کتابخانه دیجیتالی
حسین رحیمی کلور؛ یونس نیکخواه
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سهولت و سودمندی درکشده از خرید آنلاین با نقش میانجی ارزش درکشده آنلاین بر رفتار خرید آنلاین در بین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال است.
روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال در ایران است که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سهولت و سودمندی درکشده از خرید آنلاین با نقش میانجی ارزش درکشده آنلاین بر رفتار خرید آنلاین در بین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال است.
روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال در ایران است که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی کتاب را داشتند (کتاب فیزیکی و دیجیتالی). این پژوهش از مطالعات کمی و فرضیهای-استنتاجی است. برای نمونهگیری در این مطالعه، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. گردآوری دادهها به شیوه میدانی به وسیله پرسشنامه انجام گرفته است. از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین متغیرها استفاده شده است که از نرمافزارهای SPSS24 و Amos24 بهره گرفته شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که اثرات مستقیم سهولت، سودمندی و ارزش درکشده آنلاین بر رفتار خرید آنلاین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال معنادار است. درنهایت، نقش میانجی ارزش درکشده آنلاین در بین متغیرهای سهولت، سودمندی و رفتار خرید آنلاین مشتریان کتاب معنادار و قابل توجه بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که سهولت درکشده و سودمندی درکشده از خرید آنلاین دو عامل کلیدی در پیشبینی رفتار خرید آنلاین هستند که در این میان، ارزش درکشده آنلاین عاملی مهم برای شناسایی بهتر این اثر در رفتار آنلاین مشتریان کتابفروشیهای آنلاین و کتابخانههای دیجیتال است. از اینرو، این پژوهش علاوه بر ارائه مدلی جدید، به افزایش ادبیات رفتار مصرفکننده در زمینه خدمات کتابخانه دیجیتال و فروش آنلاین کتاب کمک کرده و پیشنهادات کاربردی در این موضوع ارائه میکند.
کتابخانه دیجیتالی
محسن حاجی زینالعابدینی؛ سیده کبری پاشازاده؛ سید مهدی طاهری
چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی پروفایل کاربردی فرادادهای برای توصیف و سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانهای مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک انجام شد.روش: از رویکرد تحلیل سیستم در تحقیق حاضر استفاده شده است. در گردآوری دادهها از ابزارهای پژوهش کیفی ازجمله مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده دقیق بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش دارای ...
بیشتر
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی پروفایل کاربردی فرادادهای برای توصیف و سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانهای مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک انجام شد.روش: از رویکرد تحلیل سیستم در تحقیق حاضر استفاده شده است. در گردآوری دادهها از ابزارهای پژوهش کیفی ازجمله مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده دقیق بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش دارای دو بخش است. بخش اول جامعه پژوهش را ویژگیهای بومی، ظاهری و معناشناختی تمامی اشیای محتوایی کتابخانه در مؤسسه ملک تشکیل داد. بخش دوم آن را کارمندان بخش فهرستنویسی کتابخانه تشکیل دادند که در این مورد از روش نمونهگیری گلوله برفی برای انتخاب افراد استفاده شد تا در وقت و هزینه پژوهش صرفهجویی شود. همچنین بهمنظور طراحی پروفایل کاربردی با روش نظاممند از چندین سیاهه وارسی مربوط به استانداردهای فرادادهای از جمله هسته دوبلین، توصیف مستند (مَذز)، توصیف شیء (مُدس)، کدگذاری و انتقال فراداده (مِتس) و مارک اکس ام ال استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان میدهد پروفایل کاربردی طراحی شده در پژوهش حاضر دارای 44 عنصر است که 24 عنصر آن از استاندارد فرادادهای توصیف شیء، 18 عنصر از استاندارد فرادادهای هسته دوبلین و 2 عنصر از استاندارد کدگذاری و انتقال فراداده استخراج شد.نتیجهگیری: مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بهکارگیری این پروفایل کاربردی و پیشنهادهای ارائهشده در این پژوهش میتواند به مدیریت فرادادههای خود بهمنظور سازماندهی هر چه بهتر و کارآمدتر اشیای محتوایی کتابخانه بپردازد. همچنین سایر کتابخانهها با ویژگیهای مشابه میتوانند از پروفایلهای کاربردی مذکور الگوبرداری کرده و در جهت طراحی و تدوین پروفایل کاربردی فرادادهای خود گام بردارند.
کتابخانه دیجیتالی
رضا رجبعلی بگلو
چکیده
Background and Objectives: User experience researches defined as study users’ perceptions and interactions of anticipated or intended use of a product, system, or service. Therefore, study these experiences are very important and can lead to value creation for information system stakeholders. The present study seeks to clarify deficiencies and difficulties experienced by users in interacting with the most important Digital Libraries (DLs) in Iran. Furthermore, demands and expectations of users also investigated in this research.Methodology: The research conducted in a qualitative approach ...
بیشتر
Background and Objectives: User experience researches defined as study users’ perceptions and interactions of anticipated or intended use of a product, system, or service. Therefore, study these experiences are very important and can lead to value creation for information system stakeholders. The present study seeks to clarify deficiencies and difficulties experienced by users in interacting with the most important Digital Libraries (DLs) in Iran. Furthermore, demands and expectations of users also investigated in this research.Methodology: The research conducted in a qualitative approach with content analysis method using MaxQDA V. 10 to investigate the experiences of 37 users of Papirus, Pars Azarakhsh and Sana DLs. In this study, the difficulties or deficiencies and demands or expectations of users considered in relation with their Hierarchical Value Map (HVM). The sample of the study selected by snowball sampling method. Credibility of the research verified with member checking and peer debriefing methods. Finally, the content of the interview analyzed in order to identify the main concepts and related thematic categories.Findings: Customers and their knowledge considered as one of the most important organizational assets and an essential element of competitive advantage. In fact, this knowledge gained from within and outside the organization is the core capital and critical value. This is important because the customers and their knowledge considered as one of the most important organizational assets and an essential element of competitive advantage. Customer knowledge gained from their experience in the process of using a product or service. There are variety of approaches to elicit the experience and knowledge of the customers or stakeholders which analysis of cognitive structure is one of these approaches deeply deals with the experience and knowledge of individuals. Cognitive structure encompasses users’ emotions, mental images, views, beliefs and values in using a product or service. In this research Means-End Theory (MET) applied which is rarely used in information systems.Discussion: Findings showed that the most important undesirable experiences of interacting with the DLs summarized in several dimensions: resource retrieval, display of search results, and process in searching the resources. In addition, displaying search results and search capabilities, additional features and services, linking resources to libraries were among the most important favorable experiences that users expected from DLs. The relationship between deficiencies and expectations depicted in HVM. Their values were correct selection, retrieval, and access to the full text information resources. The results of this study showed that this part of the user experience should considered by the designers of DLs in order to better design of these systems to provide more value to all stakeholders.