@article { author = {neamatollai, zahra and asare, faride}, title = {A survey of Shiraz University Libraries E-readiness}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {1-24}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.22871.1370}, abstract = {This research project aims to evaluate different universities' libraries in Shiraz in providing information technology and communication services. This study is based on a model which is designed by Noorafrooz, Hariri and Hanafizadeh. The present project is analytical and descriptive, and the method used in this research is based on information collated (in the year 1389) via a questionnaire prepared by the above mention authors. The statistical packages used in this survey were SPSS and Microsoft Excel.The findings of this survey demonstrate the strong and weak points of all the university. The library of the College of Dentistry of Shiraz University of Medical Sciences ranked first among all of the surveyed libraries. In contrast, the library of the College of Human Sciences of Shiraz University had the lowest score of -1.09. Overally, the results of this study show that the majority of the libraries of universities in Shiraz have average or below average electronic facilities and services offered to their users.}, keywords = {Shiraz University Libraries,E-readiness,Information technology}, title_fa = {بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی شیراز}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضرسنجش میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی شیراز به منظور اطلاع از وضعیت به کارگیری و بهره مندی این کتابخانه ها از فناوری های اطلاعاتی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی طراحی شده توسط نورافروز، حریری و حنفی زاده (1389) استفاده شده است. در این پژوهش از روش های آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، محاسبه میانگین و انحراف معیار با رسم جدول و نمودار استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان می دهد که کتابخانه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز 86/0 بیشترین میزان آمادگی الکترونیکی را بین کتابخانه های دانشگاهی شیراز داشته اما در مقابل کتابخانه دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد با امتیاز 09/1- پایین ترین میزان آمادگی الکترونیکی را دارد.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که اکثر کتابخانه های دانشگاهی شیراز، آمادگی الکترونیکی در سطح متوسط به پایین دارند که این امر نشان دهندۀآمادگی الکترونیکی اندک این کتابخانه ها است.}, keywords_fa = {آمادگی الکترونیکی,کتابخانه های دانشگاهی شیراز,فناوری اطلاعات و ارتباطات}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14266.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14266_718e16bb76b08fb1d1d53aca87f5557b.pdf} } @article { author = {Shahini, Shabnam and Heidari, Gholamreza and Farajpahlou, Abdolhosein}, title = {A Survey of E-Readiness of Academic Libraries in Ahvaz from the Viewpoints of Directors and Librarians}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {25-50}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.12075}, abstract = {This research attempted to investigate the e-readiness of academic libraries in Ahvaz from the viewpoints of their directors and librarians to identify their strengths and weaknesses in terms of e-readiness dimensions, and to offer suggestions to improve their services. The research is of a descriptive-analytic type and a survey method was used. This study used Noorafruz, Hariri, and Hanafizadeh model (2010) and the model based on IUP (Mutula & Van Brakel, 2006) presented by Noroozi and Jafarpur (2011) as well as the international STOPE model used in Badamchi Wayghan (2012) to formulate three questionnaires. The validity of the questionnaires was determined using facial validity method and the reliability of the questionnaires was measured through Cronbach’s Alpha. Descriptive statistics including frequency, frequency percentage and mean were used. To determine the normality of distribution of the data, Kolmogorov-Smirinov test was applied. To measure the e-readiness dimensions of the libraries One-sample t-test was used. Findings showed that in general, the libraries are at “medium’ level in e-readiness. The libraries were not significantly different in terms of different dimensions of e-readiness; however, directors were significantly different in their e-readiness. It seems that libraries need to reconsider every aspects of e-readiness to reach a level of readiness appropriate for the information society of today. Since it is important to pave the path for every dimension of e-readiness to serve the clients better, library directors and university chancellors must focus on these dimensions.