@article { author = {Heidari, Gholamreza}, title = {Lack of knowledge of Informology in different fields}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {4}, number = {10، پاییز و زمستان}, pages = {1-2}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فقر دانش اطلاع شناسی در حوزههای مختلف علوم}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11102.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11102_f5e24fee010ae8ae621136b516c67a35.pdf} } @article { author = {Riahinia, Nosrat and Navehebrahim, Abdolrahim}, title = {An Assessment of the Performance of Library Managers of the Tehran State Universities}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {4}, number = {10، پاییز و زمستان}, pages = {1-18}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {}, abstract = {Aim: This research paper aims at evaluating and assessing the university library managers’ performance. Method: The research follows a descriptive method and uses a researcher-made questionnaire for collecting data from library staffs. The statistical population included all 100 Tehran universities' library staffs (approximatly100 staffs). By a simple random sampling method 70 library staffs affiliated to University of Tehran, Tarbiat Moallem University, Tarbiat Modares University, Elmo-Sanat University, Alzahra University, Alame Tabatabaei University, Shahid Beheshti University, and Amirkabir University were selected. Findings: The findings showed that the library managers who were LIS experts with LIS degrees, or had deputies with LIS degrees, were more successful in their roles. The paper presents some implications and suggestions are presented for future research. Conclusion: It could be concluded that today’s libraries, in a fast moving track towards digitization, need managers who possess knowledge of, and be aware of, the latest technologies as well as library software; and more importantly, they should have sufficient knowledge of management as well.}, keywords = {Tehran,Central libraries,Government Universities,managers,performance,Measurement,Evaluation}, title_fa = {ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانه‏های مرکزی دانشگاه‏های دولتی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانه‏های مرکزی دانشگاه‏های دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محقق‏ساخته انجام گرفته است. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانه‏های مرکزی دانشگآن‏های دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر می‏باشند و از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشگاه‏های مورد بررسی عبارتنداز: تهران، تربیت‏معلم تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت،الزهرا(س)، علامه‏طباطبائی، شهید بهشتی، امیرکبیر. یافته­ها: نتایح این پژوهش نشان می‏دهد که مدیران کتابخانه‏هائی که تخصص کتابداری داشته یا معاون و سرپرستان کتابدار متخصص بوده‏اند در مقایسه با کتابخانه‏های فاقد مدیر یامعاون کتابداراز عملکرد بهتری برخوردمی‏باشند. نتیجه­گیری: می‏توان اینطوراستنباط کرد که کتابخانه‏های امروزی درحالیکه به‏سرعت به‏سوی دیجیتالی والکترونیکی شدن پیش می‏روند، نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص کتابداری از آخرین پیشرفت‏های تکنولوژی مطلع بوده و بر انواع نرم‏افزارهای کتابخانه‏ای اشراف داشته باشند و مهم‏ترآنکه‏ازاصول و دانش مدیریت بهره کافی برده باشند.}, keywords_fa = {کتابخانه‏های مرکزی,مدیران,دانشگاه‏های دولتی,ارزیابی,عملکرد}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11103.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11103_a28c029cfdf9809a49a709b6bb4b2674.pdf} } @article { author = {Abazari, zahra and Asefi Daryani, Marzieh}, title = {A Study on the Application of International Citation Methods in the References of the Persian Scientific Journals in Humanities during the Year 2009}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {4}, number = {10، پاییز و زمستان}, pages = {19-40}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {}, abstract = {Aim: The aim of this research is to study the degree the international citation method is observed in references sources of scientific journals’ articles in the field of humanities in the year 2009. Method: The research population was all the articles published in the scientific journals in Humanities in 2009, of which a sample of 96 journals was selected randomly containing 354 articles. The required data was collected by means of a checklist devised for the purpose of this study. Both, descriptive and analytical Statistical methods were used to analyze the collected data. Findings: Results of the study revealed that 45.2% of the examined articles were written by one author and the majority of the articles used the APA style of citation. 