ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از نظر روش یک تحقیق کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد آنها بر اساس اعلام دانشگاه 4443 نفر برای سال تحصیلی 1400 – 99 میباشد. این پژوهش 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشارکت داده شدند. پرسشنامه یادگیری الکترونیکی ساخته شده در این پژوهش حاصل مطالعات کتابخانهای و بررسی الگوهای یادگیری مجازی است که با الهام از الگوی سالمون (2004) با تاکید بر یادگیری الکترونیکی دانشجویان طراحی شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22؛ و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار LISREL (نسخه 8*8) استفاده است.نتایج آزمونهای پژوهش نشان داد پایایی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی با ضریب آلفای کرونباخ کلی 97/0 و ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفهها بین 88/0 تا 96/0 مناسب و رضایتبخش است. بهمنظور تحلیل عاملی شاخص کفایت نمونهگیری و مقدار آزمون کرویت بارتلت محاسبه شد. علاوه بر کفایت نمونهگیری، اجرای تحلیل عاملی بر پایه ماتریس مورد مطالعه نیز قابل توجیه بود، بنابراین پرسشنامه یادگیری الکترونیکی از ساختار عاملی مناسبی برخوردار است. تمام 36 گویه پرسشنامه با هم همبستگی دارند همبستگی بین سازههای پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان معنادار بوده و می توان گفت پرسشنامه طراحی شده از روایی افتراقی مطلوبی برای سازهها برخوردار است؛ همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که الگوی 4 عاملی، برازش قابل قبولی با دادههای پژوهش دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر گویههای طراحی شده در زمینه ارزیابی یادگیری الکترونیکی پرسشنامهای روا و پایا میباشد که میتواند در مطالعات آینده با استفاده از این ابزار قدمی در جهت تعیین دقیق و جامع یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان برداشت .
https://slis.scu.ac.ir/article_17021_4be9effc91eca82cd7c91cdbffbed87c.pdf
2021-10-23
1
20
10.22055/slis.2021.36580.1820
الگوی سالمون
یادگیری الکترونیکی
اعتبارسنجی پرسشنامه
دانشجویان
شهناز
خادمی زاده
sh_khademizadeh@yahoo.com
1
دانشیار ، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
Anari Nejad, Abbas; Saketi, Parviz; And Safavid, Seyyed Ali Akbar (2011). Designing a conceptual framework for evaluating e-learning programs in higher education institutions. Journal of Educational Technology, 4(3). 191-201. [In Persian].
1
Attaran, Mohammad (2007). Virtual University: Rereading existing narratives. The first e-learning conference in Zanjan. [In Persian].
2
Azevedo, R. (2012). Beyond intelligent tutoring systems: Using computers as METAcognitive tools to enhance learning? Instructional Science, 30(1), 31-45. http://dx.doi.org/10.1023/A:1013592216234.
3
Babaei, Mahmoud (2011). Introduction to e-learning. Tehran: Iran Institute of Information Science and Technology. [In Persian].
4
Bagheri, M. S., Yamini, M., Riazi, A. (2009). Motivational and Learning Strategies of Iranian EFL Learners Exposed to an E-Learning Program. Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 1(1), 1-30.
5
Bashlideh, Kiomers. (2015). Research methods and statistical analysis of research examples with SPSS and AMOS, Shahid Chamran University of Ahvaz: Ahvaz. [In Persian].
6
Berge, Z. L. (2007). Motivate and manage: Key activities of online instructors. In J. M. Spector (Ed.), Finding your online voice: Stories told by experienced online educators (pp. 73-82). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
7
Brown, T. A. (2015). Methodology in the social sciences.Confirmatory factor analysis for applied research (2nd ed.). The Guilford Press.
8
Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford publications.
9
Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate behavioral research, 1(2), 245-276.
10
Commission on Technology and Adult Learning. A Vision of E-Learning for America's Workforce.
11
Consway, B. & Whittingham, V. (2001). Managing knowledge and learning at unipart. Knowledge Management Review, 4(3), 14-17
12
Farhadi Robabeh (2004). E-learning: A new paradigm in the information age. Journal of Information Processing and Management. 21(1), pp. 49-66. [In Persian].
13
Ferguson, E., & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis: A users’ guide. International journal of selection and assessment, 1(2), 84-94.
14
Holmes, B. and Gardner, J. (2006). E-Learning: Concepts and Practice, London: SAGE Publications.
15
Ismaili, Hadi; Rahmani, Shahpour; Kazemi, Ahmad; And Ali Ahmadi, Mustafa (2015). Assessing the e-learning status of the virtual education unit of Sistan and Baluchestan University. General management research. 9(34). 223- 241. [In Persian].
16
Jaffee, David (2011). "globalization and Web-Based technology", Available at: http://www.unf.edu/~djaffee /virtualtran.htm
17
Hopson, M. H., Simms, R. L., & Knezek, G. A. (2001). Using a technology enriched environment to improve higher-order thinking skills. Journal of Research on Technology in Education, 34(2), 109-119. http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2001.10782338.
18
Huang, Hsiu-Mei & Liaw, Shu-Sheng (2004). The Framework of Knowledge Creation for Online Learning Environments. Canadian Journal of Learning and Technology. 30(1).1-14.
19
Kermally, S. (2002). Effective knowledge management: A best practice blueprint. New York: John Wiley & Sons.
20
Kim, K. J. (2005). Adult Learners' Motivation in Self-directed Elearning. Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana University.
21
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
22
Liaw, S. S., Huang, H. M. (2003). An Investigation of Users Attitudes toward Search Engines as an Information Retrieval Tool. Computers in Human Behavior, 19(6), 751-765.
23
Macdonald, J. (2004). Developing competent e-learners: The role of assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 29(2), 215-226.
24
Mahdiun, Ruhollah; Shabani, Ali; And Sadeghi, Maliha (2015). Improving the quality of e-learning courses in e-learning centers and institutions: Factors and consequences. Information Research and Public Libraries, 20(76). 173- 197. [In Persian].
25
Morrison, Don (2003). e-learning strategies: How to get Implementation and Delivery Right First Time. England: Wiley
26
Open and distance Learning Quality council. (2001). A Definition for E- learning. http://www.odlqc.org.uk/odlqe/n19-e.html
27
Palloff, Rena M.; Pratt, Keith. 2003. The Virtual Student: A Profile and Guide to Working with Online Learners. USA: John Wiley & Sons Inc.
28
Pineda Hoyos, J. E., & Tamayo Cano, L. H. (2016). E-moderating and e-tivities: The implementation of a workshop to develop online teaching skills in in-service teachers. PROFILE Issues in Teachers’ Professional Development, 18(1), 97-114. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v18n1.44269.
29
Rahimi Doust, Gholam Hossein (2012). What has been the experience of e-learning projects? Challenges of advancing e-learning projects. Library and information. 10(2): 337- 355. [In Persian].
30
Robertson, I. (2007). Technology-based learning: Problematising VET students’ preferences and readiness. AVETRA Conference, 11-13 April 2007, Victoria University.
31
Rosenberg, Marc J (2006). Beyond E-Learning: Approaches and Technologies to Enhance Organizational Knowledge, Learning, and Performance. San Francisco: Wiley
32
Salmon,G (2011).The Key to Online Teaching and Learning. Routledge.
33
Schwen, T.M., Kalman, H. K., Hara, N., & Kisling, E. L. (1998). Potential knowledge management contributions to human performance technology research and practice. Educational Technology Research and Development, 46(4), 73-89.
34
Sorensen, C. & Lundh-Snis, U. (2001). Innovation through knowledge codification, Journal of Information Technology, 16, 83-97.
35
Trentin, G. (2001). From formal training to communities of practice via network-based learning. Educational Technology, 5-14.
36
Urdan, T. A. & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-learning: exploring a new frontier.
37
Welsh, E. T.; Wanberg, C. R.; Brown, K. G. & Simmering, M. J. (2003). ELearning: Emerging Results and Future Directions. International Journal of Training and Development, 7 (4), 245–58.
