هادی الهایی؛ زهره چراغی؛ منصور کوهی رستمی
چکیده
هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناخت و اولویت بندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت بهره برداری تولید و انتقال آبجنوب شرق خوزستان بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعهی پژوهش را، 10 نفر از خبرگان (5 نفر از اساتید دانشگاهی حوزه پژوهش) و مدیران شرکت (5 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناخت و اولویت بندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت بهره برداری تولید و انتقال آبجنوب شرق خوزستان بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعهی پژوهش را، 10 نفر از خبرگان (5 نفر از اساتید دانشگاهی حوزه پژوهش) و مدیران شرکت (5 نفر از مدیران با سابقه) تشکیل میدهد. روش نمونهگیری و انتخاب جامعه مورد نظر، روش غیر تصادفی هدفمند بوده است و برای گردآوری دادههای مورد نیاز، از مصاحبه ساختاریافته و پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل نهایی دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شده است.یافتهها: افتهها نشان داد که تأثیرپذیرترین عوامل، ساز و کار بحثهای گروهی، پست سازمانی و استفاده از منابع میباشند. در سطح دوم عامل وجود منابع، قرار گرفته که بر عوامل سطح اول اثر میگذارد و از عامل سطح سوم اثر میپذیرد. در سطح سوم عامل تمرکز، قرار دارد. در سطح چهارم چهار عامل زیرساخت فناوری، اعتماد، رهبری و تسهیم دانش قرار گرفتهاند و بالاخره در سطح پنجم عامل مشارکت، قرار دارد. بر اساس مدل به دست آمده، این عامل اثرگذارترین عامل در دراجرای صحیح مدیریت دانش می باشد.نتیجه گیری: عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش، بر حسب سطح تأثیرگذاری، در اجرای صحیح فرایندهای مرتبط نقش کلیدی دارند. با توجه به مدل نهایی پژوهش میتوان دریافت که تمامی ده عاملی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، اگرچه در سطوح با درجات تأثیر متفاوت قرار دارند اما با هم مرتبط هستند. این مدل، عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت مورد مطالعه را شناسایی کرده و روابط میان این عوامل را کشف و آنها را رتبه بندی کرده است.