17.5 percent used the MLA style, 4.5 percent used the Vancouver style, and 4% used the Chicago style. Kruskal Wallis non parametric test was used to test the research hypothesis. The results indicated there were significant differences in observation of the international citation methods. Conclusion: The APA citation method is mostly observed in Humanities journal articles, while, the Vancouver style is the most applied method among the rest of styles. In addition, the publishers of private sector much better observed the citation method indexes than government publishers. The journals of subjective Jurisprudence and Principles, Economics, and Library and Information Science possess the maximum observation rate compared with other fields; while, the journals in Physical Education have the minimum rate. }, keywords = {}, title_fa = {مطالعه میزان رعایت روش‌های استناددهی بین‌المللی در تنظیم منابع و مآخذ مقالات مجلات علمی- پژوهشی فارسی حوزه علوم انسانی درسال 1388}, abstract_fa = {هدف: مطالعه میزان رعایت روش­های استناددهی بین­المللی در تنظیم منابع و مآخذ مقالات مجلات علمی- پژوهشی فارسی حوزه علوم انسانی درسال 1388 است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی انجام شد. تعداد جامعه آماری 96 عنوان مجله معادل 354 مقاله انتخاب شد. روش گردآوری اطلاعات نیز سیاهه وارسی می­باشد. روش آماری مورد استفاده آمار توصیفی و آمار استنباطی می­باشد. یافته­ها: یافته ها نشان داد که اکثریت مقالات با 2/45 درصد توسط یک نویسنده نوشته شده بودند و اکثریت مقالات مورد بررسی از شیوه استناددهی APA، 5/17 درصد مجلات از شیوه استناددهی MLA، 5/4 درصد از شیوه استناددهی ونکوور و 4 درصد از شیوه استناددهی شیکاگو استفاده نموده بودند. برای آزمون این فرضیه از آزمون ناپارامتری کروسکال والیس استفاده شد. یافته­های تحلیلی پژوهش نشان می­دهد که چون سطح معناداری آزمون 00/0 از سطح آزمون 05/0=a کوچکتر است لذا فرض صفر مبنی بر یکسان بودن میزان رعایت شیوه­های استناددهی بین المللی در تنظیم منابع و مآخذ مورد استفاده مجلات حوزه علوم انسانی با اطمینان بالای 95 درصد رد می­شود و در نتیجه فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه تفاوت معناداری در میزان رعایت شیوه­های استناددهی وجود دارد، تائید می­شود. نتیجه گیری: نتایج نشان می­دهد که در مجلات حوزه علوم انسانی و مقالات بررسی شده روش استناد دهیAPA  بیشترین میزان استفاده را دارد در حالیکه روش استناددهی ونکوور بیش از سایر روش­های استناددهی رعایت می­شود. همچنین ناشرین بخش خصوصی شاخص­های استناددهی را نسبت به ناشرین دولتی بهتر رعایت می­کنند. }, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: استناد,بین المللی,منابع و مآخذ,مقالات,مجلات علمی پژوهشی,علوم انسانی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11104.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11104_b91fa10258bb88f2591175984a1f242c.pdf} } @article { author = {Sharafi, Ali and Nourmohammadi, Hamzeali}, title = {Determination of the Life Process of the Subjects of Masters and Doctoral Dissertations in Library and Information Science based on the Records Available in the ProQuest Database During 2006-2010}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {4}, number = {10، پاییز و زمستان}, pages = {41-60}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {}, abstract = {Aim: This research aimed to find the life process of dissertations and theses in Library and Information science in the ProQuest database. Method: This research is a descriptive survey based on content analysis. Statistical population included the 222 dissertations and theses registered in the ProQuest database from 2006 to 2010. 