@article { author = {Moradi, Khadijeh and Rezaei SharifAbadi, Saeed}, title = {Semiotics and FRBR}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {1-14}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2018.14930.1129}, abstract = {Purpose: The purpose of this study is answering to the question whether FRBR have a semiotic structure? Can FRBR model Be evaluated on the basis of semiotics?Method: conceptual analysis. Concepts of models by two prominent theorist semiotics field, "Saussure and Pierce" has been studied and the comparative study of the concepts discussed in these models with FRBR's entities and relationships.Results: Study the principles and concepts of Saussure and Pierce in FRBR Revealed that work and expression entities can be considered as a sign. Based on the dyadic model of Saussure has two aspects, mental content as the signifier and meaning as the signified which together make. The work as a sign can influence other signs and produce a new meaning. FRBR's entities also have capabilities matching to Pierce's triad model. When person show their mental ideas, work entity is created. The work created in the face of different people creates different expression .Similarly, expression entity when presented in different formats is held as items. FRBR's entities have the same function as the signs.}, keywords = {Semiotics,FRBR,conceptual model}, title_fa = {نشانه‌شناسی و اف.آر.بی.آر.}, abstract_fa = {هدف: پاسخگویی به این سوال است که آیا الگوی اف.ار.بی.آر. دارای ساختاری نشانه‌شناسی است؟ آیا می‌توان الگوی اف.آر.بی.آر. را بر اساس نشانه‌شناسی بررسی نمود؟ روش: روش پژوهش تحلیل مفهومی است. بررسی تطبیقی بین مفاهیم الگوهای دو نظریه‌پرداز نشانه‌شناسی، "سوسور" و "پیرس" با موجودیت‌ها و روابط الگوی اف.آر.بی.آر. انجام شده است. یافته‌ها:  بررسی اصول دو الگوی سوسور و پیرس در اف.آر.بی.آر. نشان داد که می‌توان موجودیت اثر و برداشت را یک نشانه در نظر گرفت که بر اساس الگوی دوجهی سوسور دارای دو جنبه، محتوی ذهنی به عنوان دال و محتوی مفهومی به عنوان مدلول هستند که در کنار هم نشانه را به وجود می‌آورند. اثر به عنوان یک نشانه می‌تواند بر دیگر نشانه‌ها تاثیرگذار بوده و معنای جدیدی تولید نماید. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد موجودیت‌های اف.آر.بی.آر. در الگوی سه وجهی پیرس نیز قابلیت تطبیق دارند. زمانی که فرد ایده‌های ذهنی خود را به نمایش می‌گذارد اثر خلق می‌شود. اثرخلق شده در مواجه با افراد مختلف، برداشت‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد. موجودیت برداشت زمانی که در محمل‌های مختلفی ارائه می‌شود به صورت مدارک در مکان‌های مختلفی نگهدای می‌شود.}, keywords_fa = {نشانه‌شناسی,اف.آر.بی.آر,الگوهای مفهومی نشانه شناختی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_13933.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_13933_364a1775a31c57276dc917328f9dcf9d.pdf} } @article { author = {memar, nasim and baji, fatemeh and hosseinizadeh, fatemeh}, title = {Surveying the relationship between use of the ResearchGate network and social capital of faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {15-26}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.13131}, abstract = {Purpose: This study aims to investigate use ResearchGate network and its relationship with their social capital among the faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Methods: This study done using a survey method.All faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences who were a member of Reasearchgate website, formed the research community and a sample of 208 faculty member of them selected to participate in this study using a random sampling method. The research tool was a questionnaire of Parirokh and Ahmadi study, the reliability of this questionnaire recalculated and coefficient of Cronbach's alpha of it obtained 0/99. Results: The results indicate that the average use of ResearchGate website among the faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences is 1.88and average components of the partnership, trust,trustworthiness and a sense of belonging and interest items of social capital of faculty members, respectively was %3.30, %3.46, %3.03and %3.52. In total, the average of social capital level of faculty members was34.3%. Conclusion: The results of this study suggest that there is a meaningful relationship between using ResearchGate and the social capital of faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.In other words,one can say that most faculty members who are heavy users of ResearchGate website have a high a sense of belonging and interest level of social capital and using this network. About the nature of scientific research that social networks are important. Because their results can help users to better cooperation in the fields of research.