بهزاد محمدیاری؛ غلامرضا حیدری؛ سیاوش یاری
چکیده
چکیده هدف: پژوهشگران بیشتر از راه نوشتارها، از ایدهها، افکار و گفتار همدیگر بهره میبرند. افکار و ایدهها گاه به شکل پژوهشهای مرتبط با موضوعات تخصصی و پیشینه و ادبیات پژوهش ظهور میکنند.هدف این پژوهش مرور، تحلیل و نقد منابع تاریخ دانش مدون برای کمک به پژوهش در این موضوع است.روششناسی: این پژوهش نوعی پژوهش کیفی است که در آن از ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهشگران بیشتر از راه نوشتارها، از ایدهها، افکار و گفتار همدیگر بهره میبرند. افکار و ایدهها گاه به شکل پژوهشهای مرتبط با موضوعات تخصصی و پیشینه و ادبیات پژوهش ظهور میکنند.هدف این پژوهش مرور، تحلیل و نقد منابع تاریخ دانش مدون برای کمک به پژوهش در این موضوع است.روششناسی: این پژوهش نوعی پژوهش کیفی است که در آن از روش کتابخانهای و تحلیل انتقادی استفاده میگردد. یافتهها: در بیشتر کشورهای جهان و بهویژه در غرب مباحث تاریخی در مورد دانش مدون بیشتر با عنوان تاریخ یا تاریخچه اطلاعات و تاریخچه کتاب و کتابخانه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. متون تاریخی مربوط به دانش مدون شامل چند موضوع است: نوشتار و کتاب، نشریات، ترجمه، اطلاعات، فناوری اطلاعات، چاپ و نشر و تاریخنگاری. متون تاریخ نوشتار و کتاب قدمت بیشتری دارد. سپس ترجمه، نشریات، چاپ و نشر مورد توجه بودهاند. تاریخ اطلاعات، فناوری اطلاعات و تاریخنگاری اخیراً مورد توجه پژوهشگران بودهاند. توجه به فناوری در متون نمایان و پدید آمدن انواع و اشکال دانش مدون و سیر تحولات آن قابل توجه است. نتیجهگیری: تاریخ دانش مدون با نامها و موضوعات متنوع مورد توجه پژوهشگران بوده است. این متون بیشتر بر تولید و فرایند تولید تأکید دارند و بر مصرف دانش مدون و مطالعه و اثرات فردی و اجتماعی آن در جامعه در گذشت زمان نپرداختهاند. برخی از اشکال و انواع دانش مدون در پژوهشها مورد غفلت بوده، بیشتر متون در غرب تدوین گردیده و درباره مغربزمین است و تمدن شرق و بهویژه ایرانی و اسلامی کمتر مورد تحقیق پژوهشگران غربی بوده است. نیاز به پژوهش تاریخی بهویژه موضوعات مهمی که تاکنون مورد غفلت بوده، بارز است.
بهزاد محمدیاری؛ غلامرضا حیدری؛ سیاوش یاری
چکیده
چکیده:هدف: این تحقیق اصطلاح و مفهوم تاریخ دانش ثبت شده و اهمیت مطالعه و بررسی آن را با هدف درک موضوع معرفی می کند. جایگاه تاریخ در کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟ چرا از اصطلاح سابقه دانش ثبت شده برای این رشته تحصیلی استفاده می شود؟ چه نیازی به تحقیق در این زمینه است؟روش تحقیق: روش این مقاله نظری و تحلیلی است و از اصطلاحات ، ریشه شناسی و ...
بیشتر
چکیده:هدف: این تحقیق اصطلاح و مفهوم تاریخ دانش ثبت شده و اهمیت مطالعه و بررسی آن را با هدف درک موضوع معرفی می کند. جایگاه تاریخ در کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟ چرا از اصطلاح سابقه دانش ثبت شده برای این رشته تحصیلی استفاده می شود؟ چه نیازی به تحقیق در این زمینه است؟روش تحقیق: روش این مقاله نظری و تحلیلی است و از اصطلاحات ، ریشه شناسی و تحلیل تاریخی استفاده از اصطلاحات و مفاهیم استفاده می شود. این تحقیق بین رشته ای است.یافتهها: خاستگاه و ریشه تاریخ دانش مدون و مفاهیم مربوطه به دست آمده و لزوم استفاده از اصطلاح تاریخ دانش مدون برای نامگذاری این زمینه و مفهوم تاریخ دانش مدون با استفاده از نظرات متفکران بیان گردیده است. در زبان سومری DUb، به معنی لوح است. واژههای، دبیر، دبیرستان، دبستان، دیبا، دیبه، دیباچه، دیوان مشتق از آن است. بنابراین اصطلاح «مدون» به معنی در دیوان گرد آمده دارای ریشهای کهن است و دانش مدون در لغت به معنی دانشی است که در جایی جمع آورده شده و نوشته و به نحوی حفظ شودهمچنین فایدهها و مزایای تاریخ دانش مدون در این مقاله نشان داده شده است. بحث و نتیجهگیری: خاستگاه دانش مدون و اصطلاح مربوطه از تمدن بینالنهرین بوده و واژگان دانش و مدن نیز از اصطلاحات بسیار قدیمی و ریشهدار بوده و تاریخ دانش مدون زمینه مهم تاریخ فرهنگی است که در رشته علم اطلاعات و دانششناسی مطالعه میگردد. این مفهوم با اصطلاحات دیگری پیش از این مورد مطالعه قرار گرفته است و در این پژوهش به رسایی و پختگی اصطلاح تاریخ دانش مدون پرداخته شده است.