ORIGINAL_ARTICLE
توسعه و تکامل مفهوم مدل ذهنی در بافت نظامهای اطلاعاتی: از نگاهی عام تا پیشبینی عملکرد
هدف: مقاله حاضر تلاش دارد تا به معرفی مدل ذهنی افراد در استفاده از نظامهای اطلاعاتی به منزله یک حوزه پژوهشی بپردازد. روش: روش پژوهش تحلیل مفهومی است. پژوهشگر از طریق مرور پژوهشهای مرتبط، به مفهومپردازی مدل ذهنی و عوامل موثر بر آن در بافت نظامهای اطلاعاتی از دیدگاه پژوهشگران پرداخته است. یافتهها و نتیجهگیری: واکاوی پژوهشها نشان میدهد بیشتر آنها با رویکرد کیفی و با استفاده از فن شبکه مخازن و مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شده است. همچنین با وجود ارتباط نزدیک حوزه تعامل انسان و رایانه با رفتار اطلاعاتی، توجه به نظریههای این حوزه و عوامل شکلدهنده و تأثیرگذار بر مدلهای ذهنی افراد کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با وجود اینکه در برخی پژوهشها به شکاف بین مدلهای ذهنی ذینفعان (کاربر و طراح) اشاره شده است، مقایسه مدلهای ذهنی افراد گوناگون و توجه به مهمترین عوامل تأثیرگذاری همچون تجربهها، آموزش، پیشینه شغلی و مانند اینها بر شکلگیری مدلهای ذهنی افراد از اهمیت زیادی برخوردار است.
https://slis.scu.ac.ir/article_12032_9a2ba7241cd6316383ab718d91adab09.pdf
2016-02-20
1
18
10.22055/slis.2016.12032
مدل ذهنی
نقشه شناختی
نظامهای اطلاعاتی
رضا
رجبعلی بگلو
beglou@irandoc.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
LEAD_AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahi.rahmat@gmail.com
2
استاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مهری
پریرخ
mparirokh@gmail.com
3
استاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
Benyon, David. (2010). Designing interactive systems: A comprehensive guide to HCI and interaction design. 2nd edition. Harlow: Pearson Education Limited.
1
Borgman, Christine. (1984). User’s mental model of an information retrieval system: Effects on performance. Ph.D. Thesis. DA, 8408258, Stanford University, Stanford, CA.
2
Cañas, J., A. Antoli & J. F. Quesada. (2001). the role of working memory on measuring mental models of physical systems. Psicológica, 22, pp. 25-42.
3
Crudge, S. & F. C. Jonson. (2007). Using the repertory grid and laddering technique to determine the user’s evaluative model of search engines. Journal of Documentation, V. 63 N. 2, 259 – 280.
4
Eden, Colin. (1992). on the nature of cognitive maps. Journal of Management Studies, V. 29, N. 3, pp. 261-265.
5
Fidel, Raya. (2012). Human information interaction: An Ecological approach to information behavior. London, Massachusetts Institute of Technology.
6
Jones, N. et al. (2011). Mental Models: An Interdisciplinary Synthesis of Theory and Methods. Ecology and Society 16(1): 46. [Accessed in: 22/4/2015]: http://www.ecologyandsociety.org/vol16/iss1/art46/
7
Khoo, M & C. Hall. (2012). What Would ‘Google’ Do? Users’ Mental Models of a Digital Library Search Engine. Theory and Practice of Digital Libraries, Lecture Notes in Computer Science Volume 7489, pp. 1-12
8
Kim, D.H. (1993). The link between individual and organizational learning, Sloan Management Review, fall, pp. 37-50.
9
Kuhn, A., D. Erni & O. Nierstrasz. (2010). Towards Improving the Mental Model of Software Developers through Cartographic Visualization. http://scg.unibe.ch/codemaparXiv:1001.2386v1 [cs.SE] 14 Jan 2010
10
Li, Ping. (2007). Doctoral students' mental models of a web search engine: An Exploratory study. Ph.D Thesis of McGill University, Montreal, Quebec, Canada.
11
Makri S. et al. (2006). A library or just another information resource: a Case study of user’ mental model of traditional libraries. Journal of American Society for Information Science & Technology, V. 58, N. 3, 433-445.
12
Mental Model (Wikipedia). [Accessed in: 22/4/2015] http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_model
13
Montazemi, A. R. & A. Esfahanipour. (2009). Application of cognitive map in knowledge management. In Encyclopedia of Information Science and Technology. Edited by Mehdi Khosrowpour, IGI Global, Information Resources Management Association.
14
Moukdad, H. & Large, A. (2001). Users’ perceptions of the web as revealed by transaction log analysis. Online Information Review, V. 25, N. 6, 349-358.
