ORIGINAL_ARTICLE
جستاری در رویکرد مطلوب آینده پژوهی فناوری اطلاعات در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی
هدف: هدف این مقاله ارائه راهکارهای مناسب برای آیندهپژوهی در حوزه فناوریهای اطلاعات مورد استفاده در کتابخانههای دانشگاهی میباشد تا با بهرهگیری از راهکارهای ارائه شده بتوان به شکل مطلوب و مؤثرتری در حوزه مورد نظر مطالعات آیندهپژوهی را هدایت و اجرا نمود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش بررسی متون و روشهای مورد استفاده در مطالعات آیندهپژوهی میباشد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رویکردها و روشهای پویش محیطی و تحلیل سوات به همراه بهرهگیری از روش دلفی میتواند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین میتوان از روش فناوریهای کلیدی به شکل مطلوب مؤثر بهره گرفت، ولی مطلوب ترین و مؤثرترین روش که میتواند در فرایند جذب فناوری در کتابخانهها و حوزه کتابداری و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار گیرد نقشه راه یا رهنگاشت فناوری اطلاعات است. نتیجه گیری: روش نقشه راه یا رهنگاشت فناوری اطلاعات میتواند کاربردیترین و مؤثرترین روش محسوب شود و در صورت ترکیب با روشهای پویش محیطی و تحلیل سوات ضریب اطمینان نتایج را به شکل مؤثری افزایش خواهد داد.
https://slis.scu.ac.ir/article_11646_54328e2574739870a9cdc1c0cfc1294a.pdf
2017-02-19
1
18
10.22055/slis.2017.11646
آینده پژوهی
فناوری اطلاعات
کتابداری
اطلاع رسانی
محمدحسن
عظیمی
azimih@scu.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
فدایی
ghfadaie1@ut.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
آساکول. پ. (1384). روشهای مطالعات آینده پژوهی. مرکز آینده پژوهی علوم و فناوری دفاعی، معاونت اطلاع رسانی و خدمات علمی. ترجمه، سعید خزایی، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
1
اسلاتر، ریچارد و همکاران. (1390). نواندیشی برای هزاره نوین (مفاهیم، روشها و ایده های آینده پژوهی). (ع. ملکی فر، س. ابراهیمی، و. وحیدی مطلق، مترجم) تهران: مرکز آینده پژوهی علوم و فناوری دفاعی.
2
بنیاد توسعه فردا، 1384، روشهای آینده نگاری تکنولوژی، گروه آیندهاندیشی بنیاد توسعه فردا، تهران
3
پدارم, ع.، جلالی وند، ع. (1390). آشنایی با آینده پژوهی. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
4
شیروانی نیا، زهرا. آینده فناوری در کتابخانه ها: چالش ها و فرصت ها. شیرازه. سال اول - شماره ی سوم / فروردین و اردیبهشت 1387.
5
عاضدی تهرانی، شراره. آینده آزمایی: الزامی برای توسعه پایدار مدیریت. ماهنامه تدبیر-سال نوزدهم-شماره 200 سال 2009.
6
کورنیش، ادوارد. آیندهپژوهی پیشرفته. ترجمه سیاوش ملکی فرد و فرخنده ملکی فرد. اندیشکده آصف. تهران: 1288.
7
ناظمی، امیر: اهداف در آیندهنگاری، مجموعه مقالات همایش آیندهپژوهی، فناوری و چشمانداز توسعه، تهران، دانشگاه امیرکبیر، خرداد 1385.
8
ناظمی، امیر و قدیری روحالله: آیندهنگاری از مفهوم تا اجرا، تهران، مرکز صنایع نوین،1385.
9
Birchall David and Tovstig,George (2002),”Future Proofing”, Capstone Publishing, United Kingdom.
10
Birchall, D.,، Tovstig, G. (2002). Future Proofing. Capstone Publishing, United Kingdom.
11
Bishop, P., Hines, A.,، Collins, T. (2007). The Current State of Scenario Development: An Overview of Techniques. Foresight(1, Vol 9
12
Bishopp. and J. W. King, “Vision-Driven Change in Higher Education: A National Visioning Project” (paper presented at the World Future Society Meeting, Washington, D.C., 17 July 1996).
13
-----R. v. (2006). Towards a clarification of probability, possibility and plausibility: how semantics could help futures practice to improve. Eemerald group Publishing Limited
14
Inayathullah, S. (2009). Causal Layered Analysis: an Intfeetive and Transformative Theory and Method. J. Gordon, Future Research Methodology Version 3.0.The Nillennium Project
15
Ruan, Lian; Qiang,Zhu. The Role of Information Technology in Academic Libraries' Resource Sharing in Western China.The Johns Hopkins University Press.Library Trends, Volume 62, Number 1, Summer 2013, pp. 180-204
16
Ruud van der Helm (2006) “Towards a clarification of probability, possibility and plausibility: how semantics could help futures practice to improve”, Eemerald group Publishing Limited.
17
Sual, P. (2006). Seeing the Future in Weak Signals. Journal of Futures Studies, 93-102.
18
ORIGINAL_ARTICLE
اشتراک دانش و عوامل موثر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.
https://slis.scu.ac.ir/article_11628_eb65d31011df0bfae975bcddc5d92d47.pdf
2017-02-19
19
44
10.22055/slis.2016.11628
اشتراک دانش
زیرساختها
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشجویان
تحصیلات تکمیلی
سمیرا
سلیمان پور قرابقلو
s.soleimanpour13@gmail.com
1
دانشجو
LEAD_AUTHOR
عبدالحسین
فرج پهلو
2
استاد، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
3
عضو هیأت علمی. دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
اخوان، پیمان، امیران، حیدر، رحیمی، اکبر (1393). مدل کاربردی اشتراک دانش کارکنان و مقایسهی آن در مراکز تحقیقاتی و تولیدی. فصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 6 (4)، ص183- 205.
1
اسماعیلپناه، فرشاد، خیاط مقدم، سعید (1392). بررسی وضعیت موجود اشتراکگذاری دانش بین اعضای هیأت علمی دانشگاهها (مطالـعه موردی دانشگاه آزاد اسـلامی مـشهـد). مدیریت بهرهوری، 26، ص 43- 68.
2
پورسراجیان، داریوش، اولیا، محمد صالح، سلطانیعلیآبادی، مژگان (1392). تعین و اولویتبندی موانع به اشتراک گذاری دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی امام جواد (ع). فصلنامه تخصصی رشد فناوری، 9 (34).
3
توکلی، سیده سمانه، مالکیان، ناصر، نوربخش، مهدی (1391). عوامل تعیین کننده تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش. فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 2 (6).
4
جعفرزاده کرمانی، زهرا (1390). عوامل مؤثر بر رفتار اشتراک دانش اعضاء هیات علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی در ایران و ارائه الگوی پیشنهادی. پایاننامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
5
حسین قلی زاده، رضوان، میرکمالی، سید محمد (1389). عوامل کلیدی مؤثر بر اشتراک دانش؛ مطالعه موردی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3 (1)، ص 61- 78.
