دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی کیفیت وبسایتهای سفارتخانههای کشور ایران و ترسیم روابط شبکهای پیوندی آنها
1
16
FA
الهه
امتی
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز آموزشی و درمانی پورسینا، رشت، ایران.
elahehomatii@gmail.com
امیر رضا
اصنافی
https://orcid.org/00
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران.
aasnafi@gmail.com
سید جواد
قاضی میرسعید
دانشیار، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، دانشکده پیرا پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، ایران
e-omatii@alumnus.tums.ac.ir
10.22055/slis.2017.19462.1280
<strong>هدف</strong>: هدف از این مطالعه تعیین وضعیت کیفیت وبسایتهای سفارتخانهها و ترسیم روابط شبکهای پیوندی آنهاست.<br /><strong>روش شناسی:</strong> این مطالعه از نوع کاربردی است و با استفاده از روشهای پیمایشی و وب سنجی انجام شده است. جامعه آماری شامل 145 وبسایت سفارتخانه بود. ارزیابی با استفاده از ابزار ارزیابی کیفیت وبسایتها (WQET) و نرم افزار Webometric Analyst 2.0 انجام شد. همچنین پایایی ابزار اندازه گیری حاضر آلفای کرونباخ 95% بود که پایایی بسیار بالایی را نشان داد. دادههای به دست آمده با استفاده از فرمول درجه کیفیت و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج یافتهها نشان داد که از 145 وبسایت سفارتخانه مورد بررسی، 131وبسایت سفارتخانه در درجهبندی کیفیت عالی و قابل اعتماد، 14 وبسایت سفارتخانه نیز در درجهبندی کیفیت بسیار خوب، رتبه بندی شده بود. بالاترین رتبه در درجهبندی کیفیت عالی شامل سفارت خانه لیبی – طرابلس (82) و سپس مجارستان – بوداپست(80) و هند- لاهه(80) بود. پایینترین کیفیت مربوط به وبسایت سفارتخانه افغانستان- جلال آباد بود.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس یافته ها<strong> </strong>طراحان وبسایتها تا حدودی به معیارهای کیفیت وب سایتهای سفارتخانهها توجه داشتند، اما در ایجاد روابط شبکهای هیچگونه توجهی نداشتند. از آنجا که وبسایت سفارتخانهها منبع اطلاع رسانی مهمی برای بسیاری از افراد محسوب میشود مسئله کیفیت و روابط شبکهای آنها بسیار حائز اهمیت هستند، در مجموع توصیه میشود که طراحان وب سایت ها تمرکز خود را معطوف به معیارهای کیفیت و نیز ایجاد روابط شبکهای پیوندی نمایند.
وبسایت سفارتخانه,ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت, ارزیابی کیفیت,ایران,روابط شبکهای
https://slis.scu.ac.ir/article_12691.html
https://slis.scu.ac.ir/article_12691_4c82bea2319780bda25f024725cd6a91.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان شیراز با تکیه بر نیازهای شغلی
17
30
FA
زهرا
آجری دستجه
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
zahra.ajori56@gmail.com
عباس
قلتاش
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
gholtash578@yahoo.com
10.22055/slis.2017.17803.1221
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان شیراز انجام شده است. <br />روش پژوهش: ازنظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان شیراز به تعداد 100 نفر بوده که اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از تمامی آنهاجمعآوری گردید. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 22 در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل گردید. در سطح آمار استنباطی بهمنظور تعیین نیازهای آموزشی از آزمون تی تک نمونهای، آزمون فریدمن، تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. <br />یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین نیاز کتابداران مربوط به آموزش درزمینهٔ مهارت توانمندسازی و پیشرفت و ارتقا شغلی و کمترین نیاز مربوط به آموزش درزمینهٔ مهارت فنآوری اطلاعات و ارتباطات و مهارت مدیریت منابع انسانی است. همچنین نتایج نشان داد که جنسیت و سطح تحصیلات تفاوت معنیداری را در بحث نیاز آموزشی ایجاد میکند.<br />نتیجه گیری: کتابداران کتابخانه های عمومی در هر دو مهارت تخصصی و عمومی، نیاز به دوره های آموزش مداوم دارند.