15
Nielsen, Jakob. (2010). Mental models. [Accessed in: 22/4/2015]: http://www.nngroup.com/articles/mental-models/
16
Norman, D. A. & S. W Draper (1986). User centered system design: new perspectives on human-computer interaction. Laurence Erlbaum Associate, New Jersey.
17
Pan, B. & D. R. Fesenmaier. (2006). Online information search vacation planning process. Annals of Tourism Research, V. 33, N. 3, 809–832.
18
Park, Jaehyun et al. (2013). Developing Elements of User Experience for Mobile Phones and Services: Survey, Interview, and Observation Approaches. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries. V. 23, N. 4, pages 279–293.
19
Payne, S. J. (2005). Mental models in Human-Computer Interaction. In Human–Computer Interaction handbook: fundamentals, evolving technologies, and emerging applications. Edited by A. Sears & J. A. Jacko. Newyork: Taylor & Francis.
20
Preater, Andrew. (2010). Mental models and user experience of a next-generation library catalogue. MSc Dissertation of Computing, Engineering and Information Sciences School, North Umbria University as part of the requirements for the MSc Information and Library Management.
21
Rieh, S. Y. et al. (2010). Conceptualizing institutional Repositories: Using co-discovery to uncover mental models. IIX Conference, August 18–21, New Brunswick, New Jersey, USA.
22
Sadeh, T. (2008). User experience in the library: a case study. New library World, V. 109, N. ½, 7-24.
23
Slone, D. J. (2002). The influence of mental models and goals on search patterns during Web interaction. Journal of the American Society for Information Science and Technology, V. 53, N. 13, 1152-1169.
24
Spicer, D. P. (1998). Linking mental models and cognitive maps as an aid to organizational learning. Career Development International, V.3, N. 3, 125-132.
25
Spicer, D. P. (2000). Mental models, cognitive style, and organizational learning: The development of shared understanding in organizations. Ph.D. Thesis of Human Resources Study Group, Department of Business, Economics and Management, University of Plymouth Business School.
26
Tan, F.B & Tung, L. (2003). Exploring website evaluation criteria using the repertory grid technique: A Web designers' perspective. Second Annual Workshop on HCI Research in MIS, Seattle, WA, 65-9. [Accessed in: 22/4/2015] http://sigs.aisnet.org/sighci/research/ICIS2003/HCI03_10.pdf
27
Van Den Bossche, P. et al. (2010). Team learning: building shared mental models. [Accessed in: 22/4/2015] http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/2884/1/Team%20Learning%20-%20Building%20Shared%20Mental%20Models.pdf
28
Wilkinson, E. H. (2009). Usability and mental models of Google and PRIMO in the context of an academic tertiary library. [Accessed in: 22/4/2015] https://researchspace.auckland.ac.nz/bitstream/handle/2292/5173/usabilitymentalmodelsEW.pdf?sequence=5
29
Young, Indi. (2008). Mental models: aligning design strategy with human behavior. New York: Rosenfeld Media.
30
Westbrook, Lynn (2006). Mental models: a theoretical overview and preliminary study. Journal of Information Science, V. 32, N. 2, pp. 563-579. DOI: 10.1177/01655515068134.
31
Zhang, Xiangmin and Mark Chignel. )2001(. Assessment of the effects of user characteristics on mental models of information retrieval systems. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52 (6), pp. 445–459.
32
Zhang, Xiangmin. (1998 a). A study of the effects of user characteristics on mental models of information retrieval systems. Ph.D Thesis for Information Studies, University of Toronto.
33
Zhang, Xiangmin. (1998 b).Assessment of the Effects of User Characteristics on Mental Models of Information Retrieval Systems. Journal of American Society for Information Science & Technology, V. 52, N. 6, 445–459.
34
Zhang, Yan. (2009). The Construction of Mental Models of Information-rich Web Spaces: The Development Process and the Impact of Task Complexity. Dissertation of University of North Carolina faculty, Chapel Hill School of Information and Library Science.
35
ORIGINAL_ARTICLE
بخشبندی مراجعین کتابخانه عمومی بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل RFM با ترکیب روشهای تصمیمگیری چندمعیاره و دادهکاوی
هدف: با توجه به اهمیت مراجعین برای کتابخانههای عمومی، این پژوهش به بخشبندی و شناسایی مراجعین کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل RFM میپردازد. روش پژوهش: برای پیادهسازی روش پیشنهادی ابتدا مقادیر شاخصهای مدل RFM تعیین شدند؛ پس از وزندهی به این سه شاخص با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، مراجعین با استفاده از شبکه عصبی خودسازمانده بخشبندی شدند؛ سپس با رسم هرم ارزش دوره عمر خوشههای مراجعین کلیدی و باارزش شناسایی شدند. یافتهها: از بین سه شاخص مدل RFM، شاخص تعداد مراجعه دارای بیشترین اهمیت و شاخص سابقه عضویت دارای کمترین اهمیت در تعیین ارزش مراجعین بوده و بر این اساس مراجعین به پنج خوشه تقسیم شدند. طبق هرم ارزش دوره عمر، باارزش ترین مراجعین در خوشه چهار قرار گرفتهاند که تنها 3 درصد از کل مراجعین را تشکیل میدهند. نتیجهگیری: با شناسایی مراجعین باارزش و کلیدی، پیشنهادهایی جهت بهبود امر خدمترسانی به مراجعین با در نظر گرفتن ارزشی که برای کتابخانه دارند، ارائه گردید.
