ORIGINAL_ARTICLE
اندر لزوم تحول در رشته
https://slis.scu.ac.ir/article_11302_ff208548da0d8fcbb20d934206f21aa2.pdf
2014-07-23
1
3
عبدالحسین
فرج پهلو
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقشه دانش علم اطلاعات و دانش شناسی براساس مقوله بندی موضوعی اصلی و فرعی
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مقولههای موضوعی علم اطلاعات و دانش شناسی جهت ایجاد نقشه دانشی علم اطلاعات و دانش شناسی است. روش شناسی : رویکرد پژوهش کیفی است که از پنل دلفی استفاده شده است در این روش با استفاده از نظر خبرگان علم اطلاعات و دانش شناسی ایران، مقولههای موضوعی در دو مرحله مورد بررسی قرارگرفت. روش آماری مورد استفاده جهت پاسخ به سوالهای پژوهش میانگین و انحراف معیار و جهت آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از نظرات پنل دلفی در مرحله اول و دوم در 13مقوله موضوعی پیشنهادی محقق، نشان داد که بین مقولههای موضوعی دوم (روش شناسی)، سوم (کتابخانهها و مراکز منابع) و ششم (خدمات کاربر) در مرحله اول و دوم تفاوت معناداری وجود دارد ولیکن در 11 مقوله موضوعی دیگر تفاوتی وجود ندارد. و همچنین مقولههای موضوعی از 13 مقوله به 14 مقوله اصلی تغییر یافت که 14 مقوله موضوعی اصلی عبارت از: کلیات علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری و اطلاع رسانی)، آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری و اطلاع رسانی)، روش شناسی، کتابخانهها و مراکز منابع، مدیریت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، خدمات فنی یا سازماندهی دانش، خدمات کاربر، مطالعات کاربران، ذخیره و بازیابی اطلاعات، کتابخانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت نشر و توزیع، مسائل اجتماعی اطلاعات، مسائل اخلاقی و قانونی، مدیریت دانش. اصالت / ارزش: با بررسی پژوهشهای انجام شده در شناسایی روندها و گرایشهای مقولههای موضوعی در دورههای تاریخی مختلف توسط محققان در پایاننامه ها و مجلههای علمی، از سیاهه مقولههای موضوعی مختلفی استفاده شده است که عبارتند از: لیزا، ایزا، ایستا و...، بنابراین جهت گردآوری اطلاعات درباره مقوله های موضوعی سیاهه استانداری وجود نداشت، در این پژوهش سعی شده است سیاهه مقوله های موضوعی با استفاده از روش پنل دلفی تنظیم گردد تا در تحقیقات آتی مورد استفاده قرار گیرد و تکمیل گردد.
https://slis.scu.ac.ir/article_11303_75f7e1f2a07ac95cef491f0ac6cd820f.pdf
2014-07-23
1
24
مقوله های موضوعی علم اطلاعات و دانش شناسی
مقوله های موضوعی اصلی و فرعی
نقشه دانش
فهیمه
باب الحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
عاطفه
زارعی
atefehzarei@gmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
LEAD_AUTHOR
نرگس
نشاط
narges_neshat@yahoo.com
3
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
AUTHOR
نجلا
حریری
nadjlahariri@gmail.com
4
دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
تاج الدینی، اورانوس. (1392). ارائه ی الگوی پیشنهادی ترجمان دانش در علوم انسانی کشور. پایان نامه دکترا کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
1
توکلی زاده راوری، محمد و مریم نجابتیان. (1389). خوشه بندی مبتنی بر مدک – اصلاح: هم جواری موضوعات روان شناسی ازدواج در ادبیات زیست پزشکی در دوره های زمانی 1990-1999و 2000-2008. مدیریت اطلاعات سلامت. 7 (2). ص 172-186.
2
رابین، ریچارد ای. (1383). مبانی علوم کتابداری و اطلاع رسانی. ترجمه مهدی خادمیان؛ ویراستار محمد حسین دیانی، مشهد: کتابخانه رایانه ای.
