مدیریت دانش
رضا کریمی؛ فاطمه اسحاقی مسکونی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارزیابی محتوا کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به مفاهیم اشتراک دانش است.
روششناسی: پژوهش حاضر، به لحاظ رویکرد، کمّی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ واحد تحلیل صفحات (متن، تمرین، تصویر، پانویس) که با مطالعات، تصاویر، تمرینها و فعالیت ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، ارزیابی محتوا کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به مفاهیم اشتراک دانش است.
روششناسی: پژوهش حاضر، به لحاظ رویکرد، کمّی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ واحد تحلیل صفحات (متن، تمرین، تصویر، پانویس) که با مطالعات، تصاویر، تمرینها و فعالیت صورت گرفته است. ابتدا مفاهیم بدست آمده در اشتراک دانش (ضمنی و عینی) و گروهی و فردی جای گرفتند؛ ابزار جمعآوری دادهها شامل چکلیست محقق ساخته است. جامعه پژوهش را کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی منتشره شامل 41 کتاب است و از نمونهگیری صرفنظر شده است. در کلیه کتابهای درسی مورد تحلیل، 946 مؤلفه شناسایی شد. سپس دادههای گردآوری شده به کمک نرم افزار اکسل و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که مؤلفه فعالیت گروهی (دانش ضمنی) بیشترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین میزان مؤلفه مربوط به مؤلفه هنر و سرگرمی (ضمنی) است. همچنین در بین کتابهای درسی، کتاب علوم تجربی بیشتر از سایر کتابها به مفاهیم اشتراک دانش توجه شده است. در بین کتاب های درسی، دادههای بهنجار شده برحسب کتابها، بیشترین ضریب اهمیت از بین دروس مختلف دوره ابتدایی مربوط به کتاب فارسی است و برای بهبود وضعیت اشتراک دانش و دستیابی به اهداف راهکارهایی ارائه گردید.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان توجه به مؤلفههای اشتراک دانش در کتابهای درسی دوره ابتدایی متوازن نیست و پایه ششم بیشترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است. همچنین، کتابهای علوم تجربی، فارسی و کار و فناوری بیشترین اهمیت را در زمینه اشتراک دانش دارند. اگرچه اشتراک دانش ضمنی در کتابهای درسی برجسته است و به رشد مهارتهای دانشآموزان کمک میکند، اما تبدیل آن به دانش عینی بهعنوان چالشی مهم باقی مانده است. برای بهبود این وضعیت، لازم است دفتر تألیف کتابهای درسی به توزیع متوازن مؤلفههای اشتراک دانش در تمام پایهها توجه کند، معلمان از روشهای تدریس فعال استفاده نمایند و مدارس بستر مناسبی برای تقویت تعاملات دانشآموزان و تبدیل دانش ضمنی به عینی فراهم آورند. این اقدامات میتواند دانشآموزان را برای مشارکت مؤثر در سازمانهای دانشبنیان در آینده آماده کند.
مدیریت دانش
سیف اله خسروی؛ عاطفه زارعی؛ بهروز بیات؛ زرین زرین آبادی
چکیده
چکیده هدف: منظور ارائه الگوی رفتار اشتراک گذاری دانش است.روش: روش کلی پژوهش آمیخته است. روش کیفی، تحلیل مضمون مؤلفههای اصلی و فرعی نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تبادل اجتماعی هومنز است که در مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در بازه سالهای 2000 تا 2024 میلادی در پایگاههای اطلاع رسانی آنلاین نمایه شده بودند. روش گردآوری منابع دادهها، ...
بیشتر
چکیده هدف: منظور ارائه الگوی رفتار اشتراک گذاری دانش است.روش: روش کلی پژوهش آمیخته است. روش کیفی، تحلیل مضمون مؤلفههای اصلی و فرعی نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تبادل اجتماعی هومنز است که در مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در بازه سالهای 2000 تا 2024 میلادی در پایگاههای اطلاع رسانی آنلاین نمایه شده بودند. روش گردآوری منابع دادهها، نمودار جریانی پریزما بود. روش کمی، پیمایشی تحلیلی، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. حجم نمونه مطابق قواعد 5Q<n<15Q معادلات ساختاری، 280 نفر تعیین، روش نمونهگیری سهمیهای- تصادفی ساده است. فرضیههای پژوهش با آزمون معادلات ساختاری نرم افزار PLS ورژن 24 تحلیل گردید. روایی گویهها پرسشنامه با استفاده چک لیست سیاهه وارسی CVI و CVR بین 34 نفر از اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، 84 و 69درصد تأیید شد. . پایایی به روش آلفایکرونباخ .0.894 بود. یافته ها: در بخش کیفی 9 مؤلفه اصلی نگرش، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی، کنترلرفتاری، قصد، ریسک و ابزارهای اشتراک دانش شناسایی شدند. در آمار توصیفی از دید پرستاران نگرش، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی با میانگین بالاتر از حد متوسط بر رفتار اشتراک دانش مؤثر بودند. در آمار استنباطی، صرفاً نگرش، کنترلرفتاری و پاداش بر رفتار اشتراک دانش اثر معنیداری داشتند .نتیجه گیری: مؤلفههای نگرش، کنترلرفتاری، پاداش، منافع متقابل، شهرت و هنجارهای ذهنی در الگوی رفتار اشتراک دانش پرستاران مؤثر بودند.کلیدواژهها: نظریه رفتار برنامه ریزی شده آجزن، نظریه تبادل اجتماعی هومنز، پرستاران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
مدیریت دانش
لیلی طاهرخانی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
هدف: تبیین تأثیر اشتراک دانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور است
روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به ...
بیشتر
هدف: تبیین تأثیر اشتراک دانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور است
روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران 364 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتراکدانش وب طاهرخانی، طهماسبی و قیاسی (2022)، کارآفرینیدانش اسکرزسکی (2006) و پذیرش فناوری اطلاعات چاندرا و کاریپورناندا (2018) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار مورد تأیید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جهت تحلیل نتایج از نرمافزارهای افزارهای SPSS22 و PLS3.8 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ضریب تأثیر، اشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان و پذیرش فناوری اطلاعات بهترتیب برابر 554/0 و 415/0؛ ضریب تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر کارآفرینی دانش کارکنان برابر 887/0 و ضریب تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات در رابطه بین اشتراک دانش وب و کارآفرینیدانش برابر 583/0 محاسبه گردید که درتمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از 96/1 شده است. همچنین یافتهها نشان داد که اشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش و پذیرش فناوری اطلاعات براساس مدل TOE کارکنان تأثیر مثبت و معناداری داشته ونقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات براساس مدل TOE در تأثیر اشتراک دانشوب برکارآفرینی دانش کارکنان تأیید شده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان استنباط کرد که توسعهی کارآفرینی دانش مستلزم ایجاد و تقویت زیرساختهایی چون اشتراک دانش وب و فناوری اطلاعات است و باید به آنها بهصورت یک فرایند به هم پیوسته نگریست و ضروری است که توسط کتابخانهها مورد توجه جدی قرارگیرد.
مدیریت دانش
حمید فرامرزی؛ غلامحسین مکتبی؛ مرتضی امیدیان؛ علیرضا حاجی یخچالی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه اول شهر کرج است. از این جامعه تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای اشتراک دانش (2012) Chennamaneni &Raja و پرسشنامه اقدام منطقی (2002) Fishbein & Ajzen استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که از مجموع متغیرهای ملاک، قصد رفتاری (67/0) و از مجموع متغیرهای پیشبین، باورهای هنجاری (41/0) دارای بیشترین اهمیت بودند. مقدار لامبدای ویلکز (001/0P< ، 868/18=F، 461/0=λ) نشان میدهد که با احتمال 99 درصد بین دو مجموعه متغیر، همبستگی کانونی وجود دارد. البته لامبدای ویلکز مقدار واریانسی را نشان میدهد که با مدل تبیین نمیشود. بر این مبنا، اندازه اثر دو تابع کانونی این تحلیل برابر با 539/0، اندازه اثر مقدار واریانس مشترک بین دو دسته متغیر است که مدل کامل قادر به تبیین آن است.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده، همبستگی کانونی و همپوشانی خوبی (53 درصد) وجود دارد.