سنجش تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش (نمونه‌پژوهشی: کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه)
سنجش تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش (نمونه‌پژوهشی: کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه)

سلیمان شفیعی؛ داریوش غفاری؛ محسن جعفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1398

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.32325.1691

چکیده
  هدف: هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر فرایند خلق دانش در کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و ...  بیشتر
سیاست ملی اطلاعات: چارچوب، ابعاد، و مؤلفه‌ها
سیاست ملی اطلاعات: چارچوب، ابعاد، و مؤلفه‌ها

لیلا نامداریان؛ بهروز رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.32569.1698

چکیده
  هدف:سیاست ملی اطلاعات مجموعه‌ای از قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها، و خط‌مشی‌هایی است که پیدایش، بهره‌برداری، ذخیره، دسترسی، و انتشار اطلاعات را تنظیم می‌کند، از این رو، بر زندگی روزمره افراد یک جامعه ...  بیشتر
بررسی مقوله های مدیریت دانش بر اساس مدل پایه های ساختمان دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
بررسی مقوله های مدیریت دانش بر اساس مدل پایه های ساختمان دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

مهناز خداداد؛ فهیمه باب الحوائجی؛ عصمت مومنی؛ نجلا حریری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.32386.1693

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر  با هدف بررسی مقوله‌های مدیریت دانش بر اساس پایه های ساختمان دانش پروبست ، روب و رمهارت بر مبنای  فعالیت های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است. روش پژوهش: از نظر هدف کا ...  بیشتر
مؤلفه‌های درحال تغییر ممیزی دانش در سازمان های پروژه محور: از حال تا آینده
مؤلفه‌های درحال تغییر ممیزی دانش در سازمان های پروژه محور: از حال تا آینده

فاطمه نویدی؛ محمد حسن زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.31482.1663

چکیده
  هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژه‌محور ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمان‌ها نیز با سایر سازمان‌ها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت ...  بیشتر
تعیین مولفه های خلق ارزش خدماتی در کتابخانه‌های دانشگاهی از طریق تسهیم دانش
تعیین مولفه های خلق ارزش خدماتی در کتابخانه‌های دانشگاهی از طریق تسهیم دانش

زهرا فرجی؛ عاطفه زارعی؛ فریبرز درودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.34305.1765

چکیده
  مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها ...  بیشتر
تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش کارکنان: نقش میانجی اعتماد و توانمندسازی روان‌شناختی
تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش کارکنان: نقش میانجی اعتماد و توانمندسازی روان‌شناختی

علیرضا عقیقی؛ پگاه کیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.35932.1803

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش کارکنان با نقش میانجی اعتماد و توانمندسازی روان‌شناختی در آموزش‌وپرورش همدان انجام شده است.روش شناسی: این ...  بیشتر
واکاوی عوامل مؤثر بر ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان
واکاوی عوامل مؤثر بر ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان

زهره عزیزی؛ صالح رحیمی؛ وکیل احمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.34109.1758

چکیده
  مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر(مهارت‌های اینترنت، خودکارآمدی حریم خصوصی برخط، آگاهی از نظارت برخط، نگرانی از حریم خصوصی برخط و آگاهی از خطرات حریم خصوصی برخط) بر سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان ...  بیشتر
ارزیابی محتوایی، ساختاری و روشی کتابهای درس مدیریت دانش سازمانی از لحاظ میزان توجه به سرفصلهای مصوب
ارزیابی محتوایی، ساختاری و روشی کتابهای درس مدیریت دانش سازمانی از لحاظ میزان توجه به سرفصلهای مصوب

رضا کریمی؛ عاطفه قاسمی ورجانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.37391.1836

چکیده
  مقدمه: با عنایت به اهمیت متون درسی در همه رشته های دانشگاهی در انتقال دانش به دانشجویان، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های درس مدیریت دانش سازمانی و مقایسۀ آن با سرفصلهای مصوب وزارت علوم در رشتۀ ...  بیشتر
تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی
تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی

رضا رجبعلی بگلو؛ فاطمه تاجداری؛ فراز صادق وزیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.34265.1763

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی است. استراتژی اقیانوس آبی به عنوان رویکردی جدید از استراتژی و نوآوری، از تحولات حوزه مدیریت استراتژیک ...  بیشتر
ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی.
ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی.