3
قناویزچیان، غزاله.(1385). شناسایی الگوهای روابط فرا رشته ای مقالات تالیفی پنج رشته هسته کتابداری و اطلاع رسانی ایرانی با سایر رشته ها طی دوره ده ساله 1373- 1382. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
4
محمدی، احسان. (1388). حوزه های تشکیل دهنده فناوری و علم نانو در ایران. پنجمین همایش دانشجویی فناوری نانو 9-11 خرداد ماه. دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران
5
ناصری جزه، محمود، سید حبیب الله طباطبائیان و مهدی فاتح راد. (1391). ترسیم نقشه دانش مدیریت فناوری در ایران با هدف کمک به سیاست گذاری دانش در این حوزه. فصلنامه علمی – پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال پنجم، شماره 1
6
Boyak, kevin W.; Klavans, Richard; Borner, katy.(2005). Mapping the backbone os science. Scientometrics. Vol. 64, No. 3. P 351-374
7
Chen, C. Song, ., Yuan, X and Zhang, . (2008). The thematic and citation landscape of Data and Knowledge Engineering (1985-2007). Data & Knowledge Engineering. 67(2), pp. 234-259.
8
Kim, Suyeon; Suh, Euiho & Hwang, Hyunseok ,.(2003). Building the knowledge map: an industrial case study, Journal of Knowledge Management, V 7, Issue 2
9
Lee, P.C. and Su, H.N. (2011). Quantitative mapping of scientific research-the case of electrical conducting polymer nanocomposite, Technological Forecasting and Social Change, 78(1), pp. 132-151.
10
Lu, Q. (2006). OntoKBEval: A support tool for OWL Ontology evaluation. Unpublished master’s thesis, Concordia University, Montreal, Quebec, Canada. Retrieved June 22, 2009, from www.webont.org/owled/2006/acceptedPosition/submission_18.pdf
11
Martin, B.R. (2012). The evolution of science policy and innovation studies. Research Policy, 41 (7), pp. 1219-1239.
12
Mina, A. Ramlogan, R., Tampubolon G. and Metcalfe, J.S. (2007). Mapping evolutionary trajectories: Applications to the growth and transformation of medial knowledge, Research policy, 36(5), pp 789-806
13
Walia, paramjeet Kaur & Kaur, Manpreet .(2012). Content Analysis of Journal Literature published from UK and USA. Library Philosophy and Practice (e-journal). Paper 833.
14
http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac
15
Zins, C. (2004). Knowledge mapping: An epistemological perspective. Knowledge Organization, 31(1), 49–54.
16
Zins, C. 2007. Classification Schemes of information Science: Twenty –eight Scholars Map the Field. Journal of the American society for information science and technology, 58(5):645–672, 2007.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع رشد و توسعه تفکر انتقادی در کتابخانهها
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانهها انجام شد زیرا بررسی وضع محیطها و نهادهای آموزشی نشانگر وجود مشکلات و بازدارندههای قابل ملاحظهای در راه ایجاد فضای مناسب رشد تفکر انتقادی است. روش: تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و مرور متون با جستجوی گسترده در کتب و پایگاههای اطلاعاتی از جمله پایگاه اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، Ovid،Emerald ، PubMed، Science Direct و با استفاده از کلمات کلیدی تفکر انتقادی در کتابخانهها، موانع تفکر انتقادی و مؤلفههای تفکر انتقادی انجام شد. یافتهها: این مرور به ترسیم نمودار موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانهها جهت ایجاد بستر لازم جهت رشد این مهارتها در چهار عرصه کاربران، کتابداران، منابع و سازمان کتابخانهها منجر شد. نتیجهگیری: کتابخانهها از یک طرف با تفکر و محصولات تفکر یعنی اطلاعات بیشترین ارتباط را دارند، و از سوی دیگر، تحلیل، ارزیابی، واضحسازی، طبقهبندی و مقایسه کردن که از مؤلفههای اساسی تفکر انتقادی هستند، در اغلب فعالیتهای مرتبط با کتابخانهها نمود پیدا میکنند. از اینرو ضروری است کتابخانهها خود را با مهارتهای مورد نیاز کاربران خویش همچون تفکر انتقادی وسواد و مهارتهای اطلاعاتی وفق دهند. در نتیجه، توجه به وضع کتابخانهها و شناسایی مشکلات و بازدارندههای قابل ملاحظه در راه ایجاد محیط مناسب پرورش تفکر انتقادی و غلبه بر آنها، لازم و بدیهی است.