https://slis.scu.ac.ir/article_12033_6da1881d137410e0698ee95ba859f92c.pdf
2016-02-20
19
38
10.22055/slis.2016.12033
ارزش دوره عمر مراجعین
تحلیل سلسله مراتبی
شبکه خودسازمانده
کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز
عظیمه
مظفری
azime.mozafari@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران (نویسنده مسئول)،
LEAD_AUTHOR
ثریا
ضیائی
soraya.ziaei@gmail.com
2
دکترای کتابداری و اطلاعرسانی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد
AUTHOR
افسانه
مظفری
mozafari.2541@gmail.com
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، کتابدار کتابخانه عمومی کوثر نور شهرستان نیریز
AUTHOR
آذر، عادل؛ احمدی، پرویز و محمد وحید سبط. (1389). طراحی مدل انتخاب نیروی انسانی با رویکرد دادهکاوی (مورد: استخدام داوطلبان آزمونهای ورودی یک بانک تجاری در ایران). نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، (2)4: 3-22، 986-1001.
1
بیگدلی، زاهد و بهروز فرهادیان. (1381). نظر مراجعان کتابخانه های عمومی خوزستان درباره تناسب مجموعه ها با نیازهای اطلاعاتی آنان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 36: 204-218.
2
رزمی، جعفر و آرش قنبری. (1388). ارائه مدلی نوین جهت محاسبه ارزش دوره عمر مشتری، نشریه مدیریت فناوری و اطلاعات، 1(1): 35-50.
3
عمادخراسانی، نسرین دخت. (1382). خدمات عمومی کتابخانه و روشهای آن. تهران: نشر کتابدار، چاپ سوم.
4
غضنفری، مهدی (1391). داده کاوی و کشف دانش. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
5
کفاش پور، آذر؛ توکلی، احمد و علی علیزاده زوارم. (1391). بخشبندی مشتریان بر اساس ارزش دوره عمر آنها با استفاده از دادهکاوی بر مبنای مدل آر. اف. ام. (RFM). پژوهشهای مدیریت عمومی، 5(15)، 63-84.
6
مهرگان، محمد رضا. (1383). پژوهش عملیاتی پیشرفته. تهران: انتشارات کتاب دانشگاهی، چاپ اول.
7
Barry, M. (2003). Data Mining. 9th Indian. Delhi: Pearson University
8
Bin, D., Peiji, S., and Dan, Z. (2008). Data mining for needy student identify based on improved RFM model: A case study of university, International conference on information management, innovation management and industrial engineering, New York.
9
Buttle, F. (2004). Customer Relationship Management: Concepts and Tools. Elsevier Butterworth Heinemann.
10
Cannavo, S. (2003). The Power of Logic in Everyday Life. Mumbai:Magna Publishing Co.Ltd.
11
Chang, P. C., and Lai, C. Y. (2005). A hybrid system combining self-organizing maps with case-based reasoning in wholesaler’s new-release book forecasting. Expert Systems with Applications, 29, 183–192.
12
Cheng, C. H., and Chen, Y. S. (2009). Classifying the segmentation of customer value via RFM model and RS theory. Expert systems with applications, 36, 4176-4184.
13
Guha, S., Rastogi, R., and Shim, K. (1998). Cure: an efficient clustering algorithm for large databases: Proceedings of the ACM SIGMOD conference, 73-84.
14
Han, J., and Kamber, M. (2006). Data mining: concepts and techniques, San Morgan, Francisco Kaufman.
15
Hsieh, N. C. (2004). An integrated data mining and behavioral scoring model for analyzing bank customers. Expert systems with applications,27, 623-633.
16
Hu, W., and Jing, Z. (2008). Study of segmentation for auto services companies based on RFM model, [online], <http:// www. pucsp.br/icim/ingles/downloads/pdf_procceeding_2008/66. pdf >.
17
Hughes, A. M. (1994). Strategic database marketing, Chicago: Probus publishing.
18
Kantardzic, M (2003). Data Mining: Concepts, Mdels, Methods, and algorithms, wiley – inter science.
19
Keiningham, T. L., Aksoy. A., and Bejou, D. (2006). Approches to measurement and management of customer value. Journal of relationship marketing. 5 (2), 37-54.