}, keywords = {Social Networks,ResearchGate network,social capital,Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و سطح سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت استفاده از شبکة اجتماعی علمی ریسرچ‌گیت و رابطة آن را با سرمایة اجتماعی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌باشد. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی می‌باشد. جامعة پژوهش را کلیة اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عضو شبکة اجتماعی علمی ریسرچ‌گیت تشکیل می‌داد که از بین آنها نمونه‌ای به تعداد 208 نفر به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار استفاده شده برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهش پریرخ و احمدی بود. پایایی این ابزار مجدداً محاسبه شده و مقدار ضریب آلفای کرونباخ آن 99/0 به دست آمد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهدکه میانگین میزان استفاده از شبکةاجتماعی ریسرچ‌گیت درمیان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز88/1 و میانگین مؤلفه‌های مشارکت، اعتماد، معتمد بودن و احساس تعلق و علاقه از سرمایة اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه به ترتیب 30/3، 46/3، 03/3 و 52/3 درصد است. در مجموع میانگین وضعیت سرمایة اجتماعی آنان 34/3 درصد سنجیده شد. نتیجه‌‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که بین میزان استفاده از شبکةاجتماعی ریسرچ‌گیت در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی اغلب اعضای هیئت علمی که میزان استفاده آنها از شبکة اجتماعی ریسرچ‌گیت بالا بوده است و علاقة بیشتری به استفاده از این شبکه داشته‌اند. پژوهش‌هایی که دررابطه با ماهیت شبکه‌های اجتماعی علمی انجام می‌گیرند، اهمیت زیادی دارند. چراکه نتایج آنها می‌تواند به کاربران در راستای همکاری بهتر در زمینه‌های پژوهشی کمک نماید.}, keywords_fa = {شبکة اجتماعی,شبکة اجتماعی علمی ریسرچ گیت,سرمایة اجتماعی,اعضای هیئت علمی,دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_13131.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_13131_0d76a259b5e8cd30a9a88c565dbbb692.pdf} } @article { author = {Asnafi, AmirReza}, title = {A glance on application of discourse analysis in researches of Information Science and Knowledge}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {27-52}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2018.15448.1142}, abstract = {Purpose: This paper introduces the method of discourse analysis, goals, and how to use it, as one of the qualitative research methods and according to the method of discourse analysis in various fields of humanities and social sciences could be used, in article The present paper also explored the use of discourse analysis in Information Science and Knowledge.Methods: This is a reveiw paper. For data gathering, related papers and literature to discourse analysis were used.Findings: A literature review showed that linguistics has gone beyond the boundaries of discourse analysis and an interdisciplinary field of study is considered. So a meaning beyond the words that comes to mind is in linguistics.It seems that researchers focusing exclusively use the methods of discourse analysis to quantitative research methods and traditional linear distance and the attention they modern methods of study draw.Conclusion: It seems that the method of discourse analysis can show how concepts of Information Science and knowledge have been formed.}, keywords = {Methology of Research,Discourse Analysis,Informatin Science and Knowledge}, title_fa = {تأملی بر کاربرد روش تحلیل گفتمان در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش شناسی}, abstract_fa = {هدف: مقاله حاضر به معرفی روش تحلیل گفتمان، اهداف و چگونگی کاربرد آن، به عنوان یکی از روش‌های تحقیق کیفی پرداخته و با توجه به اینکه روش تحلیل گفتمان، توانسته است در رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، در مقاله حاضر به چگونگی کاربرد تحلیل گفتمان در پژوهش‌های کتابداری نیز پرداخته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مروری بوده و با استفاده از بررسی متون مرتبط با موضوع مقاله، و تحلیل آنها نسبت به گردآوری مطالب اقدام شده است. یافته‌ها: بررسی متون نشان داد که تحلیل گفتمان فراتر از مرزهای زبانشناسی رفته است و یک زمینه مطالعاتی بین رشته‌ای محسوب می‌شود. بنابراین معنایی فراتر از سخن که در زبان‌شناسی مطرح می‌شود مدنظر آن است. سطح گفتمان تک بعدی نیست و هر سطح به سطوح یا ابعاد کوچکتری تقسیم می‌شود به نظر می‌رسد که کاربرد شیوه تحلیل گفتمان می‌تواند پژوهشگران را از پرداختن انحصاری به روش‌های تحقیق کمّی خطی و سنتی دور کند و توجه آنها را به استفاده از روش‌های نوین پژوهش جلب سازد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که به روش تحلیل گفتمان، می‌تواند نشان دهد چگونه مفاهیم مختلف در علم اطلاعات و دانش شناسی شکل گرفته‌اند.}, keywords_fa = {روش شناسی تحقیق,تحلیل گفتمان,علم اطلاعات و دانش شناسی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_13934.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_13934_096c1cd6fbd42401c9ddeadc72467697.pdf} } @article { author = {Taherzadeh Mousavian, ُSeyyedeh Sedigheh and Bigdeli, Zahed}, title = {Analysis of historical trend of user education: Are librarians educators as well?