TY - JOUR ID - 14636 TI - بررسی کاربرد فن آوری های وب معنایی در سیستم های آموزش الکترونیکی JO - مطالعات کتابداری و علم اطلاعات JA - SLIS LA - fa SN - 2008-5222 AU - نریمیسایی, ژاله AD - گروه کامپیوتر/ دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان/ بهبهان/خوزستان/ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 2 SP - 85 EP - 109 KW - سیستم های آموزش الکترونیکی KW - وب معنایی KW - آنتولوژی KW - مدل داده ای چارچوب توصیف منبع KW - پیشکارهای هوشمند DO - 10.22055/slis.2019.28850.1575 N2 - هدف: در سال های اخیر وب معنایی که یکی از برجسته ترین موضوعات در هوش مصنوعی و همچنین جامعه وب است توجه محققان بسیاری را در حوزه ی آموزش الکترونیکی به خود جلب کرده است. برهمین اساس، هدف از انجام این پژوهش، مرور معماری وب معنایی، مرور مفاهیم کلیدی در آموزش الکترونیکی و دسته بندی و بررسی کاربرد مهم ترین مفاهیم وب معنایی (اعم از؛ پیشکارهای هوشمند، مدل داده ای چارچوب توصیف منبع، نقشه مفهوم، هستی‌شناسی‌ها (آنتولوژی ها) و داده های پیوندی) در انواع سیستم های آموزش الکترونیکی (شامل دروس مبتنی بر وب، سیستم های مدیریت محتوای یادگیری و سیستم های آموزش مبتنی بر وب هوشمند وسازگار) است.روش تحقیق: پژوهش حاضر مروری تحلیلی است و به منظور جمع آوری و بررسی اطلاعات از روش تحقیق کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها: پس از دسته بندی و بررسی مفاهیم متفاوتِ وب معنایی و کاربرد آن ها در سیستم های آموزش الکترونیکی، ملاحظه شد بیشتر پژوهش های انجام شده به ایجاد مخزن منابع آموزشی معنادار و قابل استفاده مجدد، طراحی معنادار کل مولفه های سیستم، ارزیابی مهارت های دانش ورزان و راهنمایی آن ها، پیشنهاد مواد آموزشی سازگار براساس رفتار یادگیری دانش ورزان، تولید و نمایش معنادارِ دانش، یافت سریع تر منابع مناسب، ایجاد سیستم های مدیریت محتوای یادگیری (LCMS) مشارکتی و تعامل پذیر و بهبود پرس وجو در آن ها، پرداخته اند.نتیجه گیری: با توجه به بررسی های انجام شده، ادغام آموزش الکترونیکی و وب معنایی باعث بهبود کیفیت آموزش و ارتقاء عملکرد سیستم های آموزشی می شود. UR - https://slis.scu.ac.ir/article_14636.html L1 - https://slis.scu.ac.ir/article_14636_91092a039370a54d13bd2d584fa072cc.pdf ER -