38
Yaqubi, Jafar; Malek Mohammadi, Iraj; Irvani, Houshang; And Attaran, Mohammad (2009). Desirable characteristics of students and faculty members in e-learning in Iranian higher education: The perspective of virtual students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, (47), 162. [In Persian].
39
Yew -Tee, Meng & Karney, Dennis. (2010). Sharing and cultivating tacit knowledge in an online learning environment. Computer-Supported Collaborative Learning. 5, 385–413
40
Zandian, Mahnaz (2018). The Role of Electronic Content in Education, National Conference on New Educational and Research Approaches in Education, Bandar Abbas, https://civilica.com/doc/768707. [In Persian].
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
هدف: : هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ اشتیاق شغلی با اشتراک دانش با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 1182 نفر از کارکنان غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال 1396 بودند. حجم نمونه 280 نفر بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های اشتراک دانش Chennamaneni, Teng & Raja, 2012) )، اشتیاق شغلی (Schaufeli, Bakker & Salanova, 2006)، و رفتار شهروندی سازمانی (Podsakoff, MacKenzie, Paine & Bachrach, 2000) انجام شد. آزمون الگوی پیشنهادی پژوهش، از طریق مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS-21 انجام گرفت.
یافته ها: یافته ها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین اشتیاق شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و اشتراک دانش، و اشتیاق شغلی با اشتراک دانش است. همچنین بین اشتیاق شغلی و اشتراک دانش از طریق رفتار شهروندی سازمانی رابطه غیرمستقیم مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: در یک سازمان باید کارکنان توانمند و دارای اشتیاق شغلی بالا شناسایی شوند؛ زیرا احتمال بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در چنین کارکنانی بیشتر است. در اینصورت سازمان میتواند اشتراک دانش میان کارکنان را در جهت نیل به اهداف خود، افزایش دهد.
https://slis.scu.ac.ir/article_15472_5dc765d23818547d5a0ff4c5200c8a2b.pdf
2021-10-23
21
40
10.22055/slis.2020.25185.1459
اشتیاق شغلی
اشتراک دانش
رفتار شهروندی سازمانی
دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
کارکنان
پرستو
پارسایی محمدی
parsaei198@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران،
LEAD_AUTHOR
فریدون
آزاده
azadeh.fe@gmail.com
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
سید اسماعیل
هاشمی
esmaeil2140@yahoo.com
3
دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
ابتسام
سواری
esavari2016@gmail.com
4
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران، و کارشناس امور کتابخانههای اداره کل کتابخانههای عمومی استان خوزستان، اهواز، ایران
AUTHOR
Ashrafi, Bozorg (1995). Factors affecting the organizational commitment of managers and staff of Eastern Alborz Coal Company. Master thesis, Tarbiat Modarres University, School of Management. [In Persian].
1
Beshlideh, Kioumars (2014). Research methodes and statistical analysis of research examples using SPSS and AMOS (For Studies in humanities). Ahvaz: Shahid Chamran University.
2
Bhatt, G. D. (2002). Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge. Journal of knowledge management, 6(1), 31-39.
3
Chatzoglou, P. D., & Vraimaki, E. (2009). Knowledge-sharing behaviour of bank employees in Greece. Business Process Management Journal, 15(2), 245-266.
4
Cheasakul, U., & Varma, P. (2016). The influence of passion and empowerment on organizational citizenship behavior of teachers mediated by organizational commitment. Contaduría y Administración, 61(3), 422-440.
5
Chennamaneni, A., Teng, J. T., & Raja, M. K. (2012). A unified model of knowledge sharing behaviours: theoretical development and empirical test. Behaviour & Information Technology, 31(11), 1097-1115.
6
Chiu, S. F., & Chen, H. L. (2005). Relationship between job characteristics and organizational citizenship behavior: The mediational role of job satisfaction. Social Behavior and Personality: an international journal, 33(6), 523-540.
7
Doraji Raghiveh, Soraya; Jafarnia, Saeed (2014). Investigating the Effect of Organizational Learning Culture on Knowledge Sharing with the Mediating Function of Corporate Citizenship Behavior of Staff. The First International Conference on Political Epic (with an Approach to Middle Eastern Developments) and Economic Epic (with an Approach to Management and Accounting), Islamic Azad University of Roudehen Branch. [In Persian]. https://www.civilica.com/Paper-ICPEEE01-ICPEEE01_0401.html
8
Eftekhari, Leila (2008). Investigating the Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management at Research Institute of Ministry of Culture and Islamic Guidance. Master thesis, Payame Noor University of Tehran. [In Persian].
9
Ghasemi, Mehran; Mirabi, Vahid Reza. (2017). Study the Relationship between Knowledge Sharing and Organizational Citizenship Behavior the firefighting personnel in kish. 6th International Conference on Accounting and Management with Modern Research Sciences (2017-03-05) by was held in Tehran. [In Persian].
10
Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2005). How dentists cope with their job demands and stay engaged: The moderating role of job resources. European journal of oral sciences, 113(6), 479-487.
11
Hosseini; Seyed Mojtaba; Danaei-Fard, Hasan (2012). The impact of organizational citizenship behavior on knowledge sharing: A survey on organizational culture as an intermediate variable. Iranian journal of management sciences, issue 32, 109-130. [In Persian].
12
Kalantar Hormozi, Mehdi. (2017). Review and evaluation of the relationship between knowledge management and staff's job engagement increment and deviant behaviors abatement (Case Study: Mapna MD 2 Company). Master thesis, Payame Noor University of Tehran. [In Persian].
13
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. (Third Edition). New York: The Guilford press.
14
Law, C. C., & Ngai, E. W. (2008). An empirical study of the effects of knowledge sharing and learning behaviors on firm performance. Expert systems with applications, 34(4), 2342-2349.
15
Lin, H. F., & Lee, G. G. (2006). Effects of socio-technical factors on organizational intention to encourage knowledge sharing. Management decision, 44(1), 74-88.
16
Mirzadarani, Hamide. (2012). A study of relationship between job engagement and knowledge sharing behavior among faculty members at human sciences faculties in university of Isfahan. Master thesis, University of Isfahan, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Department of Educational Sciences. [In Persian].
17
Moghimi, Seyed Mohammad; Samadi Miarkolaei, Hossein. (2016). The Relationship between Organizational Citizenship Behavior with promoting knowledge sharing among Staff of Mazandaran Province’s Education and Training Administration. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 9(3): 119-139. [In Persian].
18
Najjar asl, Sedigheh. (2010). THE relationship between the important motivational variables with organizational citizenship behavior in employees of Islamic Azad Universities. Quarterly Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology, 5(16): 83-96. [In Persian].
19
Nasiri, Behrouz. (2013). Investigating the effective factors in motivate employees on knowledge sharing. 6th Conference on Knowledge Management. Tehran, Institute of Oil, Gas and petrochemical Information. [In Persian].
20
Organ, D. W. (1997). Organizational citizenship behavior: It's construct clean-up time. Human performance, 10(2), 85-97.
21
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of management, 26(3), 513-563.
22
Ramasamy, M., & Thamaraiselvan, N. (2011). Knowledge sharing and organizational citizenship behavior. Knowledge and Process Management, 18(4), 278-284.
23
Schaufeli, W.B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
24
Schaufeli, W.B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.
25
Shamsi, Mohammad Ebrahim; bozorgzadeh, Abbas; Pasha, Reza, & Hajipour, Firoozeh. (2015). The Relationship between Knowledge Sharing with Social Intelligence and Organisational Citizenship Behavior of Education Office in Mahmud Abad. 2nd national conference and the first International Conference on new research in the humanities, Tehran, Modiran Idehpardaz Paytakht Viera Institute. [In Persian].
26
Solano, B. R. (2009). Organizational politics, personality and willingness to share knowledge: The mediational role of employee engagement. Doctoral dissertation, Alliant International University, Marshall Goldsmith School of Management, San Diego.
27
Yazdanshenas, Mehdiy; khoshnoud, Ali. (2014). Explaining the framework of relationships between knowledge sharing and organizational citizenship behavior in the base of positive organizational behavior. Journal of Public Administration, 6(1), 189-208. [In Persian].