}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {53-76}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2018.16736.1180}, abstract = {Aim. The main purpose of this research is to study the historical trend of user education in libraries and the competencies required for teacher-librarians to teach. It also aims to survey the viewpoints of academic librarians at Shahid Chamran and Jundi Shapur University of Medical Sciences in Ahvaz.Method. For the first part of the study, the literature was reviewed; For the second part of the paper, an author-designed questionnaire was used. The validity of the questionnaire was approved by 4 teaching staffs in the fields of LIS and psychology. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's Alpha which was 0.91 for men, 0.79 for women, and 0.90 for the whole scale. Of 80 questionnaires distributed, 56 questionnaires were used in analyses using SPSS 19. Results. The results showed that librarians totally assessed their competency for teaching as "moderate"; the only item being "high" was "enjoying teaching others". Using Friedman rank test, it was revealed that respondents ranked the items "enjoying teaching others", " teaching competency", and "ability to transfer the concepts to others" as the first, the second, and the third in terms of importance, respectively. The 13th, the last, was "being familiar with designing exam questions".Keywords: reference librarians; user education; teacher-librarians' competencies; academic libraries}, keywords = {reference librarians,user education,teacher-librarians' competencies,Academic libraries}, title_fa = {تحلیل روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه ها: آیا کتابداران مربی هم هستند؟}, abstract_fa = {هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه‌ها و صلاحیت‌های لازم برای افراد مدرس است. روش: پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 سئوال جمعیت شناختی، 4 سئوال با پاسخ بلی/خیر و 13 سئوال نظر سنجی با استفاده از طیف لیکرت 5 گزینه‌ای تنظیم گردید. روائی این پرسشنامه توسط 4 استاد از رشته‌های علم اطلاعات و دانش شناسی و روانشناسی مورد تأیید قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ تعیین گردید. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که کتابداران دو دانشگاه به طور کل میزان صلاحیت خود را برای آموزش مراجعان "تا اندازه‌ای" می‌دانند، و تنها موردی که در حد "زیاد" اعلام شد "لذت بردن از آموزش" می‌باشد. نتیجه­گیری: در رتبه‌بندی گویه‌های مورد پرسش، پاسخ گویان گویه‌های "لذت بردن از آموزش"، "آمادگی برای تدریس"، و "داشتن قدرت بیان برای انتقال مفاهیم" را به ترتیب واجد بالاترین اهمیت دانستند.}, keywords_fa = {کتابداران مرجع,آموزش مراجعان,صلاحیت های کتابداران مربی,کتابخانه های دانشگاهی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_13935.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_13935_693a7a807db06b26c83eb420cd9c8f5a.pdf} } @article { author = {صمدی, لاله and ناخدا, مریم and نوروزی چاکلی, عبدالرضا and اسدی, سعید}, title = {Citing and citations Issues in the assessments of Art: Challenges and Problems: Case Study Painting}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {77-94}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.18543.1252}, abstract = {Objective: Art (especially in the field of painting) because of the very different nature has the different citation behavior compare to other fields. The main objective of this study was to identify the differences between  citation and cited references in the Art , particularly in the field of painting. Method: In this study, we used mixed method. For quantitative section , survey methods, survey in literatures and quantitative content analysis is used and for the qualitative section, it was used qualitative content analys, interview and library method. The study population consisted of faculty members painting art universities in Tehran who have been published scientific production during the years 1384-1394. The resumes of the individuals and the related texts and electronic resources are another part of population. To analyze the data SPSS software is used. Findings: The most important document for citing are Persian books, English books, Persian articles and websites. Results:The results indicate that official citations in the field of art (painting) are not common but citations are hidden and concealed. Also different in terms of the type of information resources, information resources life, how to use the information sources cited and the use of hidden citations in this area is very different from other areas.Also there was a significant differences among the comments of individuals targeted, what is seen in résumé.