https://slis.scu.ac.ir/article_11304_d5b3513d3f2647769c5385f784ad7512.pdf
2014-07-23
25
50
تفکر انتقادی
موانع
موانع ذاتی
موانع زبانی
موانع منطقی
موانع جامعهشناختی
موانع روانشناختی
کتابخانهها
میترا
باغ جنتی
tinambj@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
AUTHOR
نیلوفر
معتمد
2
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
AUTHOR
مرضیه
باغ جنتی
3
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
AUTHOR
علی
حمیدی
a.hamidi@bpums.ac.ir
4
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
LEAD_AUTHOR
افروز، غلامعلی. (1391). نقش اعتماد به نفس در خلاقیت نوجوانان و جوانان. پیوند، 159، 11-4.
1
باغجنتی، میترا. (1392). بررسی موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانههای دانشگاهی ازدیدگاه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و خلیجفارس بوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر. بوشهر.
2
بختیارنصرآبادی، حسنعلی و نوروزی، رضاعلی. (1383). درآمدی بر جایگاه، معنا، آثار و چشماندازهای تفکر انتقادی. مجله حوزه و دانشگاه،10(40)، 72-92.
3
بختیارنصرآبادی، حسنعلی، نوروزی، رضاعلی، حبیبی، ناصر. (1384). انگارههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت: مقالاتی در زمینه تفکر انتقادی. تهران: سماء قلم.
4
حسینی، سید عباس و بهرامی، مسعود. (1381). مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6، 21-26.
5
زرین کلاه، حسن. (1386). تفکر انتقادی، تفکری مبتنی بر شور پی جویی استدلال. خبرگزاری مهر. 14/11/1391.
6
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=590649
7
سلیمانپور، جواد. (1380). مهارتهای تدریس و یادگیری (کاربرد مهارتهای تفکر، روش تعلیم و تربیت). تهران: احسن.
8
شعارینژاد، علیاکبر. (1380). نگاهی نو به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار. تهران: چاپخش.
9
شعبانی، حسن. (1382). کلیات روش تدریس. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
10
شهرآرای، مهرناز و مدنیپور، رضا. (1375). سازمان خلاق و نوآور. دانش مدیریت، 33 و 34، 39-48.
11
صفوری، ویدا. (1389). پیش به سوی تفکر انتقادی. فصلنامه اطلاعرسانی و کتابداری «مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات»، 82، 38-55.
12
غفاری، غلامرضا. (1384). بررسی موانع رشد تفکر (انتقادی و خلاق) از دیدگاه مدیران و دبیران دوره متوسطه شهرستان فسا. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. اصفهان.
13
فرزانه، حسین. (1388). موانعی فراروی تفکر برتر. روزنامه قدس. 05/10/1390.
14
http://www.qudsdaily.com/archive/1386/html/12/138804/page4.html
15
فیاض، محمد رضا. (1387). تفکر انتقادی در فرایند ذهن آدمی. روزنامه راه نجات. 14/11/1391.
16
http://www.rahenejatdaily.com/826/87010516.html
17
قاضیمرادی، حسن. (1391). درآمدی بر تفکر انتقادی. تهران: دات.
18
کوکبی، مرتضی، حری، عباس و مکتبیفرد، لیلا (1389). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک، 1(2)، 157-193.