28
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی (پند، پروان، اوراکل تهران، سیماد و ماوا) از لحاظ شاخص های عملکردی براساس دیدگاه کتابداران
هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای درونسازمانی از لحاظ شاخصهای عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده میکردند و به صورت سرشماری انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی- ارزیابانه و شیوه گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته شامل 481 مولفه است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که در بخش امانت 64/64 درصد نرمافزار پند، 50/89 درصد نرمافزار سیماد، 08/70 درصد نرمافزار پروان، 22/56 درصد نرمافزار تهران، 76 درصد نرمافزار ماوا در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بخش فراهمآوری و سفارشات، در نرمافزارهای تهران، پند و پروان در نظر گرفته نشده است، در نرمافزار ماوا اگر چه طراحی شده اما عملا از آن استفاده نمیشود. تنها در نرمافزار سیماد کتابداران به طور عملی از این بخش استفاده میکنند و طبق نظر آنها 11/36 درصد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بخش ذخیره و بازیابی نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/41 درصد، 71/34 درصد، 61/24 درصد، 69/37 درصد، 38/40 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند همچنین در بخش گزارشگیری نرمافزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران، ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 12/24 درصد، 20/53 درصد، 91/18درصد، 07/32 درصد، 08/56 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تنها نرمافزار سیماد به بخش سفارشات توجه داشته است که نیاز به توجه بیشتری در این بخش است. همچنین نرم افزارها در بخشهای امانت (در زیربخشهای مختلف مانند عضویت، مالی، گزارشهای آماری، تمدید، رزرو و غیره) و ذخیره و بازیابی دارای ضعفهایی هستند طبق نظر کتابداران بخش گزارشات نرمافزارها نیز انعطاف پذیری کامل و جامعی ندارد. بنابراین نیاز به بازتگری در این بخشها است.
https://slis.scu.ac.ir/article_15963_e254b0fde24dc9e464f329b7009f7367.pdf
2021-10-23
41
61
10.22055/slis.2020.29854.1616
نرمافزارهای کتابخانهای
نرمافزارهای درونسازمانی
مدیریت گردش اطلاعات
مدیریت ذخیره و بازیابی اطلاعات
گزارشگیری
سحر
حبیبی
sahar.habibi94@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
امیر رضا
اصنافی
aasnafi@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
Arastopur, Sh. (2007). Open Source Software Software: A New Look at the Capabilities and Integrated System Modules of Koha Libraries. Nama, 7(2), 37-20.
1
Ansari, M.; Rahmani, M. (2018). A Comparative Study of the Software Features and Software of Simorgh and Green Aston Digital Libraries. Quarterly Journal of Library and Information Science Studies Shahid Chamran University of Ahvaz, 24(25), 195-218.
2
Olayi Nezhad, K. (2012). Investigating the status of using the software capabilities of libraries in public libraries affiliated with the Public Libraries of the country, Mashhad city. Master's thesis. Al-Zahra University, Tehran.
3
Paziresh, N. (2012). Investigating the comparisons of the features and characteristics of Iranian library software (Pars Azarakhsh, Payam Mashreq, Kavosh, Nosa) and providing a model for evaluating library software. Master’s Thesis. Payame Noor University, Mashhad.
4
Haji Zeinolabedini, M.; Pazoki, F.; Davodzadeh, S.) 2011). Library software in Iran. Tehran: Librarian Collection.
5
Habibi, S. (2018). Study of the situation of internal library and organizational software in Iran. Master's thesis. Shahid Beheshti University. Tehran.
6
Habibi, S.; Haji Zainolabedini. M.; Asnafi. A. (2018). Analyzing Librarians' Perspectives and Evaluating Information Entry Management in Intra-Organizational Library Software. Quarterly Journal of Management Science and Technology, 4(21), 67-90.
7
Asemi, A.; Hoseini, Z. (2010). Evaluate the comprehensive software of the open source library management. H. P. my. Liberia and Koha. Noor specialized journals database, 59(22). 103-124.
8
Davod Zadeh Salistani, S. (2003). Software capabilities of library software in the central libraries of Tehran universities. Master's thesis. Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran.
9
Zerehsah, M.) 2005(. Investigating and analyzing the elements and features in the user interface of Simorgh software and determining the level of satisfaction of students of the Faculty of Educational Sciences and Psychology of interaction with it. Master's thesis. Faculty of Education and Psychology, Mashhad Ferdowsi University.
10
Taheri, M. (2010). Investigating the satisfaction of librarians and users of Iranian public libraries with the interaction with library software. Master Thesis in Library and Information Science. Payame Noor University, Mashhad Branch.
11
Limoni, S.; Emami, M.; Ghiyasi, M. (2017). Assessing the views of librarians of Ahvaz, Babol and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences towards Azarakhsh library software: A comparative study. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 27(152), 175-184.
12
Ghaibi, A. (1993). Assessment and Evaluation of Library Software with Emphasis on Software in Iran (Tehran). Master's thesis. Islamic Azad University, North Tehran Branch.
13
Sepehr, F.; Sharifi Nia, A. (2011). Comparative study of digital library software open source code. Journal of Science (Library and Information Science and Information Technology), 3(12), 20-35.
14
Suraki, F. (2012). Evaluation circulation softwares in the university libraries in Tehran city from viewpoints of users, librarians and experts. Master's thesis. Tarbiat Modares University. Tehran.
15
Fatahi, R.; Parirokh, M. (2006). Comprehensive library and archive software. Encyclopedia of Library and Information Science. Tehran: National Library of the Islamic Republic of Iran. V 2: 1773-1779.
16
Fatahi, R.; Radad, E. )2003). Integrated Library Computer Systems: Features, Features and Evaluation Criteria for Librarians and Library Software Designers. Tehran: Documents Organization and National Library of the Islamic Republic of Iran.
17
Fayaz., S.; Esmati.; M. (2015). Capabilities of the Software Ordering Section: Library Software from the Perspective of the Employees of the Central Library Orders Department of Tehran State Universities and Presenting a Proposed Model. Librarianship and information, 18(1), 115-141.
18
Ghasempour, S. (2010). The view of librarians and staff of the National Library of Iran on the capabilities of Rasa's comprehensive library software. Master's thesis. Faculty of Education and Psychology. Shahid Beheshti University, Tehran.
19
Ghazi Zade.،; H. )2009(. Criteria for the ability of a library software to cover the needs of the lending sector with an emphasis on information management. Librarianship and Information, 12(2), 94-75.
20
Lankestani, M. (2017). Evaluation of integrated management software of public libraries of the country (Saman), from the perspective of librarians of East and West Azerbaijan provinces. Master's thesis. Al-Zahra University, Urmia Branch.
21
Malek Mohammadi, S.; Haji Zeinolabedini, M. (2018). Investigating the status of librarians' use of library software capabilities in specialized libraries in Ahvaz. Information Management Science and Technology Quarterly, 4 (2), 109-77.
22
Mosavi, A. (2000). Comparative study of the efficiency of library software from the point of view of cataloging. In: Computer Lists: Application and Development: Proceedings of the Conference on Application and Development of Computer Lists in Iranian Libraries. : Proceedings of the Conference on the Application and Development of Computer Lists in Iranian Libraries. November 17 and 18, 1999, Mashhad. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad; Tehran: Jihad Sazandegi Information and Scientific Services Center: 27-38.
23
Yazdanian, M. (1997). Comparison of software capabilities of Astan Quds Razavi Library with software capabilities of Pars, Azarakhsh and Nosa software in the field of providing and organizing materials and disseminating information. Master Thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad.
24
Goh, D. H., Chua, A., Khoo, D. A., Khoo, E. B., Mak, E. B., & Ng, M. W. (2006). A Checklist for Evaluating Open Source Digital Library Software. Online Information Review, 30(4), 360-379
25
Hudron kari, K., & Baro. (2014). The use Library Software in Nigerian University Libraries and Challenges. Library Hi Tech News, 31, 15-20
26
Hirwade, M. A. (2011). A Study of Metadata Standards. Library Hi Tech News, 28 (7).