}, keywords = {E-readiness,Ahvaz academic libraries,directors,Librarians,information & communication technologies}, title_fa = {بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران این کتابخانه‌ها}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز از دیدگاه مدیران و کتابداران به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف این کتابخانه‌ها و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء خدمات و اطلاع‌رسانی بهینه و روزآمد مطابق با ابعاد و شاخص‌های آمادگی الکترونیکی است. این پژوهش مطالعه‌ای پیمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعه‌ی پژوهش متشکل از تمام مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز است. با به کارگیری مدل نورافروز، حریری و حنفی-زاده (1389) و مدل مبتنی بر IUP (میوتولا و ون‌ بریکل، 2006) ارائه شده توسط نوروزی و جعفرپور (1390) و مدل بین المللی «استوپ» به کارگرفته شده در پژوهش بادامچی وایقان (1391) سه پرسشنامه‌ تدوین نموده که روایی آن‌ها از طریق روایی صوری و پایایی آن‌ها از طریق فرمول آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که به طور کلی این کتابخانه‌ها در آمادگی متوسطی به سر می‌برند که به نظر می‌رسد هر کدام از این ابعاد در این کتابخانه‌ها نیازمند بازنگری و توجه بیشتری تا رسیدن به وضعیت مناسب با عصر حاضر هستند. کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز از لحاظ بُعد سخت افزار و امکانات ارتباطی؛ خدمات؛ نفوذ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی؛ برنامه‌ها و راهبرد؛ و اعتبارات در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند و پایین‌تر از سطح متوسط هستند. آن‌ها در بُعد کیفیت زیرساخت و آمادگی نیروی انسانی به صورت معناداری بالاتر از حد متوسط هستند، و از لحاظ ابعاد نرم افزار؛ امنیت و حفاظت از اطلاعات؛ منابع و محتوای اطلاعاتی؛ سازمان در حد متوسط هستند.}, keywords_fa = {آمادگی الکترونیکی,کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اهواز,مدیران,کتابداران,فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_12075.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_12075_e4078667e1125c7537850c7901f34756.pdf} } @article { author = {M.Esmaeil, Sedigheh and Ghorbani, Mahboobeh}, title = {Soft war and strategies to deal with it from perspective of library and information Scholars: in term of geopolitical research information}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {51-64}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.11336.1018}, abstract = {The purpose of this research is to determine effect of librarians and information professional's deal with soft war with achieves insights of them about soft war characteristics. This research library study and survey using questionnaire that has been confirmed by a number of teachers and professionals. Collected data analyzed in SPSS software. Population study is over 80 faculty members at governmental LIS research institutes, organizations and universities that about 45 questionnaires has been received. The findings show that 82.2% of population study believes the satellite TV's has the highest efficiency compared with other tools of soft war. 66.7% state that changing in beliefs is the most important goal of soft war. 84.4% state that young people are the most important of target group of soft war , and also 80% state increasing public awareness is the most effective strategies to address soft war and 64.4% believe that librarians and information specialists have the main role in creating current awareness services to deal soft war. At the end, there is a significant relationship between importance of war objectives and general strategies.From the results of this article, it is obvious that the role of librarian and information specialists is momentous in strengthening the incentive and awareness-raising strategies.At the same time, these groups must act and be effective in modifying controlling and limiting policies that can sometimes lead to resilience and negative impacts.}, keywords = {soft war,librarians and information professionals,general awareness}, title_fa = {جنگ نرم و راهبردهای مقابله با آن از دیدگاه صاحبنظران علم اطلاعات و دانش شناسی : پژوهشی از منظر ژئوپلیتیک اطلاعات}, abstract_fa = {هدف این این پژوهش تعیین میزان تاثیرگذاری کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی در اجرای راهبردهای مقابله با جنگ نرم است.روش و جامعه پژوهش و ابزارگردآوری اطلاعات: این پژوهش مروری – کتابخانه‌ای و پیمایشی کاربردی است با استفاده از ابزار پرسشنامه که از متون و پژوهش‌های مرتبط استخراج شده و روایی آن توسط چند تن از اساتید تایید شده است اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده و در نرم افزار اس پی اس تجزیه و تحلیل شده است. جامعه این پژوهش بالغ بر65 نفر از استادان و اعضای هیات علمی و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پژوهشگاه‌ها، سازمان‌های پژوهشی و دانشگاه-های دولتی به صورت گروه هدف در دسترس بوده است که ، تعداد ۴۵ پرسشنامه دریافت گردیده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داده است که ۲/۸۲٪ پاسخ دهندگان شبکه‌های ماهواره‌ای را دارای بیشترین کارایی نسبت با سایر ابزارهای جنگ دانسته‌اند. ۷/۶۶ ٪ جامعه پژوهش ایجاد تغییر در اعتقادات و باورهای جامعه را مهم‌ترین هدف جنگ نرم می‌دانند، ۸۴/۴ ٪ پاسخ-دهندگان جوانان و نوجوانان را مهم‌ترین گروه هدف در جنگ نرم می-دانند و ۸۰٪ افزایش آگاهی‌های عمومی را موثرترین راهبرد برای مقابله باجنگ نرم دانسته و نیز ۶۴/۴٪ اظهارنموده‌اند که کتابداران و متخصصان اطلاع‌رسانی در ایجاد سرویس‌های آگاهی رسانی جاری به عنوان راهبرد مقابله با جنگ نرم بیشترین تاثیر را دارند. از نظر جامعه پژوهش بین میزان اهمیت اهداف جنگ نرم و اهمیت راهبردهای عمومی مقابله با آن ارتباط معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {جنگ نرم,متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی,آگاهی رسانی عمومی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14267.