20
Khajvand, M., and Tarokh, M. J. (2011). Estimating customer future value of different customers segments based on adapted RFM model in retail banking context. Procedia Computer Science, 3, 1327-1332.
21
Kim, Y. S., and Sohn, S. Y. (2004). Managing loan customers using misclassificationpatterns of credit scoring model. Expert Systems With Applications, (26), 567-573.
22
Kohonen, T. (2001). Self- organizing Maps, Springer Series in Information sciences, Springer, Berlin, New York, Volume 30.
23
Kohonen, T., and Makisara, k. (1984). Phonotypic maps –insightful representation of phonological features for speech recognition, Los Alamitos, CA. IEEE Computer Soc. Press, 182 -185.
24
Kreidler, M (2008). Guide to auto insurance, Washington State Office of the Insurance Commissioner, viwed 2010/4/24 <www.insurance.wa.gov>
25
Lee, T. S., and Chen, I. F. (2005). A two – stage hybrid credit scoring model using systems with applications, (28), 743-725.
26
Li, D. C., Dai, W. L., and Tseng, E. T. (2011). A twostage clustering mehod to analyze customer characteristics to build discriminative customer management: A case of textile manufacturing business. Expert Systems With Applications, 14, 1-6.
27
Namvar, M., Gholamian, M. R., and KhakAbi, S (2010). A Two Phase Clustering Method For Intelligent Customer Segmentation. International Conference on Intelligent Systems, Modelling and Simulation, IEEE 2010.
28
Ngai, E. W. T., Xiu, L., and Chau, D. C. K. (2009). Application of data mining techniques in customer relationship management: A literature review and classification. Expert Systems With Applications, 36, 2592-2602.
29
Niyagas, W., Srivihok, A., and Kitisin, S (2006). Clustering e-banking customer using dataminind and marketing segmentation. Ectitransactions On Compter And Information Technology, 2(1).
30
Parker, V. N. (1990). Determining Priorities for Compuerisation in Libraries. Annals of Library Science and Documentation, 37(3), 110-116.
31
Patkar, V. N. (2005). Data mining applications in library and academic institutions. Information Studies Journal of Science Direct, 11(3): 145-156.
32
Penn, B. S. (2005). Using self-organizing maps to visualize high-dimensional data. Computers & Geosciences, (31), 531–544.
33
Saggaf, M. M., Toksoz, M. N., and Marhoon, M. I. (2003). Seismic facies classification and dentification by competitive neural networks: Geophysics, (44), 1041-1063.
34
Seo, S., and Obermayer, K (2004). Self-organizing maps and clustering methods for matrix data. Neural Networks, 17, 1211–1229.
35
Seyed Hosseini, M., Maleki, A., and Gholamian, M. R (2010). Cluster analysis using data mining approach to develop CRM methodology to assess the customer loyalty. Expert Systems With Applications, 37, 5259-5264.
36
Sohrabi, B., and Khanlari, A (2007). Customer lifetime value (CLV) measurement based on RFM model. Iranian accounting & auditing review, 14(47), 7-20.
37
Wu, H. H. Chang, E. C., and Lo, C. F (2009). Applying RFM model and K-means method in customer value analysis of an outfitter, International Conference on Concurrent Engineering, New York.
38
ORIGINAL_ARTICLE
پانزده تعریف از مدیریت اطلاعات
هدف:هدف اصلی این پژوهش، توجه به مفهوم مدیریت اطلاعات است. اطلاعات قابلیت گسترش دارد، اشاعه مییابد، تغییر میکند و تغییر ایجاد میکند و نیاز به مدیریت و اداره دارد. بنابراین لازم است به مفهوم مدیریت اطلاعات توجه شود. روش: نوع این پژوهش کتابخانهای است که به روش مرور منابع انجام میگیرد. برای استخراج تعاریف و تاریخچه مربوط به مدیریت اطلاعات به منابع چاپی و الکترونیک مختلف (امرالد، ساینتسدایرکت، پروکوئست و وبآوساینس) مراجعه شد و تعاریف از آنها استخراج شدند. یافتهها: پس از تحلیل و بررسی تعاریف موجود، مدیریت اطلاعات بدین صورت تعریف میشود: بهکارگیری اصول مدیریتی و ابزارهای مناسب با هدف دسترس پذیر کردن اطلاعات ارزشمند، در زمان و مکان و قالب مناسب با کمترین هزینه برای افراد مناسب به منظور بهبود و ارتقا تصمیمگیری. نتیجهگیری: تعاریف متعدد موجود از مدیریت اطلاعات، از جنبههای مختلف به این مقوله نگاه کردهاند. به نظر میرسد با توجه به ماهیت متغیر اطلاعات و نقشهای مختلف آن، تعریف مدیریت اطلاعات نیز همواره در حال تغییر است.
https://slis.scu.ac.ir/article_12034_7191a2b9733501bbe89549d8a51742a8.pdf
2016-02-20
39
58
10.22055/slis.2016.12034
مدیریت اطلاعات
تحول تاریخی
تعریف
ااطلاعات نوین
مدیریت نوین اطلاعات
زیور
صباغی نژاد
z-sabaghinejad@scu.ac.ir
1
عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
شاه شجاعی، علی (1377).مدیریت اطلاعات و فناوری های اطلاع رسانی در عصر فراصنعتی. فصلنامه کتاب، دوره نهم (شماره 2)، 25-33.
