TY - JOUR ID - 15963 TI - ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای درون‌سازمانی (پند، پروان، اوراکل تهران، سیماد و ماوا) از لحاظ شاخص های عملکردی براساس دیدگاه کتابداران JO - مطالعات کتابداری و علم اطلاعات JA - SLIS LA - fa SN - 2008-5222 AU - حبیبی, سحر AU - حاجی زین العابدینی, محسن AU - اصنافی, امیر رضا AD - کارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 3 SP - 41 EP - 61 KW - نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای KW - نرم‌افزارهای درون‌سازمانی KW - مدیریت گردش اطلاعات KW - مدیریت ذخیره و بازیابی اطلاعات KW - گزارشگیری DO - 10.22055/slis.2020.29854.1616 N2 - هدف: : هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای درون‌سازمانی از لحاظ شاخص­های عملکردی براساس دیدگاه کتابداران است. روش ­شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 131 نفر از کتابداران کتابخانهی دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، مالک اشتر، فردوسی و شریف، که برای انجام فعالیتهای روزانه خود از نرمافزار کتابخانهای درونسازمانی استفاده میکردند و به صورت سرشماری انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی- ارزیابانه و شیوه گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته شامل 481 مولفه است. یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که در بخش امانت 64/64 درصد نرم‌افزار پند، 50/89 درصد نرم‌افزار  سیماد، 08/70 درصد نرم‌افزار پروان، 22/56 درصد نرم‌افزار تهران، 76 درصد نرم‌افزار ماوا در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بخش فراهم‌آوری و سفارشات، در نرم‌افزارهای تهران، پند و پروان در نظر گرفته نشده است، در نرم‌افزار ماوا اگر چه طراحی شده اما عملا از آن استفاده نمی‌شود. تنها در نرم‌افزار سیماد کتابداران به طور عملی از این بخش استفاده می‌کنند و طبق نظر آنها 11/36 درصد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بخش ذخیره و بازیابی نرم‌افزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران،  ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 64/41 درصد، 71/34 درصد، 61/24 درصد،  69/37 درصد، 38/40 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند همچنین در بخش گزارشگیری نرم‌افزارهای پند، سیماد، پروان، اوراکل تهران،  ماوا به ترتیب با کسب امتیاز 12/24 درصد، 20/53 درصد، 91/18درصد، 07/32 درصد، 08/56 درصد، در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد که تنها نرمافزار سیماد به بخش سفارشات توجه داشته است که نیاز به توجه بیشتری در این بخش است. همچنین نرم افزارها در بخش‌های امانت (در زیربخشهای مختلف مانند عضویت، مالی، گزارشهای آماری، تمدید، رزرو و غیره) و ذخیره و بازیابی دارای ضعفهایی هستند طبق نظر کتابداران بخش گزارشات نرم‌افزارها نیز انعطاف پذیری کامل و جامعی ندارد. بنابراین نیاز به بازتگری در این بخش‌ها است. UR - https://slis.scu.ac.ir/article_15963.html L1 - https://slis.scu.ac.ir/article_15963_e254b0fde24dc9e464f329b7009f7367.pdf ER -