علی بیرانوند؛ ساره رحمانیان؛ علی رضا محمدی نژادگنجی؛ مسعود ایروانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.38824.1861

چکیده
  هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر ...  بیشتر
نمایه‌سازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا با استفاده از تکنیک دلفی
نمایه‌سازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا با استفاده از تکنیک دلفی

سودابه درخشنده؛ فرشته سپهر؛ زهرا اباذری؛ نشانه pakdaman

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.33777.1741

چکیده
  هدف: نمایه‌سازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و محتوا با استفاده از تکنیک دلفی است. روش‌شناسی: ازنظر هدف،کاربردی ونوع پژوهش با استفاده ازتکنیک دلفی است. جامعه ...  بیشتر
اولویت‌بندی راهبردهای مدیریت دانش در فعالیت‌های فراگیر مبتنی بر مشارکت داوطلبانه (موردپژوهی راهیان نور)
اولویت‌بندی راهبردهای مدیریت دانش در فعالیت‌های فراگیر مبتنی بر مشارکت داوطلبانه (موردپژوهی راهیان نور)

محمدمهدی مهتدی؛ محمدمیلاد احمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1401

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2022.34363.1767

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، رتبه‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش و هم‌چنین تعیین وضعیت شاخص‌های تصمیم‌گیری مربوط به راهبردها در فعّالیّت‌های مبتنی بر همیاری داوطلبانه می‌باشد و تشکیلات مرتبط با مقوله ...  بیشتر
چالش‏های استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی استان آذربایجان‌شرقی‏‏
چالش‏های استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی استان آذربایجان‌شرقی‏‏

رقیه برزگر سامبران؛ روح اله مهدیون؛ تقی زوار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اردیبهشت 1401

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2022.32853.1710

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی چالش‏های استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی استان آذربایجان ‌ شرقی می‏باشد. روش: پژوهش حاضر به روش ترکیبی از نوع راهبرد اکتشافی متوالی انجام شده است، ...  بیشتر
مروری بر نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز
مروری بر نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز

ام البنین (طلیعه ) فیض بخش؛ فهیمه باب الحوائجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2022.37887.1848

چکیده
  هدف: مرور نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز از طریق مطالعه پژوهش هایی است که موضوعات مرتبط با داده باز و نوآوری مبتنی بر داده باز و ایجاد ارزش از داده را مورد هدف قرار داده اند. روش پژوهش : مطالعه ...  بیشتر
ارائه مدل علی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی با توجه به نقش سواد رسانه‌ای و هوشیاری کارآفرینانه
ارائه مدل علی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی با توجه به نقش سواد رسانه‌ای و هوشیاری کارآفرینانه

علی شجاعی فرد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2022.41172.1897

چکیده
  هدف: شناسایی فرصت کارآفرینی نقطه عطف فعالیت‌های است که جهت تبدیل یک ایده به سرمایه صورت می‌گیرند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه با توجه به نقش سواد رسانه‌ای و هوشیاری کارآفرینانه ...  بیشتر
ایجاد و بهبود شبکه تبادل دانش ضمنی در آموزش عالی
ایجاد و بهبود شبکه تبادل دانش ضمنی در آموزش عالی

اصغر زمانی

دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.34442.1773

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارایه الگویی برای ایجاد و بهبود شبکه تبادل دانش ضمنی در آموزش عالی کشور انجام شده است. روش: این مطالعه با روش ترکیبی انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه‏های ...  بیشتر
شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی: مطالعه مرور نظام‌مند
شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی: مطالعه مرور نظام‌مند

فرشاد پرهام نیا

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.32105.1682

چکیده
  هدف: یکی از عوامل مهمی که در رفتار اطلاع‌یابی افراد نقش اساسی ایفا می‌کند، عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی با استفاده از مرور ...  بیشتر
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان

شهناز خادمی زاده

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.36580.1820

چکیده
  این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از نظر روش یک تحقیق کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد آن‌ها بر اساس اعلام دانشگاه 4443 نفر ...  بیشتر
مروری نظام‌مند بر پژوهش‌های حوزه نظام ساده سازماندهی دانش (اسکاس) بین سال‌های 2010 تا 2020
مروری نظام‌مند بر پژوهش‌های حوزه نظام ساده سازماندهی دانش (اسکاس) بین سال‌های 2010 تا 2020

عادل سلیمانی نژاد؛ آمنه سلیمانی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2021.23016.1376

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف شناخت بهتر روند پژوهشی، شناسایی و بهبود شکاف دانشی موجود در حوزه اسکاس و به منظور ایجاد درک صحیح و جامعی از آن به بررسی نظام‌مند پژوهش‌های این حوزه در بازه زمانی ده ساله از 2010 الی ...  بیشتر
بررسی وضعیت پیاده سازی مدیریت دانش در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز
بررسی وضعیت پیاده سازی مدیریت دانش در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز

جلال قاسمیان؛ ایرج رداد

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.25714.1482

چکیده
  هدف: عصر حاضر، عصر تغییر و تحول سریع دانش است و سازمان‌ها به‌منظور بقاء، باید پیوسته برای جمع‌آوری داده‌های مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آن‌ها به دانش اقدام کنند. در چنین شرایطی، دانش که یک دارایی ...  بیشتر
شناسایی وضعیت مستند سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکده‌ها و موسسات پژوهشی کشور
شناسایی وضعیت مستند سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکده‌ها و موسسات پژوهشی کشور

اصغر زمانی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، ، صفحه 123-144

http://dx.doi.org/10.22055/slis.2020.30923.1647

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت مستند­سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکده­ها و مؤسسات پژوهشی کشور انجام شده است. روش­شناسی: این مطالعه یک پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی بوده است. ابزار جمع­آوری ...  بیشتر