مدیریت دانش
لیلا نوروزی؛ امیر احمدی
چکیده
هدف: مطالعهی حاضر باهدف شناسایی جایگاه اقتصادی صنعت نشر الکترونیک در ایران با نگاهی حقوقی، بررسی صرفههای اقتصادی آن، امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب کاغذی و واکاوی آینده پیشروی این صنعت در ایران، انجام گرفته است.روششناسی: مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش مصاحبه، نگارشیافته ...
بیشتر
هدف: مطالعهی حاضر باهدف شناسایی جایگاه اقتصادی صنعت نشر الکترونیک در ایران با نگاهی حقوقی، بررسی صرفههای اقتصادی آن، امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب کاغذی و واکاوی آینده پیشروی این صنعت در ایران، انجام گرفته است.روششناسی: مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش مصاحبه، نگارشیافته و روش نمونهگیری پژوهش براساس روش غیرتصادفی نمونهگیری گلوله برفی استوار است که یافتههای تحقیق با استفاده از روش کیفی گراندد تئوری بیان گردیده است.یافتهها: امکان جایگزینی کتاب الکترونیک بهجای کتاب چاپی و کاغذی در وضعیت کنونی امری نامحتمل بهنظر میرسد. بر طبق آرای کارشناسان، صنعت نشر الکترونیک کتاب، صنعتی با صرفههای اقتصادی برای ناشران، پدیدآورندگان و خوانندگان میباشد و میتواند با کاهش قیمت کتاب، فصلی نو را در عرصه کتابخوانی ایران آغاز نماید که این امر نیازمند توجه به قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان، اشاعه و ترویج کتابخوانی در جهت بالا بردن میزان سرانه مطالعه، ایجاد زیرساختهای نشر الکترونیک و نیز تأمین امنیت شغلی ناشران الکترونیک است تا آینده نشر الکترونیک آیندهای روشن و توسعهمحور باشد.نتیجهگیری: بر طبق نتایج پژوهش، بررسی صنعت نشر الکترونیک کتاب در ایران نشان میدهد، این صنعت هنوز به جایگاهی اقتصادی فراخور وضعیت خود در سطح بینالمللی نرسیده و هنوز بازار کالایی از کتاب الکترونیک بهطور کامل تشکیل نشده است تا بتواند نیازهای مصرفکنندگان را پاسخگو باشد.