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14267_68befa96712e888a8b03fc40f022667b.pdf} } @article { author = {Shokohian, Mahboobeh and Asemi, Asefeh and Shabani, Ahmad}, title = {The information needs of young adults at public Libraries in isfahan}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {65-86}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.14426.1112}, abstract = {Purpose:The main purpose of the study was to identify the teenagers' need from the public libraries' services and resources under supervision IPLFMethodology: This study was a descriptive-survey and the research population contained teenager's members in the public libraries. Random sampling method was used. A researcher-made questionnaire formed the major instrument for data gathering. Finding: The findings show that first preference and most using LR were Educational Extra Books and the last preference is Indexed Journals Database. first priority of teenagers' use of the LS belongs to the Lending services and the last priority belongs to extra services. the first priority meeting teenagers' need by the LR is for Educational Extra Books and the last priority is for Indexed Journals Database. the first priority teenagers’ answers to the question of how much their needs are met by the LS is for Lending Services and the last priority is for Familiarity to Library service. first priority of the problems of teenagers in using the library is for lack of knowledge about new resources and the last priority is for lack of providing training programs to get familiar to the library. finally The most favorite topic for teenagers is technology.Conclusion: comparing the results of the questionnaires with the adolescents' needs, recognize that libraries under IPLF are almost successful in meeting the needs of the customers based on their priorities. Also we can conclude that public libraries have been successful in lending services but couldn’t meet other needs of the public services.}, keywords = {Llibrary Services,Public Library,Library resources,Teenagers,Information Need}, title_fa = {بررسی نیازهای اطلاعاتی نوجوانان کتابخانه های عمومی‌شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف: شناخت و تعیین میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی نوجوانان از کتابخانه های عمومی‌شهر اصفهان بوده است.روش: تعداد328 عضو از میان 9418 نفر اعضای نوجوان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته چند گزینه ای با طیف لیکرت جمع آوری شده است. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که کتاب های کمک درسی مهمترین منبع مورداستفاده نوجوانان در رفع نیازهای اطلاعاتی است و مهمترین منبع نیز در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان محسوب می شوند. خدمات امانت دهی به عنوان مهمترین خدمات عمومی ‌تعیین شد که مهمترین خدمت در برآوردن نیاز اطلاعاتی آنان نیز است. مهمترین مشکل در رفع نیازهای اطلاعاتی عدم آگاهی نوجوانان از منابع جدید است. بیشترین موضوع مورد علاقه آنان تکنولوژی است .نتایج: نتایج پژوهش حاکی از این است که کتابخانه های عمومی تقریبا در برخورد با نیازهای اطلاعاتی مراجعان نوجوان خود و نیزدر خدمات امانت دهی موفق عمل نمودند، اما در سایر خدمات ضعیف عمل نموده اند.}, keywords_fa = {خدمات کتابخانه ای,کتابخانه عمومی,منابع کتابخانه ای,نوجوانان,نیازهای اطلاعاتی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14268.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14268_17fb403f776e230733a1acd6ac09acb5.pdf} } @article { author = {Asnafi, Amirreza and Keshavarzian, Salma}, title = {Introduction to academic genealogy}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {87-102}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.17141.1190}, abstract = {Purpose: In current research, after a comprehensive review on academic genealogy, some important projects were introduced and related software was described. Research Methodology: This is a review paper and in current research literature review was used. Results: The present study revealed that several projects have been operating on the genealogy of the scientific supervisor-student relationship is drawn through that can be a model for similar projects in Iran. On the other hand, in this study it was found there are several software programs that genealogy researchers to identify scientific and scientific relations researchers can draw benefit from them. In the genealogy of the emphasis on the relationship of people like peer, or teacher-student. Thus, in the majority of genealogy projects, is working in a scientific field, relationships can be determined. In recent decades, citation analysis and synthesis methods have been used to analyze scientific collaboration between writers However, the authors of these methods cannot be determined.