27
Devika, P., Madalli, S. B. & Amin, S. (2012). Digital Preservation in Open-Source Digital Library Software. The Journal of Academic Librarianship, 38(3), 161- 164.
28
Kumar, M. A., Rao, K. S., & Naik, D. (2017). Evaluation of Libsys vs SOUL The Integrated Library Management Software. International Journal of Information Dissemination & Technology, 7(3), 117-181.
29
Ogbenege, J. & Adetimirin, A. (2013). Selection and Use of KOHA Software in two private Nigerian universities. Library Hi Tech News, 30(6), 12-16.
30
Mulla, K. R. (2010). Use of Integrated Library Software: A Survey of Engineering College 22. Libraries in Karnataka. International Journal of Information Science and Management, 8(2), 99-111.
31
Shafique, F., & Mahmood, kh. (2008). Librarian’s opinions about Library Software: a survey of libraries in Lahore.The Electronic Library, 25(6). 766-777.
32
Shafique, F. & Mahmood. K. (2008). Integrated Library Software: A Survey of Lahore. Library Hi Tech News 6: 6-13.
33
Siddique, N., Mahmood, K. (2015). Status of library software in higher education institutions of Pakistan. International Information & Library Review, 47(3-4), 59-65.
34
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر اساس مدل پذیرش فناوری 3
هدف: : هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است.روش شناسی: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 23 و ایموس نسخه 22 استفاده شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. مشارکت کنندگان 460 نفر از دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بودند، که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.یافته ها: تحلیل مسیر دادههای پژوهش نشان داد که تمامی مسیرهای تعیین شده در مدل مفهومی پژوهش به جز تأثیر مستقیم "نتیجه کسب شده" بر "درک سودمندی" معنادار بوده و مدل از برازش کلی قابل قبولی برخوردار است. متغیر تعدیلگر "تجربه" تنها رابطه بین "هنجارذهنی" و "قصدرفتاری" را توانست تحت تأثیر قرار دهد. به این معنی که هرچه تجربه نوجوانان در استفاده از فناوری بیشتر باشد، بر قصد رفتاری آنان در استفاده از کتاب الکترونیک تأثیر بیشتری میگذارد. هیچ یک از متغیرهای تعدیلگر داوطلبانه و تجربه نتوانستند اثری بر دیگر روابط مدل داشته باشند.نتیجه گیری: بسیاری از کشورهای توسعه یافته کتاب الکترونیک را به عنوان قالبی جداییناپذیر در کتابخانهها، مدارس، آموزشگاهها و بسیاری از مراکز، پذیرفته و از مزایای آن در حال بهرهمندی هستند. نتایج این پژوهش که بر روی گروه نوجوان و دانشآموز بر اساس مدل TAM3 انجام شد نیز نشان داد با گامهای مشخص و دقیق میتوان بسیاری از فعالیتها و سرمایههای خود را در راستای استفاده هرچه بیشتر از این فناوری هماهنگ کرده و به عنوان یک رفتار فرهنگی مثبت به جامعه معرفی نمود.
https://slis.scu.ac.ir/article_15610_e35c091e00b4c92c8ff1d8155789e9e8.pdf
2021-10-23
62
81
10.22055/slis.2020.31191.1658
کتاب الکترونیک
مدل پذیرش فناوری 3
پذیرش فناوری
دانشآموز
متوسطه دوره اول
هاجر
قدمی حسبن آبادی
ghadami_hajar@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه اصفهان
AUTHOR
میترا
پشوتنی زاده
pashootanizade@gmail.com
2
عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مظفر
چشمه سهرابی
mo.sohrabi@edu.ui.ac.ir
3
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
Adams, D. A., Nelson, R. R., & Todd, P. A. (1992). Perceived usefulness, ease of use, and usage of information technology: A replication. MIS quarterly, 227-247.
1
Adetimirin, A. (2015). An empirical study of online discussion forums by library and information science postgraduate students using technology acceptance model 3. Journal of Information Technology Education: Research, 14(1), 257-269.
2
Ahmadi Deh Ghotbeddini, M. (2010). The Structural Relationships Among Davis’ Technology Acceptance Model Constructs. Innovation in Management Education, 5 (2), 129-142.
3
Al-Gahtani, S. S. (2016). Empirical investigation of e-learning acceptance and assimilation: A structural equation model. Applied Computing and Informatics, 12(1), 27-50.
4
Benbasat, I., & Barki, H. (2007). Quo vadis TAM? Journal of the association for information systems, 8(4), 7.
5
Biranvand, A, Shaabani, A, Mohammadi Ostani, M (2017). Investigating factors affecting knowledge-sharing librarians and introducing a model for predicting their behavior (Case study: Fars Province’s public libraries). Journal of Studies in Library and Information Science, 24(1), 39-60.
6
Chang, C. C., Hung, S. W., Cheng, M. J., & Wu, C. Y. (2015). Exploring the intention to continue using social networking sites: The case of Facebook. Technological Forecasting and Social Change, 95, 48-56.
7
Doll, W. J., Hendrickson, A., & Deng, X. (1998). Using Davis's perceived usefulness and ease‐of‐use instruments for decision making: a confirmatory and multigroup invariance analysis. Decision Sciences, 29(4), 839-869.
8
Elyazgi, M., Ibrahim, O., Nilashi, M., Elyazgi, S., Abu-Ulbeh, W., & Rayhan, A. (2015). Investigating a Theoretical Framework for E-book Technology Acceptance. Journal of Soft Computing and Decision Support Systems, 2(5), 16-23.
9
Faqih, K. M., & Jaradat, M. I. R. M. (2015). Assessing the moderating effect of gender differences and individualism-collectivism at individual-level on the adoption of mobile commerce technology: TAM3 perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 37-52.
10
Farzinyazdi, M. (2012). Studying the effective factors on RFID acceptance between the librarians of university libraries of Yazd. M.A. dissertation. Alzahra University, Library and Information Science
11
Farzinyazdi, M., Baradar, R., Ghaebi, A. (2018). A framework for Information and Communication Technology Acceptance at Academic Libraries in Iran: Delphi technique (approach). Journal of Studies in Library and Information Science, 25(25), 201-224.
12
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1977). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research.
13
Huang, L. Y., & Hsieh, Y. J. (2012). Consumer electronics acceptance based on innovation attributes and switching costs: The case of e-book readers. Electronic Commerce Research and Applications, 11(3), 218-228.
14
Huang, T. C. K., Liu, C. C., & Chang, D. C. (2012). An empirical investigation of factors influencing the adoption of data mining tools. International Journal of Information Management, 32(3), 257-270.
15
Internet World Stats (2019, June 30). Top 20 Countries with the Highest Number of Internet Users. Retrieved from http://www.internetworldstats.com/top20.htm
16
Izuagbe, R., Saheed, A. H., & Edith, I. J. (2016). Electronic information resources (EIR) adoption in private university libraries: the moderating effect of productivity and relative advantage on perceived usefulness. Journal of Information Science Theory and Practice, 4(1).
17
Jalali, Z, Ashrafi-Rizi, H, Soleymani, M R, Afshar, M. (2017). Effective Factors on the Acceptance of Information Technology by Academic Librarians of Isfahan Based on TAM. Payavard. 11 (4), 400-410.
18
Jeong, H. (2011). An investigation of user perceptions and behavioral intentions towards the e-library . library collections acquisitions & technical services, 35(2-3), 45-60.
19
Jin, C. H. (2014). Adoption of e-book among college students: The perspective of an integrated TAM. Computers in Human Behavior, 41, 471-477.
20
Kafashan, M (2010). The application of thechnology acceptance theory for evaluating Information Technology of libraries. Library and information Science, 52, 193-218.
21
Khoshhal Koshali, H, Allahyari, M.S., Chizari, M., Daghighi Masouleh, Z. (2015). Factors influencing on acceptance of digital library by faculty members of agricultural educational and research institutions in Guilan Province. Iranian Journal of Agrigaltural Econimics and Development Research, 46(2), 335-346.
22
Rafique, H., Anwer, F., Shamim, A., Minaei-Bidgoli, B., Qureshi, M. A., & Shamshirband, S. (2018). Factors affecting acceptance of mobile library applications: structural equation model. Libri, 68(2), 99-112.