19
مایرز،چت (1390). آموزش تفکر انتقادی، (ترجمه خدایار ابیلی). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
20
Armstrong, Jeanne. (2010). Designing a writing intensive course with information literacy and critical thinking learning outcomes. Reference Services Review, 38(3), 445-45.
21
Bassham, Gregory, Irwin, William, Nardone, Henry, Wallace, James M. (2011). Critical thinking, A Student’s Introduction. 4th ed. New York: McGraw-Hill.
22
Brown, Simon. (2009). On the other side of the barrier is thinking. Acta Didactica Napocensia, 2(3), 1-8.
23
Douglas, Nancy L.(2000). Enemies of Critical Thinking: Lessons from Social Psychology Research. Reading Psychology, 21(2).
24
Facion, Peter A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Millbrae: California Academic Press.
25
Facion, Peter A. (2013). Critical Thinking: What It is and Why it Counts. Measured Reasons and The California Academic Press, Millbrae, CA.
26
Fani, tayebeh. (2011). Overcoming Barriers To Teaching Critical Thinking. International conference The Future of Education. Florence, Italy, 16-17 June, 2011. Available online at http://conference.pixel-online.net/edu_future/common/download/Paper_pdf/SOE07-Fani.pdf. (20,11,2012)
27
Paul, Richard, Elder, Linda. (2006). The Miniature Guide to critical thinking concept & tools. http//www.critical thinking.org. (15,12,2012)
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روش های انتقال پایگاه داده های رابطه ای به آنتولوژی
هدف: هدف از انجام این پژوهش، معرفی روش انتقال پایگاه دادههای رابطهای به آنتولوژی، دستهبندی منابع ورودی برای روش انتقال و بررسی مهمترین روشهای موجود در هر دسته است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش تحقیق کتابخانهای برای جمعآوری و بررسی مقالات موجود در زمینه انتقال پایگاه دادههای رابطهای به آنتولوژی استفاده شده است. یافتهها: پس از بررسی روشهای موجود برای انتقال پایگاه دادههای رابطهای به آنتولوژی، این روشها براساس منبع ورودی به سه دسته تقسیم شدند. منبع ورودی برای پایگاه داده رابطهای میتواند شمای رابطهای، مدلهای دادهای مفهومی و صفحات HTML باشد. سادهترین منبع قابل دسترسی که نیاز به همکاری مالک پایگاه داده ندارد، صفحات HTML مرتبط با پایگاه داده است. صفحات HTML ارتباط بین فرمهای وبسایت و پایگاه داده را برقرار میکنند ولی نمیتوان آنها را بهعنوان مدل واقعی پایگاه داده رابطهای در نظر گرفت، درنتیجه نمیتوان معانی نهفته در پایگاه دادههای رابطهای را از این منبع استخراج کرد. همچنین از نظر دسترسی به دادهها باید خاطر نشان کرد که بازیابی همهی رکوردهای پایگاه داده رابطهای از طریق وبسایت امری غیرممکن است. ساخت مدل مفهومی همیشه نخستین گام در فرآیند ایجاد پایگاه داده است، بنابراین ممکن است این مدل بیانگر آخرین تغییرات و اصلاحات پایگاه داده نباشد. همچنین برخی ابزارهای مدلسازی مفهومی پایگاه داده از همه ویژگیهای مدلهای مفهومی پشتیبانی نمیکنند. بنابراین ملاحضه میشود که شمای رابطهای بهترین منبع برای تولید آنتولوژی از پایگاه داده رابطهای است، هنگامی که ساختار پایگاه داده دردسترس و مالک پایگاه داده همکاری لازم را داشته باشد. نتیجهگیری: با توجه به بررسیهای انجام شده، بهترین منبع ورودی برای انتقال پایگاه دادههای رابطهای به آنتولوژی، شمای رابطهای است.
https://slis.scu.ac.ir/article_11305_64b74b11571bbbcb29618236da9682eb.pdf
2014-07-23
51
68
بررسی
وب معنایی
انتقال
آنتولوژی
پایگاه داده رابطه ای
محمدرضا
پورخانی
mr.pourkhani@hotmail.com
1
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
AUTHOR
بیتا
شادگار
bita.shadgar@scu.ac.ir
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
علیرضا
عصاره
alireza.osareh@scu.ac.ir
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
شادگار ب.، عصاره ع. و هراتیان نژادی آ. (1389). وب معنایی: مفاهیم و تکنیکها. تهران: ارمغان.
