مدیریت دانش
ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی.

علی بیرانوند؛ ساره رحمانیان؛ علی رضا محمدی نژادگنجی؛ مسعود ایروانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.38824.1861

چکیده
  هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه پیام‌نور می‌باشد. روش. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر ...  بیشتر

مدیریت دانش
مروری بر نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز

ام البنین (طلیعه ) فیض بخش؛ فهیمه باب الحوائجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.37887.1848

چکیده
  هدف: مرور نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز از طریق مطالعه پژوهش هایی است که موضوعات مرتبط با داده باز و نوآوری مبتنی بر داده باز و ایجاد ارزش از داده را مورد هدف قرار داده اند. روش پژوهش : مطالعه حاضر از نوع مطالعات مروری است. به منظور جمع آوری داده های متناسب با هدف پژوهش ، ابتدا کلیدواژه‌های اکوسیستم داده باز، نوآوری داده ...  بیشتر

مدیریت دانش
طراحی مدل خرد سازمانی با رویکرد داده بنیاد

فرج‌اله رحیمی؛ بهار خلیلی؛ بلقیس باورصاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.41670.1905

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل خرد سازمانی از منظر مدیریت دانش با رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و به روش نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری مورد مطالعه 25 نفر از افراد آگاه شامل مدیران ارشد، معاونین، کارشناسان و کارمندان در حوزه خرد سازمانی و مدیریت دانش سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ...  بیشتر

مدیریت دانش
تبیین نقش اشتراک دانش وب بر کارآفرینی‌دانش با نقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)

لیلی طاهرخانی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.42016.1914

چکیده
  چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراک‌دانش‌وب بر کارآفرینی‌دانش باتوجه به نقش میانجی پذیرش‌فناوری‌اطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های ...  بیشتر

مدیریت دانش
تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره‌ ابتدایی از نظر میزان توجه به مفاهیم اشتراک دانش

رضا کریمی؛ فاطمه اسحاقی مسکونی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 خرداد 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2024.44067.1937

چکیده
  مدرسه تنها مؤسسه اجتماعی است که به طور فراگیر در دسترس اغلب کودکان و نوجوانان است. این دانش و مهارت باید در دوران تحصیل در دسترس آنان قرار گیرد. برنامه درسی به عنوان بدیهی‌ترین رهیافت و راهبرد اساسی در راستای آموزش مفاهیم مدیریت دانش بویژه اشتراک دانش به کودکان و نوجوانان دانش‌آموز است. هدف از این پژوهش، ارزیابی محتوا کتاب‌های درسی ...  بیشتر

مدیریت دانش
جایگاه و آینده اقتصادی صنعت نشر الکترونیک کتاب در ایران با نگاهی به حقوق ناشران

لیلا نوروزی؛ امیر احمدی

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2022.34009.1752

چکیده
  چکیدههدف: مطالعه‌ی حاضر باهدف شناسایی جایگاه اقتصادی صنعت نشر الکترونیک در ایران با نگاهی حقوقی، بررسی صرفه‌های اقتصادی آن، امکان جایگزینی کتاب الکترونیک به‌جای کتاب کاغذی و واکاوی آینده پیش روی این صنعت در ایران، انجام گرفته است.روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از روش مصاحبه، نگارش یافته ‌و ...  بیشتر

مدیریت دانش
تحلیل شکاف ذخیره و بازیابی تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر سازمان صدا و سیما و ارائه الگوی رفع شکاف

قنبر احمدی؛ فریده عصاره؛ محسن حاجی زین‌العابدینی

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2024.36085.1808

چکیده
  هدف: تحلیل شکاف ذخیره و بازیابی تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر صدا و سیما و ارائه الگوی رفع شکاف برای ذخیره و بازیابی تصاویر برای رضایت کاربران روش: پژوهش ترکیبی و از نظر هدف کاربردی . با تطبیق مولفه های رویکرد بازیابی پائو" با نیازهای صدا و سیما مولفه‌های گزینش تصاویر، نیروی انسانی، رعایت استانداردها، راهبردهای جستجو، زیرساخت‌ها ...  بیشتر

مدیریت دانش
ارزیابی محتوایی، ساختاری و روشی کتابهای درس مدیریت دانش سازمانی از لحاظ میزان توجه به سرفصلهای مصوب

رضا کریمی؛ عاطفه قاسمی ورجانی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402

https://doi.org/10.22055/slis.2021.37391.1836

چکیده
  مقدمه: با عنایت به اهمیت متون درسی در همه رشته های دانشگاهی در انتقال دانش به دانشجویان، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های درس مدیریت دانش سازمانی و مقایسۀ آن با سرفصلهای مصوب وزارت علوم در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درس(6 کتاب) ...  بیشتر

مدیریت دانش
تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی

رضا رجبعلی بگلو؛ فاطمه تاجداری؛ فراز صادق وزیری

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22055/slis.2021.34265.1763

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی است. استراتژی اقیانوس آبی به عنوان رویکردی جدید از استراتژی و نوآوری، از تحولات حوزه مدیریت استراتژیک است که هدف آن رشد و عملکرد پایدار سازمان است. این استراتژی در برابر استراتژی رقابتی قرار دارد. در مزیت رقابتی، سازمان سعی می‌کند ...  بیشتر