6
رضایی، بتول (1392). بررسی وضعیت اشتراک دانش و عوامل مؤثر بر آن در سازمان برق منطقهای اهواز به منظور ارائه راهکارهایی برای پیادهسازی ساز و کارهای عملی اشتراک دانش در این سازمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
7
رفوآ، شبنم (1390). سنجش میزان رعایت مولفههای زیرساختهای اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
8
شاهبندرزاده، حمید، حسن نیازی، فریبا (1393). ارائه مدلی جهت شناسایی مهمترین عوامل موثر بر تسهیم دانش در سازمانها. سومین همایش علوم مدیریت تهران.
9
مانیان، امیر، میرا، سیدابوالقاسم، کریمی، احسان (1390). بررسی شاخصهای موثر بر تسهیم دانش در میان دانشجویان دورههای آموزش الکترونیکی (مطالعه موردی: مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران). پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27 (1)، ص 47- 65.
10
نعمتی انارکی، لیلا، نوشین فرد، فاطمه (1393). بررسی عوامل سازمانی موثر بر اشتراک دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی. مدیریت سلامت، 17 (56)، ص 65- 79.
11
نعمتیانارکی، لیلا، نوشینفرد، فاطمه، باب الحوائجی، فهیمه، اباذری، زهرا (1392). عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی. مدیریت اطلاعات سلامت. 10 (5)، ص 714- 725.
12
Ain, Z. B., Zin Aris (2013). Requirement for Knowledge SharingBehaviour: A Review of Empirical Findings. Journal of Asian Scientific Research,3)6( 517- 526.
13
Chin, Wei Chong, Yee, Yen Yuen, Geok, Chew Gan (2013). Knowledg Sharing of Academic Staff: A Comparison Between Private and Public Universities in Malaysia. Library Review, 63) 3), 203 - 223.
14
El Harbi, Sana, R. Anderson, Alisatair, Amamou, Meriam (2010). Knowledge Sharing Processes in Tunisian Small ICT Frims. Library Review, 60(1), 24- 36.
15
Fullwood, Roger, Rowley, Jennifer, Delbridge, Rachel (2012). Knowledge Sharing Amongst Academics in UK Universities. Journal of Knowledge Management, 17 (1), 123- 136.
16
Gadirian, Hajar, Fauzi mohd Ayub, Ahmad, Silong, Abo Daud, Binti Abu Bakar, Kamariah, hosseinzadeh, Ali Mohammad (2014). Knowledge Sharing Behaviour Among Students in Learning Environments: A Review of Literature. Asian Social Science, 10( 4), 38- 45.
17
Hejase, J. Hussin, Haddad, ziad, Hamdar, Bassam, AlAli, Rola, Hejase, J. Ale, Beyrouti, Nouri (2014). Knowledge sharing: Assessment of Factors AffectingEmployee’ Motivation and Behavior in the Lebnanese Organizations.Journal of Scientific Research & Reports. 3 (12), 1549 – 1593.
18
Isika, Nwakego Ugochi, Ismail, Maizatul Akmar, Ahmad Khan, Ali Fauzi (2012). Knowledge Sharing Behavior of Postgraduate Student in University of Malaya.The Electronic Library, 31 (6), 713 – 726.
19
Kathiravelu, Sunita Rega, Abu Mansor, Nur Naha, Kenny, Kamal (2013). Factors Influencing Knowledge Sharing Behavior (KSB) Among Employees of Public Service in Malaysia.International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 2 (3), 107- 119.
20
Neurink, Denise (2013). Knowledge Sharing from a Different Approach: The Influence of Quantity and Quality of Knowledge Sharing on Satisfaction, Trust and Commitment within a Non- profit Organization. Unpubilshed master’s thesis, Faculty of Behavioral Science Commication Science, University of Twente.
21
Prodromos D. Chatzoglou, Eftichia, Varimaki (2009). Knowledge- Sharing Behaviour of Bank Employees in Greece.Business Process Management Journal, 15 (2) 245- 266.
22
Sabbir Rahman, Muhammad, Highe Khan, Abdul, Mahabub Alam, Md,Mustamil, Norizah, Wei Chong, Chin(2014). A comparative study of knowledge sharing pattern among the undergraduate and postgraduate students of private universities in Bangladesh.Library Review. 63, 653-669.
23
Sohil, sadiq, Daud, Salina (2009).Knowledge Sharing in Higher Education Institution Perspectives From Malaysia.The Journal of Information and Knowledge Management, 32 (2), 125- 142.
24
Sveiby, Karl eric (2001). A Knowledge – based theory of the firm to guide in strategy formulation. Journa of Intellectual Capital, 2(4), 344 – 357.
25
Ting Jer Yuen, M. Shaheen Majid (2006). Knowledge Sharing Patterns of Undergraduate Students in Singapore.Library Review, 56 (6), 485- 495.
26
Yu Cheng, Ming, Yin Ho, Jessica Sze, Lau, Pei Mey (2009). Knowledge Sharing in Academic Institution: a Study of Multimedia University Malaysia.Electronic Journal of Knowledge Management, 7 (3), 313- 324.
27
Zikhun, Ding, Fungfai, Ng (2009). Knowledge Sharing in Architectural Design Institutes: A Multiple- Case Study. Construction Innovation, 10 (3), 267- 285.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش اعتبارات پژوهشی داخلی و خارجی در بهبود اثرگذاری پژوهشی: نمونه مورد مطالعه تولیدات علمی ایران در نمایه گسترشیافته علوم در بازه زمانی 2008 تا 2011
هدف: پژوهش حاضر میکوشد وضعیت استنادی مقالات تأمین اعتبار شده ایران را در سه گروه اعتبارات داخلی، خارجی و مشارکتی بررسی و با مقالات تأمین اعتبار نشده مقایسه نماید. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل استنادی و نمونه هدفمند پژوهش را مقالات ایرانی نمایه شده در SCI در سالهای 2008-2011 تشکیل میدهد. وضعیت تامین اعتبار، به کمک فیلدهای FU (سازمان تأمینکننده اعتبار) و FX (تصدیق اعتبار پژوهشی) تعیین شد. آماده سازی و سپس تحلیل دادهها به کمک نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس انجام شد. یافتهها: مقالات تأمین اعتبار شده به لحاظ نرخ استناد شدگی و میانگین استنادی به نحو معنیداری از مقالات تامین اعتبار نشده پیشتر هستند. همچنین، وضعیت استنادی گروه مقالات تأمین اعتبار شده خارجی و مشارکتی از مقالات تامین اعتبار شده داخلی بهتر است. نتیجهگیری: برتری استنادیمقالات برخوردار از اعتبارات پژوهشی، میتواند علت یا معلول جذب اعتبارات باشد. از یک سو، ممکن است اعتبارات پژوهشی، به ارتقای کیفیت تولیدات علمی و در نتیجه افزایش استناد به آنها انجامیده باشد. از سوی دیگر، احتمال دارد مقالات با کیفیت بالا در جذب اعتبار پژوهشی موفقتر باشند و این امر در جذب استناد بیشتر موثر باشد. به هر روی، با توجه اهمیت اعتبارات در ارتقای کیفی و اثرگذاری پژوهش، میتوان موفقیت در جذب اعتبارات پژوهشی به ویژه از منابع خارجی را بهعنوان شاخص ارزیابی پژوهشگران به کار گرفت.
