مدیریت دانش
لیلی طاهرخانی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومیکشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران 364 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتراکدانشوب طاهرخانی، طهماسبی و قیاسی(2022)، کارآفرینیدانش اسکرزسکی(2006) و پذیرش فناوری اطلاعات چاندرا و کاریپورناندا(2018) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار مورد تایید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جهت تحلیل نتایج از نرمافزارهای افزارهای spss22 و PLS3.8 استفاده گردید است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشانداد که ضریبتأثیر، اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان و پذیرشفناوریاطلاعات بهترتیب برابر 554/0 و 415/0؛ ضریبتاثیر پذیرشفناوریاطلاعات بر کارآفرینیدانشکارکنان برابر 887/0 و ضریبتأثیر پذیرش فناوری اطلاعات در رابطه بین اشتراک دانشوب و کارآفرینیدانش برابر 583/0 محاسبهگردید که درتمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از 96/1 شدهاست. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش و پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE کارکنان تأثیر مثبت ومعناداری داشته ونقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدل TOE در تأثیراشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان تأیید شدهاست.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان استنباط کرد که توسعهی کارآفرینی دانش مستلزم ایجاد و تقویت زیرساختهایی چون اشتراک دانش وب و فناوری اطلاعات است و باید به آنها بهصورت یک فرایند به هم پیوسته نگریست و ضروری است که توسط کتابخانه ها مورد توجه جدی قرارگیرد.
مدیریت دانش
رضا کریمی؛ فاطمه اسحاقی مسکونی
چکیده
مدرسه تنها مؤسسه اجتماعی است که به طور فراگیر در دسترس اغلب کودکان و نوجوانان است. این دانش و مهارت باید در دوران تحصیل در دسترس آنان قرار گیرد. برنامه درسی به عنوان بدیهیترین رهیافت و راهبرد اساسی در راستای آموزش مفاهیم مدیریت دانش بویژه اشتراک دانش به کودکان و نوجوانان دانشآموز است. هدف از این پژوهش، ارزیابی محتوا کتابهای درسی ...
بیشتر
مدرسه تنها مؤسسه اجتماعی است که به طور فراگیر در دسترس اغلب کودکان و نوجوانان است. این دانش و مهارت باید در دوران تحصیل در دسترس آنان قرار گیرد. برنامه درسی به عنوان بدیهیترین رهیافت و راهبرد اساسی در راستای آموزش مفاهیم مدیریت دانش بویژه اشتراک دانش به کودکان و نوجوانان دانشآموز است. هدف از این پژوهش، ارزیابی محتوا کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به مفاهیم اشتراک دانش است. پژوهش حاضر، به لحاظ رویکرد، کمّی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ واحد تحلیل صفحات (متن، تمرین، تصویر، پانویس) که با مطالعات، تصاویر، تمرینها و فعالیت صورت گرفته است. ابتدا مفاهیم بدست آمده در اشتراک دانش (ضمنی و عینی) و گروهی و فردی جای گرفتند؛ ابزار جمعآوری دادهها شامل چکلیست محقق ساخته است. جامعه پژوهش را کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی منتشره شامل 41 کتاب است و از نمونهگیری صرفنظر شده است. در کلیه کتابهای درسی مورد تحلیل، 946 مؤلفه شناسایی شد. سپس دادههای گردآوری شده به کمک نرم افزار اکسل و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مؤلفه فعالیت گروهی (دانش ضمنی) بیشترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین میزان مؤلفه مربوط به مؤلفه هنر و سرگرمی (ضمنی) است. همچنین در بین کتابهای درسی، کتاب علوم تجربی بیشتر از سایر کتابها به مفاهیم اشتراک دانش توجه شده است. در بین کتاب های درسی، دادههای بهنجار شده برحسب کتابها، بیشترین ضریب اهمیت از بین دروس مختلف دوره ابتدایی مربوط به کتاب فارسی است و برای بهبود وضعیت اشتراک دانش و دستیابی به اهداف راهکارهایی ارائه گردید.
مدیریت دانش
حمید فرامرزی؛ غلامحسین مکتبی؛ مرتضی امیدیان؛ علیرضا حاجی یخچالی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه اول شهر کرج است. از این جامعه تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای اشتراک دانش (2012) Chennamaneni &Raja و پرسشنامه اقدام منطقی (2002) Fishbein & Ajzen استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که از مجموع متغیرهای ملاک، قصد رفتاری (67/0) و از مجموع متغیرهای پیشبین، باورهای هنجاری (41/0) دارای بیشترین اهمیت بودند. مقدار لامبدای ویلکز (001/0P< ، 868/18=F، 461/0=λ) نشان میدهد که با احتمال 99 درصد بین دو مجموعه متغیر، همبستگی کانونی وجود دارد. البته لامبدای ویلکز مقدار واریانسی را نشان میدهد که با مدل تبیین نمیشود. بر این مبنا، اندازه اثر دو تابع کانونی این تحلیل برابر با 539/0، اندازه اثر مقدار واریانس مشترک بین دو دسته متغیر است که مدل کامل قادر به تبیین آن است.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرشها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراکشده، همبستگی کانونی و همپوشانی خوبی (53 درصد) وجود دارد.