نیاز,نیازسنجی آموزشی,نیازهای آموزشی,کتابداران
https://slis.scu.ac.ir/article_13085.html
https://slis.scu.ac.ir/article_13085_00d2e06e71fdba4adad924166a50912d.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی میزان کارآیی موتورهای کاوش وب در بازیابی اطلاعات مربوط به حوزه اطلاعات و دانش به لحاظ شاخصه های هفت گانه
31
48
FA
الهه
بهمئی
گروه مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
elaheb2005@gmail.com
محمدرضا
فرهادپور
0000-0002-5856-1826
گروه مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ایران
m.farhadpoor@gmail.com
10.22055/slis.2017.23534.1392
<strong>هدف:</strong>هدف مطالعه بررسی میزان کارآیی موتورهای کاوشوبدر بازیابی اطلاعاتدرحوزهاطلاعاتودانش است.<br /><strong>روششناسی:</strong>روش تحقیق پیمایشی توصیفی است.تعداد 5 کلیدواژه از مقاله 2016 top trends in academic librariesدر مجله College and Research Librariesبا رتبهبندی 20 متخصص رشته انتخاب شد. سپس 50 مدرک بازیابی شده ابتدای لیست پنج موتور کاوش گوگل، یاهو، اسک، بینگ و ای.او.ال. در گردآورد[1]قرار گرفت و با رعایت فرمول جستجو یکسان، کارآیی موتورهای کاوش بررسی شد.<br /><strong>یافتهها:</strong>بر اساس یافتهها کارایی گوگل از نظر شاخصههای مانعیت، ضریب F و نسبت ناکامی به ترتیب با مقادیر 824/0، 360/0 و 8/8 ؛ و اسک با مقادیر 378/0 و 60/0 از نظر شاخصههای نسبت تازگی و ضریب کاوش مورد انتظاردر سطح بالاتری هستند. ضمنا گوگل و اسک به ترتیب با مقدار جامعیت نسبی 24/0 و 22/0 و در رابطه با شاخصه نسبت پوشش، یاهو با 714/0 وضعیت بهتری دارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong>برای دقت بازیابی موتور کاوش گوگل،برای اطلاعات جدید موتور کاوش اسک و برای جامعیت بازیابی موتور کاوش گوگل همراه با یاهو دارای کارایی قابل قبول هستند.<br /><br clear="all" /><br /><br />
موتورهای کاوش اینترنت,کارآیی بازیابی,علم اطلاعات و دانش,بازیابی اطلاعات,موتورهای کاوش وب
https://slis.scu.ac.ir/article_13258.html
https://slis.scu.ac.ir/article_13258_b77964333f900de74830108c5c61a9a3.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی مقایسه ای بخش سفارشات و مجموعه گستری نرم افزارهای کتابخانه ای آذرسا، مأوا، و ثنا 2.0 به منظور ارائه مولفه های ضروری برای کتابخانه های علوم پزشکی کشور
49
65
FA
علی حسین
قاسمی
گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علومپزشکیجندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
tvahn@yahoo.com
سید جواد
قاضی میر سعید
0000-0002-2219-2133
دانشیار، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده پیرا پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
jghazi37@gmail.com
زیور
صباغی نژاد
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
sabaghinejad-z@ajums.ac.ir
امل
ساکی مالحی
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
amalsaki@gmail.com
مریم
زاهدیان
0000-0003-2866-3263
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
mehregan.zahedian@yahoo.com
10.22055/slis.2018.24832.1446
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تعیین مولفههای ضروری و مطلوب در بخش سفارشات و مجموعهگستری نرمافزارهای کتابخانهای برای کتابخانههای علوم پزشکی کشور ایران انجام شد.<br /><strong>روش شناسی:</strong> پژوهش حاضر یک پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه و سیاهة وارسی پژوهشگر ساخته میباشد. پرسشنامۀ مورداستفاده شامل 210گویه بود که در قالب 38 ویژگی اصلی و 172 ویژگی فرعی، ذیل 9 عنصر (قابلیت عمومی، جستجوی منابع، سفارش منابع، کارگزار و ناشر، بودجه، صورتحساب، پیگیری منابع، ثبت منابع، و مدیریت) طراحی گردید. ضریب پایایی پرسشنامه با فرمول آلفای کرونباخ، 977/0 محاسبه شد. سیاهة وارسی نیز بر مبنای پرسشنامة مذکور در بالا تنظیم گردید و روایی مفهومی سیاهة وارسی به تایید متخصصان رسید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم-افزار SPSS نسخة 23 انجام گردید.<br /><strong>یافته ها:</strong> با توجه به نظرات کارشناسان جامعۀ تحقیق، عنصر صورت حساب با میانگین 37/4 بیشترین اهمیت و عنصر قابلیت عمومی با میانگین 21/4 کمترین اهمیت را کسب کردند. از نظر میزان حضور عناصر و ویژگیهای مورد بررسی نیز به ترتیب سه نرم افزار آذرسا، مأوا و ثنا2.0 رتبههای اول تا سوم را به دست آوردند.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>همة عناصر و ویژگیهای پیشنهادی بااهمیت شناخته شد. عنصر «قابلیت عمومی» از نظر کارشناسان بخش سفارشات و مجموعهگستری پایینترین رتبه (رتبة نهم) را از نظر میزان اهمیت کسب کرد. صرف نظر از این عنصر که به دلیل ویژگی هایش در هر نرمافزار کتابخانهای وجود دارد، پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که بخش سفارشات و مجموعه-گستری هر نرمافزار کتابخانهای برای کتابخانه های علوم پژشکی ایران، شامل حداقل 8 عنصر، 32 ویژگی اصلی و 118 ویژگی فرعی معرفیشده در این پژوهش باشد.