https://slis.scu.ac.ir/article_11639_a9e231d7e3d2edd123e8a42250e33533.pdf
2017-02-19
45
66
10.22055/slis.2016.11639
اعتبار پژوهشی
مقالات
استناد
ایران
اثرگذاری پژوهشی
هاجر
ستوده
sotudeh@shirazu.ac.ir
1
عضو هیات علمی / دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
محمدحسن
امیدی
omidi_mh@yahoo.com
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
احمدی، حسن (1390). بررسی عوامل مؤثر بر تولیدت علمی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شیراز دارای مقاله ISI و ISC در سالهای 1389-1385 مطالعه موردی: دانشگاه شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه شیراز.
1
اسد زاده، زهرا (1386). میزان تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاه زابل. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (1)18، 215–230.
2
بینش، مژگان؛ مقصودی دریه، رویا (1387). بررسی وضعیت انتشارات علمی دانشگاههای ایران در بازه زمانی 2002 - 2006 (بر اساس پایگاه وب آو ساینس). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی (کتابداری سابق)، (1)42، 139-154.
3
پاریاد، رحمان؛ نصر، احمدرضا؛ لیاقتدار، محمدجواد (1383). بررسی موانع ساختاری پژوهش در بین اعضای هیئتعلمی گروههای آموزشی علوم انسانی دانشگاههای اصفهان و منطقه غرب کشور. مجموعه مقالات آموزش عالی و توسعه پایدار، جلد دوم، تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، 93-105.
4
حیدری، شکر خدا (1379). تحقیق و پژوهش و ضرورت توجه به آن. تعاون، (103)، 52–56.
5
دیدهگاه، فرشته (1388). مطالعه الگوهای مشارکت علمی پژوهشگران ایرانی در پژوهشهای بینالمللی (نمایه استنادی علوم) طی سالهای 2007-1998. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه شیراز.
6
ستوده، هاجر؛ امیدی، محمدحسن (زودآیند). بررسی وضعیت جذب اعتبار پژوهشی در تولیدات علمی سازمانها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی ایران در بازه زمانی 2008-2011.
7
شایان، مهین (1375). اعتبارات پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. رهیافت، (22)، 29-38.
8
شمس، ناصر (1380). بررسی اعتبارات جاری مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامههای اول و دوم توسعه (78 – 1368). فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (3)7، 135–172.
9
صبوری، علی اکبر (1387). تولید علم ایران در سال 2008. رهیافت، (43)، 31-21
10
طیفوری، فاطمه (1383). بررسی وضعیت کمی تولیدات اطلاعات علمی توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور طی سالهای 1375-1381. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
11
عصاره، ایرج (1387). نقش هزینههای تحقیق و توسعه در توسعه ملی. نگرش راهبردی، (91)، 261-264.
12
عصاره، فریده و کنسیون اس، ویلسون (1384). انتشارات علمی ایرانیان: مشارکت، رشد و توسعه از 1995-1985. ترجمه آتوسا کوچک . فصلنامه کتاب، 62، 144-131.
13
فعلی، سعید؛ پزشکی راد، غلامرضا؛ و چیذری، محمد (1385). بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فعالیتهای پژوهشی و تولید علم. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (4)12، 93–106.
14
محمد نژاد، نعمت؛ ابو نوری، اسماعیل (1386). معرفی یک الگوی ریاضی جهت توزیع بودجه پژوهشی در میان دانشگاهها و مراکز پژوهشی با کمک روش دلفی. مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، (18)6، 7-31.
15
محمدیان ساروی، محسن (1385). راههای تقویت انگیزش و علاقه پژوهشی در بین استادان دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه علمی ترویجی مدیریت دانشگاه آزاد فیروزکوه، (4).
16
مهرابی، مسعود (1381). سیر تحول اعتبارات پژوهشی در کشور 1347-1380. وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مرکز تحقیقات علمی کشور.
17
نیاکان، شهرزاد ( 1389). تولیدات علمی دهساله ایرانیان در سطح بینالمللی (1998- 2007). فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (4)2: 72-86.
18
Benevenant , AR., Alonso Arroyo, A., Anguita Sánchez, M., Bolanos Pizarro, M., Heras, M., et al. (2011). Evolution and Scientific Impact of Research Grants From the Spanish Society of Cardiology and Spanish Heart Foundation (2000-2006). Revista Española de Cardiología (English Edition), 64(10), 904-915.
19
Baldwin, D.R., & Green, J.W. (1984). University-Industry Relations: A Review of the Literature. Journal of the Society of Research Administrators, 15(4), 5-17.
20
Barjak, F., Robinson, S. (2007). International collaboration, mobility and team diversity in the life sciences: Impact on research performance. Social Geography Discussions, 3(1), 121–157.
21
Beaudry, C, & Allaoui, S. (2012). Impact of public and private research funding on scientific production: The case of nanotechnology. Research Policy, 41(9), 1589-1606.
22
Benowitz, S. (1997). Early-career awards giving new researchers a leg up. The Scientist, 11(11), 13.
23
Branstetter, L. G., & Sakakibara, M. (2000). When Do Research Consortia Work Well and Why? Evidence from Japanese Panel Data. National Bureau of Economic Research Working Paper Series, 7972.
24
Butler, L., Bourke, P., & Biglia, B. (1998). Australian biomedical research: funding acknowledgments and performance: National Health and Medical Research Council. Commonwealth of Australia, Canberra. retrieved septemember 23,2012 from: http://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/publications/attachments/r9.pdf
25
Chudnovsky, D., López, A., Rossi, M. A., & Ubfal, D. (2008). Money for Science? The Impact of Research Grants on Academic Output. Fiscal Studies, 29(1), 75-87.
26
Cronin, B., & Shaw, D. (1999). Citation, funding acknowledgement and author nationality relationships in four information science journals. Journal of Documentation, 55(4) , 402–408.
27
Frenken, K., Hölzl, W., & Vor, F. D. (2005). The citation impact of research collaborations: the case of European biotechnology and applied microbiology (1988–2002). Journal of Engineering and technology Management, 22(1), 9-30.
28
Garcia, C. E., & Sanz-Menendez, L. (2005). Competition for funding as an indicator of research competitiveness. Scientometrics, 64(3), 271-300.
29
Geisler, E., & Rubenstein, A. H. (1989). University-industry relations: A review of major issues. Cooperative research and development: The industry-government relationship, 43-62.
