شماره انگلیسی
شهناز خادمی زاده؛ فائزه السادات طباطبایی امیری؛ محمدرضا نصیری
چکیده
هدف:پژوهش حاضربدنبال این هدف است که باتوجه به موضوعات مورد جستجوی کاربران،انواع مختلف منابع دیجیتالی اعم کتابخانه درموضوعات متنوع راخوشهبندی نمایدتاگامی درجهت بهبودمجموعهسازی ومجموعهگستری وبهبود کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتالی برداشته شود.
روششناسی:پژوهش یک مطالعه تحلیلی ازنوع مقطعی بودکه درطول دوره 10سالهی راهاندازی ...
بیشتر
هدف:پژوهش حاضربدنبال این هدف است که باتوجه به موضوعات مورد جستجوی کاربران،انواع مختلف منابع دیجیتالی اعم کتابخانه درموضوعات متنوع راخوشهبندی نمایدتاگامی درجهت بهبودمجموعهسازی ومجموعهگستری وبهبود کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتالی برداشته شود.
روششناسی:پژوهش یک مطالعه تحلیلی ازنوع مقطعی بودکه درطول دوره 10سالهی راهاندازی کتابخانه دیجیتالی آیتالله العظمی بروجردی درقم از سال1390 تاسال 1400 صورت پذیرفت.جامعه آماری،دادههای10سالهی مربوط به کتابخانه دیجیتالی استخراج شده در مردادماه1400 از نرمافزار نوسا است که پایگاههای کتابخانه SQL بوده و دادههای استخراج شده به فرمت CSV تبدیل شدند. تکنیکدادهکاوی قوانین انجمنی (الگوریتم Apriori) به منظور تعیین وابستگی منابع اطلاعاتی موردجستجوی کاربران در گروههای مختلف موضوعی،مورداستفاده قرارگرفت.پس ازاستخراج دادهها،آمادهسازی وپاکسازی دادهها انجام شد.برای خوشهبندی و قوانین انجمنی ازنرمافزار مدلر نسخه18 و برای رسم نمودارهای شبکهای،دادهها تبدیل به ماتریس شده و ازکتابخانه bibliometrix درنرمافزارR استفاده شد.
یافتهها:براساس استفاده کاربران ازموضوعات مختلف منابع در پایگاههای کتابخانه دیجیتالی،دوخوشه استخراج شده که خوشه1حدود 56 درصد و خوشه2 حدود 44 درصددادهها را پوشش میدهند. درخوشه1، موضوعات فقه،اصول،دعا،ادبیات،طب،عرفان،تاریخ،اخلاق وعلوم بیشتر استفاده شده است. درخوشه2نیز، موضوعات کلام،حدیث،نحو،فلسفه،منطق،شعر،نجوم،ادعیه،تفسیرومتفرقه بیشترمورداستفاده واقع شدهاند.یافته دیگر اینکه بیشترین میزان وقوع همزمان جستجو توسط کاربران مربوط به موضوع فقه باموضوعات منطق،اخلاق،وطب است.بعلاوه، زمانی که یک فرد درابتدا موضوع فقه راجستجوکرده،پس از آن،به احتمال 55درصد موضوع طب را نیزمورد مداقه قرارداده است.
نتیجهگیری: این مطالعه فرصت مناسبی را برای مدیران فراهم میآورد تا با شناسایی وشناخت جامعه کاربری،هماهنگی میان برنامهریزیهای مؤثر وتصمیمگیریهای استراتژیک رابا نیازهای واقعی کاربران شکل داده وزمینه بهرهمندی حداکثری ازمنابع منحصر بفرد اطلاعاتی این کتابخانه رادرسطح ملی و بینالمللی فراهم آورند.ازاینرو،یافتههای پژوهش علاوه براینکه لزوم توجه بیشتر مدیران کتابخانه درمجموعهسازی و تلاش در جهت دیجیتالسازی بیشتر منابع مربوط به حوزههای موضوعی مذکور را نمایان میسازد، میتواند در ارائه سیستمهای توصیهگر در کتابخانه، مفید واقع شود.