سفارشات و مجموعه گستری,نرم افزار کتابخانه ای,دانشگاه های علوم پزشکی,ایران
https://slis.scu.ac.ir/article_13505.html
https://slis.scu.ac.ir/article_13505_5f4ff004f9162280d567dd01d5861e24.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
شناسایی شاخصهای عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی شغلی
66
80
FA
کبری
رئوفی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی
k_raufi@yahoo.com
نصرت
ریاحی نیا
استاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
sara_purriahi@yahoo.com
عبدالرحیم
نوه ابراهیم
استاد دانشگاه خوارزمی
naveh1954@yahoo.com
10.22055/slis.2018.18393.1248
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی کتابداران انجام شد. <strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ کتابداران کتابخانههای 10 دانشگاه دولتی سطح شهر تهران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 به تعداد 600 نفر میباشد. حجم نمونه 304 نفر برآورد گردید که از این تعداد 234 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود..از پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامه محققساخته عملکرد مدیران استفاده شد. تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از نسخه ((spss 19 انجام گرفت. از آزمونهای آماری: همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد.
<strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که با توجه به سطح معناداری رابطه منفی و معناداری بین عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و فرسودگی شغلی کتابداران وجود دارد. یعنی با بالارفتن عملکرد مدیران فرسودگی شغلی در کتابداران کمتر میشود. همچنین، ضرایب معنیداری نشان داد که رابطۀ ابعاد عملکرد مدیران با فرسودگی شغلی، در سطح اطمینان 99 درصد، از نظر آماری معنیدار است. به جز در بعد تخصص مدیران که رابطه معناداری با فرسودگی شغلی بدست نیامد.
<strong>نتیجه گیری: </strong>از بین همه مؤلفههای عملکرد مدیران، توانایی مدیران در حل مشکلات، ضریب همبستگی بیشتر و تعیین کنندگی بالاتری نسبت به مؤلفههای دیگر عملکرد دارد.
عملکرد مدیران,فرسودگی شغلی,کتابداران,کتابخانههای دانشگاهی
https://slis.scu.ac.ir/article_13623.html
https://slis.scu.ac.ir/article_13623_e17afdf972f7a5ceed09f85f3ce1bc13.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با خود مهارگری و بهزیستی ذهنی در میان دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی
81
96
FA
صالح
رحیمی
0000-0001-6540-9825
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
s.rahimi@razi.ac.ir
سارا
بهرامی نیا
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
saralee_0123@yahoo.com
10.22055/slis.2018.25220.1460
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقوله خود مهارگری و بهزیستی ذهنی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی است.<br /><strong>روش شناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 96-1395 است که در مجموع 120 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 92 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سنجش توسعه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی مجید (2010) و سنجش وضعیت خودمهارگری و بهزیستی ذهنی تانگنی و همکاران (2004)، در مقیاس پنج گزینهای است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده آمار توصیفی و آمار استنباطی و با کمک نرم افزار آماری اسپیاساس انجام شده است.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین خودمهارگری و بهزیستی ذهنی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، بیش از متوسط و در وضعیت مطلوبی است. بیشترین میانگین مربوط بهزیستی ذهنی (17/4) و کمترین میانگین، مربوط به خودمهارگری (85/3) است. همچنین میانگین یادگیری از طریق مشارکت کلاسی و ابعاد آن (47/3)، از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، در سطح مطلوبی است. به طورکلی، نتایج نشان داد که بین مولفههای یادگیری از طریق مشارکت و خودمهارگری و بهزیستی ذهنی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>دانشجویانی که در فرایند یادگیری فعال هستند و مشارکت دارند نسبت به دانشجویان دیگر احساس آرامش خاطر، رضایتمندی و مسئولیتپذیری بیشتر نسبت به کلاس و درس دارند، لذا همین امر موجب افزایش سطح مهارتهای اجتماعی از جمله سازگاری و خوشنودی در دانشجویان خواهد شد. بنابراین، تلاش برای برنامهریزیهای آموزشی جهت فراهم آوردن شرایط مناسب در کلاس جهت ارائه نظرات و بحثهای گروهی به منظور ایجاد محیطی دوستانه و رضایتبخش جهت تسهیم دانش در بین دانشجویان در محیط کلاس و بیرون از کلاس پیشنهاد میگردد.