}, keywords = {hidden citation,Artistic influence,citation In art}, title_fa = {استناد و استناددهی در ارزیابی‌های حوزۀ هنری: مسائل و چالش‌ها؛ مطالعه موردی رشته نقاشی}, abstract_fa = {هدف: هدف اصلی پژوهش شناسایی تفاوت‌های موجود میان شیوه استناددهی و نوع مدارک مورد استناد در حوزه‌ی هنر، به‌ویژه نقاشی است. روش‌شناسی: روش این پژوهش ترکیبی است. بخش کمّی پژوهش، شامل روش‌های پیمایش توصیفی، پیمایش در متون و منابع و تحلیل محتوای کمّی است و بخش کیفی شامل تحلیل محتوای کیفی، روش کتابخانه‌ای و مصاحبه کیفی است. جامعه پژوهش اعضای هیئت علمی گروه نقاشی دانشگاه‌های هنر سطح شهر تهران است که طی سال‌های 1384-1394 دارای تولیدات علمی بودند. یافته‌ها: مهم‌ترین مدارک برای استناددهی توسط هنرمندان رشته نقاشی، کتاب فارسی، کتاب انگلیسی، مقاله مجله فارسی و وب سایت‌ها هستند. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که استنادهای رسمی در حوزه هنر رایج نیست بلکه استنادها از نوع پنهان هستند. همچنین به لحاظ متفاوت بودن نوع منابع اطلاعاتی، عمر منابع اطلاعاتی و نیز استفاده از استنادهای پنهان استناددهی در این حوزه بسیار متفاوت‌تر از سایر حوزه‌ها است. همچنین نتایج نشان داد میان نظرات افراد نمونه هدفمند، در خصوص انواع مدارک مورد توجه برای استناددهی با آنچه که در رزومه‌هایشان دیده می‌شود، تفاوت معنی‌داری وجود دارد.}, keywords_fa = {استناد پنهان,نفوذ هنری,استناد در حوزه هنر}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_13159.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_13159_f314211d0ba0ddb1a34bf7da8dbfd5dd.pdf} } @article { author = {Shekari, Mohammad Reza and فهیم نیا, فاطمه and حیدری, غلامرضا}, title = {Analysis of the benefit of Iranian Personal paper Information Management of knowledge and information science and medical library information sciences faculty members of personal paper information management activities}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {95-112}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.15515.1143}, abstract = {Background and Aim: The aim of this study is to assess the Iranian Personal paper Information Management of knowledge and information science and medical library information sciences faculty members based on the Jones model. Methodology: This is an application research and the survey method was conducted. The statistical population included faculty of knowledge and information science and medical library and information sciences in Iranian state universities. The research tool is a questionnaire based on previous studies made and its validity and reliability were confirmed. To analyze the data using statistical software spss22 descriptive and inferential statistical methods were used. Result: The overall average of Personal paper Information Management is 3.32. The highest and lowest scores were related to measuring and evaluating and security with 3.682 and 2.995. In terms of gender, affiliation and the age difference is not significant; but in terms of the degree of difference between the Associate and Assistant Professor there. Conclusion The highest average person in the age group 45-36 years the Personal paper Information Management, Associate Degree, medical librarians and women's groups. On the whole, despite a relatively favorable status, the need to improve the skills of faculty members in the face of massive amounts of paper information comes in, to spend the least cost, best information in the most appropriate time to recover.}, keywords = {paper information,Faculty Members,information management,personal information management,knowledge and information science}, title_fa = {واکاوی میزان بهره‌مندی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ایران از فعالیت‌های مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در دانشگاه‌های دولتی ایران است. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌ای است  و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار آماری spss استفاده شده است. یافته‌ها: میانگین کلی مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی 32/3 می‌باشد. به لحاظ جنسیت، وابستگی سازمانی و سن تفاوت معنی‌داری مشاهده نمی‌شود، اما به لحاظ درجه‌ی علمی تفاوت معنی‌داری میان اعضای هیأت علمی دانشیار و استاد وجود دارد. نتیجه‌گیری: بهترین وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی در گروه سنی 45-36 سال، درجه‌ی علمی دانشیار، گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و زنان بوده است. در کل، علی‌رغم مشاهده‌ی وضعیت نسبتاً مطلوب، لزوم ارتقای مهارت‌های اعضای هیأت علمی در مواجه با حجم انبوه اطلاعات کاغذی احساس می‌شود، تا با صرف کم‌ترین هزینه، بهترین اطلاعات در مناسب‌ترین زمان بازیابی شود.}, keywords_fa = {اطلاعات کاغذی,اعضای هیأت علمی,مدیریت اطلاعات,مدیریت اطلاعات شخصی,علم اطلاعات و دانش‌شناسی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_13279.