TY - JOUR ID - 12658 TI - جایگاه علم اطلاعات و دانش شناسی در درخت علم JO - مطالعات کتابداری و علم اطلاعات JA - SLIS LA - fa SN - 2008-5222 AU - اسدنیا, ابوالفضل AU - چشمه سهرابی, مظفر AD - دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 1 SP - 73 EP - 90 KW - علم اطلاعات و دانش‌شناسی KW - درخت علم KW - فلسفه علم اطلاعات KW - پایگاه‌های اطلاعاتی DO - 10.22055/slis.2017.12658 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه علم اطلاعات و دانش­شناسی در میان نظام­های دانایی و چگونگی قرار گیری آن در درخت علم انجام گرفته است.روش­ شناسی: پژوهش به دو بخش کتابخانه­ای و پیمایشی تقسیم شده است. در بخش کتابخانه­ای به مفاهیم علم، فلسفه، طبقه بندی و عوامل جداسازی علوم پرداخته شده است. در بخش پیمایشی ابتدا دانشگاه­هایی از ایالات متحده، بریتانیا، آفریقای جنوبی و ایران بررسی و جایگاه این رشته در دانشکده­های ارئه دهنده آن بررسی شد، سپس درخت موضوعی ارائه شده در پنج پایگاه عمومی امرالد، اسکوپوس، وایلی، ساینس دایرکت و اشپرینگر بررسی شد.یافته­ ها: نتایج نشان داد که در بیشتر دانشکده­های مورد بررسی علم اطلاعات و دانش­شناسی در دانشکده علوم تربیتی قرار داشت در مجموع نتایج نشانگر انتصاب علم اطلاعات و دانش­شناسی به طبقه علوم انسانی و اجتماعی، و در زیر گروه علوم اجتماعی و یا علوم تربیتی بود.نتیجه­ گیری: جهان دانش سرزمین قلمروهاست و تنها با شناخت و داشتن جایگاهی مناسب در میان علوم است که یک رشته امکان تعالی و رسیدن به جایگاه مطلوب را دارد. UR - https://slis.scu.ac.ir/article_12658.html L1 - https://slis.scu.ac.ir/article_12658_c51693adadf8770567a8645b083636c0.pdf ER -