1
Astrova I. and Kalja A. (2007). Rule-Based Transformation of SQL Relational Databases to OWL Ontologies, In The Proceedings of 2nd International Conference on Metadata & Semantic Research (CD-ROM), Ionian Academy, Corfu, Greece.
2
Astrova I. and Stantic B. (2006). An HTML Forms Driven Approach to Reverse Engineering of Relational Databases to Ontologies, In The Proceeding of the 23rd IASTED International Conference on Databases and Applications (DBA), 246-251, Innsbruck, Austria.
3
Benslimane S. M., Benslimane D., Malki M., Amghar Y. and Hassane H. S. (2006). Acquiring OWL Ontologies from Data-Intensive Web Sites, ICWE'06: In The Proceedings of the 6th Iinternational Conference on Web Engineering, 361-368, New York, USA.
4
Etminâni K., Kâhâni M. and Yânesâri N. R. (2009). Building Ontology from Relational Database, NDT2009: In The Proceeding of First International Conference on Networked Digital Technology, 555-557, Ostrava, Czech Republic.
5
He B., Patel M., Zhang Z. and Chang K. (2007). Accessing the Deep Web, Communications of the ACM, 50(5), 94-101.
6
Li M., Du X. and Wang S. (2005). Learning Ontology from Relational Database, In The Proceedings of 4th International Conference on Machine Learning and Cybernetics (ICMLC'2005), 6, 3410-3415, Hong Kong, China.
7
Li M., Du X. and Wang S. (2005). A Semi-automatic Ontology Acquisition Method for the Semantic Web, Advances in Web-Age Information Management, 3739, 209-220, Springer, Berlin, Germany.
8
Stojanovič L., Stojanovič N. and Volz R. (2002). Migrating Data-Intensive Web Sites into the Semantic Web, In Proceeding of 2002 ACM Symposium in Applied Computing, 1100-1107, Madrid, Spain.
9
Upadhyaya S. and Kumar P. (2005). ERONTO: A Tool for Extracting Ontologies from Extended E/R Diagrams, In Proceedings of SAC‟05 ACM Symposium on Applied Computing, Santa Fe, New Mexico, USA.
10
Xu Z., Cao X., Dong Y. and Su W. (2004). Formal Approach and Automated Tool for Translating ER Schemata into OWL Ontologies, Lecture Notes in Computer Science, 3056, 464–476, Springer, Berlin, Germany.
11
Zhou X., Xu G.a and Liu L. (2011). An Approach for Ontology Construction based on Relational Database, International Journal of Research and Reviews in Artificial Intelligence, 1(1), 16-19.
12
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کیفیت فهرستبرگههای پیش از انتشار در جهت دستیابی به کارکردهای فهرست کتابخانه وپیادهسازی الگوی اف.آر.بی.آر.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوتهای موجود در میان فهرستنویسی پیش از انتشار چاپهای مختلف یک اثر و استانداردهای مورد استفاده، و همچنین تأثیر آنها بر بازیابی و گردهمآوری آثار انجام شد. روش/رویکرد پژوهش: روش این پژوهش از نوع مطالعه موردی است که در آن، برای نمونه فهرستبرگههای فیپای متعلق به چاپهای مختلف کتاب «خاطرات یک الاغ» که از سال 1378-1390 هفت بار چاپ شده است، انتخاب شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوتهای شناسایی شده در میان فهرستبرگهها، از یک سو بر بازیابی و گردهمآوری آثار و از سوی دیگر، بر اجرای الگوی اف.آر.بی.آر. در نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات تأثیرگذار هستند. نتیجه: نتایج نشان میدهد که فهرستبرگههای فیپا ابزارهای مناسبی برای فراهمآوری نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات نیستند، و اشکالات موجود در آنها دستیابی به کارکردهای اساسی فهرستهای کتابخانه را دچار مشکل میکند.
