%0 Journal Article %T سنجش عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانش‌آموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر اساس مدل پذیرش فناوری 3 %J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5222 %A قدمی حسبن آبادی, هاجر %A پشوتنی زاده, میترا %A چشمه سهرابی, مظفر %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 13 %N 3 %P 62-81 %! سنجش عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانش‌آموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر اساس مدل پذیرش فناوری 3 %K کتاب الکترونیک %K مدل پذیرش فناوری 3 %K پذیرش فناوری %K دانش‌آموز %K متوسطه دوره اول %R 10.22055/slis.2020.31191.1658 %X هدف: : هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانش­آموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است.روش­ شناسی: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم­افزارهای اس پی اس اس نسخه 23 و ایموس نسخه 22 استفاده شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. مشارکت کنندگان 460 نفر از دانش­آموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بودند، که به روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند.یافته­ ها: تحلیل مسیر داده­های پژوهش نشان داد که تمامی مسیرهای تعیین شده در مدل مفهومی پژوهش به جز تأثیر مستقیم "نتیجه کسب شده" بر "درک سودمندی" معنادار بوده و مدل از برازش کلی قابل قبولی برخوردار است. متغیر تعدیلگر "تجربه" تنها رابطه بین "هنجارذهنی" و "قصدرفتاری" را توانست تحت تأثیر قرار دهد. به این معنی که هرچه تجربه نوجوانان در استفاده از فناوری بیشتر باشد، بر قصد رفتاری آنان در استفاده از کتاب الکترونیک تأثیر بیشتری می­گذارد. هیچ یک از متغیرهای تعدیلگر داوطلبانه و تجربه نتوانستند اثری بر دیگر روابط مدل داشته باشند.نتیجه­ گیری: بسیاری از کشورهای توسعه یافته کتاب الکترونیک را به عنوان قالبی جدایی‌ناپذیر در کتابخانه­ها، مدارس، آموزشگاه­ها و بسیاری از مراکز، پذیرفته و از مزایای آن در حال بهره­مندی هستند. نتایج این پژوهش که بر روی گروه نوجوان و دانش­آموز بر اساس مدل TAM3 انجام شد نیز نشان داد با گام­های مشخص و دقیق می­توان بسیاری از فعالیت­ها و سرمایه­های خود را در راستای استفاده هرچه بیشتر از این فناوری هماهنگ کرده و به عنوان یک رفتار فرهنگی مثبت به جامعه معرفی نمود. %U https://slis.scu.ac.ir/article_15610_e35c091e00b4c92c8ff1d8155789e9e8.pdf