23
Rezaee, E, Nasri, S. (2013). Electronic textbooks’ position in educational systems. Educ Strategy Med Sci. 5 (4), 265-273.
24
Rezaee, M. (2009). Common Theories on Acceptance of Information and Communication Technologies (ICTs). Commucational Research, 16(4), 63-93.
25
Salimifard, Kh, Khosravi, A, Pak, O, Pasban, I, Safaei, Z. (2014). Modeling factors affecting acceptance of RFID technology in libraries (Case Study: Bushehr University of Medical Sciences). Journal of Academic Librarianship and Information Research, 48(1), 105-120.
26
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling: psychology press.
27
Sheikh Shojayi, F., Olumi, T. (2009). Determining the important factors of IT acceptance for the librarian of Tehran technical academic libraries. Library and Information Science, 10(3), 9-34.
28
Taleghani, M., Taghizadeh Jorshavi, M., Mirzapour, F. (2013). Evaluationg the process of developing TAM. Managing Ingeneering, 53(6).
29
Venkatesh, V, Davis, F., Morris, M.G. (2007). Dead or Alive? The Development, Trajectory and Future of Technology Adoption Research. Journal of the Association for Information Systems, 8(4), 267-286.
30
Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management science, 46(2), 186-204.
31
Venkatesh, V., Bala, H. (2008). Technology Acceptance Model 3 and research Agenda on Interventions. Decision Sciences Institute, 39(2), 273-315.
32
Venkatesh, V., Morris, M.G., Davis, G.B., Davis, F.D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27, 425-478.
33
Yoon, H.Y. (2016). User acceptance of mobile library applications in academic libraries: an application of the technology acceptance model. The Journal of Academic Librarianship, 42(6), 687-693.
34
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی کاربران اطلاعاتی: مطالعه مرور نظاممند
هدف: : یکی از عوامل مهمی که در رفتار اطلاعیابی افراد نقش اساسی ایفا میکند، عوامل روانشناختی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی کاربران اطلاعاتی با استفاده از مرور نظاممند میباشد.
روش شناسی: روش پژوهش این مطالعه، با استفاده از روش مرور نظاممند انجام گردید. در این مطالعه با استفاده از چارچوب آرکسی و اومالی (2005) به عنوان راهنمای اصلی در نظر گرفته شد. این راهنما شامل مجموعهای از دستورالعملهای ساختارمند و دقیق برای طراحی، اجرا و گزارش نتایج در مطالعات مرور نظاممند است. این مراحل شامل تعیین سؤال؛ شناسایی مطالعات مرتبط؛ معیار انتخاب مطالعات؛ استخراج دادهها؛ خلاصهسازی و گزارش یافتهها است. پس از جستجو در پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علمی جهاد دانشگاهی و پورتال جامع علوم انسانی تعداد 484 مقاله بررسی شد که پس از حذف تکرار و اعمال معیارهای انتخاب مقاله در مجموعه 25 مقاله جهت تحلیل انتخاب شدند.
یافته ها: یافتههای نشان داد از 25 مقاله، 20 مقاله به روش پیمایشی، 3 مقاله تجربی و 2 مقاله از نوع کتابخانهای بودند. همچنین 18 مقاله، جامعه آماری آنها مربوط به دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، 2 مقاله مربوط به دانشآموزان دبیرستانها، 1 مقاله مربوط به کتابخانههای عمومی، 1 مقاله مربوط به حوزههای علمیه و 1 مقاله مربوط به به اعضای هیأت علمی بودند. از طرف دیگر 2 مقاله فاقد جامعه آماری بودند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد مهمترین عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی شامل سه مؤلفه اصلی و 16 متغیر بود که این مؤلفهها و متغیرها شامل عوامل اجتماعی-تربیتی (مشاوره اطلاعاتی و خودکارآمدی)، عوامل شناختی (سبکهای تفکر، تفکر انتقادی، خلاقیت، کنجکاوی و هنجارهای ذهنی، باورهای انگیزشی، سبکهای شناختی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، باورهای معرفت شناختی، یادگیری خودراهبر و خودتنظیمی) و عامل اختلالات روانی و شخصیت (اضطراب، هیجان و شخصیت) طبقهبندی شد.
نتیجه گیری: عوامل روانشناختی نقش مهمی در رفتار اطلاعیابی کاربران اطلاعاتی در جوامع مختلف دارند و جامعه ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود در مقالات منتشر شده در حوزه رفتار اطلاعیابی بیشتر به محملهای اطلاعاتی پرداخته شده و کمتر به ویژگیهای روانشناختی افراد که نشأت گرفته از روان و ذهن انسان بوده، توجه شده است. بنابراین ضروری است که برنامهریزان بتوانند با تمرکز بر این عوامل در راستای ارتقاء و بهبود کیفیت اطلاعیابی گامهای مهمی بردارند. همچنین این اثر این امکان را برای پژوهشگران فراهم میآورد تا با اطلاع از خلاءهای موجود در زمینه عوامل مؤثر روانشناختی بر رفتار اطلاعیابی را در پژوهشهای آتی با آگاهی بیشتری مورد مطالعه قرار دهند.
https://slis.scu.ac.ir/article_16641_c11f1afd5f89d82072f75eea3270c9ba.pdf
2021-10-23
82
105
10.22055/slis.2021.32105.1682
عوامل شناختی
عوامل اجتماعی-تربیتی
عوامل اختلالات روانی و شخصیت
رفتار اطلاعیابی
مرور نظاممند
فرشاد
پرهام نیا
fparhamnia@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران.
LEAD_AUTHOR
Abbasi, M. & Serajzadeh, S.H. (2015). Methodological issues in systematic review along with evaluation of Iranian articles based on this method. Journal Iranian Social Studies, 9 (3), 132-160. [In Persian] Aghayousefi, A., Tarkhan, M. & Farmani, A. (2017). The role of the big five factors of personality in predicting cognitive emotion regulation strategies with the mediating role of patience components. Clinical Psychology Studies, 7 (26), 43-63. [In Persian]
1
Arksey, H. & O'Malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8 (1), 19-32.
2
Bagheri, M., Zamani, B.E. & Abdollahi, S.M. (2013). Effectiveness of Information Counseling Courses on Information Seeking Behavior of Public Library Users: A case study. Journal of Research on Information Science and Public Libraries, 18 (4), 385-400. [In Persian]
3
Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84: 191–215.
4
Bandura, A. (1999). Social cognitive theory: An argentic perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2 (1), 21-41.
5
Behzadi, H. (2012). Reflections on the role of epistemological beliefs in information retrieval and information retrieval behavior. Journal of Information Systems and Services, 1 (2), 59-70. [In Persian]
6
Behzadi, H., Sanatjoo, A., Fattahi, R. & Salehi Fadardi, J. (2016). Survey the role of emotions in information retrieval. Iranian Journal of Information Processing and Management, 31 (2), 531-553. [In Persian] Behzadi, H., Sanatjoo, A., Fattahi, R. & Salehi Fadardi, J. (2017). Survey the role of emotion induction in information retrieval. National Studies on Librarianship and Information Organization (NASTINFO), 27 (4), 49-66. [In Persian] Bigdeli, Z., Rajabi, G. & Nasiri, M. (2017). Surveying the effect of motivating beliefs and self-regulation strategies on information behavior among Ph.D. students at Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Quarterly Education Development of Jundishapur, 7 (4), 366-376. [In Persian]
7
Björneborn, L. (2008). Serendipity dimensions and users' information behaviour in the physical library interface. Information Research, 13(4), paper 370.