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_13279_62bb747cf3a4ec5b83e218c7871c0398.pdf} } @article { author = {saeida ardekani, saeid and dehghani ghahnavih, adeleh and adibzadeh, Marzieh}, title = {Investigation of the effect of knowledge management and electronic Relationship management with customers on efficiency of Esfahan university libraries}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {113-134}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2018.14377.1109}, abstract = {Purpose:The present study was aimed at examining the effect of knowledge management and Relationship management with electronic customer with respect to the moderating effect of Relationship on the efficiency of the Esfahan university libraries.Methodology:The method of this study was descriptive-survey. The participants of this study consist of users (students) of Esfahan University Libraries. With using Cochran formula a sample consisting of 450 students with random sampling took part. The instrument of this study included a researcher made questionnaire that the validity and reliability of the questionaire was measured by SPSS20 software and SmartPLS2.0. The face validity is obtained by experts' evaluation and in order to determine the reliability of the scale, Cronbach's alpha coefficient (0/87) was used and the results indicated that the measurement tool has satisfactory validity and reliability. In order to analyze the data and test hypotheses, the structural equation modeling approach with the SmartPLS2.0 software was used.Findings: All indices have acceptable load factor. Knowledge management and electronic Relationship management with customers have an effect on responsibility and responsibility has effect on efficiency. Knowledge management in comparision to electronic Relationship management with customer has a more effect on responsibility. Results:results indicate the importance of knowledge management and electronic Relationship management with customers in accordance with better responsibility to users and inhancement of the library efficiency. So libraries can provide possibility of appropriate and on time responsibility of employees to users with proper knowledge management in organization through education and sharing knowledge and using new IT.}, keywords = {"knowledge management","Relationship management with electronic customer","responsibility","commitment","efficiency"}, title_fa = {بررسی تأثیر مدیریت دانش و مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتریان بر کارایی کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک با توجه به نقش تعدیل‌گر تعهد کاری بر کارایی کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان می‌باشد. روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کاربران (دانشجویان) کتابخانه دانشگاه اصفهان است. با استفاده از فرمول حجم کوکران نمونه 450 نفر و از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. روایی صوری آن توسط اساتید تأیید و به منظور تأیید پایایی آن از آزمون ضریب آلفای کرونباخ (87/0) استفاده شد که نتایج حاکی از پایایی و روایی مناسب پرسشنامه می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار Smart PLS 2.0 استفاده شده‌است. یافته‌ها: تمامی شاخص‌ها از بارعاملی قابل قبولی برخوردارند. مدیریت دانش و مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتریان بر پاسخگویی و پاسخگویی بر کارایی اثرگذار است . مدیریت دانش نسبت به مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری تأثیر بیشتری بر پاسخگویی دارد. نتایج : نتایج نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه مدیریت دانش و مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتریان در جهت پاسخگویی بهتر به کاربران و افزایش کارایی کتابخانه می‌باشد. بنابراین کتابخانه‌ها می‌توانند با مدیریت مناسب دانش در سازمان از طریق آموزش و اشتراک‌گذاری دانش و استفاده نمودن از سیستم‌های به‌روز فناوری امکان پاسخگویی مناسب و به موقع کارکنان به کاربران فراهم نمایند.}, keywords_fa = {"مدیریت دانش","مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری ","پاسخگویی","تعهد کاری","کارایی"}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14028.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14028_1540842bcebfdfc9b491ad3aa2693835.pdf} } @article { author = {Kokabi, Mortaza and Osareh, Farideh and Alamdar, Somayeh}, title = {A survey on the compatibility rate of Cataloguing in Publication (CIP) catalog cards of National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran on title page versos of books with related records included in Rasa software}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {135-148}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2018.12411.1048}, abstract = {Purpose: The purpose of the present research is to survey the compatibility rate of Cataloguing in Publication (CIP) catalog cards of National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran (NLAI) on title page versos of books with related records included in