مدیریت دانش
محمدمهدی مهتدی؛ محمدمیلاد احمدی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، رتبهبندی استراتژیهای مدیریت دانش و همچنین تعیین وضعیت شاخصهای تصمیمگیری مربوط به راهبردها در فعّالیّتهای مبتنی بر همیاری داوطلبانه میباشد و تشکیلات مرتبط با مقوله گردشگری جنگ در کشور (اردوهای راهیان نور) به عنوان مورد مطالعۀ پژوهش انتخاب شده است.روش: به منظور اولویتبندی استراتژیهای مورد بررسی ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، رتبهبندی استراتژیهای مدیریت دانش و همچنین تعیین وضعیت شاخصهای تصمیمگیری مربوط به راهبردها در فعّالیّتهای مبتنی بر همیاری داوطلبانه میباشد و تشکیلات مرتبط با مقوله گردشگری جنگ در کشور (اردوهای راهیان نور) به عنوان مورد مطالعۀ پژوهش انتخاب شده است.روش: به منظور اولویتبندی استراتژیهای مورد بررسی در این پژوهش از رویکرد فرآیند تحلیل شبکهای استفاده شده است. این روش یکی از رویکردهای معتبر برای حلّ مسائل تصمیمگیری چندمعیاره و رتبهبندی گزینهها -از جمله اولویتبندی استراتژیک- میباشد. در اکثر موارد تصمیمگیریها هنگامی مورد رضایت تصمیمگیرنده است که براساس چندین معیار مورد بررسی قرار گرفته باشد. این امر به ویژه برای مدیران راهبردی اهمیّت دوچندانی دارد. معیارها ممکن است کمی یا کیفی باشند. در روشهای تصمیمگیری چندمعیاره به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی از چند معیار سنجش استفاده میشود. مبنای مطالعه، استراتژیهای مدل مارپیچ دانش و تکنیک مورد استفاده فرایند تحلیل شبکهای بوده است. فرایند تحلیل شبکهای، روش جامعی را برای تصمیمگیری دقیق با استفاده از اطّلاعات تجربی و یا قضاوتهای تصمیمگیرندگان در اختیار قرار میدهد و با فراهم کردن ساختاری برای سازماندهی معیارهای متفاوت و ارزیابی اهمیت و ارجحیت هر یک از آنها نسبت به گزینهها، فرایند تصمیمگیری را تسهیل مینماید.یافتهها: با استفاده از چارچوب راهبرد مدیریت دانش بارنز و میلتون، برای 4 معیار افراد، فرایند، فنّاوری و حکمروایی، 20 زیرمعیار شناسایی شده و بعد از تشکیل شبکه وابستگی معیارها و زیرمعیارها و اخذ نظرات خبرگان، راهبردهای مدیریت دانش امتیازدهی و رتبهبندی شدهاند.نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد به دلیل ماهیت مشارکتی راهیان نور، راهبرد «اجتماعیسازی» دارای بالاترین اولویت برای این مجموعه است و توصیه میشود پس از آن به ترتیب راهبردهای «ترکیب»، «درونیسازی» و «بیرونیسازی» مورد توجّه قرار گیرند.