%0 Journal Article %T رویکرد کاربرمحور در طراحی کتابخانه‌های دانشگاهی (موردپژوهی: کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های جامع در شهر تهران و اهواز) %J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5222 %A نظرپور, محمدتقی %A نوروزیان ملکی, سعید %A احمدی, قنبر %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 12 %N 1 %P 31-50 %! رویکرد کاربرمحور در طراحی کتابخانه‌های دانشگاهی (موردپژوهی: کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های جامع در شهر تهران و اهواز) %K کاربرمحور %K رویکرد مبتنی بر شواهد %K کتابخانه‌های دانشگاهی %K مؤلفه‌های معماری داخلی %R 10.22055/slis.2020.32969.1714 %X هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانه‌های دانشگاهی پیشنهاد می‌شود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته پژوهش‌های کاربردی قرار دارد. جامعة آماری پژوهش، همة استفاده‌کنندگان کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی و شهیدچمران اهواز بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 255 نفر به عنوان نمونه‌های مطالعاتی انتخاب و به پرسشنامه پژوهشگر ساخته رضایت‌مندی کاربران از کتابخانه پاسخ دادند. همچنین روایی و پایایی ابزار پژوهش موردارزیابی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ 0/86، به دست آمد. یافته‌ها: تحلیل اطلاعات نشان داد که در صورت برآورده شدن ترجیحات دانشجویان، آنها ترجیح می‌دهند از کتابخانه‌های دانشگاهی بیشتر استفاده کنند. همچنین در این پژوهش، میانگین و انحراف معیار امتیاز کلی رضایت‌مندی در گروه کاربران کتابخانه دانشگاه تهران 1.03±3.93، در گروه استفاده‌کنندگان کتابخانه‌ دانشگاه شهیدبهشتی 1.18±3.15 و در گروه کاربران کتابخانه‌ دانشگاه شهیدچمران اهواز 0.88±3.85 بود و با استفاده از آزمون آماری بین میانگین امتیاز کلی رضایت‌مندی در سه گروه کاربران کتابخانه‌ تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (0.001>p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، طراحی کتابخانه‌ها با محوریت کاربران، می‌تواند ابزاری برای بهبود محیطی باشد که دانشجویان در آن یاد می‌گیرند. در طراحی کتابخانه می‌توان فضاهای آموزشی، فضاهای رسانه‌ای، فضاهای اجتماعی و مانند آن را پیش‌بینی نمود تا دسترسی به عملکردهای آموزشی، رویدادهای اجتماعی، ملاقات گروهی، و باشگاه‌های کتاب، سبب افزایش جذابیت کتابخانه، احساس رضایتمندی و امنیت اجتماعی کاربران شود. %U https://slis.scu.ac.ir/article_15574_b8b8d19acf106f9ca3b17e72c7cc0689.pdf