30
Gerdes, J. (2012). Follow the Money–Investigating the Relationship between IS Publication Outlet and Research Funding. AMCIS 2012 Proceedings, Paper 42. retrieved septemember 23,2012 from: http://aisel.aisnet.org/amcis2012/proceedings/Posters/42
31
Glanzel, W., & Schubert, A. (2001). Double effort= double impact? A critical view at international co-authorship in chemistry. Scientometrics, 50(2), 199-214.
32
Grimpe, C. (2010). Scientific excellence and extramural research grants: Beggars can't be choosers? : ZEW Discussion Papers., No. 10-031
33
Godin, B. (2003). The impact of research grants on the productivity and quality of scientific research: INRS Working Paper No. 2003. Ottawa.
34
Hollis, A. (2001). Co-authorship and the output of academic economists. Labour Economics, 8(4), 503-530.
35
Irwin, D. A., & Klenow, P. J. (1996). High-tech R&D subsidies Estimating the effects of Sematech. Journal of International Economics, 40(3), 323-344.
36
Jacob, B., Lefgren, L. (2007). The impact of research grant funding on scientific Productivity. NBER Working Paper, 13519.
37
Jowkar, A., Didegah, F., & Gazni, A. (2011). The effect of funding on academic research impact: A case study of Iranian publications. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 63(6), 593-602.
38
Landry, R., Traore, N., & Godin, B. (1996). An econometric analysis of the effect of collaboration on academic research productivity. Higher Education, 32(3), 283-301.
39
Lee, S. (2004). What happens after career’s first research grants? Assessing the impact of research grants on collaboration and publishing productivity in the early career of scientists. Paper presented at the RVM Conference, Atlanta, GA.
40
Lewison, G., & Dawson, G. (1998). The effect of funding on the outputs of biomedical research. Scientometrics, 41(1), 17-27.
41
Lewison, G., & Devey, M. (1999). Bibliometric methods for the evaluation of arthritis research. Rheumatology, 38(1), 13-20.
42
Liebert, R. J. (1977). Research-Grant getting and productivity among scholars: Recent national patterns of competition and favor. The Journal of Higher Education, 48(2), 164-192.
43
MacLean, M., Davies, C., Lewison, G., & Anderson, J. (1998). Evaluating the research activity and impact of funding agencies. Research Evaluation, 7(1), 7-16.
44
Martin-Sempere, M.J., Rey-Rocha, J., Garzon-Garcia, B., 2002. The effect of team consolidation on research collaboration and performance of scientists. Case study of Spanish University researchers in Geology. Scientometrics 55, 377–394.
45
Peters, L. S., & Fusfeld, H. I. (1983). Current US University–Industry Research Connections. National Science Foundation, in University–Industry Research Relationships: Selected Studies. National Science Foundation, Washington.
46
Rigby, J. (2009). Comparing the scientific quality achieved by funding instruments for single grant holders and for collaborative networks within a research system: Some observations. Scientometrics, 78(1), 145-164.
47
Ubfal, D., & Maffioli, A. (2011). The impact of funding on research collaboration: Evidence from a developing country. Research Policy, 40(9), 1269-1279.
48
Wang, J., & Shapira, P. (2011). Funding acknowledgement analysis: an enhanced tool to investigate research sponsorship impacts: the case of nanotechnology. Scientometrics, 87(3), 563-586.
49
Wang, X., Liu, D., & Ding, K. (2012). Science funding and research output: a study on 10 countries. Scientometrics, 91(2), 591-599.
50
Zhao, D. (2010). Characteristics and impact of grant-funded research: a case study of the library and information science field. Scientometrics, 84(2), 293-306.
51
ORIGINAL_ARTICLE
آیا تبدیل علم به محصول در علوم انسانی محقق میشود؟: یک مطالعة آمیخته
هدف: این پژوهش با هدف امکانسنجی تبدیل علم به محصول و تحقق فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی کشور با بهرهگیری از نظرات پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران و ارائه الگوی مناسب این حوزه به انجام رسیده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ترکیبی (متوالی – تبیینی) است که شامل دو روش کمّی- کیفی و با دو جهتگیری اثباتی- تفسیری میباشد. ابزار گردآوری داده در بخش کمّی پرسشنامه محقّقساخته و در بخش کیفی مصاحبة نیمهساختاریافته میباشد. جامعة پژوهش حاضر را کلّیّة اعضاء هیأت علمی گروههای علوم انسانی سراسر کشور از رشتههای مختلف علومانسانی تشکیل دادهاند.
یافتهها: یافتههای بخش کمّی این پژوهش بر معنیداری مؤلّفههای یکی از مدلهای استاندارد جهانی ترجمان دانش یعنی منبع، محتوا، زمینه، محیط و کاربران پژوهش در علوم انسانی کشور دلالت داشت و نشاندهندة تحقق ترجمان دانش در این علوم (2/60 درصد) بود.
نتیجهگیری: با تکیه بر نتایج بخش کمّی که دلالت بر معنیدار بودن فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی داشت، بهوسیلة رویکرد کیفی و انجام مصاحبه با پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران دادههای حاصله کدبندی، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل شده و یافتههای بخش کیفی این پژوهش منجر به ارائة الگوی هدفمند ترجمان دانش در علوم انسانی شد.
https://slis.scu.ac.ir/article_12660_c2ff9909def48d38d29f868926dc9723.pdf
2017-02-19
67
94
10.22055/slis.2017.14632.1117
الگوی ترجمان دانش در علوم انسانی
تبدیل علم به محصول
ترجمان دانش
علوم انسانی
کاربرد دانش
اورانوس
تاج الدینی
tajedini.o@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
محمد
اعظمی
mohammadaazami14@gmail.com
2
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
AUTHOR
علی
سادات موسوی
moosavi56@gmail.com
3
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
AUTHOR
ادیب حاجباقری، محسن. (1385). روش تحقیق گرانددتئوری, راه و روش نظریهپردازی در علوم انسانی و بهداشتی .تهران، نشر و تبلیغ بشری.