8
Davarpanah, M.R. (2003). Scientific information seeking in printed and electronic resources: (including: science, engineering, agriculture, medicine and humanities). Second edition. Tehran: Dabizesh. [In Persian]
9
Davarpanah, MR. (2007). Scientific communication: Information need and information behavior. Tehran: Dabizesh. [In Persian]
10
Ebrahimy, S., Fereshteh Hekmat, Z. & Jowkar, A. (2015). Prediction of information seeking behavior of Shiraz University graduate students based on the dimensions of goal orientations and creativity. Iranian Journal of Information Processing and Management, 30 (4), 996-965. [In Persian]
11
Eftekhar, Z. & Ziaei, S. (2016). Information seeking behavior & information resources management: mental process selecting subjects & identifying information needs (case study: graduate students in women seminaries of Shiraz of academic year 1393-1394). Iranian Journal of Information Processing and Management, 31 (4), 981-1007. [In Persian]
12
El Maamiry, A.A. (2016). Self-efficacy in the Information Seeking Behavior of State University of Zanzibar Students: A case study. International Journal of Information Dissemination and Technology, 6(2), 99-102. Farhoodi, F. (2015). The impact of personality characteristics of students on their information seeking behavior. Quarterly Journal of Knowledge Studies, 8 (30), 87-96. [In Persian] Farrokh, B. & Shahtalebi, B. (2018). The study of the relationship between self-directed learning self- efficacy and information litracy on the knowledge. Research in Curriculum Planning, 15 (56), 148-161. [In Persian] Ghaebi, A. & Amiri Pari, R. (2015). An investigation of the relationship between information seeking behavior on the Web and critical thinking (A case study of MA students of Alzahra University). Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 11 (2), 49-68. [In Persian] Ghasemi, A.H. & Sangari, M. (2013).Surveying the relationship between the thinking styles and the information seeking behavior among graduate students of Science Faculty and Humanities Faculty in Ferdowsi University of Mashhad. Library and Information Science Research Journal (LISRJ), 3 (1), 167-190. [In Persian]
13
Haghparast, M.; Noorhidawati, A; Nasaruddin, F.H. (2016). Postgraduates' critical thinking practices while seeking for information. Malaysian Journal of Library and Information Science, 21 (3):35-56.
14
Heinström, J. (2000). The impact of personality and approaches to learning on information behavior. Information Research, 5(3). 1-10.
15
Hosseini, E. & Erfanmanesh, M.A. (2014). Sources of anxiety during information seeking process. Scientific Journal Human Information Interaction, 1 (3), 216-224. [In Persian]
16
Jain, S. & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 34: 240–249.
17
Karimkhani, A. & Neshat, N. (2016). The relationship between the big five personality information-seeking behavior of graduate students. Scientific Journal Human Information Interaction, 3 (3), 82-91. [In Persian] Kashi, Z., Nowkarizi, M. & Sanatjoo, A. (2018). The role of librarians, information services and information literacy skills of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) graduate students in decreasing their information seeking anxiety. Library and Information Sciences (LIS), 20 (4), 30-55. [In Persian]
18
Kavaroie, R., Momeni, E. & Haji Zynolabedini, M. (2016). Survey of the relationship between cognitive and metacognitive strategies and information-seeking behavior . Knowledge Studies, 2 (5), 59-78. [In Persian] Khademi, M., Kadkhodaie, M.S. & Abam, Z. (2016). Investigating the relationship of cognitive style with motivational, behavioral and cognitive aspects of "information-seeking" in high school students. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 12 (3), 201-219. [In Persian]
19
Khowsrojerdi, M. (2009). Epistemology and information seeking behavior: outcome of a quantitative research. Iranian Journal of Information Processing and Management, 24 (2), 29-48. [In Persian]
20
Khowsrojerdi, M., Olomi, T., Naghshineh, N. & Mohseni, N. (2009). The role of personality features on in information- seeking behavior of graduate students at university of Tehran (2006-2007). Iranian Journal of Information Processing and Management, 24 (3), 35-60. [In Persian] Khoshian, N. (2013). The study of postgraduate students Internet anxiety of Shiraz University & Shiraz medical science University in the process of information-seeking. Journal of Information Systems and Services, 2 (4), 43-56. [In Persian]
21
Malliari, A., Korobili, S. & Zapounidou, S. (2011). Exploring the information seeking behavior of Greek graduate students: A case study set the University of Macedonia. The International Information & Library Review, 34: 79-91. Mokhtari, H., davarpanah, M-R., dayyani, M. & Ahanchian, M.R. (2015). The relationship between students' epistemic beliefs and information behavior. Library and Information Science Research Journal (LISRJ), 4 (2), 30-49. [In Persian] Naeimi, J., Mohamad esmaeeli, S. & Heidari, H. (2018). The Assessment of information–seeking behavior of khorasan Razavi seminary students with neural network approach. Sciences and Techniques of Information Management, 4 (1), 93-119. [In Persian]
22
Marchionini G. (1995). Information seeking in electronic environments. New York: Cambridge University Press.
23
Narmanji, M. & Nowkarizi, M. (2009). Internet anxiety in information search process among graduate students at Ferdowsi and Birjand Universities. Iranian Journal of Information Processing and Management, 25 (1), 111-129. [In Persian]
24
Norouzi Chakly, A. (2006). The main and effective factors in the behavior of information seekers. library and information science, 9 (1), 144-175. [In Persian]
25
Noukarizi, M. & Davarpanah, M.R. (2006). Analysis of the models of information seeking behavior. library and information science, 9 (2): 119-152. [In Persian]
26
Nowkarizi, M. & Dehghani, K. (2014). Impact of Information Literacy Skills on the University of Birjand Student's Self-efficacy. Library and Information Science Research, 3 (2), 153-172. [In Persian]
27
Noruzi, A. & Velayati, K. (2009). Scientific research collaboration: sociology of scientific collaboration. Tehran: Chapa. [In Persian]
28
Parsaeian, M. (2016). The Relationship between learning styles and information seeking behavior in master degree students of medical sciences in Shahid Sadoughi University of medical sciences in Yazd. The Journal of Medical Education and Development (JMED), 11 (2), 124-133. [In Persian]
29
Rajabzadeh, M., Shirvani, A. & Treasury, S. (2006). Systematic review of evidence: from a collection of educational books on clinical service excellence. Under the supervision of Shahram Yazdani; Editors Saeed Hatami and Armin Shirvani. Tehran: Shahid Beheshti University of medical sciences and health services. Salimifar, Zh. & Riahinia, N. (2015). The relationship between self-efficacy beliefs and user's skills for searching in Persian and English databases. National Studies on Librariabship and Information Organization (NASTINFO), 26 (2), Pages 127-140. [In Persian]
30
Seif, M.H. (2016). Presenting a casual model for ethical behavioral intention of information technology among students of Shiraz University of Medical Sciences. Medical Ethics, 10 (35), 177-198. [In Persian]
31
Sookhtanlo, M., Movahed, H. & Rezvanfar, A. (2010). Investigating the role of human resources and psychological characteristics on information seeking behavior of Iranian agricultural extension and education students. Library and Information Sciences (LIS), 13 (2), 1014. [In Persian]
32
Strech, D. & Sofaer, N. (2012). How to write a systematic review of reasons? Journal Medical Ethics, 38 (2), 121-126. Valizadeh, S. & Haririan, H. (2016). Nurses work motivation: a big challenge for health system; a review article. Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal Zanjan University of Medical Science, 5 (2): 56-64. [In Persian]
33
Weiler, A. (2004). Information-seeking behavior in generation Y students: motivation, critical thinking, and learning theory. The Journal of Academic Librarianship, 31 (1), 46–53.
34
Wilson, T.D. (2000). Human information behavior. Informing Science (Special Issue on Information Science Research), 3 (2), 49-55.
35
Whitmire, E. (2004). The relationship between undergraduates’ epistemological beliefs, reflective judgment, and their information seeking behavior. Information Processing and Management, 40 (1), 97-111.
