دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
06
21
پیشنهاد اصلاحاتی در فرمولهای فلش/دیانی و گانینگ/دیانی
1
18
FA
ملک رضوان
واعظی
کارشناس ارشد کتابخانه مرکزی داانشگاه شهید چمران
vaezi191@gmail.com
مرتضی
کوکبی
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
kokabi80@yahoo.com
مختار
ابراهیمی
استادیار گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
mokhtarebrahimi@yahoo.com
10.22055/slis.2016.11631
<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر ارائه پیشنهادهایی جهت انجام اصلاحات در فرمولهای فلش/دیانی و گانینگ/دیانی میباشد. <br /> <strong>روش:</strong> در این پژوهش گردآوری دادهها به روش کتابخانهای انجام شده است. سپس بر اساس دادههای گردآوری شده به روش کتابخانهای، متونی برگزیده از نظر سطح خوانایی، با استفاده از فرمولهای فلش/دیانی و گانینگ/دیانی مورد بررسی قرار گرفتهاند. <br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان میدهد که در فرمول فلش/دیانی، شمار واژگان در هر جمله و میانگین شمار هجاها در یکصدکلمه، همچنین همپوشانی برخی اعداد لازم است تصحیح شوند و در فرمول گانینگ/دیانی، هم واژگان چهارهجایی و هم واژگان بیش از چهارهجایی باید شمارش شوند. <br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>فرمول فلش/دیانی، از نظر شمار واژگان در هر جمله و میانگین شمار هجاها در یکصدکلمه و همپوشانی اعداد نیاز به تعدیل دارد و در فرمول گانینگ/دیانی هم واژگان چهارهجایی و هم واژگان بیش از چهارهجایی باید شمارش شوند. به همین دلایل فرمولهای جدیدی بهجای هر یک از آنها پیشنهاد گردید.
کلیدواژهها: اصلاحات در فرمولهای فلش/دیانی,اصلاحات در فرمولهای گانینگ/دیانی,کتابهای داستانی تألیفی برگزیده,شورای کتاب کودک
https://slis.scu.ac.ir/article_11631.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11631_317629edd2b2d8e766fb9180ba011008.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
05
21
بازاندیشی فرایند تغییر برنامهریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموختهزدایی: ارائه یک مدل نظری
19
38
FA
سمیه سادات
آخشیک
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی، تهران
somakhshik@gmail.com
مهری
پریرخ
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
mparirokh@gmail.com
محمدحسین
دیانی
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
10.22055/slis.2016.12336
<strong>هدف: </strong>هدف این مقاله، ارائه یک مدل نظری از چسبندگی دانش و آموختهزدایی بهعنوان عوامل مؤثر بر فرایند تغییر برنامهریزی شده در کتابخانهها است تا نشان دهد این عوامل چگونه میتوانند بر هر مرحله از فرایند تغییر اثر بگذارند.<br /> <strong>روش: </strong>با بررسی متون مربوط به مدیریت تغییر، یک چارچوب نظری بر پایه "نظریه تغییر سه مرحلهای"، "نظریه میدانی" و "مدل نیروهای میدانی" لوین استخراج و فرایند تغییر برنامهریزی شده در سه مرحله (انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد) ترسیم شد. نیروهای مؤثر بر هر مرحله از این فرایند، با استفاده از نظریه میدانی، و نیروهای بازدارنده و پیشبرنده در دو بعد فردی و سازمانی شناسایی شدند. از میان نیروهای بازدارنده، بر پایه نظریه زولانسکی، چسبندگی دانش و عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر ایجاد آن، و از میان نیروهای پیشبرنده، آموختهزدایی در دو سطح فردی و سازمانی مورد تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong>: تغییر برنامهریزی شده در صورتی با موفقیت همراه است که عوامل فردی و سازمانی چسبندگی دانش بهعنوان نیروهای بازدارندة تغییر کاهش، و آموختهزدایی فردی و سازمانی بهعنوان نیروهای پیشبرنده تغییر افزایش یابند.<br /> <strong>اصالت: </strong>گرچه در متون به نیروهای بازدارنده و پیشبرنده تغییر تأکید شده ولی تاکنون، به تحلیل این نیروها از منظر چسبندگی دانش و آموختهزدایی در سه مرحله انجمادزدایی، اجرای تغییر و انجماد مجدد پرداخته نشده است. مدل نظری ارائه شده میتواند به تسهیل و موفقیت مدیریت تغییر در سازمانها و بهویژه کتابخانهها کمک کند.
