TY - JOUR ID - 15708 TI - بررسی مقوله های مدیریت دانش بر اساس مدل پایه های ساختمان دانش در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی JO - مطالعات کتابداری و علم اطلاعات JA - SLIS LA - fa SN - 2008-5222 AU - خداداد, مهناز AU - باب الحوائجی, فهیمه AU - مومنی, عصمت AU - حریری, نجلا AD - دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران . AD - دانشیارگروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - IS - SP - EP - KW - پایه های ساختمان دانش KW - پنل دلفی KW - حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی KW - مدیریت دانش DO - 10.22055/slis.2020.32386.1693 N2 - هدف: پژوهش حاضر  با هدف بررسی مقوله‌های مدیریت دانش بر اساس پایه های ساختمان دانش پروبست ، روب و رمهارت بر مبنای  فعالیت های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است. روش پژوهش: از نظر هدف کا ربردی و به روش دلفی با رویکرد کیفی است. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه نیمه ساختار یافته است که مقوله های مدیریت دانش توسط خبرگان به روش دلفی بومی سازی شده است. جامعه آماری 21 نفر ‌خبره  شامل مدیران و‌‌ افراد‌ با درجه هنری و روش نمونه گیری هدفدار  بوده است. یافته ها: در راند اول 70 مقوله در 8 شاخص شناسایی، اکتساب، توسعه، توزیع،  حفاظت،  استفاده، اندازه گیری و اهداف دانش با نظر خبرگان و متخصصان شناسایی شد. در راند دوم ، مقوله های ساختار یافته راند اول با استفاده از مقیاس لیکرت رتبه بندی و خلاصه آماری آن با میانگین نشان داد که مولفه ارزیابی رضایت کاربران نسبت به کیفیت خدمات در واحد هنری با میانگین 90/4 از شاخص توسعه دانش، مولفه مستند سازی مستمر اطلاعات و دانش مهارت کارکنان با میانگین 42/4 از شاخص اندازه گیری دانش، مولفه ایجاد بایگانی ، توانایی ها و ظرفیت های دانش کارشناسان داخلی با میانگین 38/4  از شاخص استفاده دانش، مولفه ایجاد فرآیندها به منظور کسب دانش با میانگین 33/4 از شاخص اکتساب دانش، مولفه های تعین اهداف فرهنگ دانش متداول و اهداف عملیاتی دانش به منظور اقدام دانش هنجار شده و دانش راهبردی با میانگین 28/4 از شاخص اهداف دانش، مولفه ایجاد فرآیندها به منظور اکتساب دانش با میانگین 28/4 از شاخص حفاظت دانش، مولفه میزان توجه به دانش خارج از سازمان و خارج از کشور با میانگین 23/4 از شاخص شناسایی دانش ، مولفه ایجاد بانک اطلاعات به منظور مبادله دانش با میانگین 14/4 از شاخص توزیع دانش،  به ترتیب فوق بدست آمده است. در راند سوم خلاصه آماری درجه اهمیت 8 شاخص مدیریت دانش با میانگین کل، انحراف استاندارد، واریانس نشان داد که شاخص اهداف دانش با میانگین کل 62/4، شاخص توسعه دانش با میانگین کل 26/4،شاخص توزیع دانش با  میانگین کل 18/4 و شاخص حفاظت دانش با میانگین کل 17/4 مشخص شده است. در نهایت، میزان هماهنگی نظر خبرگان و متخصصان در راندهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کندال نشان داد که شاخص شناسایی دانش با ضریب 1 و شاخص اکتساب دانش با ضریب 75/0 و شاخص حفاظت دانش با ضریب 1 با  اجماع قوی تصویب شد. نتیجه گیری : 70 مقوله مدیریت دانش توسط خبرگان و متخصصان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی شد. بر اساس رتبه بندی در راند دوم ،  خبرگان و متخصصان  با مقوله های مدیریت دانش موافق هستند. بر اساس راند سوم شاخص اهداف دانش، توسعه دانش، توزیع دانش و حفاظت دانش از اهمیت بیشتری برخوردار است. نظر شرکت کنندگان نسبت به شاخص شناسایی دانش، حفاظت دانش و اکتساب دانش بطور اجماع قوی هماهنگ است. UR - https://slis.scu.ac.ir/article_15708.html L1 - ER -