مدیریت دانش
رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراک‌شده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج

حمید فرامرزی؛ غلامحسین مکتبی؛ مرتضی امیدیان؛ علیرضا حاجی یخچالی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 61-74

https://doi.org/10.22055/slis.2023.43793.1932

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراک‌شده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روش‌شناسی: این پژوهش به‌لحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه ...  بیشتر

مدیریت دانش
چالش‏های استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی استان آذربایجان‌شرقی‏‏

رقیه برزگر سامبران؛ روح اله مهدیون؛ تقی زوار

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402

https://doi.org/10.22055/slis.2022.32853.1710

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی چالش‏های استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی استان آذربایجان ‌ شرقی می‏باشد. روش: پژوهش حاضر به روش ترکیبی از نوع راهبرد اکتشافی متوالی انجام شده است، که از نظر هدف کاربردی می‏باشد. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای عرفی و در مرحله کمی از تحقیق توصیفی از نوع پیمایش، استفاده شده است. ...  بیشتر

مدیریت دانش
واکاوی عوامل مؤثر بر ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان

زهره عزیزی؛ صالح رحیمی؛ وکیل احمدی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 94-110

https://doi.org/10.22055/slis.2021.34109.1758

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر(مهارت‌های اینترنت، خودکارآمدی حریم خصوصی برخط، آگاهی از نظارت برخط،  نگرانی از حریم خصوصی برخط و آگاهی از خطرات حریم خصوصی برخط)  بر سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی است. روش­ شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی ...  بیشتر

مدیریت دانش
اولویت‌بندی راهبردهای مدیریت دانش در فعالیت‌های فراگیر مبتنی بر مشارکت داوطلبانه (موردپژوهی راهیان نور)

محمدمهدی مهتدی؛ محمدمیلاد احمدی

دوره 14، شماره 4 ، دی 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.34363.1767

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، رتبه‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش و هم‌چنین تعیین وضعیت شاخص‌های تصمیم‌گیری مربوط به راهبردها در فعّالیّت‌های مبتنی بر همیاری داوطلبانه می‌باشد و تشکیلات مرتبط با مقوله گردشگری جنگ در کشور (اردوهای راهیان نور) به عنوان مورد مطالعۀ پژوهش انتخاب شده است.روش: به منظور اولویت‌بندی استراتژی‌های مورد بررسی ...  بیشتر

مدیریت دانش
ارائه مدل علی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی با توجه به نقش سواد رسانه‌ای و هوشیاری کارآفرینانه

علی شجاعی فرد

دوره 14، شماره 4 ، دی 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.41172.1897

چکیده
  هدف: شناسایی فرصت کارآفرینی نقطه عطف فعالیت‌های است که جهت تبدیل یک ایده به سرمایه صورت می‌گیرند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه با توجه به نقش سواد رسانه‌ای و هوشیاری کارآفرینانه صورت گرفته است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام ...  بیشتر

مدیریت دانش
تعیین مولفه های خلق ارزش خدماتی در کتابخانه‌های دانشگاهی از طریق تسهیم دانش

زهرا فرجی؛ عاطفه زارعی؛ فریبرز درودی

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2021.34305.1765

چکیده
  مقدمه : امروزه بهبود ارائه خدمت یک ضرورت است. خلق ارزش از خدمات کتابخانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و خصوصاً در حوزه کتابخانه های دانشگاهی مورد توجه کاربران می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه ها و ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی در کتابخانه‌های دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران به انجام رسیده است.روش بررسی:این ...  بیشتر

مدیریت دانش
مؤلفه‌های درحال تغییر ممیزی دانش در سازمان های پروژه محور: از حال تا آینده

فاطمه نویدی؛ محمد حسن زاده

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 22-40

https://doi.org/10.22055/slis.2020.31482.1663

چکیده
  هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژه‌محور ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمان‌ها نیز با سایر سازمان‌ها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه-محور نقش اساسی دارد؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمیت و میزان رعایت مؤلفه‌های ممیزی دانش شناسایی شده ...  بیشتر

مدیریت دانش
سنجش تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش (نمونه‌پژوهشی: کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه)

سلیمان شفیعی؛ داریوش غفاری؛ محسن جعفری

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 61-83

https://doi.org/10.22055/slis.2020.32325.1691

چکیده
  هدف: هدف این مقاله تعیین میزان تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی کمرون و کویین بر خلق دانش در کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه می‌باشد. روش ­شناسی: پژوهش حاضر از نظر گردآوری داده‌ها پیمایشی است و از نظر سطح تحلیل، توصیفی است. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه که تعداد ...  بیشتر

مدیریت دانش
تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش کارکنان: نقش میانجی اعتماد و توانمندسازی روان‌شناختی