یادگیری مشارکتی,خودمهارگری,بهزیستی ذهنی,دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی
https://slis.scu.ac.ir/article_13662.html
https://slis.scu.ac.ir/article_13662_c607ec0b8b2fd7fdc16121e12702a19e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی سرمایه اجتماعی نهاد کتابخانه های عمومی با استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی ارتباطات علمی کارکنان این سازمان
97
115
FA
علی
منصوری
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
a.mansouria@gmail.com
فاطمه
زرمهر
گروه علم اطلاعات و دانش شناس، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fahim2398@gmail.com
مرجان
کاظمی
کتابدار، نهاد کتابخانه های عمومی استان
marjan.kazemi24@gmail.com
10.22055/slis.2019.25580.1477
<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی میزان سرمایه اجتماعی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور از طریق تحلیل شبکه همکاری های علمی بین کارمندان می باشد.<br /><strong>روش شناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی – اکتشافی بوده و با استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی، شبکه هم نویسندگی کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور ایران است که اطلاعات تالیفی آنها توسط دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور گردآوری شده است. بعلاوه به منظور بررسی صحت و جامعیت داده های جمع آوری شده، پایگاه های اطلاعاتی فارسی و لاتین همچون مگ ایران، سیویلیکا، ساینس دایرکت و ... با وارد کردن وابستگی سازمانی مورد نظر مورد جستجو قرار گرفت . داده ها با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی (مرکزیت) از طریق یوسی آی نت تحلیل و نقشه مربوط با نرم افزار نت دراو ترسیم شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافته های پژوهش نشان داد انسجام شبکه هم نویسندگی کارمندان نهاد کتابخانه های عمومی ایران به میزان 01/0 است که نشان دهنده حداکثر ارتباط علمی میان 1 درصد از کارکنان این سازمان است. همچنین بر اساس تحلیل شبکه در رابطه با هر یک از شاخص های مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی نقش کارمندان نهاد کتابخانه های عمومی به ترتیب 35 درصد، 20 درصد و 25 درصد می باشد. نتیجه گیری: اغلب تآلیفات کارمندان نهاد، حاصل همکاری علمی آنها با افراد بیرون از سازمان به خصوص دانشگاه های وابسته به دوران تحصیل آنها می باشد<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به انسجام پایین شبکه همکاری علمی کارمندان نهاد و با توجه به مرکزیت درجه می توان ادعا کرد که سرمایه اجتماعی نیز اندک است. هم چنین سرمایه اجتماعی حاصل از فرصت های واسطه ای با توجه به مرکزیت بینابینی، که توسط گره های مختلف ایجاد می شود نیز پایین می باشد.
هم نویسندگی,ارتباط علمی,سرمایه اجتماعی,تحلیل شبکه اجتماعی,نهاد کتابخانه های عمومی ایران
https://slis.scu.ac.ir/article_14285.html
https://slis.scu.ac.ir/article_14285_6dae8205a835f1a00733ed8ec1fc76d7.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
توسعه آنتولوژی دانش سازمانی +STEP C با رویکرد رهنگاری
116
143
FA
صبا
صارمی نیا
0000-0002-8300-7288
استادیار و عضو هیات علمی؛ دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها؛ دانشگاه صنعتی اصفهان؛
saremy_saba61@yahoo.com
علیرضا
حسن زاده
دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
ar_hassanzadeh@modares.ac.ir
شعبان
الهی
دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
elahi@modares.ac.ir
غلامعلی
منتظر
دانشیار گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس
montazer@modares.ac.ir
10.22055/slis.2019.23935.1411
<strong>هدف</strong>: امروزه پیاده سازی مدیریت دانش به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای استراتژیک شرکت ها جهت کسب مزیت رقابتی پایدار مطرح شده است؛ به نحوی که با تدوین رهنگاشت دانش سازمانی چارچوبی جهت تعیین دانش چرایی، چیستی، چگونگی، کیستی و کجایی؛ و ارتباط فیمابین آنها با هدف برنامه ریزی استراتژیک ارائه می دهند. اما با توجه به پیچیدگی و تغییرات روز افزون محیط خارجی و داخلی سازمان و الزام پویایی اسناد استراتژیک سازمانی، تهیه و تدوین رهنگاشت دانش سازمانی نیازمند ساختار فناورانه دقیق و محتوا محور می باشد
<strong>روش شناسی:</strong> در این پژوهش جهت تسهیل رهنگاری مدیریت دانش، آنتولوژی دانش سازمانی با رویکرد رهنگاری توسعه می-یابد. آنتولوژی پیشنهادی مطابق متدولوژی دیویس، در سه فاز: امکانسنجی و شروع، استخراج و ارزیابی؛ توسعه یافته است.
