%0 Journal Article %T شناسایی عوامل موثر بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور %J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5222 %A شهرابی, افسانه %A طهماسبی لیمونی, صفیه %A رضوی, سید علی اصغر %D 2022 %\ 04/21/2022 %V 14 %N 1 %P - %! شناسایی عوامل موثر بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور %K تجاری‌سازی تحقیق %K طرح‌های پژوهشی %K دانشگاه‌ها %K منطقه یک آمایشی سلامت %R 10.22055/slis.2019.29473.1597 %X هدف: هدف، شناسایی عوامل موثر بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران است.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ترکیبی با طرح اکتشافی است. جامعه در بخش کیفی(17 خبره با نمونه‌گیری هدفمند و در بخش کمی 318 نفر با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول کوکران از مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه اول کشور از کل جامعه 1851 نفر انتخاب شدند. ابزارپژوهش پرسش‌نامه‌ محقق ساخته ای باپنج عامل(«فردی، محیطی، زمینه‌ای، ساختاری و محتوایی») و 74 سؤال‌ است که روایی آن با تایید متخصصان و پایایی آن نیز 91/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی، از آزمون کندال، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد.یافته‌ها: تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی دارای پنج بعد اصلی «فردی، محیطی، زمینه‌ای، ساختاری و محتوایی» و تعدادی زیربعد هستند. بین متغیر تجاری‌سازی با هر پنج عامل آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.یافته ها نشان داد که به ترتیب عامل محتوایی(بار عاملی 761/0)؛ ساختاری(735/0)؛ زمینه‌ای (652/0)؛ فردی(530/0) و محیطی(439/0) بالاترین نقش معنی دار را در تجاری‌سازی نتایج تحقیقات علمی دارند.نتیجهگیری: برمبنای نتایج حاصله، جهت سرمایه‌گذاری در راستای توسعه زیرساخت‌های تجاری‌سازی نتایج طرح‌های پژوهشی، بیشترین تمرکز بایستی به ترتیب در زمینه عوامل محیطی، فردی، زمینه‌ای ، ساختاری و در نهایت محتوایی صورت گیرد؛ چرا که توسعه و اصلاح این عوامل به صورت غیرمستقیم بر سایر عوامل موثر نیز ایفای نقش خواهند نمود. %U