}, keywords = {Academic Genealogy,Genealogical Projects,Genealogy Software}, title_fa = {درآمدی بر نسب شناسی دانشگاهی}, abstract_fa = {هدف: هدف این مقاله، پس از مروری کلی بر مفهوم نسب شناسی علمی، معرفی پروژه­های مهم نسب شناسی علمی در جهان، و توصیف نرم افزارهای مرتبط با این حوزه است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به صورت مروری و بر اساس بررسی متون انجام شده است. نتیجه‌گیری: .مطالعات نشان داد که پروژه­های متعددی در خصوص نسب شناسی علمی عملیاتی شده است که از طریق روابط علمی استاد راهنما-دانشجو ترسیم شده است که می تواند الگویی برای اجرای پروژه های مشابه در ایران باشد. از سوی دیگر، در این مقاله مشخص شد نرم افزارهای متعددی وجود دارد که پژوهشگران برای مشخص کردن نسب شناسی علمی و ترسیم روابط علمی پژوهشگران می­توانند از آنها بهره بگیرند. در نسب­شناسی دانشگاهی، تأکید روی رابطه علمی افراد مثل همکار، یا استاد-دانشجو است. بنابراین، در اکثر پروژه های نسب شناسی، تلاش بر این است که در یک حوزه علمی، روابط افراد مشخص شود. طی دهه­های اخیر، روشهای تحلیل استنادی و هم تألیفی برای تحلیل همکاری علمی بین نویسندگان استفاده شده است با این حال، نسبت علمی نویسندگان در این روش­ها به صورت دقیق مشخص نمی شود.}, keywords_fa = {نسب شناسی دانشگاهی,پروژه‌های نسب شناسی,نرم افزارهای نسب شناسی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14211.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14211_34c463966bbf9c058e267377a698ed02.pdf} } @article { author = {Ghadampour, Ezatollah and Zandkarimi, Maryam}, title = {relationship between organizational communication and Knowledge sharing with the role of positive organizational trust in teachers}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {103-128}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.21812.1335}, abstract = {This study aimed to investigate relationship between organizational communication and Knowledge sharing with the role of positive organizational trust in teachers. This research is of descriptive correlational study. Research community is included all highschool teachers of first and secund class in the year of 1395 in bijar city whom were 500 people. The statistical sample was 217 people. For data collection questionnaires, a organizational communication doaee (1372) with alpha (0.91), Knowledge sharing Bock, Zmud, Kim & Lee(2005) with alpha (2006) with alpha (0.75) and organizational trust Ellonen, Blomqvist & Puumalainen (2008)with alpha (0.94) was used. For data analysis of structural equation modeling using pls was used. The results show that organizational communication directly (β=0.185) and indirect(β= 0.103) on In other words it can be said that organizational communication with role mediator organizational trust of the Increase Knowledge sharing placed school teachers.In this regard, when the organizational trust as a mediating variable in the equation is treated with more power}, keywords = {Knowledge sharing,organizational communication,organizational trust}, title_fa = {بررسی رابطۀ بین ارتباط سازمانی و تسهیم دانش با نقش میانجی اعتماد سازمانی در میان دبیران مدارس}, abstract_fa = {با نقش میانجی‌ اعتماد سازمانی در میان دبیران مدارس انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دبیران مدارس دورۀ اول و دوم متوسطۀ شهرستان بیجار در سال تحصیلی 1395 به تعداد 500 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 217 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی با حجم متناسب انتخاب شد. شاخص و مبنای طبقات دبیران مرد و زن بوده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های ارتباط سازمانی دعایی(1372) با آلفای(91/0)، تسهیم دانش بوک، زمود، کیم و لی(2005) با آلفای(75/0) و اعتماد سازمانی الونن، بلومکویست و پومالاینن(2008) با آلفای(94/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارتباط سازمانی به صورت مستقیم(185/0=β) و غیرمستقیم(103/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است (در مجموع288/0=β). ارتباط سازمانی به صورت مستقیم(521/0=β) بر اعتماد سازمانی تأثیرگذار می‌باشد(در مجموع521/0=β). اعتماد سازمانی به صورت مستقیم(198/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است(در مجموع198/0=β). همچنین تأثیر ارتباط سازمانی بر تسهیم دانش به صورت غیرمستقیم توسط متغیر میانجی، اعتماد سازمانی با(35/0=β) تبیین شد. نتیجه‌گیری: در این رابطه زمانی‌ که اعتماد سازمانی به عنوان متغیر میانجی وارد معادله می‌شود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که ارتباط سازمانی با نقش میانجی‌گری اعتماد سازمانی موجب افزایش تسهیم دانش در میان دبیران می‌شود.}, keywords_fa = {ارتباط سازمانی,تسهیم دانش,اعتماد سازمانی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14269.