10 main categories and 17 subcategories assigned for content analysis of the subjects based on the subject scheme of ISTA databases. Data collected by checklists and analyzed by Excel and SPSS software. Findings:Results showed that "librarianship" as a subject with 63 hits (28.37), information retrieval with 52 hits (23.42), appeared in most titles of dissertations and theses, and the longest life processes of subjects was that of librarianship and information retrieval. Also, the number of dissertations has grown from 2006 to 2010. Most of the theses produced were in 2010 with 75 titles, while the lowest number was 12 titles in 2006. Conclusions: Distribution of subject does not follow a logical trend during years in dissertations. Emphasis was put on old subjects. Therefore, should be encouraged to select up-to-date subjects based on the current needs of the nations.}, keywords = {Subjects,Life Process,dissertations,Content Analysis,Library and Information Science}, title_fa = {تعیین فرایند زیست موضوعات پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای رشته کتابداری و اطلاع رسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست (ProQuest) از سال 2006 – 2010}, abstract_fa = {هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین فرایند زیست موضوعات پایان­نامه‌های کتابداری و اطلاع رسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه مورد مطالعه سوابق 222 پایان­نامه نمایه شده از سال 2006 لغایت 2010 در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد. برای تفکیک پایان­نامه­ها از یک طرح موضوعی شامل 12 گروه موضوعی کلی و 17 موضوع فرعی بر مبنای نظام موضوعی ISTA تنظیم شده است. ابزار گردآوری داده ها لیست کنترل بود و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و SPSS انجام شد. یافته ها: موضوع کتابداری با 63 عنوان (37/28درصد)، و موضوع بازیابیاطلاعات با 52 عنوان (42/23درصد) بیشترین موضوعات پایان­نامه­ها را به خود اختصاص داده اند ولی موضوع موتورهای جستجو سابقه­ا­ی نداشته است. تولید پایان­نامه­ها به ترتیب از سال 2006 تا 2010 روبه فزونی بوده و بیشترین تولید پایان­نامه در سال 2010 با 75 عنوان، و کمترین آن در سال 2006 با 12 عنوان می باشد. نتایج: پراکندگی موضوعات پایان نامه ها در طول سال های مختلف در دانشگاه­ها از روند منطقی تبعیت نکرده و به موضوعات قدیمی بیشتر تکیه شده است. بنابراین باید پژوهشگران کتابداری و اطلاع رسانی به انتخاب موضوعات نو و مناسب با نیازهای روز جامعه تشویق شوند.}, keywords_fa = {پایان‌نامه‌ها,تحلیل محتوا,زیست,موضوعات,کتابداری و اطلاع رسانی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11105.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11105_0e89250ac5d2e86bb751b1ae87da6d4e.pdf} } @article { author = {Kokabi, Mortaza and Osareh, Farideh and Azimi, Mohammad Hasan and Hashemi, Majed}, title = {An Investigation into the Factors Affecting the Awareness and Use of Capabilities of Pars Azarakhsh Integrated Library Software Among Shahid Chamran and Ahvaz Jundi Shapur University of Medical Sciences Librarians}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {4}, number = {10، پاییز و زمستان}, pages = {61-78}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {}, abstract = {Aim: The aim of this study was to identify the factors effective on librarians’ awareness and use of capabilities of Pars Azarakhsh integrated library software in Shahid Chamran University and Ahvaz Jundi Shapur University of Medical Sciences. Method: The capabilities addressed involved both the client and the server part of Pars Azarakh Software versions 4 and later. 81 librarians participated in this study. Data were gathered by means of a researcher-made questionnaire and the collected data were analyzed using t-test, ANOVA, and Pearson's Correlation. Findings: The data collected revealed that librarians utilize the PA software very little. The can use only 37% of its capabilities. From the 13 capabilities of the system examined, 10 are used under 50% and the rest 3 are used more than 50%. Among all, the minimum usage belongs to the "management component in the server side, and the maximum usage related to the data entry part in the client part. The average ability of librarians in using the server part of the software was very low and was calculated to be 28.398%. Conclusions: In general, on the contrary of the preliminary assumptions, librarians seemed not so capable of using the capabilities of Pars Azarakhsh Library System.