Rasa software. Methodology: research is a survey of content analysis type and a researcher-made questionnaire has been employed to gather data. Data analysis has been performed using descriptive statistics such as frequency and percentage. Results: data analysis indicated that the compatibility rate of CIP catalog cards of NLAI on title page versos of books with related records included in Rasa software is some 92%. The incompatibility rate of CIP catalog cards of NLAI on title page versos of books with related records included in Rasa software is 28.94% for physical description, 15.78% for statement of responsibility, 14.91% for notes, 10.08% for subject added entries, 7.89% for title, 7.01% for non-subject added entries, 5.7% for name of publisher, and LC and DDC classification numbers, 3.07% for main entry and series, 0.87% for place of publication, and 0.43 for edition areas. Conclusion: based on research findings concerning a 92% compatibility rate of CIPs on title page versos of books with related records in Rasa software, it can be concluded that publishers have understood the importance of CIP records, provide NLAI with correct bibliographic information, and do not change CIP information on title page versos of their books}, keywords = {Cataloging in Publication (CIP) data,National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran,Rasa software}, title_fa = {بررسی میزان انطباق فهرستبرگه‌های فیپای سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران در پشت صفحات عنوان کتاب‌ها با پیشینه‌های فیپای مندرج در نرم ‌افزار رسا}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انطباق فهرستبرگه‌های فیپای سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران در پشت صفحات عنوان کتاب‌ها با پیشینه‌های فیپای مندرج در نرم ‌افزار رسا انجام شده است. روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع تحلیل محتواست. گردآوری داده‌ها با استفاده از یک سیاهه‌وارسی محقق‌ساخته صورت گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد استفاده شده است. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که به طور متوسّط میزان مطابقت فهرستبرگه‌های فیپای سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی با پیشینه‌های فیپای مندرج در نرم افزار رسا 92 درصد است نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که نسبت به گذشته، ناشران نیز به اهمیت فهرست‌نویسی پیش از انتشار پی برده‌اند، و در هنگام دریافت فیپا اطلاعات درست و مستند را به فهرستنویسان کتابخانۀ ملّی ارائه می‌دهند و پس از انتشار کتاب نیز اطلاعات را تغییر نمی‌دهند.}, keywords_fa = {فهرستبرگه‌های فیپا,سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران,نرم افزار رسا}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14029.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14029_dc51972356fcd00af109aeeabfb12d2d.pdf} } @article { author = {التماسی, مهشید and التماسی, معصومه}, title = {انگیزش درونی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرداری با تاکید بر نقش آموزش ان.ال.پی}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {23}, pages = {149-164}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.12788}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انگیزش درونی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرداری با تاکید بر نقش آموزش ان.ال.پی}, abstract_fa = {هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش‌های برنامه‌ریزی عصبی-کلامی بر بهبود میزان رضایت شغلی در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور است. روش‌شناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تحلیلی و ابزار پرسشنامه (پرسشنامه رضایت شغلی بری‌فیلد و روث، و پرسشنامه انگیزش هرمنس) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شده‌است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش کتابداران کتابخانه‌های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حدود 230 نفر بوده که بر اساس جدول مورگان با خطای (06/0) تعداد 124 نفر به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته‌ها: در مرحله پیش‌آزمون نتایج حاصل از دو پرسشنامه نشان داد که تنها 35% افراد دارای رضایت شغلی بوده و میانگین کل پرسشنامه‌های رضایت شغلی 19/2 بود، از پرسشنامه انگیزه فردی نیز نتایج مشابهی بدست آمد و برای بررسی وجود ارتباط بین انگیزه و رضایت شغلی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. پس از ارائه NLP نیز دو پرسشنامه توسط نمونه تکمیل و رضایت شغلی 76% را نشان داد، همین نتیجه درباره انگیزه فردی نیز تکرار شد. نتیجه: مهندسی ذهن بر تغییر دیدگاه افراد نسبت به خود و شغلشان تا حدود زیادی مؤثر است برای اطمینان از آزمون (خی2) برای بررسی پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد که ارتباط معنی‌داری را در سطح اطمینان 95/0نشان داد.}, keywords_fa = {رضایت شغلی,انگیزش,کتابداران,برنامه ریزی عصبی-کلامی,ان.ال.پی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_12788.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_12788_4c78daf9b92df5d481567ffdb9cb6a9e.pdf} }