مدیریت تغییر,تغییر برنامهریزی شده,چسبندگی دانش,آموختهزدایی
https://slis.scu.ac.ir/article_12336.html
https://slis.scu.ac.ir/article_12336_d20bd336cbfde30c00166a81812c30d2.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
05
21
مفهوم دانش و مدیریت دانش در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
39
60
FA
نرگس
خانی
کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر
n.khani86@gmail.com
عبدالحسین
فرج پهلو
. استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
10.22055/slis.2017.13423.1074
هدف پژوهش حاضر عبارتست از بررسی مفهوم دانش، شناسایی مؤلفههای مهم اشتراک و تبدیل دانش و بررسی پیادهسازی مدیریت دانش در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران براساس نظرات کارکنان این سازمان. <br />روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آن 190 کارمند شاغل در گروهها و بخشهای مختلف فرهنگستان هنر هستند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای است که برای همین پژوهش طراحی، تدوین و اجرا شد. <br />فرهنگستان هنر با توجه به امکانات خود، قابلیت پیاده سازی و اجرای مطلوب مدیریت دانش را دارد به شرطی که فرهنگ سازمانی آن در راستای الزامات پیاده سازی مدیریت دانش تغییر یابد. سه نوع دانش در فرهنگستان هنر جاری است. آنچه که قدری پیچیده به نظر میآید مدیریت دانش نوع سوم است که مستلزم شناختن و شکافتن مضمونهای نهفته در آثار هنری است. به نظر میرسد درحال حاضر، اصلاح فرهنگ سازمانی و پیاده کردن نوعی مدیریت ترکیبی (مدیریت انواع دانش موجود در فرهنگستان هنر) از عوامل اصلی بهبود وضعیت موجود و لازمهی مطلوبیت بخشی به فرایندهای مدیریت دانش در فرهنگستان هنر میباشند.
دانش هنری,مدیریت دانش,پیاده سازی,فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
https://slis.scu.ac.ir/article_12662.html
https://slis.scu.ac.ir/article_12662_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
06
21
تبیین الگوی رفتار استنادی و تعیین میزان همکاری علمی پژوهشگران در مجله های علمی - پژوهشی زمین شناسی ایران
61
82
FA
مصطفی
رضی
کتابدار نهادکتابخانه های عمومی
mustafa.razi@gmail.com
محمد جواد
هاشم زاده
دانشگاه بیرجند
jhashemzadeh@yahoo.com
فریده
عصاره
دانشگاه شهید چمران اهواز
osareh.f@gmail.com
مرتضی
محمدی استانی
دانشگاه اصفهان
morteza_mohamadi64@yahoo.com
10.22055/slis.2016.12090
<strong>چکیده</strong> <br /><strong>هدف</strong>: تحلیل مقالههای منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی رشته زمینشناسی، به منظور تبیین الگوی رفتار علمی نویسندگان و تعیین میزان همکاری علمی محققان این حوزه طی سالهای 1383-1388 است. <br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش کتابسنجی و تحلیل استنادی است. جامعه مورد پژوهش شامل تمام نشریات علمی–پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سال 1389 میباشد. به منظور سنجش میزان همکاری علمی، از شاخص ضریب همکاری علمی(CC) بین نویسندگان استفاده شده است. <br /><strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که از مجموع کل 604 مقاله، تعداد 59 مقاله (78/9 درصد)، توسط یک نویسنده و مابقی مقالهها (23/90 درصد)، بیش از یک نویسنده داشتهاند. میانگین ضریب همکاری(همنویسندگی) در طول شش سال برابر با 056/0 محاسبه گردید. بیش از 70 درصد مقالات منتشر شده توسط تعداد کمی از نویسندگان(30 درصد) منتشر شده بود. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: نتایج آزمون لوتکا نشان داد که الگوی نویسندگی با در نظر گرفتن نویسنده اول و همه نویسندگان با قاعده لوتکا مطابقت دارد. همچنین روند تولیدات علمی حوزه زمینشناسی در این دوره رشد داشته است.
