفاده از یک محصول یا خدمت، مزیت رقابتی بدست آورد و مورد اقبال مشتریان قرارگیرد. ایده استراتژی اقیانوس آبی با به چالش کشیدن رقابت، و همچنین با ارائه راهکارهایی نوین، به دنبال معرفی حوزه جدیدی برای کسب موفقیت در عرصه کاری و خدماتی است. از اینرو، در پژوهش کنونی، این پرسش مورد بررسی قرار گرفته که مهمترین عوامل قابل حذف، قابل کاهش، قابل ایجاد و قابل افزایش در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران کدامند؟روش پژوهش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی و مبتنی بر چارچوب نظری استراتژی اقیانوس آبی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ده نفر از اعضای هیئت مدیره کنونی و پیشین انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از فرایند مصاحبه، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در پیگیری و اجرای استراتژیهای خود به بازنگری نیازمند است؛ به بیان دیگر و بر پایه یافتههای پژوهش حاضر، ضروری است انجمن برخی از فعالیتها و اقدامهای جاری خود همچون تمرکز به رتبهبندی وزارت عتف برای انجمنها و فعالیتهای خارج از اولویت را کاهش داده و برخی از این فعالیتها و اقدامها همچون همکاریهای ساختاریافته با کتابخانههای مرکزی، ارتباط با جوامع علمی داخلی و خارجی، و تولیدات علمی را افزایش دهد. همچنین لازم است انجمن برخی از فعالیتها و اقدامهای خود همچون تدوین تفاهمنامههای غیرضروری و پیگیریهای مستقیم و موردی صنفی از انجمن را حذف کرده و وفعالیتها و اقداماتی همچون تعامل با همه ذینفعان حرفه، صنعت و جامعه، ارائه خدمات پلتفرمی و جذب بیشتر مخاطبان را جزو اولویتهای اجرایی خود قرار دهد.نتیجهگیری: چارچوب چهار اقدام تدوین شده در پژوهش حاضر بر پایه رویکرد استراتژی اقیانوس آبی، میتواند ابزار و رویکرد مناسبی برای سیاستگذاریهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران مورد توجه و استفاده اعضای هیئت مدیره این انجمن قرار بگیرد.