علیرضا عقیقی؛ پگاه کیانی

دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 43-62

https://doi.org/10.22055/slis.2021.35932.1803

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسیتأثیر تبیین اثر تعارض ارتباطی و وظیفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش کارکنان با نقش میانجی اعتماد و توانمندسازیروان‌شناختی در آموزش‌وپرورش همدان انجام شده است.روش­ شناسی: این تحقیق ازلحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشیاست. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان، مسئولین و کارکنانآموزش‌وپرورش ...  بیشتر

مدیریت دانش
سیاست ملی اطلاعات: چارچوب، ابعاد، و مؤلفه‌ها

لیلا نامداریان؛ بهروز رسولی

دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 63-91

https://doi.org/10.22055/slis.2020.32569.1698

چکیده
  هدف: سیاست­گذاری نظام‌مند در زمینه اطلاعات می‌تواند جامعه را به سوی توسعه و پیشرفت اطلاعات هدایت کند. هدف این پژوهش طراحی چارچوبی فراگیر برای سیاست ملی اطلاعات است که زیرساخت این نگاه نظام‌مند به شمار می‌رود.روش­ شناسی: پس از کاوش نوشته‌ها و ابعاد و مؤلفه‌های سیاست اطلاعات در پایگاه‌های اطلاعاتی کتابشناختی، 18 اثر دربردارندۀ ...  بیشتر

مدیریت دانش
ایجاد و بهبود شبکه تبادل دانش ضمنی در آموزش عالی

اصغر زمانی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 51-69

https://doi.org/10.22055/slis.2021.34442.1773

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارایه الگویی برای ایجاد و بهبود شبکه تبادل دانش ضمنی در آموزش عالی کشور انجام شده است. روش ­شناسی: این مطالعه با روش ترکیبی انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه‏های نیمه ساختاریافته  بود که بر اساس نمونه‏گیری نظری، مشارکت کنندگان از میان خبرگان تجربی آموزش عالی، خبرگان نظری و خبرگان ...  بیشتر

مدیریت دانش
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان

شهناز خادمی زاده

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22055/slis.2021.36580.1820

چکیده
  این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از نظر روش یک تحقیق کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد آن‌ها بر اساس اعلام دانشگاه 4443 نفر برای سال تحصیلی 1400 – 99 می‌باشد. این پژوهش 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشارکت داده شدند. پرسشنامه یادگیری الکترونیکی ساخته شده در ...  بیشتر

مدیریت دانش
شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی: مطالعه مرور نظام‌مند

فرشاد پرهام نیا

دوره 13، شماره 3 ، آبان 1400، ، صفحه 82-105

https://doi.org/10.22055/slis.2021.32105.1682

چکیده
  هدف: : یکی از عوامل مهمی که در رفتار اطلاع‌یابی افراد نقش اساسی ایفا می‌کند، عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی با استفاده از مرور نظام‌مند می‌باشد. روش ­شناسی: روش پژوهش این مطالعه، با استفاده از روش مرور نظام‌مند انجام گردید. در این مطالعه با استفاده از چارچوب ...  بیشتر

مدیریت دانش
مروری نظام‌مند بر پژوهش‌های حوزه نظام ساده سازماندهی دانش (اسکاس) بین سال‌های 2010 تا 2020

عادل سلیمانی نژاد؛ آمنه سلیمانی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.23016.1376

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف شناخت بهتر روند پژوهشی، شناسایی و بهبود شکاف دانشی موجود در حوزه اسکاس و به منظور ایجاد درک صحیح و جامعی از آن به بررسی نظام‌مند پژوهش‌های این حوزه در بازه زمانی ده ساله از 2010 الی 2020 پرداخت است. روش‌شناسی: پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر بین‌المللی اسکوپوس، پاب‌مد، ساینس دایرکت و اشپرینگر و پایگاه‌های داخلی اطلاعات ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی وضعیت پیاده سازی مدیریت دانش در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز

جلال قاسمیان؛ ایرج رداد

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399

https://doi.org/10.22055/slis.2020.25714.1482

چکیده
  هدف: عصر حاضر، عصر تغییر و تحول سریع دانش است و سازمان‌ها به‌منظور بقاء، باید پیوسته برای جمع‌آوری داده‌های مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آن‌ها به دانش اقدام کنند. در چنین شرایطی، دانش که یک دارایی و منبع ارزشمند راهبردی به شمار می‌رود، جایگزین سرمایه و انرژی شده است و به موقعیتی استوار برای ادامه حیات در سازمان‌های پویا ...  بیشتر

مدیریت دانش
شناسایی وضعیت مستند سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکده‌ها و موسسات پژوهشی کشور

اصغر زمانی

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، ، صفحه 123-144

https://doi.org/10.22055/slis.2020.30923.1647

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت مستند­سازی تجربیات سازمانی در پژوهشکده­ها و مؤسسات پژوهشی کشور انجام شده است. روش­شناسی: این مطالعه یک پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی بوده است. ابزار جمع­آوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمه­ساختاریافته بوده است و مشارکت­کنندگان در بخش کیفی این پژوهش بر اساس نمونه­گیری نظری و با روش زنجیره­ای، ...  بیشتر