کتابسنجی,مقالات علمی-پژوهشی,زمین شناسی,همکاری علمی,قانون لوتکا
https://slis.scu.ac.ir/article_12090.html
https://slis.scu.ac.ir/article_12090_ad8ebee7bd1dda20240bb4bc9b6ebb4f.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
06
21
دورکاری در کتابخانه ملی ایران از دیدگاه دورکاران و مدیران آنها
83
104
FA
اعظم
نجفقلی نژاد
0000-0003-3272-9472
کارشناس مرجع مجازی
najafgholinezhad@gmail.com
نجلا
حریری
0000-0003-1134-9999
دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
nadjlahariri@gmail.com
علی
صادق زاده
رئیس گروه اطلاعرسانی مخطوطات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
sadeghzadeh3832@yahoo.com
10.22055/slis.2016.12077
هدف: مطالعه دورکاری در کتابخانه ملی ایران از دو دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها <br />روششناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که در بین کارمندان دورکار (با حداقل حداقل 6 ماه سابقه دورکاری) و مدیران آنها در کتابخانه ملی ایران توزیع گردید. در زمان پژوهش، 85 نفر، واجد این شرط بودند که از این تعداد 70 نفر به پرسشنامه دورکاری پاسخ دادند.30 نفر از مدیران دورکاران نیز درباره دورکاری نظر دادند. ضریب آلفای کرونباخ در دو پرسشنامه مدیران و کارمندان دورکار به ترتیب 85/0 و 80/0 بود.<br />یافتهها: یافتهها نشان داد 85% دورکاران زن و بیش از 80% متاهل بودند. بخش پردازش بیشترین تعداد دورکاران را شامل میشد.31% دورکاران از اتومبیل شخصی برای رسیدن به محل کار استفاده میکردند. بیش از 64% دورکاران بالاترین میزان رضایت از دورکاری را گزارش کردند حال آنکه بیش از 56% از مدیران رضایتی کمتر از متوسط داشتند. عوامل متاثر از دورکاری نیز از دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها قابل تامل بود. 80% کارمندان دورکار کاهش استرس را از عوامل تاثیرگذار عنوان کردند.. کاهش کنترل و دسترسی به دورکاران از عوامل متاثر از دورکاری از دیدگاه مدیران گزارش شد. <br />نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها در مورد ادامه دورکاری و نیز امکانات سختافزاری و نرمافزاری تفاوت معنیداری وجود نداشت اما بین دیدگاه مدیران و دورکاران در مورد کیفیت کار تفاوت معنیدار بود.
دورکاری,سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران,کارمندان دورکار,مدیران دورکار
https://slis.scu.ac.ir/article_12077.html
https://slis.scu.ac.ir/article_12077_7cea78bf2741b23be17f24e08b836645.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
06
21
ارزیابی وب سایتهای دانشگاه های دولتی ایران زیر نظر وزات علوم،تحقیقات و فناوری با روش وب کیو ای ام
105
120
FA
منیره
غریبه نیازی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا
monirehgharibeniazi@yahoo.com
معصومه
کربلا آقایی کامران
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا
mkamran@alzahra.ac.ir
امیر
غائبی
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا
ghaebi@alzahra.ac.ir
10.22055/slis.2016.11635
<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از روش ارزیابی وب کیو ام میباشد. <br /><strong>روش پژوهش</strong>: این پژوهش ترکیبی از روش پیمایش توصیفی و تکنیک دلفی میباشد. جامعه آماری پژوهش 100 وبسایت دانشگاههای دولتی ایران میباشد. گردآوری دادهها ، با استفاده از سیاهه وارسی تهیهشده درروش وب کیو ای ام صورت گرفته است.روش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی تفاوت-رتبه ای پیرسون) انجامشده است. <br /><strong>یافته ها و نتایج:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که ارزیابی وبسایتها با استفاده از معیارهای چهارگانه روش وب کیو ای ام(قابلیت استفادهپذیری، قابلیت اطمینان، قابلیت عملکرد و کارآیی) ، ازنظر معیار قابلیت اطمینان در وضعیت مطلوب (میانگین 67/0)، معیار کارایی در وضعیت مطلوب (میانگین 66/0)، معیار قابلیت عملکرد در وضعیت مطلوب (میانگین 62/0) و معیار قابلیت استفادهپذیری در وضعیت متوسط (میانگین 59/0) قرار دارند.همچنین 60درصد وبسایتها در وضعیت مطلوب و 37 درصد در وضعیت متوسط قرار دارند و نیز بین رتبهبندی دانشگاههای دولتی ایران و رتبهبندی وبسایت آنها همبستگی ضعیفی وجود دارد(همبستگی 0.22).