1
یوسفی، امین (1385). چالش ها و تنگناهای مدیریت و بازیابی اطلاعات. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران،دوره پنجم (شماره سوم)، بازیابی 4 آبان 1392، ازhttp://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol5/yosefi.htm.
2
فتاحی، رحمت اله (1383). جزوه درس سمینار مدیریت اطلاعات (دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی ورودی 1381: نیمسال دوم تحصیلی 83-1382). مشهد: دانشگاه فردوسی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی.
3
حسن زاده، محمد (1384). مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش (رویکرد مقایسه ای). اطلاع شناسی. دوره 3 (شماره 1 و 2)، 7-21.
4
David p best. The future of information management (2010).Records management journal, 20 (1) 61-71. DOI: 10.1108/09365691011039834. Retrieved7 December, 2013, from: http://www.emeraldinsight.com/0956-5698.htm.
5
Reitz, Joan M. (2004). ODLIS: Online Dictionary of Library and Information Science. Information management. 2004. Retrieved 8 December, 2013, fromhttp://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis-i.aspx.
6
White, martin (1985). Intelligence management. Information management: from strategies to action. Edited by blaise Cronin. London. ASLIB. Pp. 19-35.
7
Vickers, pitter (1985). Information management: setting a concept. Information management: from strategies to action. Edited by blaise Cronin. London. ASLIB. Pp. 49-60
8
Wilson, T.D. (1989). Towards an information curriculum. Retrieved 1 December 2013, from: http://informationr.net/tdw/papers/infomagt89.html .
9
Wilson, T.D. (1997). "Information management", in International Encyclopedia of Information and Library Science, pp. 187-196. London: Rutledge.
10
Rowley. J. (1998). Towards a framework for information management. International journal of information management. 18 (5): pp. 359-69.
11
Laffan, b. (2001). Willpower information homepage. Retrieved 1 december, 2013, fromhttp://www.willpower.demon.co.uk/nforman.htm.
12
Ellis, p., C.desouza. K. (2009).On information management environmental sustainability and cradle to cradle mentalities: a relationship framework.Business information review, 26 (4): pp.257-264. DOI: 10.1177/0266382109349639. Retrieved 7 December, 2013, from: http://bir.sagepub.com/content/26/4/257.
13
Choo, C.W. (1998) Information management for the intelligent organizations: the art of scanning the environment. Medford, NJ: Information Today, Inc.
14
Gartner IT glossary. Retrieved 16 October, 2013, fromhttp://www.gartner.com/technology/home.jsp.
15
Business Dictionary. Retrieved 16 October, 2013, from http://www.businessdictionary.com/definition/information-management.html.
16
Chisholm, M. (2010).Definitions of information management: a guide to the fundamental semantic metadata. Design media.
17
Ravi Chandra Rao. I.K. (1999). Information management: scope, definition, challenges and issues. DRTC workshop on information management, 6-8 January.
18
Davison-Truly, W. (2005). Blogs and RSS: powerful information management tools, library Hi tech news, pp. 28-29.
19
Black, A., Brunt, R. (1999). Information management in business, libraries and British military I intelligence: towards a history of information management. Journal of Documentation 55(4).
20
Edwards, E. (1859).Memoirs of libraries: including a handbook of library economy. London [Leipsic printed].
21
Roebuck, G.E. and Thorne, W.B. (1904).A primer of library practice for junior assistants. London: Putnam’s.
22
The Croydon Crank. (1908). Magazine of the Croydon Public Libraries Staff Guild, vol.1.
23
Wigand, W. (1996). Irrepressible reformer: a biography of Melville Dewey. Chicago: American Library Association, pp. 70-77.
24
Wikipedia contributors, "Information management," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Information_management&oldid=499568601(accessed June 27, 2014).