1
حریری، نجلا. (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
2
دانایی، مریم، حسینی، محمّدعلی، حبیبخدا، بهناز، فلّاحی، مسعود و فروزان، شکوه. (1388). بررسی وضعیّت انتقال (ترجمان) دانش با تأکید بر انتقال یافتههای پژوهشی در دانشگاه علومبهزیستی و توانبخشی سال 88_1387. دو فصلنامه توسعة آموزش، 2(3)، 9-16. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
3
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-10-3-23&slc_lang=fa&sid=1
4
رنجبر، هادی، حقدوست، علیاکبر، صلصالی، مهوش، خوشدل، علیرضا، سلیمانی، محمّدعلی، بهرامی، نسیم. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. دانشگاه علومپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران،10(3)، 238-250. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
5
http://journals.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7-496&slc_lang=fa&sid=1
6
سالمی، صدیقه, شکوهی، مصطفی, عیبپوش، ساناز, نجات، سحرناز, کاشانی، هما. (1389). شناسایی موانع بهکارگیری یافتههای تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران مراکز درمانی کشور. مجلّة اپیدمیولوژی ایران، 6(1)، 1-9. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در: http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/_/16168.pdf
7
فضلی، فرزانه. (1390). بررسی فرایند ترجمان دانش در علوم کتابداری و اطّلاعرسانی پزشکی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطّلاعرسانی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
8
محمّدپور، احمد, صادقی، رسول و رضایی، مهدی. (1389). روشهای تحقیق ترکیبی بهعنوان سوّمین جنبش روششناختی: مبانی نظری و اصول عملی. جامعهشناسی کاربردی (مجلّة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 21(2)، 77-100. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
9
http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/38113893805.pdf
10
صدیقی، ژیلا، مجدزاده، سیّدرضا، نجات، سحرناز و غلامی، ژیلا. (1387). ترجمة دانش و بهرهبرداری از نتایج پژوهش. تهران: دانشگاه زشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، ادارة انتشارات.
11
یزدیزاده، بهاره و نجات، سیما. (1388). مداخله برای ارتقاء ترجمان دانش پژوهش: چرا و چگونه میتوان بهرهبرداری دانش حاصل از پژوهش را از طریق مجلّات علوم پزشکی افزایش داد؟. مجلّة نظریّهپردازی در علوم پزشکی، 3(3)، 60-64. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
12
http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/13690.pdf
13
Brayer, S., Closs, J., Baum, G., Cooke, J., Griffiths, J., Hostick, T.,… Thompson, D. (2003). The Yorkshire BARRIERS project: diagnostic analysis of barriers to research utilization. International Journal of Nursing Studies, 40, 73-84. http://dx.doi.org/10.1016/S0020-7489(02)00039-1.
14
Brink, V. & Van Belle, J. P. (2009). An Exploration of personal factors influencing disposition towards knowledge sharing in a South African context. http://www.commerce.uct.ac.za/informationsystems/staff /personalpages/jvbelle/pubs/Personal%20Factors%20Influencing%20Knowledge%20Sharing%20in%20SA.doc.
15
Bergman, M. M. (2008), Advances in Mixed Methods Research: Theories and Applications, London: Sage Publications Ltd.
16
CHSRF: Canadian Health Service Research Foundation (2000). Health services research and evidence based decision making. Annual report of Canadian Health Service Research Foundation. http://www.cfhi-fcass .ca/migrated/pdf/mythbusters/EBDM_e.pdf.
17
Curran, J. A. (2009). Development of a Knowledge Exchange and Utilization Model for Emergency Practice. Doctoral Dissertation, department of Interdisciplinary PhD Program. Dalhousie University. Halifax, Nova Scotia: Dalhousie University. http://hdl.handle.net/10222/12314.
18
Estabrooks, C. A., Thompson, D. S., Lovely, J. J. E. and Hofmeyer, A. (2006). A guide to knowledge translation theory. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 26, 25-36. http://dx.doi.org/ 10.1002/chp.48.
19
Greene, J. (2007), Mixed Methods in Social Inquiry, Jossey-Bass Publisher. Househ, M. S. (2008). A Case Study in Knowledge Translation: Developing a Conceptual Framework to Evaluate the Role of Information and Communication Technology on Linkage and Exchange Processes in Distant Drug Policy Group. Doctoral Dissertation, School of Health Information Science, University of Victoria. http://hdl.handle.net/1828/1358..
20
Househ, M. S. (2008). A Case Study in Knowledge Translation: Developing a Conceptual Framework to Evaluate the Role of Information and Communication Technology on Linkage and Exchange Processes in Distant Drug Policy Group. Doctoral Dissertation, School of Health Information Science, University of Victoria. http://hdl.handle.net/1828/1358
21
Jain, K. K., Sandhu, M. S. and Sidhu, G. K. (2007). Knowledge sharing among academic staff: A case study of business schools in Klang Valley, Malaysia. Journal for the Advancement of Science & Arts, 2, 23-29. http://www.ucsi.edu.my/cervie/ijasa/volume2/pdf.
22
Landry, R., Lamari, M. and Amara, N. (2003). The Extent and Determinants of the Utilization of University Research in Government Agencies. Public Administration Review, 63, 192–205. http://dx.doi.org/ 10.1111/1540-6210.00279.
23
Lane, J. P., Rogers, J. D. (2011). Engaging national organizations for knowledge translation: comparative case studies in knowledge value mapping. Implementation Science, 6:106. http://dx.doi.org/10.1186/1748-5908-6-106..
24
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=2oA9aWlNeooC&oi=fnd&pg=PA5&sig=GoKaBo0eIoPy4qeqRyuozZo1CqM&dq=naturalistic+inquiry&prev=http://scholar.google.com/scholar%3Fq%3Dnaturalistic%2Binquiry%26num%3D100%26hl%3Den%26lr%3D#v=onepage&q=naturalistic%20inquiry&f=false
25
Meho, L. I. (2006). E-mail interviewing in qualitative research a methodological discussion. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57, 1284-1295. http://dx.doi.org/ 10.1002/asi.20416
26
Tanna, G.V, Sood, M. M., Schiff, J., Schwartz, D., Naimark, D. M. (2011). DO E-Mail Alerts of New Research Increase Knowledge Translation?. A "Nephrology Now". Academic Medicine, 86(1), 132-138. http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181ffe89e
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت کتابخانه های تخصصی وابسته به سازمان های دولتی منتخب شهر مشهد و مقایسه آنها با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران
هدف: هدف از انجام این پژوهش عبارت است از بررسی وضعیت کلی کتابخانههای تخصصی شهر مشهد از نظر اهداف و وظایف، عناصر سازمانی، مجموعه، خدمات، ساختمان و تجهیزات و منابع مالی در مقایسه با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- تطبیقی انجام شده و دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار اکسل و تکنیکهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ازمیان جامعه پژوهش، کتابخانه «شرکت مهندسی مشاور طوس آب» و کتابخانه «سازمان صنعت و معدن و تجارت» به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رعایت استانداردها را به خود اختصاص دادهاند. همچنین کتابخانههای مورد بررسی، در زمینه اهداف و وظایف تقریبا 70 درصد، سازمان و مدیریت 55 درصد، نیروی انسانی 67/41 درصد، مجموعه 55/55 درصد، سازماندهی منابع 50 درصد، خدمات 59 درصد، ساختمان و تجهیزات 54 درصد، بودجه 48 درصد مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند.
