دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
6
14، پاییز و زمستان
2015
02
20
به سوی اشتراک داده های پژوهشی و یکپارچگی نظامهای مدیریت پژوهش
1
3
FA
دانشگاههای امروز توجه عمده ای به پژوهش و سرمایه گذاری در این عرصه میکنند. آنها این عرصه را عرصه گستردهای برای تولید دانش و تولید ثروت یافتهاند. همچون دانشگاهها، بسیاری از سازمانهای دولتی (بویژه وزارتخانه ها و مراکز پژوهشی) اقدام به اجرای طرحهای گوناگون پژوهشی و بهره گیری از نتایج آنها میکنند. برونداد همه این فعالیتها، تولید حجم عظیمی از دادهها و اطلاعات پژوهشی است که میتواند در برنامه ریزی، پیاده سازی برنامهها، و ارزیابی نتایج برنامهها در سطوح ملی، استانی و محلی مورد استفاده قرار گیرد. آشکار است که میتوان از این دادهها فراتر از هدف اولیه سازمانی استفاده کرد. به بیان دیگر، بخش عظیمی از دادههای پژوهشی میتواند در سایر موارد، چه برای تعریف طرحهای جدید و جلوگیری از تکرار و همپوشانی، و چه برای کاربرد در زمینههای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، دادههای پژوهشی از ارزش افزوده بالایی برخوردارند.
داده های پژوهشی,اشتراک داده ها
https://slis.scu.ac.ir/article_11315.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11315_6c67eeff487c5745417c7a168d312ede.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
6
14، پاییز و زمستان
2015
02
20
تحلیل استنادی روند جهانی پژوهشهای اشاعه نوآوری
1
18
FA
افشین
حمدی پور
0000-0002-5671-995X
دانشگاه تبریز
hamdipour@gmail.com
زاهد
بیگدلی
دانشگاه شهید چمران اهواز
bigdelizahed20@gmail.com
هدف: یکی از شاخصهای پیشرفت جوامع پذیرش و اشاعه نوآوریهاست. نوآوری، فرایندی است که طی آن افکار و روشهای نوین، خلق شده و یا توسعه مییابند. هدف اصلی از این مطالعه بررسی وضعیت جاری و ارزیابی کمی و کیفی پژوهش های اشاعه نوآوری با تحلیل ویژگی های مختلف آن با استفاده از روش های علمسنجی است. <br />روش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی با رویکرد علمسنجی انجام شده است. 3180 پیشینه در دوره زمانی 1990 تا آگوست 2011 از پایگاه وب آو ساینس استخراج و تجزیه و تحلیلهای لازم روی آنها صورت گرفت. <br />یافتهها: نتایج نشان داد که شاخص ضریب همنویسندگی از 204/0 در سال 1990 به 508/0 در سال 2011 رسیده است و میانگین کل ضریب همنویسندگی 378/0 است. با توجه به مقدار بحرانی در سطح اطمینان %95 (0177/0 >8578/0) میتوان گفت قاعده لوتکا در پژوهش حاضر نیز صدق میکند. حوزههای مدیریت با 796 مدرک (%25)، بازرگانی با 546 مدرک (%2/17) و اقتصاد با 428 مدرک (%5/13)، به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در انتشار پژوهش های اشاعه نوآوری به خود اختصاص دادهاند. از 81 کشور تولیدکننده مدارک در زمینه اشاعه نوآوری، کشور ایران با تولید (%2/0) 7 مدرک در رتبه 34 قرار دارد. <br />نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که همبستگی معنیداری بین فراوانی تجمعی سالانه بروندادهای علمی و سالهای مورد مطالعه وجود دارد. با استفاده از معادله رگرسیون نماییR<sup>2</sup> پیش بینی میشود که تعداد بروندادهای علمی با موضوع اشاعه نوآوری در تمام زمینههای دانش بشری با سرعت بالایی در آینده رشد خواهد کرد. حتی میتوان برآورد کرد که فراوانی تجمعی بروندادهای علمی در این حوزه در سال 2015 دو برابر آن در سال 2006 خواهد شد. در نهایت با ترسیم نقشه علمی حوزه اشاعه نوآوری بر مبنای استناد جهانی (جی.سی.اس.) هشت خوشه علمی شناسایی و معرفی شدند.