25
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دربارهی میزان آمادگی آنان برای آموزش مراجعان
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خودارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، متون مربوط مطالعه شد. برای بخش دوم از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 23 سؤال استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تأیید چهار استاد رشته کتابداری قرار گرفت و پایائی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 90/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. از 80 پرسشنامه توزیع شده در میان تمام کتابداران دو دانشگاه تعداد 56 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که کتابداران دو دانشگاه به طور کل میزان صلاحیت خود را برای آموزش مراجعان "تا اندازهای" میدانند، و تنها موردی که در حد "زیاد" اعلام شد "لذت بردن از آموزش" میباشد. نتیجه گیری: با توجه به حضور و گسترش روزافزون فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و لزوم قطعی آموزش مراجعان ضرورت دارد کتابخانه های دانشگاهی نسبت به ارائه آموزش های نظری و عملی و آشنایی کتابداران با اصول و فنون تدریس اقدام نمایند. این کار علاوه بر ایجاد زمینه مساعد تر برای بهرهوری بیشتر از منابع و خدمات کتابخانهها، منزلت اجتماعی کتابداران را نیز ارتقاء خواهد داد.
https://slis.scu.ac.ir/article_12035_57d3d7880f73cea52191eae1e05e9b28.pdf
2016-02-20
59
74
10.22055/slis.2016.12035
کتابداران
آموزش مراجعان
کتابخانه های دانشگاهی
دانشگاه شهید چمران
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
شبنم
شاهینی
shabnam.shahiny@yahoo.com
1
کارشناس ارشد و کتابدار مؤسسه علمی جهاد دانشگاهی خوزستان
AUTHOR
سیده صدیقه
طاهرزاده موسویان
taherzadeh58@yahioo.com
2
کارشناس ارشد و کتابدار دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان
AUTHOR
زاهد
بیگدلی
simin9312602@gmail.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران
LEAD_AUTHOR
بیگدلی، زاهد (1380). پیدایش و گسترش خدمات مرجع در کتابخانه ها. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال هشتم، شماره های 1و2. صص135-154.
1
رابرتز، آن اف. (1984). آموزش کتابداران مرجع با بهره گیری از روش های آموزش استفاده از کتابخانه. ترجمه طاهره زرین. بر گرفته از سایت: http://persianarticle.compersianblog.ir/post/35. مورخ 7/9/1392).
2
رایس، جیمز (1984) آموزش بهره گیری از کتابخانه به هر یک از استفاده کنندگان: آیا آموزش باید در پرسش و پاسخ های مرجع گنجانیده شود؟ ترجمه نازنین قائم مقامی فراهانی (1371). فصلنامه کتاب. دوره سوم، شماره؟، صص 42-56.
3
روتشتاین، ساموئل(1989) تربیت کتابدار مرجع. ترجمه رزا کیانی (1371). مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. سال سوم. شماره 1-4.صص 235-266.
4
شربی، لوئیز. "آموزش کتابدار مرجع: یک دوره مقدماتی". ترجمه شیفته سلطانی. فصلنامه کتاب. دوره سوم، 1-4 (1371): 29-41؛ 22)
5
صمدی، ثریا (1377) ضرورت آشنائی دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی با منابع مرجع تخصصی. پیام کتابخانه. سال هشتم، شماره سوم، صص 47-50.
6
فرهادی، ربابه (1384) آموزش الکترونیکی: پارادایم جدید در عصر اطلاعات. علوم و فناوری اطلاعات. دوره 21، شماره 1، صص.49-66.
7
مرادی، نوراله (1387). مرجع شناسی: شناخت خدمات و کتاب هاب مرجع. تهران: فرهنگ معاصر.
8
Association of College & Research libraries: www.ala.org/acrl/standards/profstandards. Retrieved 24 June, 2013.
9
Fjallbrant, Nancy & Malcolm Stevens (1978). User education in libraries.2nd edition. London: Clive Bingley.
10
Foote, M. (1997). The systems librarian in U.S. academic libraries: a survey of announcements from College and Research Libraries News, 1990-1994. College & Research Libraries, 58(6): 517-26.
11
Freeman, Mike (1985) User education: The new frontier? The vocational aspect of education, 37(97): 65-67.
12
Henninger, Maureen (2008). The hidden web: Finding quality information on the Net. 2nd edition. Sydney: UNSW Press.
13
Katz, William (2002). An introduction to reference work. 2nd edition. New York: Academic Press.
14
Marcum, Deanna B. (2003) Research questions for the digital era library. Library Trends, 51(4): 636-651.
15
Ojasaar, Hela. The role of user education in library marketing. In: What is library user training?, Available at: lib.eduskunta.fl/dman/Document.phx/Luennot/…/Ojasaar%20Hela/. Retrieved, June 24, 2013.
16
Rothstein, Samuel (1983). The making of a reference librarian.The Reference Librarian. Winter 1983: 375-399.
17
Suleiman, Shammasi Ali (2012) user education programs in academic libraries: the experience of the International Islamic University Malaysia students. Unpublished MLIS thesis.Department of Library & Information Science.Faculty of Information & Communication Technology. IIUM, Malaysia.
18
Tiefel, V.M.(1995) Library user education: examining its past, projecting its future. Library Trends, 44(2): 318-38.