نتیجهگیری: در مجموع مشاهده شد که 5 استاندارد یعنی اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، مجموعه، خدمات و ساختمان و تجهیـزات در کتابخانـه هـای مورد مطالعه مراعات میشوند و تنها استانداردهای نیروی انسانی و سازماندهی مراعات نشده است. در مورد بودجه نیز نمی توان اظهـار نظـر قطعـی کـرد.
https://slis.scu.ac.ir/article_12023_040a065304c7848d4b6da102f8da43ba.pdf
2017-02-19
95
118
10.22055/slis.2017.12023
کتابخانه های تخصصی
مشهد
سازمانهای دولتی
استانداردها
ایران
شهناز
خادمی زاده
sh_khademizadeh@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
معصومه
خادمی زاده
m_khademi65@yahoo.com
2
کتابدار کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک، اداره کل استان خوزستان، نهاد کتابخانه های عمومی کشور
AUTHOR
پریسا
محمودی
digitalparisa@gmail.com
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
AUTHOR
بنی اقبال، ناهید؛ علی کرمی، معصومه (1390). «ارزیابی کتابخانههای صنعت نفت استان تهران با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران». فصلنامه دانش شناسی، شماره 14.
1
تعاونی، شیرین (1381). «استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران». تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
2
حسینی، سمیه؛ شعبانی، احمد (1387). «بررسی وضعیت کتابخانههای تخصصی صنایع فولاد کشور و مقایسه آن با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران». فصلنامه کتاب، شماره 81.
3
خسروی، سمیرا؛ خسروی، فریبرز. (1389). «بررسی وضعیت کتابخانه تخصصی نابینایان و کم بینایان کتابخانه ملی ایران و راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن». فصلنامه کتاب. سال 21. شماره 1(پیاپی 81). خوانساری، جبران؛ حری، عباس. (1387). «بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانه های تخصصی امور برق و ارائه الگوی پیشنهادی». تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، بهار و تابستان. شماره 47
4
رسولی املشی، مرضیه. (1378). «بررسی وضعیت کتابخانه های صنعت نفت شهر تهران و ارائه راهکارهای عملی» پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
5
رفیعی پور، مهناز (1383). «بررسی وضعیت کتابخانه های تخصصی شهرستان اهواز و مقایسه آنها با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، واحد علوم و تحقیقات. شقاقی، مهدی؛ نقشینه، نادر (1388). تعمیم زنجیره ارزش پورتر به فعالیت های کتابخانه های تخصصی و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن. پیام کتابخانه. سال پانزدهم. شماره 56.
6
شهمیرزادی، طیبه؛ کولاییان، فردین؛ بشیری، جواد. (1389).«بررسی وضعیت امکانات مجموعه سازی در کتابخانه های موسسات و مراکز تحقیقاتی تحت پوشش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی». فصلنامه دانش شناسی. سال سوم زمستان. شماره 11
7
عباس پور، جواد؛ میرزابیگی، مهدیه (1393). «پژوهشی پیرامون تدوین برنامه راهبردی کتابخانه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور 1390 – 1394». تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. دوره چهل و هشت. شماره 3. ص 435-457.
8
عزیزی، فرشته (1387).«بررسی کتابخانه های تخصصی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران بر اساس استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد تهران شمال، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
9
عماد خراسانی، نسریندخت (1379). «خدمات عمومی کتابخانه و شیوههای آن». تهران: نشر کتابدار.
10
غفاری، سعید (1389). «مقایسه کتابخانههای پارکهای علم و فناوری کشور با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران». فصلنامه دانششناسی، شماره 9.
11
کبیر، کبری (1378). «بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای مطلوب برای کتابخانههای موزه شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
12
ملکی، مهناز (1383). «بررسی وضعیت کتابخانههای تخصصی استان اصفهان و ارائه راهکارهای مناسب». پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اهواز.
13
ولیزادهحقی، سعیده (1383). «بررسی زیرساختهای ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران». پایاننامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
14
Al-Ansari, Husain. (2011).«Application of information and communication technologies in special libraries in Kuwait". Electronic library Volume: 29 Issue: 4
15
Alemna, A.A, "Special libraries in Ghana: an appraisal", Aslib proceeding, 1989, 41(1):23-28.
16
Funk, Carla J. "Using standards to make your case: examples from the medical library community", New library world, 2008, 109(5/6): 251-257.
17
Haneefa, Mohamed (2007)."Application of information and communication technologies in special libraries in Kerala (India). Jour: Library Review, 56(7):603.
18
Seer, Gittelle (2000).«Special library financial management: The essentials of library budjeting".Jour The Bottom Line: Managing Library Finances, 13(4):186-193.
19
Singh, S.P, "Special libraries in India: some current trends", Library review, 2006, 55(8): 520- 530.
20
Spiller, David (1999).«Libraries the workplace: The UK special library statistics experience". Jour Inspell, 33(2):63-72.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد و رابطهی این دو متغیر انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد بودند که طبق آمار اداره کل کتابخانههای عمومی استان یزد، تعداد آنها 181 نفر بوده است. سعی شد همه آنها مورد مطالعه قرار گیرند یا به عبارت دیگر، سرشماری صورت گیرد ولی با توجه به عدم همکاری برخی از کتابداران، در مجموع 153 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد.
یافتهها: تعهد سازمانی کتابدارن بیش از حد متوسط بوده ولی میزان رضایت شغلی آنها تفاوت معنیداری با متوسط نظری نداشته است. بین میانگین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی مردان و زنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رضایت شغلی و میزان تعهدسازمانی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت.
https://slis.scu.ac.ir/article_11651_5758a56d180db58cfcef183d5aac8e26.pdf
2017-02-19
119
142
10.22055/slis.2017.11651
کتابدار
رضایت شغلی
تعهدسازمانی
کتابخانه
استان یزد
علیرضا
افشانی
afshanialireza@yazduni.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه یزد
AUTHOR
محمد
توکلیزادهراوری
mravari@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه یزد
AUTHOR
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
3
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
اکرم
جنتیفر
akramjanati.90@gmail.com
4
کارشناس ارشد جامعه‏ شناسی دانشگاه یزد
AUTHOR
اشرفی، بزرگ. (1374). تبیین عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی مدیران و کارمندان شرکت زغال سنگ البرز شرقی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
1
بازوند، کیومرث؛ میرمحمد، کاشف و اسمعیلی، محمدرضا (1392). رابطة هوش هیجانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ادارة کل تربیت بدنی استان لرستان. مدیریت ورزشی، 4: 143-125.
2
باقری، مسلم و تولایی، روحاله. (1389). بررسی تأثیر تعهد سازمانی برعملکرد سازمانها. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 7(30)، 96-73.
3
بهاریفر، علی و جواهریکامل، مهدی. (1389). بررسی پیامدهای ارزشهای اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی). دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 7(28)، 118-95.
4
توسلی، غلامعباس. (1375). جامعهشناسی کار و شغل. تهران: سمت.
5
جهانگیر، فریدون؛ پازارگادی، مهرنوش؛ محفوظپور، سعاد و اکبرزادهباغبان، علیرضا. (1386). «بررسی رابطه بین تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عوامل فردی پرستاران در بخشهای داخلی جراحی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی. 12(۵) 416-407.