https://slis.scu.ac.ir/article_11306_8c5bf66b3c43cc2b12e7ce0c56f051ae.pdf
2014-07-23
69
88
فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا)
استانداردهای فهرستنویسی
کارکردهای فهرست
اف.آر.بی.آر
رقیه
حجازی
r.hejazi86@yahoo.com
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
سمیه
علمدار
salamdar2011@yahoo.com
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
الیور، کریس (1390). آشنایی با مبانی آر دی ای (توصیف و دسترسی منبع). تهران: نشر کتابدار، 1390.
1
انجمن کتابداران آمریکا و دیگران (1371). قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن. ترجمه رحمتالله فتاحی. مشهد: آستان قدس رضوی.
2
تیلور، آرلین.جی. (1381). سازماندهی اطلاعات. ترجمه محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانهای.
3
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران (بدون تاریخ). اهداف و فواید فیپا. بازیابی شده در 5 اسفند 1390، از http://opac.nlai.ir/opac-rod/faqContent.do?command=showFAQContent&id=294479&code=1&type=2.
4
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (1356). فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
5
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (1376). فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان (ویرایش 2). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
6
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (1382). فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان (ویرایش 3). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
7
سلطانی، پوری؛ فانی، کامران (1362). سرعنوانهای موضوعی فارسی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
8
سلطانی، پوری؛ فانی، کامران (1373). سرعنوانهای موضوعی فارسی (ویرایش 2). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
9
سلطانی، پوری؛ فانی، کامران (1381). سرعنوانهای موضوعی فارسی (ویرایش 3). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
10
کوکبی، مرتضی (1381). درسالهای 78 و 79 اتفاق افتاد: بررسی دو مورد فهرستنویسی پیش از انتشار. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 39، 7-22.
11
کوکبی، مرتضی (1384). فروست در کتابشناسی ملی ایران و مارک ایران. فصلنامه کتاب، 16(2)، 67-74.
12
مداحی، فریده (1390). برخی کاستیهای فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا). کتاب ماه، 14(9)، 100-103.
13
مدیریت اسناد و کتابخانه ملی اصفهان (بدون تاریخ). آیین نامه اجرایی فهرستنویسی پیش از انتشار. بازیابی شده در 29 اسفند 1390، از : http://provinces.nlai.ir/Default.aspx?tabid=137.
14
Abd Manaf, Z; Abdul Rahman, R (2006). Examining the quality of National Library of Malaysia (NLM) cataloguing in publication (CIP) records. Library Review, 55(6), 363 – 373.
15
IFLA Study Group on the Functional Requirements for Bibliographic Records (2009). Functional Requirements for Bibliographic Records. Retrieved on April 8, 2010, from http://www.ifla.org/files/cataloguing/frbr/frbr_2008.pdf.
16
International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) (2008). UNIMARC Manual. München: K.G.Saur.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شبکه هم نویسندگی پژوهشگران شیمی ایران با استفاده از سنجه-های مرکزیت
هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت سنجه مرکزیت شبکه اجتماعی همنویسندگی موجود در بین مجلات شیمی ایران نمایه شده در پایگاه تامسون رویترز است.
روششناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکهای صورت گرفته است. جامعه پژوهش حاضر کلیه نویسندگانی ایرانی است که در 3 مجله ایرانی حوزه شیمی حداقل یک مدرک منتشر نمودهاند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که بین سنجههای مرکزیت رتبه، بینابینی، بردار ویژه و بینابینی جریان با بهرهوری پژوهشگران شیمی ایران رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که سنجههای مرکزیت، قدرت پیشبینی بهرهوری پژوهشگران شیمی ایران را دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود 32 درصد واریانس متغیر بهرهوری پژوهشگران توسط متغیرهای مرکزیت تبیین میشود. همچنین نتایج حاکی از آن است که به طور کلی در شبکه اجتماعی همنویسندگی پژوهشگران شیمی ایران ارتباطهای نسبتاً زیادی وجود دارد و از لحاظ سنجههای مرکزیت در مقایسه با سایر رشتههای علمی مثل سازمان و مدیریت، علم اطلاعات و برق و الکترونیک در سطح نسبتاً بالایی قرار دارند.