19
ORIGINAL_ARTICLE
یررسی تحولات زیر ساختهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جهان
هدف: مطالعه حاضر در پی بررسی تحولات در زمینه ایجاد و گسترش زیر ساختهای فنآوری اطلاعات در جهان است. به همین منظور مؤلفههایی همچون کاربران اینترنت، دسترس پذیری، سرعت و پهنای باند، ضریب نفوذ، هزینه استفاده و توزیع وگسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کشورهای مختلف مورد توجه واقع شدهاند. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مروری بوده، ضمن مطالعه متون و ادبیات این حوزه از طریق بررسی و مطالعه پژوهشهای فارسی و انگلیسی، استفاده از اطلاعات و آمار پایگاههای اطلاعاتی همچون یونسکو و اتحادیه بینالمللی ارتباطات (ITU) نیز مد نظر قرار گرفته است. یافتهها و نتایج: بررسیها نشان میدهد که عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در توسعه و گسترش زیر ساختهای اطلاعاتی تاثیر به سزایی داشته، اما عامل اقتصادی و مهمترین آن گران بودن فنآوریهای نوین اطلاعاتی که سهم زیادی از تولید ناخالص ملی کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص میدهد از دلایل عمده پائین بودن ضریب نفوذ و عدم گسترش این زیر ساختها در کشورهای مورد نظر است. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که هر چند فاصله میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در این زمینه بسیار است، اما آمارها حاکی از آن است که در طی سالهای اخیر حرکت و جهش خوبی در کشورهای در حال توسعه در جهت دستیابی به زیر ساختهای مورد نظر به عمل آمده است.
https://slis.scu.ac.ir/article_12036_67b21c4606639d1fdcf73da345bfcfd2.pdf
2016-02-20
75
96
10.22055/slis.2016.12036
فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات
زیر ساخت
شاخصها
ضریب نفوذ
حسین
اصغرنژاد
asgharnejad@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
مرتضی
کوکبی
m.kokabi@scu.ac.ir
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
جعفرخانی، الهه (1388). برنامه ریزی استراتژیک فنآوری اطلاعات: نگرش زیرساختی به فنآوری اطلاعات درسازمان. نشریه مشتری مداری، شماره 74، آبان 88، 36-43.
1
حسینی، سید مهدی(1388). مفاهیم و چارچوب سیاست ملی اطلاعات. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 13، شماره2، 142-166.
2
رحمان پور، محمد، لیاقتدار، محمد جواد، افشار، ابراهیم.(1388). بررسی وضعیت توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و جهان. فرهنگ مدیریت، سال هفتم، شماره نوزدهم ،59-88.
3
زیاری، کرامتالله و دیگران.(1389). اهمیت توسعه زیر ساختهای اطلاعاتی و ارتباطی شهری در روند جهانی شدن شهرها. فصلنامه علمیـ پژوهشی جغرافیای انسانی، شماره2، 1-12.
4
سلطانی، پوری، راستین، فروردین.(1379). دانشنامه کتابداری واطلاع رسانی، تهران: فرهنگ معاصر. عبدالهی نیا، علی و همکاران. تدوین چارچوبی برای برنامه ریزی راهبردی فنآوری اطلاعات در سطح ملی. دسترس پذیر در: http://www.ensani.ir/fa/content/94368/default.aspx
5
عرفانی، علیرضا، اکبرزاده تبریک، سعیده، نوده فراهانی، محمد.(1391). مقایسه اثر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته منتخب. مجلة اقتصاد و توسعه منطقهای، سال نوزدهم، دوره جدید شمارة 3، 56-75.
6
فرج پهلو، عبدالحسین، گیلوری،عباس.(1373). مروری بر زیرساخت تکنولوژی اطلاعات در ایران. فصلنامه اطلاع رسانی، دوره 10، شماره4، 1-9
7
قلیپور، رحمتالله.(1383). تاثیر فنآوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ساختار نیروی کار. مجله مدیریت فرهنگ سازمان، شماره7، 127-154
8
محمودزاده، محمود، اسدی، فرخنده.(1384). زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات و اشتغال بخش خدمات ایران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،. شماره3، زمستان 1384، 95-118.
9
مختاری، حیدر(1387). سیاست ملی اطلاعاتی: مقایسه برخی مناطق و کشورها با تاکید بر ایران. اطلاع شناسی، شماره19، 149-168.
10
معتمد نژاد، کاظم.1388. ارتباطات در جهان معاصر: تحول، اندیشه ها، نهادها، و عملکردهای ارتباطی تهران: موسسه نشر.
11
Blanning,Robert W,Bui, Tung X, tan, margaret (1997).National information infrastructure in Pacific Asia. Decision support systems:21(3),215-227
12
Chanopas, Anote, Krairit, Donyaprueth, Khang, Do Ba (2006).Managing information
13
Technologyinfrastructure :a new flexibility frame work. Management Research News:
14
29(10), 632-651.
