%0 Journal Article %T قبض و بسط موضوعات در تحلیل متون تاریخ دانش مدون %J مطالعات کتابداری و علم اطلاعات %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5222 %A محمدیاری, بهزاد %A حیدری, غلامرضا %A یاری, سیاوش %D 2022 %\ 10/24/2022 %V %N %P - %! قبض و بسط موضوعات در تحلیل متون تاریخ دانش مدون %K دانش مدون %K تاریخ کتاب %K تاریخ اطلاعات %K تاریخ نشریات %K تاریخ دانش مدون %R 10.22055/slis.2022.39768.1873 %X چکیده هدف: پژوهشگران بیشتر از راه نوشتارها، از ایده‌ها، افکار و گفتار همدیگر بهره می‌برند.‌ افکار و ایده‌ها گاه به شکل پژوهش‌های مرتبط با موضوعات تخصصی و پیشینه و ادبیات پژوهش ظهور می‌کنند.هدف این پژوهش مرور، تحلیل و نقد منابع تاریخ دانش مدون برای کمک به پژوهش در این موضوع است. روش‌شناسی: این پژوهش نوعی پژوهش کیفی است که در آن از روش کتابخانه‌ای و تحلیل انتقادی استفاده می‌گردد. یافته‌ها: در بیشتر کشورهای جهان و به‌ویژه در غرب مباحث تاریخی در مورد دانش مدون بیشتر با عنوان تاریخ یا تاریخچه اطلاعات و تاریخچه کتاب و کتابخانه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. متون تاریخی مربوط به دانش مدون شامل چند موضوع است: نوشتار و کتاب، نشریات، ترجمه، اطلاعات، فناوری اطلاعات، چاپ و نشر و تاریخ‌نگاری. متون تاریخ نوشتار و کتاب قدمت بیشتری دارد. سپس ترجمه، نشریات، چاپ و نشر مورد توجه بوده‌اند. تاریخ اطلاعات، فناوری اطلاعات و تاریخ‌نگاری اخیراً مورد توجه پژوهشگران بوده‌اند. توجه به فناوری در متون نمایان و پدید آمدن انواع و اشکال دانش مدون و سیر تحولات آن قابل توجه است. نتیجه‌گیری: تاریخ دانش مدون با نام‌ها و موضوعات متنوع مورد توجه پژوهشگران بوده است. این متون بیشتر بر تولید و فرایند تولید تأکید دارند و بر مصرف دانش مدون و مطالعه و اثرات فردی و اجتماعی آن در جامعه در گذشت زمان نپرداخته‌اند. برخی از اشکال و انواع دانش مدون در پژوهش‌ها مورد غفلت بوده، بیشتر متون در غرب تدوین گردیده و درباره مغرب‌زمین است و تمدن شرق و به‌ویژه ایرانی و اسلامی کمتر مورد تحقیق پژوهشگران غربی بوده است. نیاز به پژوهش تاریخی به‌ویژه موضوعات مهمی که تاکنون مورد غفلت بوده، بارز است. %U