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14269_d7a72b7ea4bfb8c215bb5bc3820c282c.pdf} } @article { author = {Batooli, Zahra and Fahimnia, Fatemeh}, title = {The Analysis and Review of the Literatures in the field of Game in libraries}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {129-162}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.19437.1278}, abstract = {Purpose: review of articles in the field of Game in libraries and provide scientometric and content analysis of this field.The study population included 86 articles in the field of Game in libraries that indexed in Scopus by the end of 2016.Articles information saved in Excel to be analyzed in the final stage. Title and Abstracts and If availability, the fulltext of the articles were studied. 66.3 percent of articles were "Research paper". Collection of these articles was cited 134 times. The results of articles analysis are provided based on the type of library, research methods, game style and Subject. The most important subjects in in the field of "Game in libraries" were Game-based learning, Game collection development, Game programs, Game design, Game analysis, Information literacy, Library instruction, search ethics, plagiarism and gamification. Identify different subjects of the field of game in libraries Will be most effective to the success of research projects in this field and to provide long-term planning for Implementation of game programs in libraries and using game in education such as library instruction, information literacy education}, keywords = {Game,Libraries,Information literacy,Library instruction,Game-based learning}, title_fa = {واکاوی و مروری بر پژوهش های حوزه بازی در کتابخانه ها}, abstract_fa = {هدف:مرور مقاله های حوزه بازی در کتابخانه و ارائه طرحی کلی از موضوعهای مورد پژوهش است. جامعه پژوهش 86 مقاله ای است که دراین حوزه دراسکوپوس نمایه شده است.اطلاعات هر مقاله ها در اکسل ذخیره شد. عنوان و چکیده‌ مقاله ها و در صورت در دسترس بودن، متن کامل مقاله مطالعه شد.نتایج نشان دادکمترین و بیشترین تعداد مقاله منتشرشده توسط هر پژوهشگر،به ترتیب یک و 6 مقاله است.نیمی از مقالهها از سال2012 به بعد منتشر شده است. 3/66درصد مقاله ها را مقاله پژوهشی تشکیل میدهند.نتایج تحلیل مقالهها بر اساس نوع کتابخانه،روش پژوهش،سبک بازی وموضوع مقاله نیز ارائه شده است. موضوعهای موردبحث حول‌وحوش آموزش مبتنی بر بازی،مجموعه گستری کتابخانه،برنامه بازی،طراحی بازی،تحلیل بازی،آموزش سواد اطلاعاتی،آموزش کتابخانه،آموزش اخلاق حرفه ای و سرقت علمی،حمایت کتابخانه از بازی و گیمیفیکیشن است. بدون شک به منظور موفقیت در پروژه‌های مرتبط با بازی و کتابخانه،نگاه به ابعاد متفاوت آن و برنامهریزی در آن زمینه‌ها بسیار مثمر ثمر خواهد بود و پژوهش‌هایی نظیر پژوهش حاضر می‌توانند دیدی همهجانبه بهمنظور برنامه‌ریزی بلندمدت برای ارائه برنامه های بازی در کتابخانه و استفاده از بازی در آموزش کتابخانه ارائه نماید.}, keywords_fa = {بازی,کتابخانه ها,سواد اطلاعاتی,آموزش کتابخانه,آموزش مبتنی بر بازی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14270.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14270_8dedaaf1531f803ea3ad42d05ed79d20.pdf} } @article { author = {Zare, Hanieh and Ebrahimi, Saeideh and Jowkar, Abdolrasool}, title = {Process, culture, people, three components of effective corporate entrepreneurship of information science specialists in shiraz university}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {163-178}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.19465.1281}, abstract = {Objective: The aim of the study is to investigate the role of knowledge management components in corporate entrepreneurship of information science specialists, employed in shiraz university libraries.Methodology: The used tools of the study include KM questionnaire of Nayyer (1390) and the CE questionnaire of Hooman (1381). Stability alpha coefficient of Cronbach was used to measure internal parallelism of KM and CE questionnaires, which gained 0/89 and 0/92, respectively. The studied society includes the librarians, employed in shiraz university libraries (87 people).Findings: Results indicated, among the components of KM, components "people", "process" and "culture" had a significant and positive relationship with corporate entrepreneurship, but between the component of the "Technology" with corporate entrepreneurship, there was no significant relationship. Conclusions: Libraries need to implement knowledge management and utilization of its intellectual capital, In creating entrepreneurship in the over time that, depends on the knowledge exchange process. In this way the most important factor of corporate entrepreneurship achievement effective management of knowledge in the organization. In other words, knowledge management in libraries could be considered as the bedrock of corporate entrepreneurship.