کتابخانه دیجیتالی
حسین رحیمی کلور؛ یونس نیکخواه
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سهولت و سودمندی ادراکشده از خرید آنلاین با نقش میانجی ارزش درکشده آنلاین بر رفتار خرید آنلاین در بین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال است.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال در ایران است که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سهولت و سودمندی ادراکشده از خرید آنلاین با نقش میانجی ارزش درکشده آنلاین بر رفتار خرید آنلاین در بین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال است.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال در ایران است که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی کتاب را داشتند (کتاب فیزیکی و دیجیتالی). این پژوهش از مطالعات کمی و فرضیهای-استنتاجی است. برای نمونهگیری در این مطالعه، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. گردآوری دادهها به شیوه میدانی به وسیله پرسشنامه انجام گرفته است. از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین متغیرها استفاده شده است که از نرمافزارهای SPSS24 و Amos24 بهره گرفته شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که اثرات مستقیم سهولت، سودمندی و ارزش درکشده آنلاین بر رفتار خرید آنلاین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال معنادار است. درنهایت، نقش میانجی ارزش ادراکشده آنلاین در بین متغیرهای سهولت، سودمندی و رفتار خرید آنلاین مشتریان کتاب معنادار و قابلتوجه بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که سهولت ادراکشده و سودمندی ادراکشده از خرید آنلاین دو عامل کلیدی در پیشبینی رفتار خرید آنلاین هستند که در این میان، ارزش درکشده آنلاین عاملی مهم برای شناسایی بهتر این اثر در رفتار آنلاین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال است. ازاینرو، این پژوهش علاوه بر ارائه مدلی جدید، به افزایش ادبیات رفتار مصرفکننده در زمینه خدمات کتابخانه دیجیتال و فروش آنلاین کتاب کمک کرده و پیشنهادات کاربردی در این موضوع ارائه میکند.