36
ORIGINAL_ARTICLE
امکانسنجی به کارگیری سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانههای عمومی شهر کرمان
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی امکانسنجی به کارگِبری سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانههای عمومی شهر کرمان انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری آن را 7 باب کتابخانه عمومی شهر کرمان تشکیل میدهند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای محققساخته که پایایی و روایی آن در اجرای مقدماتی تائید گردید، استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که کتابخانههای عمومی شهر کرمان از نظر برخورداری از سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری، در حد متوسطی قرار دارند. آشنایی و تخصص نیروی انسانی نسبت به سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری در کتابخانههای عمومی شهر کرمان در سطحی مطلوب و قابل قبول میباشد. کتابخانههای عمومی این شهر جهت استفاده از سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری، از بودجه لازم برخوردار نیستند. کیفیت نگرش مدیریتی نسبت به سیستمهای الکترونیکی حفاظت و نگهداری با میانگین 349/3 در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی میشود. نتایج: همچنین نتایج پژوهش نشان داد که اتخاذ تدابیری در حوزه تأمین تجهیزات سختافزاری، تصویب قوانین راهگشا جهت تأمین بودجهها و ارائه آموزشهای مؤثر برای کارکنان ضروری به نظر میرسد.
https://slis.scu.ac.ir/article_13402_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2021-10-23
10.22055/slis.2018.15942.1346
امکانسنجی
حفاظت و نگهداری
سیستمهای الکترونیکی
کتابخانههای عمومی
فریبرز
درودی
doroudi@irandoc.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
LEAD_AUTHOR
محمدمهدی
مهدیان
mahdiyanmehdi@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی نهاد کتابخانه های عمومی، استان کرمان
AUTHOR
آمنه
سلیمانی
amenehsoleimani@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پشتیبانی محیط رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل رفتار اطلاع یابی مهو و تیبو
هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ای است. جامعه آماری شامل100 نفر از دانشجویان دکترای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده لذا، کل جامعه بعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها براساس سیاهه وارسی منطبق بر الگوی مهو و تیبو، در محیط رابط 4 پایگاه اطلاعاتی وایلی، اشپرینگر، ساینس دایرکت و کلینیکال کی انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد، میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های ساینس دایرکت و کلینیکال از مدل مهو و تیبو به ترتیب با میانگین(08/2، 07/2) بیشتر ازحد متوسط(2) است، درحالی که میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اشپرینگر، متوسط (01/2) و وایلی کمتر از متوسط(79/1) گزارش شده اند. نتایج رتبه بندی میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های مذکور از عناصر مدل مهو و تیبو نشان داد که پایگاه ساینس دایرکت، کلینیکال، اشپرینگر و وایلی با کسب امتیاز 91/2، 84/2، 55/2، 71/1 رتبه اول تا چهارم را کسب کرده اند. نتیجه گیری: به طور کلی، میزان پشتیبانی رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل فوق در حد متوسط است. بنابراین، استفاده از این عناصر در طراحی محیط رابط می تواند تاثیر زیادی بر بهینه شدن محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی داشته باشد.
https://slis.scu.ac.ir/article_14441_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2021-10-23
10.22055/slis.2019.28728.1573
الگوی مهو وتیبو
رابط کاربر
پایگاه اطلاعاتی
رفتار اطلاع یابی
زهره
افشار
zhrhafshar@gail.com
1
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
AUTHOR
صفیه
طهماسبی لیمونی
sa.tahmasebi2@gmail.com
2
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
LEAD_AUTHOR
میترا
قیاسی
mighiasi@gmail.com
3
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیاء
هدف: هدف از انجام این پژوهش تهیه و هنجاریابی یک مقیاس اندازهگیری برای پژوهشهایی است که میزان استفاده از اینترنت اشیا را مورد مطالعه قرار میدهند.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف از نوع توصیفی- توسعهای و از نظر روششناسی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، شامل 8700 نفر از صاحبنظران بخش اینترنت اشیاء با سابقه فعالیت در شرکتهای دانش بنیان را در سال 1397، است. با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد 490 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از نیمه اول اردیبهشت تا نیمه اول خرداد 1397 انتخاب شدند. یافتهها: بر اساس معیارهای کیفی و کمی تحقیق، ابزار تدوینشده شامل 35 نشانگر برای ارزشیابی 5 مؤلفه بود. سؤالات آزمون بر اساس ادبیات نظری تهیه شد. آزمون سنجش میزان استفاده از اینترنت اشیا محققساخته از پنج بخش (آموزش، پژوهش و تولید علمی، کارهای اجرایی، اختراعات و نوآوری و بازاریابی و فروش) تشکیلشده است؛ روایی محتوایی آن توسط اساتید تأیید و سپس بر روی نمونه آماری اجرا گردید. بر اساس محاسبات انجام شده ضریب همسانی درونی خرده مقیاسهای آموزش، پژوهش و تولید علمی، کارهای اجرایی، اختراعات و نوآوری و بازاریابی و فروش به ترتیب 83/0، 93/0، 96/0، 89/0 و 82/0 و نمره کل آزمون 95/0 است. برای تعیین روایی سازه و مؤلفههای تشکیلدهنده آزمون از روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس استفاده شد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتیجهگیری: با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده، آزمون استفاده از اینترنت اشیا ابزاری است که میتواند مورد استفاده پژوهش-های مرتبط با اینترنت اشیاء قرار گیرد.
https://slis.scu.ac.ir/article_15064_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2021-10-23
10.22055/slis.2019.29707.1610
ساخت
هنجاریابی
دانش بنیان
اینترنت اشیاء
خاطره
اسمعیلی رنجبر
khatere_esmaeeli@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
نجلا
حریری
nadjlahariri@gmail.com
2
استاد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مژده
سلاجقه
msalajgh@gmail.com
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
AUTHOR
فهیمه
باب الحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
4
استادیار گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل، موانع و راهکارهای مؤثر بر برونداد علمی کتابداران استان کرمانشاه
هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر و دخیل بر برونداد علمی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل 235 نفر کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 146 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی ابگبولام و جاکینتا (2016) است که پس از اعتباریابی میان نمونه پژوهشی توزیع گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین، فراوانی و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون یومان ویتنی و کروسکال والیس) استفاده شده است.یافتهها: میزان پژوهشهای انجام گرفته در بین کتابداران در حد پایینی است. پاسخدهندگان در بخش عوامل انگیزشی؛ بهترتیب "تمایل به ارتقا و پیشرفت خود در حوزه فعالیتهای شغلی" و "علاقه شخصی به انجام پژوهش"، را مهمترین عوامل انگیزشی اعلام کردهاند. در بخش عوامل موثر بر افزایش میزان پژوهش؛ "تمایل به ارتقا و پیشرفت" و "تمایل به بهبود عملکرد خود در محیط کار"، را از مهمترین عوامل موثر بیان کردهاند. برای موانع انجام پژوهش؛ "عدم انگیزه کتابداران برای انجام پژوهش" و "عدم تسلط و آشنایی با زبانهای خارجی"، مهمترین موانع بودند. همچنین؛ "تخصیص بودجه پژوهشی به کتابداران" موثرترین راهکار افزایش تولیدات علمی کتابداران تعیین شدند.نتیجهگیری: فراهم کردن برنامههای ترغیبی و تشویقی برای پژوهشهای کتابداران، ایجاد تسهیلات برای ادامه تحصیل آنها و تشکیل گروههای پژوهشی با محوریت کتابداران، برای برنامهریزی جهت توسعه توان علمی و پژوهشی کارکنان پیشنهاد میگردد.