<strong>یافته ها:</strong> در فاز اول: آنتولوژی دانش سازمانی با رویکرد رهنگاری و بااستفاده از بررسی سیستماتیک ادبیات پژوهش، در پنج موجودیت اصلی ("محرکهای محیطی"، "استراتژی ها و اهداف سازمانی"، "فعالیتها و فرایندهای کسب و کار"، "بازیگران" و "منابع") ارائه شده است. در فاز دوم؛ موجودیت های تعریف شده، به صورت جزئی تر توصیف و طبقه بندی لازم بر اساس رویکرد رهنگاری صورت می گیرد؛ در این فاز ارتباط بین موجودیتها و ارزش ارتباطات تعریف شده است.
<strong>نتیجه گیری: </strong>نامگذاری آنتولوژی مزبور به "آنتولوژی دانش سازمانی STEP C+ با رویکرد رهنگاری" در همین فاز با تعیین ویژگی های قابل ارزش گذاری (Data Properties) هر دانش هدف صورت پذیرفته است. در فاز سوم؛ آنتولوژی توسعه یافته با ثبت دادههای مورد کاربردی و دریافت خروجی SPARQL از آن؛ در فرایند توسعه رهنگاری دانش سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته، تناسب و کفایت آن مورد تایید واقع شد.
مدیریت دانش سازمانی,رهنگاشت دانش,آنتولوژی سازمانی,مدیریت دانش استراتژیک
https://slis.scu.ac.ir/article_14901.html
https://slis.scu.ac.ir/article_14901_067065470e536c47c6020ac965d34931.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
آسیبشناسی معادلگزینی اصطلاحات تخصصی در حوزة علمسنجی در ایران
144
159
FA
فاطمه
احمدی نسب
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
ahmadinasab.fatemeh@gmail.com
میثم
جوانبخت
امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارسی
javanbakht.meysam.370@gmail.com
10.22055/slis.2020.24584.1442
<strong>هدف</strong>: پژوهشگران رشتة نوپای علمسنجی در ایران ناگزیر به استفاده از متون انگلیسی هستند و غالباً در انجام پژوهشهای خود به زبان فارسی، به معادلگزینی در این حوزه اقدام میکنند. از آنجا که معادلگزینی برای اصطلاحات توسط افراد متعدّدی صورت میپذیرد، معادلهای انتخابشده غالباً از یکدستی و هماهنگی لازم برخوردار نیست. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان پراکندگی معادلهای فارسی اصطلاحات و مفاهیم این حوزه از دانش انجام شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش در مرحلة اول شیوة تحلیل محتوای کمّی و در مرحلة دوم روش توصیفی و تحلیل کیفی به کار رفته است.<strong> </strong><br /><strong>یافتهها</strong>: یافتهها حاکی از آن است که در منابع مورد بررسی حوزة علمسنجی حدود 425 اصطلاح تخصصی پرکاربرد وجود دارد که حداقل یکی از شش اصطلاح بیش از یک معادل دارد. در تحلیل و توصیف معادلگزینیها مشاهده شد که در برخی از موارد به تناظر یک به یک توجه نشده است و چندمعنایی و هممعنایی در معادلگزینیها مشاهده میشود. منشأ زبانی آنها به قرار زیر است: عدم توجه به تعداد اجزای واژگانی اصطلاح، استفاده از عبارتهای بدساخت، استفاده از گروه حرف اضافهدار، عدم توجه به مقولة واژگانی اجزاء اصطلاح، عدم توجه به ضابطة کوتاهی، عدم استفاده از وند، عدم توجه به بافت و گونة زبانی و عدم توجه به تفاوتها و ظرافتهای معنایی واژگان.<br />نتیجهگیری: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که در حوزة علمسنجی مانند سایر رشتهها نیز ناهماهنگی، آشفتگی و گاه خطاهای زبانی در معادلگزینی دیده میشود. از عوامل این ناهماهنگیها در معادلگزینی میتوان به استفاده از عبارتهای بدساخت، استفاده از گروه حرف اضافهدار، عدم توجه به ضابطة کوتاهی، عدم استفاده از وند، عدم توجه به بافت و گونة زبانی و بالاخره عدم توجه به تفاوتها و ظرافتهای معنایی واژگان اشاره نمود.