اشاعه نوآوری,تحلیل استنادی,علمسنجی,روند پژوهشی,نقشه علمی
https://slis.scu.ac.ir/article_11309.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11309_c191ec53e2d0d76e7864b8bac1d155b4.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
6
14، پاییز و زمستان
2015
02
20
سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی استان یزد
19
36
FA
مریم
پارسائیان
دانشگاه پیام نور
parsaeian.maryam@yahoo.com
نصرت
ریاحی نیا
دانشگاه خوارزمی
sara_purriahi@yahoo.com
10.22055/SLIS.2017.12786
هدف : شناسائی و رتبه بندی عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی استان یزد می باشد. <br />روش: روش انجام پژوهش پیمایشی – تحلیلی و جامعه آن شامل تعداد 120 کتابدار شاغل در کتابخانه های دانشگاهی استان یزد در سال تحصیلی 93-1392می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 92 نفر از آنها بصورت تصادفی و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده، پرسش نامه محقق ساخته با مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید باتجربه تأیید و به منظور تأیید پایایی آن از آزمون ضریب آلفای کرونباخ(913/.) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار استنباطی و به کمک نرم افزار آماری spss18 انجام گرفت، برای سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش از آزمون t تک نمونه ای و برای مشخص کردن اولویت تأثیرگذاری عوامل مذکور از آزمون فریدمن استفاده گردید. <br />یافته ها: از میان عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش، تنها دو عامل فرهنگ سازمانی و امکانات فناوری از وضعیت مناسبی برخوردار می باشند. <br />نتیجه گیری: نتایج بدست آمده با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه کتابخانه های دانشگاهی در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و نقشی که مدیریت دانش در رسیدن به اهداف مذکور دارد، چندان مطلوب نمی باشد که این مسأله لزوم توجه و برنامه ریزی بیشتر از سوی مسئولین را بیش از پیش آشکار می سازد.
مدیریت دانش, پیاده سازی مدیریت دانش,کتابخانههای دانشگاهی استان یزد
https://slis.scu.ac.ir/article_11310.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11310_d0b0f0efff14adca5306b24daa2ea484.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
6
14، پاییز و زمستان
2015
02
20
بالاخره افسانه چیست؟
37
52
FA
نرگس
خانی
کتابدار. فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
n.khani86@gmail.com
مرتضی
کوکبی
استاد. دانشگاه شهید چمران اهواز
kokabi80@yahoo.com
هدف. انگیزۀ اصلی پژوهشگران از نوشتن این مقاله بیان وجود نوعی آشفتگی در کاربرد کلمه "افسانۀ عامیانه" در کتابها و مقالات مربوط به ادبیات و متون ادبی مربوط به ایران و ارائۀ تعریفی برای افسانۀ عامیانه است. ضرورت بحث درباره علل آشفتگی در کاربرد و بیان معانی مختلف واژة "افسانه" به این دلیل است که پژوهشگرانی که منابع ادبی را مورد بررسی قرار میدهند با این مغالطه آشنا شوند و در پژوهشهای خویش، معنای واحدی از افسانه را به کار گیرند. اکنون با پژوهشگرانی مواجه هستیم که معنای درست "افسانه" و کاربرد آن را نمیدانند. این پژوهش در پی آن است که معنای یکسانی را پس از مطالعه منابع مختلف مربوط به ادبیات، ارائه دهد.
روش: این بررسی به روش کتابخانه ای و با تکیه بر متون و منابع معتبر موجود و نیز در مشورت با اساتید اهل این حوزه صورت گرفته است.
یافته ها و نتیجه گیری: مقالۀ حاضر مشتمل بر دو بخش است. در بخش نخست، پس از بیان انگیزۀ نگارش مقاله، به تعریف افسانه، پرداخته و پس از آن اشتباههای مکرر نویسندگان و مترجمان ایرانی در کاربرد کلمه افسانه به جای قصه و اسطوره بررسی و نمونههایی از این به هم ریختگی در کاربرد این لغات به جای هم بیان میشود. در بخش دوم پیشنهادهایی برای پرهیز از این اشتباهها ذکر و ضمن ارائۀ چند پیشنهاد، تعریفی برای افسانۀ عامیانه پیشنهاد میگردد.
ادبیات کودکان و نوجوانان,افسانۀ عامیانه,تعریف افسانة عامیانه,گونۀ ادبی
https://slis.scu.ac.ir/article_11311.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11311_1a7b5bb2c856e40d4ea3ed7e72937f92.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
6
14، پاییز و زمستان
2015
02
20
شناسائی شاخص های تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
53
70
FA
نجلا
حریری
0000-0003-1134-9999
دانشیار. واحد علوم و تحقیقات تهران
nadjlahariri@gmail.com
سمیه
روشن
دانشگاه علامه طباطبائی
rmanizheh@gmail.com
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصها و عوامل تأثیرگذار بر فرایند شکلگیری وفاداری الکترونیکی کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.
روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی بوده و داده های آن به روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری کاربران و اعضای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس حجم نمونه لازم برای تحلیل عاملی 120 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش های آماری مورد استفاده شامل تحلیل عاملی، تحلیل معادلات ساختاری، کولموگروف اسمیرنوف، t استیودنت و تحلیل واریانس بود.
یافتهها: سه عامل اصلی مؤثر بر وفاداری الکترونیکی شامل رضایت الکترونیکی، اعتماد الکترونیکی و کیفیت الکترونیکی و همچنین شاخصهای مؤثر بر هر سه عامل شناسایی و تأیید شدند. شاخص دقت از میان شاخصهای مؤلفه کیفیت اطلاعات، شاخص پاسخ دهی از شاخصهای مؤلفه کیفیت خدمات و شاخص راهبری از شاخصهای مؤلفه کیفیت سیستم بیشترین بار عاملی و در نتیجه تأثیر مثبت را بر کیفیت الکترونیکی داشتند. رضایت الکترونیکی اثر بیشتری نسبت به عامل اعتماد الکترونیکی بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی داشته است که این باعث افزایش اثر مؤلفههای کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات و کیفیت سیستم بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی شده است.
نتیجهگیری: شاخص های موجود در مدل پژوهش تأیید گردید و نتیجۀ مدل سازی معادلات ساختاری، حاکی از برازش مناسب مدل پژوهش بود.
وفاداری الکترونیکی,رضایت الکترونیکی,اعتماد الکترونیکی,سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
https://slis.scu.ac.ir/article_11312.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11312_1e8e368f551d82424be6a5ad26d73d95.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
6
14، پاییز و زمستان
2015
02
20
ساختار شبکة هم نویسندگی حوزة علوم اعصاب ایران با استفاده از رویکرد تحلیل شبکة اجتماعی
71
92
FA
فاطمه
باجی
0000-0002-8405-3307
مربی. دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور
baji245@gmail.com
فریده
عصاره
استاد. دانشگاه شهید چمران اهواز
osareh.f@gmail.com
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که با رویکرد تحلیل شبکة اجتماعی به بررسی شبکة همنویسندگی حوزة علوم اعصاب ایران در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1996- 2011 بپردازد.
روش: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تحلیل شبکة اجتماعی به بررسی ساختار شبکة همنویسندگی حوزة علوم اعصاب ایران در پایگاه وب آو ساینس در فاصلة سالهای 1996- 2011 پرداخته و سنجههای مرکزیت این شبکه را جهت تفسیر بهتر روابط همنویسندگی پژوهشگران و شناسایی افراد مؤثر در این حوزه، بهدست آورد.
یافتهها: نتایج نشان داد تولیدات علمی ایران در حوزة علوم اعصاب روندی صعودی داشته و ضریب خوشهبندی و چگالی شبکة همنویسندگی آن بالا است. این شبکه دارای یک خوشة اصلی متشکل از 21/78% کل شبکه است. همچنین، این حوزه بیشترین تبادلات و همکاری را با موضوعات داروسازی، روانپزشکی، علومرفتاری، روانشناسی، فیزیولوژی، جراحی، کودکان، و ارتوپدی داشته است.
نتیجهگیری: تأثیرگذارترین افراد شبکة مورد بررسی عبارتند از زرین دست، فاتحی، شجاع، دهپور و نویسندگان دو نقطة برشی شبکه نیز عبارتند از صحرائیان و امیرجمشیدی. در صورت ادامة همکاری، میتوان انتظار داشت در سالهای آینده این شبکه به یک شبکة جهان کوچک تبدیل شود.
هم نویسندگی,همکاری علمی,تحلیل شبکه,علوم اعصاب,ایران,وب آو ساینس
https://slis.scu.ac.ir/article_11313.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11313_866e623add8da940d22860399239749e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
6
14، پاییز و زمستان
2015
10
30
بررسی موانع درون سازمانی مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان
94
123
FA
محمد صادق
رجایی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی. دانشگاه یاسوج
منصور
کوهی رستمی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز و معاون کتابخانه های عمومی خوزستان
roostami.mk@googlemail.com
عبدالله
فاضلی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی. دانشگاه یاسوج
ab.fazelli@gmail.com
فاطمه
مقتدایی
کارشناس ارشد جامعه شناسی و مدرس دانشگاه پیام نور دزفول
moghtadaee61@yahoo.com
مدیریت دانش,کتابداران,کتابخانههای عمومی,موانع درون سازمانی,خوزستان
https://slis.scu.ac.ir/article_11380.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11380_35d59bb2ee77477861c422209435d656.pdf