مهسا خدایاری سهل آباد؛ رویا کرامت؛ رسول عباسی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی فروشگاههای اینترنتی کتاب بر رفتار خرید آنی دانشجویان میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کمّی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از دانشجویانی است که خرید اینترنتی را حداقل یکبار تجربه کردهاند. دادهها از دانشجویان سه شهر قم، تهران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی فروشگاههای اینترنتی کتاب بر رفتار خرید آنی دانشجویان میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کمّی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از دانشجویانی است که خرید اینترنتی را حداقل یکبار تجربه کردهاند. دادهها از دانشجویان سه شهر قم، تهران و اردبیل و در مجموع 214 پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار مدل معادلات ساختاری پی ال اس (PLS) انجام شد. به منظور سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) و برای سنجش روایی همگرا از شاخص میانگین واریانسهای استخراجی (AVE) استفاده شده است.یافتهها: با توجه به نتایج آزمون میتوان ادعا نمود کیفیت خدمات الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر خرید آنی کتاب دارد. همچنین مطابق نتایج به دست آمده، هر یک از ابعاد سهولت استفاده، در دسترس بودن، قابلیت اطمینان، طراحی، امنیت و حفظ حریم مشتریان، پاسخگویی و کیفیت اطلاعات به ترتیب تأثیر مثبت و معناداری بر خرید آنی کتاب توسط دانشجویان در فروشگاههای اینترنتی دارند.نتیجهگیری و بحث: کتاب از جمله محصولاتی است که با توجه به اینکه جزو نیازهای فیزیولوژیک و اولیه انسان محسوب نمیشود دسترسی آسان به آن باعث افزایش توجه و استفاده از آن خواهد شد. لذا به مدیران بازاریابی شرکتها و فروشگاههای اینترنتی کتاب توصیه میشود توجه بیشتری به طراحی وبسایتهای خود داشته باشند، امنیت خرید اینترنتی را افزایش دهند، به حفظ اطلاعات شخصی کاربران توجه کنند. همچنین کیفیت محتوای اطلاعاتی وبسایتهای خود را ارتقا دهند و به سؤالات و یا شکایات مشتریان در کمترین زمان ممکن با دقت پاسخ دهند و رضایت آنها را جلب نمایند.