شماره انگلیسی
عصمت مومنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف، تبیین فلسفی توانایی های شناختی کاربر در رفتارهای اطلاعاتی بازیابی تعاملی اطلاعات بر اساس تجرد مثالی انسان است. روش: پژوهش از نوع هدف بنیادی- نظری به روش تحلیل محتوا کیفی قیاسی، و تفسیر و نتیجه گیری آن استتناجی است. ابزار گردآوری داده ها از طریق گردآوری و مطالعه اسناد کتابخانه و منابع دیگر، در پایگاه های اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف، تبیین فلسفی توانایی های شناختی کاربر در رفتارهای اطلاعاتی بازیابی تعاملی اطلاعات بر اساس تجرد مثالی انسان است. روش: پژوهش از نوع هدف بنیادی- نظری به روش تحلیل محتوا کیفی قیاسی، و تفسیر و نتیجه گیری آن استتناجی است. ابزار گردآوری داده ها از طریق گردآوری و مطالعه اسناد کتابخانه و منابع دیگر، در پایگاه های اطلاعاتی در تحلیل محتوای شارحان ملاصدرا انجام شده است. روایی و پایایی پژوهش حاضر بر مبنای قابلیت اعتبار و اطمینان پژوهش های گذشته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و دانش گردآوری شده از محتوای اسناد، به صورت تبیینی- تفسیر استنتاجی انجام شده است. یافته ها: وجه مشترک سه الگوی رفتار اطلاعات در بازیابی تعاملی اطلاعات اعم از بلکین؛ اینگورسن، و ساراسویک در توانایی های شناختی کاربر است که بر اساس مبانی فلسفه صدرایی در تجرد مثالی انسان می تواند رویدادی بلکین، وضعیت دانش کاربران قاعده مند شده؛ در الگوی شناختی اینگورسن، چگونگی جستجوی کاربران و چگونگی تاثیر پذیری ساختارهای شناختی آنان در جذب اطلاعات تفاوت ایجاد نموده ؛ و نیز، در الگوی چند سطحی ساراسویک، سطوح( شناختی، انگیزشی و موقعیتی) دچار تغییر شده و موجب تعامل بیشتر می گردد و در گفت و گوی کاربر و دریافت پاسخ از نظام اطلاعاتی موجب به تصویر کشیدن میانکش ها در میان سطوح و لایه های مختلف جنبه های حیاتی می گردد. نتیجه: با تبیین توانایی های شناختی کاربر در بازیابی تعاملی اطلاعات بر اساس تجرد مثالی انسان(ملاصدرا)، کنش متقابل سه جانبه رفتار، محیط، و افراد فهمیده و درک می شود و منجر به هدایت کنش ها از جمله نقطه شروع جست و جو می گردد و موجب تفسیر و تدوین مفهوم سازی روشن رفتارهای اطلاعاتی اعم از رفتار اطلاعاتی، رفتار اطلاع جویی، رفتار اطلاع یابی و رفتار استفاده از اطلاعات شده و در جریان تعامل رفتارهای اطلاعاتی و نیز سطوح متفاوت از دقت و توجه در مراحل جست و جو و هم چنین، تنوع و گوناگونی رفتارهای اطلاعاتی، امری قابل پیش بینی و مداوم خواهد بود. و در نهایت با تدوین راهبردهای اثربخش برای پیشبرد اطلاعات در رفتارهای اطلاعاتی منجر به پیاده سازی، و توسعه الگوهای بازیابی تعاملی اطلاعات می گردد.
شماره انگلیسی
سحر پژوه نیا؛ زویا آبام؛ رویا برادر
چکیده
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده ...
بیشتر
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده است. پژوهش متشکل از دو گروه آزمایش (آموزش بهوسیله کتاب الکترونیک و کتاب چاپی) و یک گروه کنترل (آموزش سنتی) بود. جامعه مورد پژوهش را تمامی کودکان 5/4 تا 6 سال ساکن در شهر اصفهان تشکیل میداد. پپیشآزمون و پسآزمون بر روی کودکان، قبل و بعد از اجرای مداخله، بهوسیله ابزار اندازهگیری که پرسشنامههای استاندارد بود، به عمل آمد. دادههای به دست آمده از پژوهش بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که نمرههای پسآزمون کودکان، بعد از انجام مداخله، در سه گروه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و آموزش سنتی باهم متفاوت است. بطور کلی مقایسه آموزش بهوسیله کتاب چاپی و آموزش سنتی، نتایج متفاوت اما نزدیک به هم را نشان داد اما مقایسه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی با کتاب چاپی و آموزش سنتی متفاوت و معنادار بود. همچنین در مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون کودکان در هریک از ابعاد مهارتهای سواد اورژانسی، تفاوت نمرات در سطح اطمینان 99% تأیید شد. ضمن اینکه در بررسی تأثیرپذیری کودکان از مداخله از لحاظ تفاوت جنسیتی، تفاوت معناداری میان دختران و پسران مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد آموزش بهوسیله کتابهای الکترونیکی و چاپی به عنوان آموزشی فوقبرنامه میتواند تأثیر معناداری در کسب یا افزایش مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی ایجاد نماید. از این رو، مهدکودکها، مراکز پیشدبستانی، کتابخانههای کودکان و نوجوانان میتوانند در پیوند با سایر فعالیتهای آموزشی و در کنار متخصصان تعلیم و تربیت مهارتها و سواد اولیه را در کودکان و قبل از ورود به مدرسه تقویت نمایند.