حوزة علمسنجی,اصطلاحات تخصصی,معادلهای فارسی,واژهسازی
https://slis.scu.ac.ir/article_16282.html
https://slis.scu.ac.ir/article_16282_571792a3de3c44a2c6beabbde93e53e1.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
شناسایی مهمترین معیارهای ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال ارائهدهنده خدمات به نابینایان و کمبینایان از دیدگاه کتابداران شاغل در کتابخانههای دیجیتال نابینایان در سطح کشور
160
181
FA
زینب
صدیقی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
کارشناس ارشد کتابخانه و آرشیو و مسئول کتابخانه مرکزی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
zsedighi80@gmail.com
علیرضا
اسفندیاری مقدم
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
ali.isfandyari@gmail.com
عاطفه
زارعی
0000-0002-2457-2455
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
atefehzarei@gmail.com
10.22055/slis.2020.19492.1283
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر شناسایی مهمترین معیارهای ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال ارائهدهنده خدمات به نابینایان از دیدگاه کتابداران شاغل در کتابخانههای دیجیتال نابینایان است.
<strong>روش شناسی:</strong> روش بکار گرفته شده در پژوهش حاضر روش دلفی با استفاده از پرسشنامه محققساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دیجیتال نابینایان در سطح کشور بودند که در مجموع10 نفر در دو مرحله پانل دلفی مشارکت نمودند.
<strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش حاضر نشان داد که معیارهای «انواع قالبهای منابع موجود در کتابخانه» و «سازماندهی صفحه نمایش» به ترتیب حائز بالاترین و پایینترین امتیاز شدند. هر چند اختلاف امتیاز مربوط به معیارها و مؤلفهها فاصله زیادی ندارند، بر اساس پانل دلفی به کارگیری آنها در ارزیابی و طراحی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال ارائهدهنده خدمات به نابینایان و کمبینایان پیشنهاد میشود.
<strong>نتیجه گیری: </strong>به نظر میرسد نتایج پژوهش حاضر بتواند تصویر روشنی از معیارها و مؤلفههای مورد نیاز در طراحی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال ارائهدهنده خدمات به نابینایان و کمبینایان ارائه و اهمیت به کارگیری هر یک را تعیین کند. از سوی دیگر به عنوان ابزاری جهت تشخیص میزان توانمندی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال ارائهدهنده خدمات به افراد دارای آسیب بینایی از دید کتابداران، صاحبنظران و استفادهکنندگان آنها باشد.
کتابخانه دیجیتال نابینایان,رابط کاربر,معیار ارزیابی,کتابدار کتابخانه دیجیتال نابینایان
https://slis.scu.ac.ir/article_16283.html
https://slis.scu.ac.ir/article_16283_ff0d30c19dfa32a4e0da3e7eb42eb8ce.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی اعضای هیأت علمی: یک مطالعه ترکیبی
182
203
FA
فرشاد
پرهام نیا
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی
fparhamnia@yahoo.com
فاطمه
نوشین فرد
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
nooshinfar2000@yahoo.com
نجلا
حریری
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
nadjlahriri@gmail.com
صدیقه
محمداسماعیل
عضوهیات علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
m.esmaeili2@gmail.com
10.22055/slis.2020.20755.1313
<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل فردی و سبک رهبری بر ارتباطات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران با استفاده از روش ترکیبی بود.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر به روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح متوالی– تبیینی- پیگیری تبیینها انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای مراکز استانها بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب پس از غربالگری پرسشنامهها تعداد 378 نفر به عنوان حجم نمونه مشخص گردید. گردآوری دادهها، از طریق پرسشنامه محقق ساخته، انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 16 عضو هیأت علمی با مرتبه استادیار به بالا که به صورت هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات بخش کیفی بر اساس روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته صورت گرفت. به منظور تحلیل دادههای بخش کمی از رگرسیون چندگانه و در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی مقولهها استفاده شد. اولویتبندی (وزندهی) بر بخش کیفی انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج بخش کمی نشان داد عوامل فردی شامل ویژگیهای شخصیتی، سبکشناختی و تضاد سازمانی، و سبک رهبری توانستند واریانس ارتباطات علمی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتایج بخش کیفی علاوه بر تأیید برونداد بخش کمی، مقولهها و عوامل فرعی مؤثر ویژگیهای شخصیتی با 56 کد اولیه و 9 عامل، ویژگیهای سبکشناختی با 64 کد اولیه و 8 عامل، تضاد سازمانی با 54 کد اولیه و 8 عامل و در پایان سبک رهبری با 61 کد اولیه و 8 عامل بدست آمد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>برای پیادهسازی ارتباطات علمی موثر در کشور میبایست جوانب مختلف آن شناسایی گردد و به منظور رسیدن به یک ارتباطات علمی پایدار، نیاز است برنامه راهبردی مناسبی در سطح کشور تدوین شود.