https://slis.scu.ac.ir/article_15255_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2021-10-23
10.22055/slis.2020.28641.1568
تولیدات علمی
پژوهش کتابداران
کتابخانههای عمومی کرمانشاه
صالح
رحیمی
s.rahimi@razi.ac.ir
1
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
محمدی
maktoob1362@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی
AUTHOR
محمود
مرادی
mmoradi44@gmail.com
3
استاد دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رفتار اطلاع یابی بومیان دیجیتال: مورد مطالعه دانش آموزان 15 تا 18 ساله مدارس هوشمند شهر تهران
هدف پژوهش: بومی دیجیتال به فردی گفته میشود که زاده عصر دیجیتال است؛ و رایانهها، تلفن همراه و به طور کلی فناوریهای نوین زندگی آنها را احاطه کردهاند. بومیان دیجیتال در استفاده از فناوری، راحتتر بوده و مهارت بهتری نسبت به نسلهای قبلی خود دارند. وابستگی به فناوری و به تبع آن، استفاده از رسانههای دیجیتال باعث شده که تغییرات چشمگیری در جنبههای مختلف زندگی بومیان دیجیتال ایجاد شود که شیوههای کسب اطلاع یکی از آنهاست. این پژوهش با هدف شناسایی رفتار اطلاعیابی بومیان دیجیتال در مدارس هوشمند شهر تهران انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب رویکرد، کیفی است. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از مطالعه کتابخانهای، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. واحد مطالعه در پژوهش حاضر دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم دبیرستان دخترانه فائزون است. ابتدا با استفاده از ابزار پرسشنامه به صورت نمونهگیری هدفمند 12 نفر از دانشآموزان برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. پس از آن، دادهها به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و به روش کدگذاری تحلیل شدند.یافتهها: از نظر منابع اطلاعاتی مورد استفاده بومیان دیجیتال، یافتهها نشان داد که گوگل، پرسش از دوستان، کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و ویکیپدیا بیشترین استفاده را داشتهاند؛ اما به کتابخانه به عنوان منبع اطلاعاتی توجه چندانی ندارند و به آن مراجعه نمیکنند. از لحاظ فرایند اطلاعیابی، یافتهها نشان داد که جستجوی اطلاعات در این نسل غیرخطی است و تمامی آنها از یک الگوی خاص پیروی نمیکنند. از آنجا که بومیان دیجیتال دسترسی خوبی به ابزارهای اطلاعاتی دارند و ساعت بالایی صرف حضور در رسانههای دیجیتالی میکنند؛ بنابراین، معمولاً از فضای مجازی برای رفع نیازهایشان استفاده میکنند. موانع احتمالی در دسترسی به اطلاعات از دید بومیان دیجیتال شامل: فیلترینگ، ضعف زبان انگلیسی، ضعف مهارت سواد اطلاعاتی، سرعت پایین اینترنت، هزینه بالای اینترنت و عدم دسترسی به محتوای با کیفیت به زبان فارسی است. سایر یافتهها در خصوص ارزیابی منابع اطلاعاتی نشان داد که بومیان دیجیتال در ارزیابی منابع آموزشی در سطح خوبی قرار دارند؛ اما در ارزیابی منابع غیرآموزشی به طور مثال، در فضای رسانههای اجتماعی عملکرد ضعیفی دارند. نتیجهگیری: بومیان دیجیتال در مهارت جستجوی اطلاعات عملکرد ضعیفی داشته و تلاش و وقت چندانی صرف آزمودن روشهای مختلف جستجو برای بازیابی اطلاعات مناسب نمیکنند. همچنین، آنان در ارزیابی مطالب منتشر شده در رسانههای اجتماعی عملکرد ضعیفی داشته و اهمیتی برای اعتبارسنجی پیامها قائل نیستند. با توجه به اهمیت موارد پیشگفته، پیشنهاد میشود که برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی مرتبط با سواد دیجیتال و سواد رسانهای در دستور کار آموزش و پرورش قرار داده شود.
https://slis.scu.ac.ir/article_15519_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2021-10-23
10.22055/slis.2020.32021.1678
اطلاعیابی
رفتار اطلاع یابی
بومیان دیجیتال
دانش آموزان
مدارس هوشمند
الهه
ناصری
elahenaseri1993@gmail.com
1
گروه علم اطلاعات و دانش;شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
AUTHOR
مریم
صرافزاده
m.sarrafzadeh@ut.ac.ir
2
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
نوروزی
noruzi@ut.ac.ir
3
گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین محیط علمی، تجربه پژوهشی و کیفیت بروندادهای پژوهشی: یک مطالعه موردی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنرکرمان انجام شده است.روششناسی:این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از نرمافزار SPSS21 استفاده شده است.یافتهها:یافتههای این پژوهش نشان داد که تجربه پژوهشگران توان پیشبینی معنیدار برای کیفیت بروندادهای پژوهشی پژوهشگران را داراست و محیط علمی متغیر مناسبی جهت پیشبینی کیفیت بروندادهای پژوهشی نمیباشد. بهعبارتی با افزایش تجربه پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان، کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها افزایش مییابد. یافتههای دیگر این پژوهش حاکی از آن است که بین محیط علمی پژوهشگران و کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها در دانشگاه شهید باهنرکرمان رابطه وجود ندارد. بررسی رابطه بین تجربه پژوهشگران و محیط علمی آنها در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز نشان داد که بین این متغیرها رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری:با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که جهت افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باید دوری از کمیگرایی مورد توجه قرار گیرد. ارزش نهادن دو چندان از سوی سازمانهای مادر پژوهشگران به پژوهشهایی که بیشتر مورد استناد قرار میگیرند، میتواند اهرم مشوقی برای افزایش کیفیت پژوهشها باشد. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ایجاد جو پژوهشی مناسب و فراهم کردن امکانات پژوهشی از قبیل امکانات مکانی، تجهیزات ابزاری (کتابخانههای مجهز، آزمایشگاهها و فنآوریهای روز) میتوانند بستر پژوهشی مناسب جهت بهبود کیفیت محیطی را مد نظر قرار دهند تا تبعاً هدف بهبود کیفیت تجارب پژوهشی و در نتیجه ارتقاء کیفیت بروندادهای پژوهشی موجبات ترقی و تعالی کشور در عرصهها و زمینههای مختلف را فراهم آورده و در نهایت تحقق اهداف آرمانی توسعه همه جانبه کشور فراهم گردد.
https://slis.scu.ac.ir/article_15520_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2021-10-23
10.22055/slis.2020.29523.1602
کیفیت بروندادهای پژوهشی
تجربه پژوهشگر
محیط علمی
دانشگاه شهید باهنرکرمان
اسکوپوس
اورانوس
تاج الدینی
tajedini.o@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
محمدباقر
نگهبان
m_negahban@sums.ac.ir
2
دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
AUTHOR
حمید
خواجه
hamid_khaje@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اشاره در اسناد سیاستی بهعنوان سنجهای برای ارزیابی علم و فناوری: مطالعه موردی ایران، ترکیه، و فلسطین اشغالی
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت دگرسنجی نشریات موجود در دو نمایهنامه علوم و علوم اجتماعی در سه کشور ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی و نیز شناسایی موضوعات، اسناد سیاستی و کشورهایی است که تا انتهای سال 2018 میلادی، از بروندادهای علمی و فناوری این سه کشور بهره بردهاند. روش پژوهش: روش: پژوهش کاربردی است و با روش توصیفی و بهرهگیری از شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی با بهرهگیری از فهرست نشریات نمایهشده در نمایه استنادی علوم و علوم اجتماعی وب آف ساینس و نیز گزارشهای استنادی نشریات به تفکیک ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی انجام شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بیشترین تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامه علوم و علوم اجتماعی متعلق به ایران است و در میان سه کشور، ایران بالاترین امتیاز دگرسنجی نشریات در نمایه علوم و علوم اجتماعی را دارد. همچنین، در هر سه کشور نشریات موجود در نمایهنامه علوم، بیشترین میزان توجه را در رسانههای اجتماعی دارند. کمتر از نیمی از نشریات مربوط به کشورهای ایران، ترکیه و فلسطین اشغالی در هر دو نمایه، در اسناد سیاستی مورد استفاده قرار گرفتهاند و اشاره به نشریات ترکیه در این اسناد بیشتر از دیگر کشورها بوده است. همچنین موضوعات پزشکی و محیط زیست در این سه کشور بیشتر مورد توجه اسناد سیاستی بود.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بهرهگیری بروندادهای علمی در اسناد سیاستی در بیان اثرگذاری پژوهشها، طراحی و انجام اقداماتی برای توجه بیشتر به کیفیت و پوشش گستردهتر اسناد سیاستی توسط خدماترسانهای دگرسنجی احساس می شود.
https://slis.scu.ac.ir/article_15662_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2021-10-23
10.22055/slis.2020.28773.1574
دگرسنجی
سیاست پژوهی
سند سیاستی
نمایه استنادی علوم
علوم اجتماعی
فیروزه
دوخانی
fdokhani@yahoo.com
1
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
شیما
مرادی
shmoradi@gmail.com
2
مرکز تحقیقات سیاستهای علمی کشور
AUTHOR