}, keywords = {Knowledge Management,corporate entrepreneurship,process,culture,people}, title_fa = {فرایند، فرهنگ، افراد: سه مؤلفه مؤثر بر کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز}, abstract_fa = {هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش مؤلفه‌های مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه شیراز می‌باشد. روش‌شناسی: ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) می‌باشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی پرسشنامه‌های مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی استفاده گردید، به ترتیب برابر با 89/0 و 92/0 به دست آمد. جامعه مورد مطالعه، کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه شیراز (87 نفر) می‌باشد. یافته‌ها: نتایج نشان داد از بین مؤلفه‌های مدیریت دانش، بین مؤلفه‌های "افراد" ، "فرایند" و "فرهنگ" با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی‌داری وجود دارد، در حالیکه بین مؤلفه "فن‌آوری" با "کارآفرینی سازمانی" رابطه معنی‌داری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: کتابخانه‌ها نیاز به پیاده‌سازی مدیریت دانش و بهره‌گیری از سرمایه‌های فکری خود، در ایجاد کارآفرینی سازمانی در طول زمان می‌یابند که، بستگی به فرآیند تبادل دانش دارد. در این مسیر مهم‌ترین عامل موفقیت کارآفرینی سازمانی، مدیریت کردن اثر بخش دانش در سازمان است. به عبارت دیگر، مدیریت دانش در کتابخانه‌ها می‌تواند به عنوان بستر ظهور کارآفرینی سازمانی تلقی گردد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,کارآفرینی سازمانی,فرایند,فرهنگ,افراد}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14271.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14271_b4b8b2dc4bc24030cc6fe974b76dca88.pdf} } @article { author = {Kamranian M., Parisa and Cheshmehsohrabi, Mozafar}, title = {The relationship between psychological capital and organizational commitment among public university libraries in Isfahan}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {179-200}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.17113.1189}, abstract = {This research examines the relationship between psychological capital and organizational commitment in public university librarians in Isfahan. Materials and Methods: the methoe of reaserch is correlation with stratified random sampling method. The population of this research were all librarians in Isfahan universities which 128 employees were selected. Data is based on standard questionnaires were analyzed according to the statistical society. The data collected used with software spss 21. Results: The findings of the analysis showed self-efficacy (confidence), hoped, optimism, and flexibility librarians of Isfahan public universities and their organizational commitment there is a significant relationship but The relationship between psychological capital and organizational commitment there is no significant relationship between demographic characteristics librarians of Isfahan public universities. Conclusion: The results of this research is to discover new solutions based on modern science to managers and supervisors libraries, so that is a step,  to improve the working conditions of workers and librariansbecome better.}, keywords = {psychological capital,Self-Efficacy,organizational,commitment,Positive Psychology}, title_fa = {بررسی رابطه بین سرمایۀ روان شناختی و تعهدسازمانی در کتابداران دانشگاه های دولتی شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف:هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی سرمایه روانشناختی و نقش صفات مثبت را در افزایش عملکرد افراد در محیطهای کاری با نگاهی علمی مورد توجه و بررسی قرار میدهد. لذا تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی در کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان پرداخته است. روش تحقیق: روش تحقیق همبستگی با شیوه ی نمونه گیری طبقه ای تصادفی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بودند. 128 نفر انتخاب شدند. داده های پژوهش حاضر بر اساس پرسشنامه های استاندارد و با کمک نرم افزار spss 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های این تحقیق نشان داد که بین میزان خودکارآمدی(اعتمادبه نفس)، امیدورای، خوش بینی، و انعطاف پذیری و تعهد سازمانی آنها رابطۀ معنادار وجود دارد. امّا بین سرمایۀ روانشناختی و تعهدسازمانی و ویژگی‌های جمعیت شناختی رابطه معنادادری وجود ندارد. نتایج: نتایج این تحقیق بر آنست تا راهکارهای جدید بر اساس علوم نوین در برابر مدیران و سرپرستان کتابخانه ها قرار دهد تا گامی هر چند کوچک در جهت بهبود شرایط کاری همکاران عزیز شاغل در کتابخانه ها برداشته شود.}, keywords_fa = {سرمایۀ روان شناختی,تعهدسازمانی,روان شناسی مثبت گرا,امیدواری,خودکارآمدی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14272.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14272_df842b0ec2df700d624fb01dee884dd1.pdf} } @article { author = {farzinyazdi, mahboobeh and baradar, roya and Ghaebi, Amir}, title = {A framework for Information and Communication Technology Acceptance at Academic Libraries in Iran: Delphi technique (approach)}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {201-224}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.27671.1543}, abstract = {Purpose: The purpose of this study is to provide a comprehensive framework on the factors affecting the acceptance of information and communication technologies (ICTs) in Iranian academic libraries.Method: The present research is applied in terms of its purpose and in terms of its implementation method is an analytical survey that has been carried out with a mixed (quantitative-qualitative) approach. In the first part, content analysis method and in the second part, the Delphi technique and a researcher-made questionnaire were used. The research community in the first part includes the title, abstract, and keywords of the 3922 records identified in the Web of science as Citation Database. The research community in the second part consists of 40 IT experts that were selected using objective sampling method. Findings: The findings indicate that in 82.93% of the research, 9 technology acceptance models have been used; among them, TAM with the frequency of 694 has been the most used model in previous research. Other findings showed that the acceptance framework of ICTs in Iranian academic libraries includes 42 components. Also, perceived of usefulness, system quality (technological features) and user satisfaction with mean rank of 32.10, 28.63 and 26.97 were respectively recognized as the most important components influencing the acceptance of technology in Iranian academic libraries. Result: The present research, by identifying and prioritizing the effective components of technology acceptance, can play a significant role in user satisfaction and increase the effectiveness of technologies in libraries when changing, developing or transforming.}, keywords = {information and communication technology,technology acceptance,Academic libraries}, title_fa = {چارچوب پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی جامع در خصوص عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، پیمایشی-تحلیلی است که با رویکرد ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. در بخش اول، از روش تحلیل محتوا و در بخش دوم از تکنیک دلفی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش اول، 3922 مدرک شناسایی شده در پایگاه وب آو ساینس و در بخش دوم، 40 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات به روش نمونه‌گیری هدفمند هستند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که در 82.93 درصد پژوهش‌ها، 9 مدل پذیرش فناوری به کار رفتند و از بین آنها مدل تم (TAM) با فراوانی 694 بیشترین کاربرد را دارد. دیگر یافته‌ها نشان داد که چارچوب نهایی پذیرش فناوری‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران شامل 42 مولفه است. سودمندی استفاده درک شده، کیفیت سیستم (ویژگی‌های فناوری) و رضایت کاربر به ترتیب با کسب میانگین رتبه‌ای 32.10، 28.63 و 26.97 مهمترین مولفه‌ها در پذیرش فناوری هستند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر، با شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های موثر بر پذیرش فناوری می‌تواند نقش بسزایی در رضایت کاربران و افزایش اثربخشی فناوری‌ها در کتابخانه‌ها به هنگام تغییر، توسعه و یا دگرگون‌سازی ایفا نماید.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات و ارتباطات,پذیرش فناوری,کتابخانه های دانشگاهی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14055.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14055_1bcc5cbf355b0a30c8ad2ea0eb509caa.pdf} } @article { author = {Radfar, Amir Hessam and ناخدا, مریم}, title = {A Survey on Promoting Self-directed Learning Readiness Scale by Utilizing Concept Maps and Collaborative Learning in Information Science and Knowledge Studies (Case Study: University of Tehran)}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {225-252}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2019.17481.1205}, abstract = {Goal: This study aims to discover self-directed learning’s components among the university students studying in the field of Information Science and Knowledge Studies, as well as to apply two new teaching methods including concept maps and collaborative learning. Method: Considering the type of data collection, this research is classified as the semi-experimental method along with pre-test and post-test. Firstly, the influential elements impacting on self-directed learning and its different components were discovered by text analysis method. Then, the Fisher’s questionnaire was used to measure the self-directed learning’s components of the mentioned students in the pre-test stage. Improving the self-directed learning’s components, two new teaching methods including concept maps and collaborative learning were applied. Finally, the Fisher’s questionnaire was used for the post-test stage.Results: The findings indicate that utilizing collaborative learning has a meaningful impact on the self-directed learning’s components among the students studying in the field of Information Science and Knowledge Studies in University of Tehran, while concept map method has no such meaningful impact.}, keywords = {Collaborative Learning,Concept Map,Information Science and Knowledge Studies,Self-Directed Learning}, title_fa = {مطالعه‏ی روند ارتقای شاخص‏های یادگیری خودراهبر با بهره‏مندی از تکنیک نقشه‏های مفهومی و یادگیری مشارکتی در حوزه علم اطلاعات و دانش‏شناسی (مورد پژوهش: دانشگاه‏ تهران)}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر درصدد است تا شاخص‏های یادگیری خودراهبر در دانشجویان علم اطّلاعات و دانش‏شناسی را بررسی کرده و میزان اثربخشی تکنیک نقشه‏های مفهومی و روش مشارکتی را بر آن‏ها ارزیابی نماید.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ شیوه‏ی گردآوری داده‏ها شبه تجربی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون است. در ابتدا با استفاده از روش تحلیل متن عوامل مؤثّر بر یادگیری خودراهبر و مؤلفه‏های مربوط به آن کشف شده و پرسشنامه استاندارد فیشر و همکاران جهت سنجش میزان آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان مورد بهره‏برداری قرار گرفت. به منظور ارتقای مؤلفه‏های مذکور، با پیاده‏سازی تکنیک نقشه‏های مفهومی و آموزش مبتنی بر روش مشارکتی مداخله‏ی آزمایشی صورت پذیرفت.نتیجه‏گیری: در شرایطی که آموزش با استفاده از تکنیک نقشه‏های مفهومی بر یادگیری خود راهبر و هیچ‏یک از مؤلفه‏های آن تأثیر معناداری نداشت، بهره‏گیری از روش یادگیری مشارکتی تأثیر معناداری را بر تمامی آن‏ها نشان می‏دهد. با آموزش به شیوه‏ی یادگیری مشارکتی انگیزش یادگیری، خودکنترلی و خودمدیریتی دانشجویان افزایش یافته و انتظار می‏رود روحیه‏ی خوداتّکایی، رضایت از فرایند آموزشی و موفقیّت تحصیلی دانشجویان فزونی یابد.}, keywords_fa = {آموزش,علم اطّلاعات و دانش‏شناسی,نقشه‏ی مفهومی,یادگیری خودراهبر,یادگیری مشارکتی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_14273.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_14273_38e72621af02d907befe983ff68141d1.pdf} } @article { author = {Zare-Farashbandi, Firoozeh and Daei, Azra}, title = {A Comparative Study of the Master of Science Curriculum of Medical Library and Information Science with Similar Curriculums in Iran}, journal = {Journal of Studies in Library and Information Science}, volume = {10}, number = {25}, pages = {253-276}, year = {2018}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2008-5222}, eissn = {2717-4093}, doi = {10.22055/slis.2017.17284.1199}, abstract = {Purpose: It’s essential to review and update medical library and information science curriculum, because of influence from developments in other related sciences. This study aimed to compare and implement the curriculum of the Master of Science curriculum of medical library, with curriculums of similar fields in Iran. Methods: This research used comparative method. Checklist of curriculums was used for data collection, medical library and information science, knowledge and information science, library and information science. Results: Medical Library and information science curriculum was mostly similar with field of study curriculum in Islamic Azad University. Compare in current areas of study showed this medical librarianship had most closely match with information science area of study (93.75%) and the lowest similarity with digital library management (37.5%). Conclusion: Similarity between medical library and information science curriculum with other curriculums showed this field couldn’t fulfill numerous and varied needs of the medical community and related sciences. Changing in curriculum and creation of area of study like medical librarianship, hospital librarianship, evidence base librarianship and etc. could fill the gaps.}, keywords = {Comparative Study,Educational program,Master of Science,official curriculum,medical and information science}, title_fa = {مطالعه تطبیقی سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی با سایر رشته‌ها و گرایش‌های مشابه موجود در ایران}, abstract_fa = {هدف: در پژوهش حاضر، برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته ها و گرایش های مشابه موجود در ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. روش : روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری داده‌ها، چک لیست تهیه شده از سرفصل ها و گرایش های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی بود. یافته ها: رشته مورد بررسی با رشته مشابه آن در دانشگاه آزاد مشابهت بیشتری نسبت به رشته مشابه در وزارت علوم دارد. مقایسه گرایش‌های موجود، نشان داد این رشته بیشترین تطابق را با گرایش اطلاع‌رسانی(93.75 %) و کمترین تشابه را با گرایش مدیریت کتابخانه های دیجیتال(37.5 %) دارد. نتیجه گیری: وجود سرفصل‌های مشابه این رشته با دو رشته بررسی شده نشان می دهد این رشته نمی تواند پاسخگوی نیازهای متعدد و متفاوت جامعه پزشکی و علوم وابسته باشد. تغییر سرفصل‌های این رشته و ایجاد گرایش‌هایی مانند کتابدار بالینی، کتابدار بیمارستانی، کتابداری مبتنی بر شواهد و غیره در مقطع کارشناسی ارشد می تواند خلاءهای موجود را پر کند.}, keywords_fa = {بررسی تطبیقی,کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی,آموزش کتابداری,سرفصل دروس,برنامه آموزشی}, url = {https://slis.scu.ac.ir/article_13133.html}, eprint = {https://slis.scu.ac.ir/article_13133_1ff80a25bb2552abdd923444f4100ffa.pdf} }