مدیریت دانش
لیلی طاهرخانی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران 364 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتراکدانشوب طاهرخانی، طهماسبی و قیاسی(2022)، کارآفرینیدانش اسکرزسکی(2006) و پذیرش فناوری اطلاعات چاندرا و کاریپورناندا(2018) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار مورد تایید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جهت تحلیل نتایج از نرمافزارهای افزارهای spss22 و PLS3.8 استفاده گردید است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشانداد که ضریبتأثیر، اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان و پذیرشفناوریاطلاعات بهترتیب برابر 554/0 و 415/0؛ ضریبتاثیر پذیرشفناوریاطلاعات بر کارآفرینیدانشکارکنان برابر 887/0 و ضریبتأثیر پذیرش فناوری اطلاعات در رابطه بین اشتراک دانشوب و کارآفرینیدانش برابر 583/0 محاسبهگردید که درتمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از 96/1 شدهاست. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش و پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE کارکنان تأثیر مثبت ومعناداری داشته ونقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE در تأثیراشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان تأیید شدهاست.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان استنباط کرد که توسعهی کارآفرینی دانش مستلزم ایجاد و تقویت زیرساختهایی چون اشتراک دانش وب و فناوری اطلاعات است و باید به آنها بهصورت یک فرایند به هم پیوسته نگریست و ضروری است که توسط کتابخانه ها مورد توجه جدی قرارگیرد.