عوامل فردی,سبک رهبری,ارتباطات علمی,روش ترکیبی,دانشگاهها
https://slis.scu.ac.ir/article_16284.html
https://slis.scu.ac.ir/article_16284_4a01b071c755e5f605112deff09a1581.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی دیدگاه کارکنان کتابخانه ملی درباره نظریه انتقادی
FA
منیره
غریبه نیازی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
monirehgharibeniazi@yahoo.com
سعید
رضایی شریف آبادی
عضو هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
srezaei@alzahra.ac.ir
10.22055/slis.2017.16507.1178
هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است.<br /> روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی است.<br /> یافتهها: یافتهها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریهپردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. 44 درصد با مسائل اجتماعی و فعالیتهای انتقادی مرتبط با رشته مرتبط هستند. 53 درصد نقد مارکسیست و فرا استعماری را با نظریه انتقادی مرتبط میدانستند. 51 درصد کتابداران متفقالقول بودند که مهمترین اقدامی که در زمینه کتابداری تغییر در ماهیت، شغل کتابداری، تغییر دیدگاههای سازمان آموزشی و کاربران است. فرضیه نشان داد که بین تجربه کتابدارانی که با انتقادی آشنا هستند و مهمترین اقدامات در کتابداری با توجه به مفاهیم مهم نظریه انتقادی انجام شود، ارتباط معناداری وجود دارد.<br /> نتیجه گیری: میبایست کلیه کتابداران بهمنظور بهکارگیری مفاهیم نظریه انتقادی با نظریه انتقادی آشنا باشند که لزوم گنجاندن دروس نظریه انتقادی در برنامههای کتابداری احساس میشود.
نظریه انتقادی,علوم کتابداری و اطلاع رسانی,کتابداران,عدالت اجتماعی,فعالیت های انتقادی
https://slis.scu.ac.ir/article_13146.html
https://slis.scu.ac.ir/article_13146_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
جٌستاری در جامعه شناسی خواندن
FA
فریده
عصاره
مدیر قطب مدیریت دانش و استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهوار
osareh.f@gmail.com
منصور
کوهی رستمی
0000-0002-1351-6052
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
rostami.mk@googlemail.com
10.22055/slis.2017.12659
<strong><em> هدف</em>:</strong>مقاله حاضر بر آن است تا خواندن را به عنوان کنشی اجتماعی تببین کند. بر این اساس ضمن پرداختن به مفهوم جامعهشناسی خواندن، مفهوم خواندن به عنوان یک "کنش اجتماعی" مورد بررسی قرار میگیرد. <strong>روش پژوهش:</strong> روش انجام مقالهی حاضر، مروری - تحلیلی است.<strong><em> یافتهها</em>:</strong> بخش عمدهای از جامعهشناسی خواندن تلاش دارد به سه سئوال پاسخ دهد: چه کسی میخواند؛ چگونه میخواند و چگونه خواندن با سایر فعّالیّتهای افراد ارتباط برقرار میسازد؟ یافتههای مقاله نشان دادند که مؤلفههای جمعیتشناختی و جامعهشناختی بر میزان و نوع کنش خواندن تأثیر گذار هستند. همچنین از نظریهی کنش اجتماعی و خواندن جمعی جهت پاسخ به اینکه افراد چگونه افراد میخوانند استفاده شده است. <strong>ارزش/ اصالت:</strong> تا کنون مفهوم خواندن، عمدتاً با سه پارادایم روانشناختی، تعلیم و تربیتی و جامعهشناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. دو پارادایم روانشناختی و تعلیم تربیتی وجوه غالب پژوهشهای مربوط به مطالعات خواندن بوده و کمتر به وجه جامعهشناختی آن پرداخته شده است. توضیح کنش خواندن از نگاه جامعهشناختی نه تنها عوامل اجتماعی و زمینهای را که خواندن را تحت تأثیر قرار میدهند روشن میسازد، بلکه خواندن را به عنوان شکل خاصی از تعامل اجتماعی به صورت جامعتری تحلیل میکند. بررسی خواندن در بافت نظریات جامعهشناسی در شناخت، برنامهریزی و ترویج فرهنگ خواندن بسیار مؤثر است.