"ارزیابی کیفیت وب سایت","ارزیابی وب سایتهای دانشگاهی","دانشگاه های دولتی ایران"
https://slis.scu.ac.ir/article_11635.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11635_ef5405e9047abe465fc36403871c407f.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
06
21
بررسی رابطۀ کیفیت خدمات دهی و رضایتمندی اعضای کتابخانه : (مورد مطالعه کتابخانه های عمومی استان لرستان)
121
136
FA
عبدالرضا
نواح
عضو هیئت علمی دانشگاه چمران
dr.navah@yahoo.com
فاطمه
مقتدایی
مدرس دانشگاه پیام نور
moghtadaee61@yahoo.com
عبدالله
فاضلی
کارمند نهاد کتابخانه
ab.fazelli@gmail.com
10.22055/slis.2016.11648
<strong>هدف</strong>: هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران(اعضاء) در کتابخانههای عمومی استان لرستان بر اساس مدل کیفیت خدمات <em>سروپرف</em> می باشد. <br /><strong>روش</strong>: روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی - مقطعی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی اعضای کتابخانههای عمومی استان لرستان است که از بین آن ها 383 نفر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش دستیابی به نمونهها، نمونهگیری تصادفی نظامند بود و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادههای مورد نظر استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با کمک نرم افزار 16spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . <br /><strong>یافته ها</strong>: بر اساس تحلیل دادهها، بین هر پنچ بعد کیفیت خدمات یعنی ملموسات، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، همدلی و اطمینان خاطر، با میزان رضایتمندی کاربران(اعضاء) همبستگی مستقیم و معنیدار وجود دارد. یعنی با بالا رفتن سطح کیفیت خدمات در هر 5 آن، میزان رضایتمندی اعضاء نیز افزایش مییابد. بر اساس تحلیل رگرسیون چندمتغیره، 5 بعد مورد بررسی، توانستند 295/0 درصد از واریانس میزان رضایتمندی کاربران را پیشبینی کنند. بعد ملموسات قویترین و بعد اطمینان خاصر ضعیفترین تاثیر را بر میزان رضایتمندی داشتند. <br /><strong>ارزش/اصالت:</strong> سنجش رضایتمندی و تاثیر ابعاد کیفیت خدمات بر آن، می تواند مسئولان این سازمان را از عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی اعضای این کتابخانه ها آگاه ساخته و راه را برای اصلاح و رفع کمبودها و برطرف نمودن نقاط ضعف در این زمینه هموار سازد.
کیفیت خدمات,کتابخانه های عمومی لرستان,رضایتمندی کاربران,ابزار سروپرف
https://slis.scu.ac.ir/article_11648.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11648_7792aedbeb348750a0c48cfaf6404604.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
8
17
2016
06
21
رابطه فرایندهای مدیریت دانش و هوش کارکنان در سازمان های حوزه فناوری اطلاعات
137
152
FA
مهدی
شامی زنجانی
دانشگاه تهران
mehdish@gmail.co
محمدحسین
رونقی
دانشگاه تهران
mh_ronaghi@yahoo.com
10.22055/slis.2016.11629
<strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف ارزیابی فرایندها و اجزای مدیریت دانش در یک سازمان بوسیله مقادیر غیر قطعی خاکستری انجام شده است. <br /><strong>روش:</strong> پژوهش پیش رو از نوع توصیفی پیمایشی است. جهت شفاف سازی راهکار پژوهش، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شرکت مورد مطالعه می باشد. تعداد 280 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بوسیله پرسشنامه هفت بعد مدیریت دانش در یک سازمان شامل: راهبرد، ساختار، افراد-نقشها، فناوری– سیستمهای اطلاعاتی، ایجاد دانش، انتقال دانش و دسترسی به دانش بر اساس نظر خبرگان انتخاب و توسط تئوری سیستم های خاکستری مورد ارزیابی قرار گرفتند. <br /><strong>یافته ها/ نتیجه گیری:</strong> از مهمترین نتایج پژوهش چگونگی کاربرد روش غیرقطعی تئوری خاکستری در ارزیابی مدیریت دانش یک سازمان است همچنین از دیگر نتایج حاصله می توان به فاصله نسبی بین وضعیت موجود و مطلوب در دو بعد از مدیریت دانش یعنی انتقال دانش و کارکنان در سازمان مورد مطالعه اشاره کرد.
مدیریت دانش,هوش فرهنگی,هوش هیجانی,هوش منطقی
https://slis.scu.ac.ir/article_11629.html
https://slis.scu.ac.ir/article_11629_271a22e394da518db0a2f36f4fa8a432.pdf