%0 Journal Article %T ارزیابی محتوایی، ساختاری و روشی کتابهای درس مدیریت دانش سازمانی از لحاظ میزان توجه به سرفصلهای مصوب %J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5222 %A کریمی, رضا %A قاسمی ورجانی, عاطفه %D 2023 %\ 01/21/2023 %V %N %P - %! ارزیابی محتوایی، ساختاری و روشی کتابهای درس مدیریت دانش سازمانی از لحاظ میزان توجه به سرفصلهای مصوب %K تحلیل محتوا %K کتاب‌های درس مدیریت دانش سازمانی %K علم اطلاعات و دانششناسی %K ارزیابی ساختاری و شکلی %K سرفصل‌های درس مدیریت دانش سازمانی %R 10.22055/slis.2021.37391.1836 %X مقدمه: با عنایت به اهمیت متون درسی در همه رشته های دانشگاهی در انتقال دانش به دانشجویان، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های درس مدیریت دانش سازمانی و مقایسۀ آن با سرفصلهای مصوب وزارت علوم در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درس(6 کتاب) "مدیریت دانش سازمانی" بود. ابزار اندازه گیری، سیاهه وارسی محقق ساخته بود و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون بررسی شد.یافته‌ها: عمده‌ترین یافته های پژوهش، بیان کننده آن بود که کتابهای درس مدیریت دانش سازمانی 336 مرتبه به سرفصل‌های این درس توجه کرده‌اند. که توزیع آن در سرفصل های ترسیم نقشه دانش، زیرساخت‌های مدیریت دانش و استخراج دانش به ترتیب 61، 55و 50 فراوانی بوده است. در بین سرفصل‌های این درس، سرفصل تعاریف مدیریت دانش با میزان بار اطلاعاتی 418/-1 و ضریب اهمیت 103/. بیشترین توجه را داشته است. به سرفصل های تاکسونومی و هستی شناسی ها، زیر نظام های مدیریت دانش، بلوغ سازمانی هیچ گونه توجهی نشده است. محتوای کتاب‌های این درس بیش از دو برابر نویسندگان داخلی، وامدار نویسندگان خارجی است که 71 درصد از استنادات ترجمه‌ای سرفصل ها، مربوط به دهه نود قرن بیستم میلادی است. کتابهای درس "مدیریت دانش سازمانی" از لحاظ شاخصهای ساختاری، شکلی در وضعیت مطلوبی هستند اما از لحاظ ارزیابی روشی، بیشتر محتوای کتابها جنبه گردآوری داشته و حضور اندیشه نویسنده کمرنگ است. نتیجه گیری: کتاب‌های درسی مدیریت دانش سازمانی از لحاظ روزآمدی، جامع نگری و بومی بودن دچار ضعف هستند و نیاز به بازنگری دارند. %U