6
حسینی، مهدی؛ مهدیزاده اشرفی، علی. (1389). شناسایی عوامل موثر بر تعهد سازمانی. فصلنامه مدیریت، 7(18)، 16-9.
7
دادگر، هادی؛ غلامعلی نژاد، فاطمه؛ عاشوری، جمال و عرب سالاری، زهرا. (1394). ارتباط سبکهای رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی با رضایت شغلی پرستاران. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 2، 14-5.
8
شیعه، زهرا. (1382). بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی (وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) شهر تهران در سال 1381. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
9
صمدی، عباس و مهدوی خو، رضا. (1388). بررسی تأثیر اخلاق مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان همدان (مطالعه موردى). فصلنامه تخصصی مالیات. 4 (52)، 71 – 45.
10
عزیزی، سعید (1390). بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان قم). پژوهشنامه مالیات. 11، 196-173.
11
فتحی، روح اله؛ دلاورفرد، سعید؛ تباشیر، رسول؛ انصاری، قدرتاله؛ افروغی، تولی و ناصری، روح اله. (1392). بررسی رابطه تعهد سازمانی و ابعاد رضایت شغلی (بر اساس مدل JDI) در پرسنل نوبتکار شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران. کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، 7-1.
12
قلیپور، آرین؛ بلاغی اینالو، امین؛ قاسمی، میثم و روحیخلیلی، مهدی. (1386). بررسی صحت و سقم کلیشههای منفی زنان در سازمانها. پژوهش زنان، 5(3)، 168-141.
13
قنبری، سیروس؛ خوشخویی، منصور؛ هندی، سید محسن و نامداری پژمان، مهدی. (1391). رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی در بین کارکنان جمعیت هلال احمر استان همدان. فصلنامه امداد و نجات. 1، 54-40.
14
کوزهچیان، هاشم؛ زارعی، جواد و طالبپور، مهدی. (1382). بررسی ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلمان مرد تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان. فصلنامه المپیک، 11(2-1)، 52-43.
15
کوهستانی، حسینعلی و شجاعیفر، حبیب الله. (١٣٨٠). رابطه رضایت شغلی مدیران دانشکدهها با تعهد سازمانی آنان در دانشگاه فردوسی مشهد. دانش و توسعه، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد. ١٣، 26-11.
16
مجیدی، عبدالله. (١٣٧٧). تأثیر جابجایی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، تهران، دانشکده علوم انسانی.
17
مقیمی، سیدمحمد (1385). سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.
18
مورهد، جی و گریفین، آر دبلیو. (1380). رفتار سازمانی (ترجمه سیدمهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده)، تهران: انتشارات مروارید.
19
نحریر، بتول؛ عبادی، عباس؛ توفیقی، شهرام؛ کریمیزارچی، علیاکبر و هنرور، حسن (1389). ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشکده پرستاری. طب نظامی. 1، 26-23.
20
نظریان مادوانی، عباس و مختاری دینانی، مریم. (1392). ارتباط بین رضایت شغلی، هوش هیجانی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی دانشگاه های تهران. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 2(6)، 56-43.
21
وحیدیان رضازاده، مجید. (1381). ارتباط بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی معلمین مرد تربیت بدنی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی.
22
یعقوبی، مریم و سقاییان نژاد اصفهانی، سکینه؛ ابوالقاسم گرجی، حسن؛ نوروزی، محسن و رضایی، فاطمه. (1388). رابطه عدالت سازمانی بارضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت سلامت، 12(35)، 32-25.
23
Alnajjar, A. A. (1996). Relationship between job satisfaction and organizational commitment among employees in the United Arab Emirates. Psychological Reports. 79, 315–321.
24
Baron, R. A. & Greenberg, J. (1990). Behavior in organizations, 3rd ed. Boston, MA: Allyn & Bacon (A Division of Simon and Schuster, Inc.).
25
Bernal, J., Gargallo-Castel, A., Marzo-Navarro, M., & Rivera-Torres, P. (2005). Job satisfaction: empirical evidence of gender differences. Women in Management Review. 20(4), 279-288.
26
Bolon, D. S. (1997). Organizational Citizenship Behavior among Hospital Employees: A Multidimensional Analysis Involving Job Satisfaction and Organizational Commitment, Hospital and Health Service Administration. 42, 221-241.
27
Brunetto, Y., & Farr-Wharton, R. (2002). Using social identity theory to explain the job satisfaction of public sector employees. International journal of public sector management, 15(7), 534-551.
28
Chang, T. and Lin, H. (2008). A Study on Service Employees’ Customer-Oriented Behaviors. Journal of American Academy of Business, 13, 92-98.
29
Cohen, A. (1992). Antecedents of organizational commitment across occupational groups: A meta-analysis. Journal of Organizational Behavior. 13, 539–558.
30
Culverson, D. E. (2002). Exploring organizational commitment following radical change: A case study within the Parks Canada Agency. Canada: University of Waterloo.
31
DeConinck, J. B., and Bachmann, D. P. (1994). Organizational commitment and turnover intentions of Marketing Managers. Journal of Applied Business Research. 10 (3), 87-95.
32
Decotiis, T.A. and summers, T. P. (1987). A path Analysis of a model of the Antecedents and consequences of organizational commitment. Human Relations. 40, 445-470.
33
Facteau, J. D.; Dobbins, G. H.; Russell, J. E. A.; Ladd R.T. & Kudisch, J.D. (1995). The influence of general perceptions of the training environment on pre training motivation and perceived training transfer. Journal of Management. 21(1), 1-25.
34
Findler L.; Wind L. H.; Barak M. E. (2007). The Challenge of Workforce Management in a Global Society: Modeling the Relationship between Diversity, Inclusion, Organizational Culture, and Employee Well-Being, Job Satisfaction and Organizational Commitment. Administration in Social Work, 31 (3), 63-94.
35
Geuss, R. R. (1993). Organizational socialization of first and second career teacher: A survey of selected outcomes. Dissertation Abstracts Interactional.
36
Hollenbeck, J. R. and Williams, C.R. (1986). Turnover functionality versus Turnover frequency: a note on work attitudes and organizational effectiveness. Journal of Applied Psychology, 71, 606-611.
37
Kirsi, A.; Jari, H.; Riku, P. And Pertti, M. (2014). Relationship between burnout and depressive symptoms: A study using the person-centered approach. Burnout Research, 1, 29–37.
38
Mathieu, J. E. and Zajac, D. M. (1990). A Review and Meta-analysis of the Antecedents, Correlates and Consequences of Organizational Commitment. Psychological Bulletin. 2, 171-94.
39
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review. 1(1), 61-89.
40
Meyer, K. c and Schoorman, F. D. (1998). Differentiating Antecedents of Organizational Commitment: a Test of March and Simons Model. Journal of Organizational Behavior. 19, 15-28.
