@article { author = {Azimi, Mohammad Hassan and Fadaie, Gholamreza}, title = {The Appropriate approach to foresight for information technology in Knowledge and Information Science}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {8}, number = {18}, pages = {1-18}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.11646}, abstract = {Rapidly changing and evolving information technology more human than other technologies.That is why all the areas that directly or indirectly benefit from these technologies necessarily need to keep pace with changes in this area are.LIS field is one of those areas that are closely related to information technologies. As if the optimal use of information technologies must necessarily be able to keep pace with the rapid changes in the field of policies to be adopted.  A literature review of studies and futures conventional methods and approaches were explored and a list of methods to fit the bill was discussed.-Rapidly changing and evolving information technology more human than other technologies.That is why all the areas that directly or indirectly benefit from these technologies necessarily need to keep pace with changes in this area are.LIS field is one of those areas that are closely related to information technologies. As if the optimal use of information technologies must necessarily be able to keep pace with the rapid changes in the field of policies to be adopted.  A literature review of studies and futures conventional methods and approaches were explored and a list of methods to fit the bill was discussed.}, keywords = {Future studey,IT,library,Information}, title_fa = {جستاری در رویکرد مطلوب آینده پژوهی فناوری اطلاعات در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی}, abstract_fa = {هدف: هدف این مقاله ارائه راهکارهای مناسب برای آینده‌پژوهی در حوزه فناوری‌های اطلاعات مورد استفاده در کتابخانه‌های دانشگاهی می‌باشد تا با بهره­گیری از راهکارهای ارائه شده بتوان به شکل مطلوب و مؤثرتری در حوزه مورد نظر مطالعات آینده‌پژوهی را هدایت و اجرا نمود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش بررسی متون و روش‌های مورد استفاده در مطالعات آینده‌پژوهی  می­باشد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که رویکردها و روش‌های پویش محیطی و تحلیل سوات به همراه بهره‌گیری از روش دلفی می‌تواند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان از روش فناوری‌های کلیدی به شکل مطلوب مؤثر بهره گرفت، ولی مطلوب ترین و مؤثرترین روش که می‌تواند در فرایند جذب فناوری در کتابخانه‌ها و حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار گیرد نقشه راه یا ره‌نگاشت فناوری اطلاعات است. نتیجه گیری: روش نقشه راه یا ره­نگاشت فناوری اطلاعات می­تواند کاربردی­ترین و مؤثرترین روش محسوب شود و در صورت ترکیب با روش­های پویش محیطی و تحلیل سوات ضریب اطمینان نتایج را به شکل مؤثری افزایش خواهد داد.}, keywords_fa = {آینده پژوهی,فناوری اطلاعات,کتابداری,اطلاع رسانی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11646.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11646_54328e2574739870a9cdc1c0cfc1294a.pdf} } @article { author = {soleimanpour, samira and Farajpahlou, Abdolhossein and Heidari, Gholamreza}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {8}, number = {18}, pages = {19-44}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2016.11628}, abstract = {}, keywords = {Knowledge sharing,Infrastructures,Shahid Chamran university,students,Postgraduate}, title_fa = {اشتراک دانش و عوامل موثر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه­ی پژوهش را کلیه­ی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل داده­اند که در رشته­های مختلف مشغول به تحصیل بوده­اند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ای بوده است که براساس یافته­های پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساخت­های دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه ­گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساخت­های لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساخت­ها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.}, keywords_fa = {اشتراک دانش,زیرساخت‌ها,دانشگاه شهید چمران اهواز,دانشجویان,تحصیلات تکمیلی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11628.