مهدیه مومن آبادی
چکیده
هدف: تعیین نقش عوامل زمینه ای در رفتار جستجوی وب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گروه های آموزشی مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان است.روش: این پژوهش کاربردی است که با روش نیمه تجربی، مقطعی (توصیفی-تحلیلی) و با رویکرد ترکیبی(کمّی و کیفی) انجامشده است. جامعه پژوهش 37 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل سال 96-97 دانشگاه شهید باهنر ...
بیشتر
هدف: تعیین نقش عوامل زمینه ای در رفتار جستجوی وب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گروه های آموزشی مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان است.روش: این پژوهش کاربردی است که با روش نیمه تجربی، مقطعی (توصیفی-تحلیلی) و با رویکرد ترکیبی(کمّی و کیفی) انجامشده است. جامعه پژوهش 37 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل سال 96-97 دانشگاه شهید باهنر کرمان در گروه های مختلف آموزشی که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، بودند. پژوهش به کمک سناریوی دو سؤالی انجامشده است. داده های کمّی با پرسشنامه با ضریب پایایی درونی بالاتر از (7/0) که روایی آن را 5 نفر از اساتید و 3 نفر از دانشجویان دکتری تائید کردند و دادههای کیفی با فایلهای جستجو و ثبت رخداد گردآوری شدند. ضبط فیلمهای جستجو با نرمافزار کمتازیا استودیو 9 انجام شد. داده های کمّی با نرم افزار spss23 تحلیل آماری و دادههای کیفی با نرم افزار maxqda 10 تحلیل متنی شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمّی از روشهای آماری آزمون t تک نمونهای و t دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس و کای 2 و برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفادهشده است.یافته ها: یافته های کمّی نشان داد اکثر آزمودنی ها را 29نفر(4/78درصد)با مقطع کارشناسی ارشد تشکیل دادند. شغل اکثر آزمودنی ها(90درصد) به میزان زیاد و خیلی زیاد به اطلاعات وابسته است. هدف پژوهشی با میانگین (20/3) مهمترین هدف از جستجوی وب بیان شد. تجربه اکثر آزمودنی ها 21 نفر(8/56درصد) با جستجو در وب به میزان متوسط و مطلوبی است. یافتههای کیفی نشان داد کاربران در الگویی 5 مرحلهای هر جستجو را تکمیل کردند: شروع جستجو، تدوین کلیدواژه، راهبری جستجو، بازیابی و ارزیابی نتایج، استخراج اطلاعات. نتایج:نتایج نشان داد عوامل زمینه ای روی رفتار جستجوی وب آزمودنی ها نقش داشته است و الگوی رفتار بازیابی اطلاعاتشان را تغییر داده اند. شبیه ترین الگوها مربوط با عامل شغل و متفاوت ترین الگوها مربوط به عامل هدف و انگیزه جستجو بود پس عامل هدف و انگیزه تأثیرگذارترین عامل در جستجوی وب در میان آزمودنی هاست، همچنین هر چه پیچیدگی وظیفه افزایش یابد تعداد پرسوجوها بیشتر و درنهایت تعداد گرههای بیشتری بازدید میشوند.