41
Mohammed, F. and Eleswed, M. (2013). Job Satisfaction and Organizational Commitment: A Correlational Study in Bahrain. International Journal of Business, Humanities and Technology. 5, 43-53.
42
Norman I. J; Wu L. (2006). An investigation of job satisfaction, organizational commitment and role conflict and ambiguity in sample of Chinese undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 26 (4), 304-314.
43
O’Reilly, C. A., and Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: The effects of compliance, identification, and internalization on prosaically behavior. Journal of Applied Psychology. 71, 492–499.
44
Reichers, A. (1985). A Review and reconceptualization of organizational commitment. Academy of management Review. 10, 465-476.
45
Sarke, S. J. (2003). The relationship of age and length of service with job satisfaction: an examination of hotel employees in Thailand. Journal of Management Psychology, 18(7), 745-758.
46
Silverthorne, C. (2004). The impact of organizational culture and person-organizational fit on organizational commitment and job satisfaction in Taiwan. Leadership Organ Dev J. 25 (7), 592-599.
47
Thompson, D. P., McNamara, J. F., & Hoyle, J. R. (1997). Job satisfaction in educational organizations: A synthesis of research findings. Educational Administration Quarterly. 33(1), 7-37.
48
Vandnberg J. L. (1992). Examining the Casual Order of Job Satisfaction and Organizational Commitment. Journal of Management. 28(2), 153-167.
49
Williams L. J and John T. H. (1986). Antecedents and consequences of satisfaction and commitment in Turnover Models: A Reanalysis using latent variable structural Equation Methods. Journal of Applied Psychology. 71, 219-231.
50
Williams, G. C. (2003). Maintaining Organizational Commitment during Downsizing. Organizational Behavior Term Paper. 1-12.
51
Wood, J. A., Rutherford, B.; Madupalli, R., Boles, J. (2007). the relationship of facets of salesperson job satisfaction whit affective organizational commitment. Journal of Business and Industrial Marketing, 22 (5): 311-321.
52
Yogesh, U., Singh, S. and Singh, S. (2010) Shipley, Job Satisfaction & Organizational Commitment: A Study of Mediating Role of Perceived Organizational Support. AIMA Journal of Management & Research. 4, (1/4),
53
Young, B. S.; Worchel, S. and Woehr, D. (1998). Organizational Commitment among Public Service Employees. Public Personnel Management. 27(3), 339-348.
54
Yousef, D. A. (2000). Organizational commitment and job satisfaction as predictors' attitudes toward organizational change in a non – western setting. Personnel Review. 5 (29), 56-70.
55
Yucel, I. and Bektas, C. (2012). Job Satisfaction, Organizational Commitment and Demographic Characteristics among Teachers in Turkey: Younger is Better?. 46, 1598–1608.
56
ORIGINAL_ARTICLE
امکان سنجی خصوصی سازی کتابخانه های دانشگاهی با استفاده از تحلیل SWOT : مطالعه موردی کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین نقاط قوّت و ضعف داخلی و همچنین مهمترین فرصتها و تهدیدهای خارج از کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز و تعیین اینکه آیا این کتابخانهها از قابلیّتهای لازم برای خصوصیسازی برخوردارند، انجام گرفت.
روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانهای، سیاهه وارسی، و مشاهده است. جامعه پژوهش، دربرگیرنده اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که جمع امتیازات وزنی نقاط قوّت و ضعف داخلی کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز برابر با 04/4 و جمع امتیازات وزنی فرصتها و تهدیدهای خارج از این کتابخانهها برابر با 87/3 است که هر دو عدد از عدد معیار 5/2 بزرگتر بود. به این ترتیب، کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر عوامل درونی دارای قوّت بوده و با استفاده از فرصتهای پیشِ رو، توان مقابله با تهدیدها را دارا هستند.
نتیجهگیری: این نتایج گویای این بود که کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز از قابلیّتهای لازم برای واگذاری به بخش خصوصی برخوردار میباشند.
https://slis.scu.ac.ir/article_12661_ed26339dd95e9fa779e2e90fcf28bfd7.pdf
2017-02-19
143
162
10.22055/slis.2017.12661
خصوصی سازی
تحلیل SWOT
کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز
پیمان
جلیل پور
peyman.jalilpour@gmail.com
1
کتابدار کتابخانه عمومی شمس تبریزی شهرستان نیر (اردبیل)، و کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
ابوالفضل
اسدنیا
abolfazlasadnia@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
AUTHOR
آتوسا
کوچک
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
AUTHOR
خصوصیسازی در ایران (1389). بازیابی 17 مرداد، 1394، از www.niazemarkazi.ir
1
خورشید، صدیقه؛ رنجبر، رضا (1389). تحلیل استراتژیک، تدوین و انتخاب استراتژی مبتنی بر ماتریس SWOT و تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه فازی. مدیریت صنعتی دانشگاه علوم انسانی آزاد اسلامی واحد سنندج، 5 (12)، 19- 39.
2
خوشزاد، غلامرضا (1388). جزوه آموزشی مدل برنامهریزی سوات (SWOT)، بازیابی 17 مرداد، 1394، ازhttp://anjoman.urbanity.ir/showthread.php?tid=4895.
3
دریساوی بهمنشیر، حسین (1389). روند خصوصیسازی موفق و ناموفق در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه (بررسی علل و آسیبشناسی اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوصیسازی)، بازیابی 17 مرداد، 1394، از www.irpds.com/fileEssey/eghtesad.
4
رابین، ریچارد ای. (1383). مبانی علوم کتابداری و اطلاعرسانی (مهدی خادمیان، مترجم؛ محمد حسین دیانی، ویراستار). مشهد، انتشارات کتابخانه رایانهای.
5
سازمان بازرسی کل کشور، معاونت پژوهشی مرکز پژوهش و برنامهریزی (1387). ضرورت خصوصیسازی و تسریع اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، بازیابی، 17 مرداد، 1394 از http://www.gio.ir/?view=12&nu1=244.
6
علیاحمدی، علیرضا (1383). مجموعه مقالات مدیریت استراتژیک. تهران: انتشارات تولید دانش.
7
کورال، شیلا (1380). برنامهریزی استراتژیک برای خدمات کتابخانهای و اطلاعاتی (مجید امیدوار، مترجم؛ علی آقابخشی، ویراستار). تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
8
موحد، علی؛ زارعی، بلال (1390). ارائه الگویی برای مکانگزینی کتابخانههای عمومی شهر اهواز با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی. جغرافیا و برنامهریزی، 16 (35)، 137-162.
9
هانگر، جی. دیوید؛ ویلن، توماس، ال. (1384). مبانی مدیریت استراتژیک (داود ایزدی و محمّد اعرابی، مترجمان) تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
10
Chang, H.; Huang, W. (2006). Application of a quantification SWOT analytical method. Mathematical and Computer Modeling. 43, 158-169. Retrieved August 8, 2015, from http://www.ScienceDirect.com.
11