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11628_eb65d31011df0bfae975bcddc5d92d47.pdf} } @article { author = {ستوده, هاجر and Omidi, Mohammad Hassan}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {8}, number = {18}, pages = {45-66}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2016.11639}, abstract = {}, keywords = {research funds,papers,citation,Iran}, title_fa = {بررسی نقش اعتبارات پژوهشی داخلی و خارجی در بهبود اثرگذاری پژوهشی: نمونه مورد مطالعه تولیدات علمی ایران در نمایه گسترش‌یافته علوم در بازه زمانی 2008 تا 2011}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر می‌کوشد وضعیت استنادی مقالات تأمین اعتبار شده ایران را در سه گروه اعتبارات داخلی، خارجی و مشارکتی بررسی و با مقالات تأمین اعتبار نشده مقایسه نماید. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل استنادی و نمونه هدفمند پژوهش را مقالات ایرانی نمایه شده در SCI در سال‌های 2008-2011 تشکیل می‌دهد. وضعیت تامین اعتبار، به کمک فیلدهای FU (سازمان تأمین‌کننده اعتبار) و FX (تصدیق اعتبار پژوهشی) تعیین شد. آماده سازی و سپس تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار اکسل و اس.پی.اس.اس انجام شد. یافته‌ها: مقالات تأمین اعتبار شده به لحاظ نرخ استناد شدگی و میانگین استنادی به نحو معنی‌داری از مقالات تامین اعتبار نشده پیش‌تر هستند. همچنین، وضعیت استنادی گروه مقالات تأمین اعتبار شده خارجی و مشارکتی از مقالات تامین اعتبار شده داخلی بهتر است. نتیجه‌گیری: برتری استنادیمقالات برخوردار از اعتبارات پژوهشی، می‌تواند علت یا معلول جذب اعتبارات باشد. از یک سو، ممکن است اعتبارات پژوهشی، به ارتقای کیفیت تولیدات علمی و در نتیجه افزایش استناد به آنها انجامیده باشد. از سوی دیگر، احتمال دارد مقالات با کیفیت بالا در جذب اعتبار پژوهشی موفق‌تر باشند و این امر در جذب استناد بیشتر موثر باشد. به هر روی، با توجه اهمیت اعتبارات در ارتقای کیفی و اثرگذاری پژوهش، می‌توان موفقیت در جذب اعتبارات پژوهشی به ویژه از منابع خارجی را به‌عنوان شاخص ارزیابی پژوهشگران به کار گرفت.}, keywords_fa = {اعتبار پژوهشی,مقالات,استناد,ایران,اثرگذاری پژوهشی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11639.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11639_a9e231d7e3d2edd123e8a42250e33533.pdf} } @article { author = {تاج الدینی, اورانوس and اعظمی, محمد and سادات موسوی, علی}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {8}, number = {18}, pages = {67-94}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.14632.1117}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آیا تبدیل علم به محصول در علوم انسانی محقق می‌شود؟: یک مطالعة آمیخته}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف امکان­سنجی تبدیل علم به محصول و تحقق فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی کشور با بهره‌گیری از نظرات پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران و ارائه الگوی مناسب این حوزه به انجام رسیده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‏های ترکیبی (متوالی – تبیینی) است که شامل دو روش کمّی- کیفی و با دو جهت­گیری اثباتی- تفسیری می­باشد. ابزار گردآوری داده در بخش کمّی پرسشنامه محقّق­ساخته و در بخش کیفی مصاحبة نیمه­ساختار­‌یافته می‌باشد. جامعة پژوهش حاضر را کلّیّة اعضاء هیأت علمی گروه‌های علوم انسانی سراسر کشور از رشته‌های مختلف علوم‌انسانی تشکیل داده­اند. یافته‌ها: یافته­های بخش کمّی این پژوهش بر معنی‌داری مؤلّفه‌های یکی از مدل‌های استاندارد جهانی ترجمان دانش یعنی منبع، محتوا، زمینه، محیط و کاربران پژوهش در علوم انسانی کشور دلالت داشت و نشان‌دهندة تحقق ترجمان دانش در این علوم (2/60 درصد) بود. نتیجه­گیری: با تکیه بر نتایج بخش کمّی که دلالت بر معنی­دار بودن فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی داشت، به­وسیلة رویکرد کیفی و انجام مصاحبه با پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران داده­های حاصله کد‌‌بندی، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل شده و یافته‌های بخش کیفی این پژوهش منجر به ارائة الگوی هدفمند ترجمان دانش در علوم انسانی شد. }, keywords_fa = {الگوی ترجمان دانش در علوم انسانی,تبدیل علم به محصول,ترجمان دانش,علوم‌ انسانی,کاربرد دانش}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_12660.