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیت‌های نرم-افزار جامع کتابخانه‌ای پارس آذرخش}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه­های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قابلیت­های نرم­افزار جامع کتابخانه­ای پارس آذرخش است.  روش تحقیق: در این پژوهش 81 کتابدار شرکت داشتند. از پرسشنامۀ محقق ساخته­ برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های تی مستقل، تحلیل واریانس، و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که کتابداران به میزان بسیار کمی توانایی استفاده از قابلیتهای نرم­افزار پارس آذرخش دارند؛ آنان حدوداً 019/37% می­توانند از نرم­افزار استفاده کنند. از مجموع 13 قابلیت مورد بررسی، میزان استفاده از 10 قابلیت آن پایین­تر از 50% ، و تنها 3 قابلیت آن بالای 50% می­باشد که در این بین کمترین میزان استفاده مربوط به بخش مدیریت در قسمت سرویس­دهنده، و بیشترین میزان استفاده مربوط به بخش ورود و تصحیح اطلاعات در قسمت سرویس­گیرنده بود. همچنین، کتابداران در استفاده از قابلیت­های موجود در قسمت سرویس­دهنده توانایی بسیار کمی دارند (398/28%). نتیجه­گیری: به طور کلی، برخلاف آنچه که انتظار می رفت، کتابداران توانایی کمی در استفاده از قابلیت­های نرم افزار جامع کتابخانه ای پارس آذرخش دارند.}, keywords_fa = {نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای,پارس آذرخش,کتابداران,دانشگاه‌ شهید چمران,دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11106.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11106_044be215e6dca88b1dd48bbe647ad0dd.pdf} } @article { author = {Hariri, Nadjla and Zarriabadi, Zarrin}, title = {Examining the relationship between the Spiritual Intelligence and Career Commitment among Librarians in Government Universities of Isfahan}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {4}, number = {10، پاییز و زمستان}, pages = {79-96}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {}, abstract = {Purpose: The purpose of the research is determining the relationship between spiritual intelligence and career commitment of the Isfahan university librarians.   Method: Using survey method, both the King spiritual intelligence questionnaires and Tella career commitment questionnaire were used and administered for data collection. A sample of 115 librarians was taken from all of the Isfahan university librarians. Findings: Spiritual intelligence of the librarians proved to be at a high level, and their career commitment was also at a good level. There was a significant relationship between Career Commitment and the four components of spiritual intelligence, i.e., Personal Meaning Production, Transcendental Awareness, Conscious State Expansion, and Critical Existential Thinking. Results: Regarding the significant relationship between spiritual intelligence and career commitment, it seems that augmentation of spiritual intelligence may lead to increase in career commitment of librarians.}, keywords = {}, title_fa = {سنجش رابطه هوش معنوی و تعهد شغلی در کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف: هوش معنوی نه‌تنها در بُعد فردی، بلکه در بُعد سازمانی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. معنویت می‌‌تواند با تاثیر بر روی وجدان انسانها در آن‌ها حس تعهد نسبت به مسئولیت‌های روزمره زندگی را به‌وجود‌ آورده، نوعی تعهدپذیری در آن‌ها ایجاد کند. هدف پژوهش تعیین رابطه هوش معنوی و تعهد شغلی در کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان است. روش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه پژوهش را نمونه ای تصادفی به تعداد 115 نفر از کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان تشکیل می‌دهد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های هوش معنوی کینگ و تعهد شغلی تلا است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) در نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشانگر هوش معنوی در حد بالا و تعهد شغلی در حد خوب در کتابداران است. رابطه معنی­داری بین چهار مولفه هوش معنوی (بسط هوشیاری، آگاهی متعالی، تفکر وجودی و تولید معنای شخصی) و تعهد شغلی وجود دارد. نتایج: با توجه به رابطه معنی‌دار و مثبت بین هوش معنوی و تعهد شغلی به نظر می‌رسد تقویت هوش معنوی کتابداران، انجام فعالیت‌های شغلی به صورت متعهدانه را به دنبال خواهد داشت. }, keywords_fa = {هوش معنوی,تعهد شغلی,کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهراصفهان}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11107.