15
Enakrire,T. Rexwhite and Onyenania O. George ( 2007). Factors Affecting
16
the Development of information infrastructure in Africa. Library HI teach News:2,15- 20
17
Kapor,Mitchell&Weitzner,Daniel j(2010). Developing the national communications and
18
information infrastructure.The important of communication infrastructure. internet
19
research:20(4),395- 407
20
Liu,Yan Q (1996).the impact of national policy on developiny information
21
infrastructure nation wide Issues in P.R. china& the u.s.presented in 62nd
22
Ifla general conference.
23
Accessed via:http://www.ifla.org/Iv/Ifla62/62/liuy3.htm[23 july 2007]
24
ortal. government information policies.Accessed from
25
USA.govvia.http//usasearch.gov/…[u sep 2007]
26
World conference on information technology An applicatole mas+ter plan to
27
develop city's information technology infrastructure.(2011). Procedia computer
28
science:3,840-847
29
منابع اینترنتی
30
http://cina.ir
31
http://en.wikipedia.org/wiki/Information_technology_infrastructure
32
http://ictpress.ir/Default,fa-IR,ICTPress,Content,NewsBoard,Board,-
33
1,TabID,94.aspx
34
http://ictpress.ir/Default,fa-IR,ICTPress,Content,Search,Key,تعریف فناوری
35
اطلاعات,aspx
36
http://www.ensani.ir/fa/15356/magazine.aspx
37
http://www.ictna.ir/article/archives/002879.html
38
http://www.itmen.ir/index.aspx?pid=10322&articleid=25540
39
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
40
http://www.weforum.org/reports/global-information-technology-report-2013/
41
ORIGINAL_ARTICLE
روند تاریخی انتشار نشریات در دو دهه پس از انقلاب اسلامی در استان خوزستان
هدف:هدف از این تحقیق بررسی وضعیت روند انتشار نشریات بعد از انقلاب اسلامی و در محدودهی سال های 81-1358 در استان خوزستان میباشد. روش: روش انجام پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه و در صورت لزوم مصاحبه استفاده شده است. یافته ها:بر اساس یافتههای پژوهش، فعالیت انتشاراتی ناشران متأثر از پدیده جنگ و مهاجرت، ناهماهنگی توأم با افت و رکود نشر، خاصه در سالهای60-58 و سالهای 60، 63، 67 و 72 را برای نشریات در برداشته است. نتیجه گیری:یافته ها نشان میدهند که از 13 عنوان نشریه به ترتیب در دو بخش خصوصی و دولتی2021 شماره و 19 عنوان و 294 شماره مربوط به بخش دولتی می باشد. فاصله انتشار نشریات با 13 عنوان به ترتیب شامل هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه و در بخش دولتی با همان تعداد شامل هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و سالانه بوده است. نشریات به ترتیب با 13 عنوان به دو زبان فارسی وفارسی- عربی و در بخش دولتی، فارسی وفارسی- انگلیسی میباشد. یافته ها نشان داد که به دلیل وجود تفاوت فاحش میان تعداد ناشران در هر دو بخش همچنین فقدان رهنمودیخاص، امکان مقایسه اطلاعات و به دست آوردن تفاوتی معنی دار میسر نبوده است.
https://slis.scu.ac.ir/article_12037_8daf0b3fe1c486aa0c6586b5285a7cdf.pdf
2016-02-20
97
110
10.22055/slis.2016.12037
نشر نشریات
انقلاب اسلامی
خوزستان
خدیجه
گشاس
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
احمدی فصیح ، صدیقه (1382). مسائل و مشکلات نشریات ادواری فارسی موجود در بخش نشریات ادواری کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه کتاب، دورة چهارم، شماره1، ص 48-35.
1
حری، عباس (1376). بررسی وضعیت مجلات منتشر شده در ایران در طول برنامة پنجسالة اول توسعه (72-68) کتابداری، 27 و 26، ص 37-21.
2
حری، عباس (1378). عمر مجلات. اطلاع رسانی : نظام ها و فرآیندها. تهران: نشر کتابدار: ص 172 – 170.
3
محسنی، منوچهر ( 1381 ). بررسی مسائل درون سازمانی و برون سازمانی مجلات علمی در ایران .کتابداری ، سال سی و ششم ، 39 : 69 – 41.
4
واحدی، محمد منصور (1380). مصاحبه حضوری.
5
Kidd, Tony (2001).“ Electronic journals management, Some problems and solutions in managing information science, 4 (10) PP. 25-26,31
6
Naylor, 1. B. (2001). “The library in the electronic age: holdings and access. Kongvtaraz electronics korban: allomang elites es hozzaferes. Tudoman you es muak Tajekoztatas, 48 (2), pp. 6-71
7
Robu and others (2001). Zool. Improving standards in the scientific biomedical community in Romania by using journal ranking to improve journal quality. Health Information and Libraries Journal, 18(2): 91-8
8