https://slis.scu.ac.ir/article_11307_eaec8c02e2849adec2a0681752602d12.pdf
2014-07-23
89
106
مرکزیت
شبکه هم نویسندگی
تحلیل
شبکههای اجتماعی
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
علی
منصوری
mansooria@gmail.com
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سهیلی، فرامرز (1391). "تحلیل ساختار شبکههای اجتماعی هم نویسندگی بروندادهای علمی پژوهشگران علم اطلاعات به منظور شناسایی و سنجش روابط، تعاملات و راهبردهای هم نویسندگی در این حوزه". پایاننامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
1
عصاره، فریده؛ سهیلی، فرامرز؛ فرجپهلو، عبدالحسین، معرف زاده، عبدالحمید (139۱). بررسی سنجه مرکزیت در شبکه هم نویسندگی مقالات مجلات علم اطلاعات. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی،۲ (2)، 181-200
2
محمدی کنگرانی، حنانه؛ شامخی، تقی؛ حسن زاده، مهناز (1390). بررسی و تحلیل شبکه روابط رسمی و غیررسمی میان سازمانی با استفاده از رویکرد تحلیل شبکهای (مطالعهی موردی: استان کهگیلویه و بویراحمد)، 6(3)، 149-164.
3
Acedo F J, Barroso C, Casanueva C, Galán J L co-authorship in management and organizational studies: an empirical and network analysis”. Journal of Management Studies 2006; 43(5): 957-983.
4
Badar K, Hite J M, Badir Y F. Examining the relationship of co-authorship network centrality and gender on academic research performance: the case of chemistry researchers in Pakistan. Scientometrics 2013; 94(2):755-775.
5
Betts S. C, Stouder M D. The network perspective in organization studies: network organizations or network analysis?” Academy of Strategic Management Journal 2004. Available at: http://business.rutgers.edu/download
6
Borgatti S P, Everett M G. A graph-theoretic perspective on centrality. Social networks 2006; 28(4): 466-484.
7
Borgatti S P, Everett M G, Freeman L C. Ucinet for windows: Software for social network analysis”. Harvard: Analytic Technologies 2002; Available at: ww.casos.cs.cmu.edu/publications/papers/DisasterResponse.doc
8
Brandes U, Erlebach T. Network analysis: methodological foundations. Springer. 2005.
9
Genest C, Thibault C. Investigating the concentration within a research community using joint publications and co-authorship via intermediaries”. Scientometrics 2001; 51(2): 429-440.
10
Hanneman R A, Riddle R. Introduction to social network methods” 2005; available at: http://faculty.ucr.edu/~hanneman/. Retrieved on: 11 November 2010.
11
Hill V A. Collaboration in an academic setting: Does the network structure matter? Center for the Computational Analysis of Social and Organizational Systems. 2008; Available at: www.casos.cs.cmu.edu/publications/papers/CMU-ISR-08-128.pdf. Retrieved at:12 may 2010.
12
Holland P W, Leinhardt SThe advanced research symposium on social networks”. In P. W. Holland & S. Leinhardt (Eds.), Perspectives on social network research. Academic Press, New York. 1979.
13
Hou H, Kretschmer H, Liu Z. The structure of scientific collaboration networks in Scientometrics”. Scientometrics 2008; 75(2):189–202.
14
Hudson J. Trends in multi-authored papers in economics”. Journal of Economics Perspectives 1996; 10, 153–8.
15
Knoke D, Yang S, Kuklinski J H. Social network analysis. Los Angeles: Sage Publications. 2008.