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_12660_c2ff9909def48d38d29f868926dc9723.pdf} } @article { author = {Khademizadeh, Shahnaz and خادمی زاده, معصومه and محمودی, پریسا}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {8}, number = {18}, pages = {95-118}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.12023}, abstract = {}, keywords = {Special Libraries,Mashhad,Government Organizations,Standards,Iran}, title_fa = {بررسی وضعیت کتابخانه های تخصصی وابسته به سازمان های دولتی منتخب شهر مشهد و مقایسه آنها با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام این پژوهش عبارت است از بررسی وضعیت کلی کتابخانه‌های تخصصی شهر مشهد از نظر اهداف و وظایف، عناصر سازمانی، مجموعه، خدمات، ساختمان و تجهیزات و منابع مالی در مقایسه با استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی ایران. روش: این پژوهش به روش پیمایشی- تطبیقی انجام شده و داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار اکسل و تکنیک‌های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: ازمیان جامعه پژوهش، کتابخانه «شرکت مهندسی مشاور طوس آب» و کتابخانه «سازمان صنعت و معدن و تجارت» به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رعایت استانداردها را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین کتابخانه‌های مورد بررسی، در زمینه اهداف و وظایف تقریبا 70 درصد، سازمان و مدیریت 55 درصد، نیروی انسانی 67/41 درصد، مجموعه 55/55 درصد، سازماندهی منابع 50 درصد، خدمات 59 درصد، ساختمان و تجهیزات 54 درصد، بودجه 48 درصد مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند. نتیجه‌گیری: در مجموع مشاهده شد که 5 استاندارد یعنی اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، مجموعه، خدمات و ساختمان و تجهیـزات در کتابخانـه هـای مورد مطالعه مراعات میشوند و تنها استانداردهای نیروی انسانی و سازماندهی مراعات نشده است. در مورد بودجه نیز نمی توان اظهـار نظـر قطعـی کـرد.}, keywords_fa = {کتابخانه های تخصصی,مشهد,سازمانهای دولتی,استانداردها,ایران}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_12023.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_12023_040a065304c7848d4b6da102f8da43ba.pdf} } @article { author = {افشانی, علیرضا and توکلی‌زاده‌راوری, محمد and سهیلی, فرامرز and جنتی‌فر, اکرم}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {8}, number = {18}, pages = {119-142}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.11651}, abstract = {}, keywords = {Job Satisfaction,organizational commitment,Yazd province public libraries}, title_fa = {بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد و رابطه‌ی این دو متغیر انجام شده است. روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، تعداد آنها 181 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 153 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. یافته‌ها: تعهد سازمانی کتابدارن بیش از حد متوسط بوده ولی میزان رضایت شغلی آنها تفاوت معنی‌داری با متوسط نظری نداشته است. بین میانگین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی مردان و زنان تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. بین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود داشت.}, keywords_fa = {کتابدار,رضایت شغلی,تعهدسازمانی,کتابخانه,استان یزد}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_11651.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_11651_5758a56d180db58cfcef183d5aac8e26.pdf} } @article { author = {jalilpour, peyman and اسدنیا, ابوالفضل and کوچک, آتوسا}, title = {}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {8}, number = {18}, pages = {143-162}, year = {2017}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.12661}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {امکان سنجی خصوصی سازی کتابخانه های دانشگاهی با استفاده از تحلیل SWOT : مطالعه موردی کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهم‌ترین نقاط قوّت و ضعف داخلی و هم­چنین مهم‌ترین فرصت‌ها و تهدیدهای خارج از کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران اهواز و تعیین این­که آیا این کتابخانه­ها از قابلیّت­های لازم برای خصوصی­سازی برخوردارند، انجام گرفت. روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانه­ای، سیاهه وارسی، و مشاهده است. جامعه پژوهش، دربرگیرنده اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش­شناسی و مدیران کتابخانه­های دانشکده­های دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یافته­ها: نتایج نشان داد که جمع امتیازات وزنی نقاط قوّت و ضعف داخلی کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران اهواز برابر با 04/4 و جمع امتیازات وزنی فرصت‌ها و تهدیدهای خارج از این کتابخانه­ها برابر با 87/3 است که هر دو عدد از عدد معیار 5/2 بزرگ‌تر بود. به این ترتیب، کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر عوامل درونی دارای قوّت بوده و با استفاده از فرصت‌های پیشِ رو، توان مقابله با تهدیدها را دارا هستند. نتیجه­گیری: این نتایج گویای این بود که کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران اهواز از قابلیّت­های لازم برای واگذاری به بخش خصوصی برخوردار می­باشند.}, keywords_fa = {خصوصی سازی,تحلیل SWOT,کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_12661.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_12661_ed26339dd95e9fa779e2e90fcf28bfd7.pdf} }