خواندن,جامعه شناسی خواندن,کنش اجتماعی,عوامل اجتماعی
https://slis.scu.ac.ir/article_12659.html
https://slis.scu.ac.ir/article_12659_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
تاثیر رنگ در طراحی داخلی فضای کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران و ارائه الگوی پیشنهادی
FA
مریم
عبدالله زاده تربتی
آرشیویست - کتابدار/ اداره کل آرشیو سازمان صدا و سیما
m.abdolahzadeh61@gmail.com
مینا
ذاکرشهرک
رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
minazaker@gmail.com
10.22055/slis.2017.12656
هدف : پژوهش حاضر بر آن است بوسیله روانشناسی رنگها، تاثیر رنگها بر استفادهکنندگان کتابخانههای کانونپرورشفکریکودکانونوجوانان شهرتهران را بررسی نموده و به الگویی برای کتابخانههای فوق دست یابد روش : پژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی است. گردآوری دادهها از طریق چک لیست محقق ساخته و بر اساس مشاهده مستقیم رنگهای به کار رفته در فضای داخلی 36 کتابخانه کانون است. یافتهها : نشان میدهد بیشترین رنگهای مورد استفاده در فضای کتابخانههای کانون به ترتیب الویت سفید، کرم، سفیدکرم، سفیدسبز، خاکستری، قهوهای، سبز، نارنجی، سفیدنارنجی، سفیدزردسبز و سفیدسبزنارنجی میباشد و رنگهای مورد استفاده در تجهیزات به تربیت الویت ترکیبهای رنگی، سفید، سبز، سفیدنارنجی و قهوهای میباشد نتیجهگیری : اگر رنگ تجهیزات را جدا از رنگهای به کار رفته در فضا در نظر بگیریم سفید بیشترین رنگ به کار رفته در کتابخانههاست و پس از آن، کرم بیشترین تکرار را داشته است و میتوان نتیجه گرفت کتابخانههایکانون فاقد الگویی برای رنگآمیزی میباشند، با توجه به تحلیل روانشناسان و سلایق کودکان استفاده از الگوی رنگی آرام، شاداب و خنک و الگوی رنگهای پرتحرک به عنوان الگوی پیشنهادی مناسب تجهیزات کتابخانههای کودکان پیشنهاد میشود
رنگ,طراحی داخلی,کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان,تهران
https://slis.scu.ac.ir/article_12656.html
https://slis.scu.ac.ir/article_12656_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
2008-5222
2717-4093
12
2
2020
08
22
بررسی میزان استفاده از گزارشهای نهایی طرحهای پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گزارشهای نهایی خاتمه یافته
FA
علیرضا
بهمن آبادی
مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی
reza.bahman@gmail.com
10.22055/slis.2018.16618.1179
هدف: پژوهش حاضر برای کسب ذهنیتی روشنتر از این که گزارشهای نهایی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تا چه حد توسط پژوهشگران در تدوین گزارشهای نهایی جدیدتر مورد بهره برداری قرار میگیرد صورت گرفته است. <br /> روش: دراین مطالعه، با استفاده از روش تحلیل استنادی، استنادهای 374 گزارش نهایی مورد بررسی قرار گرفت. این تعداد از میان مجموعهای متشکل از 15324 گزارش نهایی انتخاب شدند. <br /> نتایج: گزارشهای بررسی شده در مجموع از 11031 منبع استفاده کردهاند که حدود یک سوم (32 درصد) آنها به زبان فارسی بوده است. همچنین، 181 گزارش نهایی (48 درصد) به گزارشهای نهایی پیش از خود استناد کردهاند. تعداد گزارشهای نهایی که در مجموع مورد استناد گزارشهای نهایی جدیدتر قرار گرفته 405 مورد میباشد. نسبت استناد به گزارشهای نهایی به کل منابع 3.7 درصد میباشد. علاوه بر آن، از 405 استناد صورت گرفته به گزارشهای نهایی، 133 مورد آنها (33 درصد) به صورت خوداستنادی بوده است.
گزارشهای پژوهشی,پژوهش,تحلیل استنادی,منابع اطلاعاتی
https://slis.scu.ac.ir/article_13542.html
https://slis.scu.ac.ir/article_13542_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf