مدیریت دانش
لیلی طاهرخانی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران 364 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتراکدانشوب طاهرخانی، طهماسبی و قیاسی(2022)، کارآفرینیدانش اسکرزسکی(2006) و پذیرش فناوری اطلاعات چاندرا و کاریپورناندا(2018) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار مورد تایید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جهت تحلیل نتایج از نرمافزارهای افزارهای spss22 و PLS3.8 استفاده گردید است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشانداد که ضریبتأثیر، اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان و پذیرشفناوریاطلاعات بهترتیب برابر 554/0 و 415/0؛ ضریبتاثیر پذیرشفناوریاطلاعات بر کارآفرینیدانشکارکنان برابر 887/0 و ضریبتأثیر پذیرش فناوری اطلاعات در رابطه بین اشتراک دانشوب و کارآفرینیدانش برابر 583/0 محاسبهگردید که درتمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از 96/1 شدهاست. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش و پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE کارکنان تأثیر مثبت ومعناداری داشته ونقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE در تأثیراشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان تأیید شدهاست.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان استنباط کرد که توسعهی کارآفرینی دانش مستلزم ایجاد و تقویت زیرساختهایی چون اشتراک دانش وب و فناوری اطلاعات است و باید به آنها بهصورت یک فرایند به هم پیوسته نگریست و ضروری است که توسط کتابخانه ها مورد توجه جدی قرارگیرد.
مدیریت دانش
حمید فرامرزی؛ غلامحسین مکتبی؛ مرتضی امیدیان؛ علیرضا حاجی یخچالی
چکیده
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرش ها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراک شده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش به لحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع ...
بیشتر
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرش ها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراک شده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش به لحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه اول شهر کرج است. از این جامعه تعداد 350 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه های اشتراک دانش راجا و چناماننی (Chennamaneni &Raja ) (2012) و پرسشنامه اقدام منطقی فیش باین و آجزن (Fishbein & Ajzen) (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.
یافته ها: یافته ها تشان داد که از مجموع متغیرهای ملاک، قصد رفتاری (67/0) و از مجموع متغیرهای پیشبین، باورهای هنجاری (41/0) دارای بیشترین اهمیت بودند. مقدار لامبدای ویلکز (001/0P< ، 868/18=F، 461/0=λ) نشان میدهد که با احتمال 99 درصد بین دو مجموعه متغیر، همبستگی کانونی وجود دارد. البته لامبدای ویلکز مقدار واریانسی را نشان میدهد که با مدل تبیین نمیشود. بر این مبنا، اندازه اثر دو تابع کانونی این تحلیل برابر با 539/0، اندازه اثر مقدار واریانس مشترک بین دو دسته متغیر است که مدل کامل قادر به تبیین آن است.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرش ها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراک شده، همبستگی کانونی و همپوشانی خوبی (53 درصد) وجود دارد.