16
Newman M E J. Co-authorship networks and patterns of scientific collaboration. Proceeding of National Academic Society 2004; 101(2): 5200–5205.
17
Otte E, Rousseau R. Social network analysis: A powerful strategy, also for the information sciences”. Journal of Information Science 2002; 28(6), 443–455.
18
Persson G M O. “Studying research collaboration using co-authorships”. Scientometrics 1996; 36(3): 363-377.
19
Peters H P F, Van Raan A F J. Structuring scientific activities by coauthor analysis: An exercise on a university faculty level”. Scientometrics 1991; 20(1): 235-255.
20
Stokes T D, Hartley J A. Co-authorship, social structure and influence within specialties”. Social Studies of Science 1989; 19(1): 101–125.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تکنواسترس در کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور و شهید چمران اهواز
هدف:مطالعۀ حاضر به بررسی تکنواسترس کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز پرداخته است. روش:جامعۀ مورد مطالعه کارمندان شاغل در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تحلیل دادهها از بسته نرمافزاری آماری برای علوم اجتماعی(SPSS) استفاده شده است. همچنین سطح آلفا 01/0 در نظر گرفته شد. یافتهها:این مطالعه نشان داد که میان مؤلفههای تکنواسترس در آزمودنیهای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و شهید چمران اهواز تفاوت معنادار وجود دارد. آزمون تعقیبی Post-Hocنشان داد که بالاترین میانگینها هم در دانشگاه علوم پزشکی و هم در دانشگاه شهید چمران مربوط به مؤلفه اضافهبار فنآوری بوده است. نتیجهگیری:یافتههای این پژوهش نشان داد که فقط در مؤلفۀ هجوم فنآوری و نه در سایر مؤلفهها بین آزمودنیهای مرد و زن تفاوت معناداری دیده میشود. همچنین ملاحظه شد که از میان مؤلفههای تکنواسترس، مؤلفههای اضافه بار فنآوری در کتابداران دو دانشگاهمیانگین بیشتر و در نتیجه نیاز به توجه بیشتری دارد.
https://slis.scu.ac.ir/article_11308_6c0effa017ec77707296119d42087a39.pdf
2014-07-23
107
127
تکنواسترس
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
کتابداران
کتابخانه ها
ریور
صباغی نژاد
sabaghinejad-z@ajums.ac.ir
1
دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
AUTHOR
غلامرضا
رجبی
rajabireza@scu.ac.ir
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فاطمه
رفیعی نسب
rafiei.f@ajums.ac.ir
3
دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
LEAD_AUTHOR
اشرفیریزی، حسن، کاظمپور زهرا(1390) بررسی عوامل استرسزای شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت. شماره 8. صص: 41-49.
1
زارعفراشبندی فیروزه(1381)کامپیوترفوبیا در بین کتابداران. تحقیقات اطلاعرسانی کتابخانههای عمومی؛ شماره 12 صص:9-13. قابل دسترس از: http://www.ensani.ir/storage/Files/20120329123704-2150-416.pdf
2
Ahmad UNU, Amin SM (2012) The Dimensions of Techno stress among Academic Librarians. Procedia Soc. Behav. Sci.; V.65.pp.266-71.Available form: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812051063
3
ArnetzBB,Wiholm C (1997) Technological stress: psychophysiological symptoms in modern offices. J Psychosom Res.; V.43.NO.1.pp.35-42. Available form:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9263929
4
Bastani F, Rahmatnejad L, Jesmi F, Haghani H (2008) Breastfeeding Self Efficacy and Perceived Stress. IJNMR.V.21.NO.54.pp9-22
5
Brod C. (1984) Techno stress: The Human Cost of the Computer Revolution. Boston: Addison Wesley; pp11.
6
Doshi A (2009) Reducing library-related stress holistically [Online]. Available From: URL: http://www.liscareer.com/doshi_stress.htm.
7
Ennis LA (2005) The Evolution of Techno stress. Computers in Libraries; V.25.NO.8.pp. 10-20.
8