%0 Journal Article %T توسعه آنتولوژی دانش سازمانی +STEP C با رویکرد رهنگاری %J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5222 %A صارمی نیا, صبا %A حسن زاده, علیرضا %A الهی, شعبان %A منتظر, غلامعلی %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 12 %N 2 %P 116-143 %! توسعه آنتولوژی دانش سازمانی +STEP C با رویکرد رهنگاری %K مدیریت دانش سازمانی %K رهنگاشت دانش %K آنتولوژی سازمانی %K مدیریت دانش استراتژیک %R 10.22055/slis.2019.23935.1411 %X هدف: امروزه پیاده سازی مدیریت دانش به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای استراتژیک شرکت ها جهت کسب مزیت رقابتی پایدار مطرح شده است؛ به نحوی که با تدوین رهنگاشت دانش سازمانی چارچوبی جهت تعیین دانش چرایی، چیستی، چگونگی، کیستی و کجایی؛ و ارتباط فیمابین آنها با هدف برنامه ریزی استراتژیک ارائه می دهند. اما با توجه به پیچیدگی و تغییرات روز افزون محیط خارجی و داخلی سازمان و الزام پویایی اسناد استراتژیک سازمانی، تهیه و تدوین رهنگاشت دانش سازمانی نیازمند ساختار فناورانه دقیق و محتوا محور می باشد روش ­شناسی: در این پژوهش جهت تسهیل رهنگاری مدیریت دانش، آنتولوژی دانش سازمانی با رویکرد رهنگاری توسعه می-یابد. آنتولوژی پیشنهادی مطابق متدولوژی دیویس، در سه فاز: امکانسنجی و شروع، استخراج و ارزیابی؛ توسعه یافته است. یافته­ ها: در فاز اول: آنتولوژی دانش سازمانی با رویکرد رهنگاری و بااستفاده از بررسی سیستماتیک ادبیات پژوهش، در پنج موجودیت اصلی ("محرک­های محیطی"، "استراتژی ها و اهداف سازمانی"، "فعالیت­ها و فرایندهای کسب و کار"، "بازیگران" و "منابع") ارائه شده است. در فاز دوم؛ موجودیت های تعریف شده، به صورت جزئی تر توصیف و طبقه بندی لازم بر اساس رویکرد رهنگاری صورت می گیرد؛ در این فاز ارتباط بین موجودیت­ها و ارزش ارتباطات تعریف شده است. نتیجه­ گیری: نامگذاری آنتولوژی مزبور به "آنتولوژی دانش سازمانی STEP C+  با رویکرد رهنگاری" در همین فاز با تعیین ویژگی های قابل ارزش گذاری (Data Properties) هر دانش هدف صورت پذیرفته است. در فاز سوم؛ آنتولوژی توسعه یافته با ثبت داده­های مورد کاربردی و دریافت خروجی SPARQL از آن؛ در فرایند توسعه رهنگاری دانش سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته، تناسب و کفایت آن مورد تایید واقع شد. %U https://slis.scu.ac.ir/article_14901_067065470e536c47c6020ac965d34931.pdf