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11107_85210bfc1473fc3f4648deaeffb3c4b8.pdf} } @article { author = {Jaberi Rad, Maedeh and Farajpahlou, A. Hossein}, title = {Color Position in Non-Verbal Communication}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {4}, number = {10، پاییز و زمستان}, pages = {97-114}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {}, abstract = {Aim: Colors as main visual stimulator, not only assist recognition, but also create ideas. Whenever words do not suffice, color, as a universal language has always been able to pass messages through cultural borders of nations and connect people in a social setting. The aim of the present article is to study the specifications of colors and their potential ability in developing recognition, as well as ability to link human beings non-verbally, regardless of where they come from. Method: Based on the graphic knowledge of the authors, literature was reviewed and experts’ works were consulted. First, the components of verbal and non-verbal communications were identified and described. Then, the significant position of color as a medium was studied, considering the correct application and combination of colors in relation to time and place, and their impact on mind and memory. Conclusion: limited choice of colors for the purpose of communication requires existence of some familiar codes agreed upon by the source and the receiver of the message, to facilitate its exact perception. Hence, a graphic designer with a sufficient understanding of the receiver and his/her psychological and sociological characteristic should decide on choosing appropriate colors. In advertisements, since color messages are tacit by nature, and the general audience does not know about their psychological and hidden implications, the information thus received by the designer enables them to succeed in expanding the usage of a product, or draw the public attention towards it. }, keywords = {}, title_fa = {جایگاه رنگ در ارتباطات غیر کلامی}, abstract_fa = {هدف: رنگ­ها که از اصلی­ترین محرک­های بصری هستند، نه تنها باعث شناخت می‌شوند، بلکه ایده­آل سازی نیز می‌کنند. در جایی که کلام به کار نمی­آید و درک نمی‌شود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانه­های فرهنگی ملت­ها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگی­های رنگ‌ها را هم در ایجاد شناخت و هم از نظر توان برقراری ارتباط غیر کلامی بین انسانها از هرجای جهان بررسی کرده و بازگو نماید. روش: برای انجام این بررسی بر پایه دانش گرافیک، از روش کتابخانه­ای و مرور متون موجود و مراجعه به آثار هنرمندان و صاحبنظران استفاده شده است. ابتدا مولفه­های موجود در انواع سیستم­های ارتباط کلامی و غیر کلامی شناسایی و شرح داده شده و پس از آن به اهمیت رنگ در جایگاه یک پیام­رسان با هدف به­کارگیری رنگ به شکلی که دارای ترکیب صحیح، مرتبط با زمان و مکان و ماندگار در حافظه باشد پرداخته شده است. نتیجه:  شناخت محدودیت‌ها و عوامل انتخاب رنگ، در فرآیند ارتباطات نیازمند قراردادهایی شناخته شده بین فرستنده و گیرنده پیام است تا باعث ادراک پیام "رنگ" گردد. بنابراین، طراح باید با  شناخت کافی از گیرنده و بررسی روان شناسانه و جامعه شناسانه وی و نوع عوامل موثر بر او، به انتخاب رنگ بپردازد. در عرصه تبلیغات نیز با توجه به اینکه پیام­های رنگی بسیار پنهانی هستند و مخاطبان به طور کامل از معانی روانی و ضمنی آنها آگاهی ندارند، اطلاعات دریافت شده طراحان را قادر می‌سازد تا با استفاده از رنگ­ها در مقیاس وسیع و متنوع جهت پاسخگویی به نیازهای کاربران، استفاده از محصولی را گسترش داده، یا مورد توجه عموم سازند و بتوانند تبلیغی موفق ارائه دهند.}, keywords_fa = {رنگ,ارتباطات,ارتباطات کلامی,ارتباطات غیرکلامی,پیام,فرستنده,گیرنده}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11108.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11108_304d2837bf3a52ed2e94318bb0c55c88.pdf} }