TY - JOUR ID - 16058 TI - شیوه های استفاده و رتبه بندی آمیخته ترفیع در کتابخانه های دیجیتال ایران JO - مطالعات کتابداری و علم اطلاعات JA - SLIS LA - fa SN - 2008-5222 AU - معارف, موژان AU - شاپوری, سودابه AU - زارعی, هاجر AU - صلواتی, شهرام AD - علم اطلاعات و دانش شناسی/ دانشگاه آزاد تنکابن، تنکابن، ایران AD - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن، ایران AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. AD - استادیار، گروه بازاریابی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 2 SP - EP - KW - آمیخته ترفیع (بازاریابی) KW - کتابخانه‌های دیجیتال ایران KW - تبلیغات KW - روابط عمومی KW - ترویج DO - 10.22055/slis.2020.34996.1787 N2 - هدف: هدف اصلی نوشتار حاضر تعیین عناصر آمیخته ترفیع و رتبه‌بندی و امتیازدهی به کتابخانه‌های دیجیتال ایران برحسب استفاده از این عناصر است. روش‌شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و هدف آن کاربردی است. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی ( چک لیست) است که پس از انجام مطالعات اسنادی و میدانی، چک لیست آمیخته ترفیع تدوین و ازطریق روایی محتوایی مهم‌ترین ابزار آمیخته ترفیع کتابخانه‌های دیجیتال ایران بر اساس معیار شناسایی شده و به عنوان جامعه آماری به شکل سرشماری از آن استفاده شده است. سپس هر یک ازکتابخانه ها بر اساس امتیاز آن ها در استفاده از مولفه ها ی ترفیع، مورد ارزیابی قرار گرفته. یافته‌ها: کتابخانه دیجیتال تبیان و کتابخانه دیجیتال علوم و فناوری اطلاعات ایران با 44 امتیاز بالاترین رتبه و کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه نیرو با 6 امتیاز کمترین رتبه استفاده از عناصر ترفیع را دارند. کتابخانه‌های دیجیتال ایران به‌صورت میانگین 3/26 درصد ویژگی از 49 ویژگی آمیخته ترفیع را دارا هستند؛ عامل تبلیغات با میانگین 9.07 درصد ویژگی از 14 ویژگی؛ عامل روابط عمومی با میانگین 10.07 درصد ویژگی از 12 ویژگی و عامل ترویج با 7.09 درصد ویژگی از 12 ویژگی را در این کتابخانه ها داشتند. تبلیغات آنلاین با میانگین 99/0 بالاترین رتبه در تبلیغات، کاتالوگ‌های تخصصی با کسب 8/0 امتیاز بالاترین میانگین روابط عمومی و نمایش محصولات جدید در سایت با 88/0 بالاترین امتیاز در عامل ترویج بوده است. در کنار هر یک از این موارد درصد را هم بیاورید.نتیجه‌گیری و بحث:نتایج تحقیق حاضر، نشان دهنده موارد ترفیع شناسایی شده و تعیین عناصر ترفیع برای کتابخانه های دیجتال ایران است و میزان استفاده آنها از این عناصر را مورد بررسی قرار داده؛ همپنین این تحقیق به رتبه بندی کتابخانه های دیجیتال ایران بر اساس استفاده از عناصر آمیخته ترفیع پرداخته است تا بر اساس این نتایج بتواند به مدیران کتابخانه های دیجیتال ایران برای تصمیم‌گیری و سیاست گذاری بهتر درمورد شناسایی و اولویت‌بندی ابزارهای آمیخته ترفیع مناسب کمک کند، توجه به آمیخته ترفیع در قالب متغیرهای تبلیغات، روبط عمومی و ترویج به نحو شایسته‌ای جهت تأمین و تضمین موفقیت کتابخانه‌های دیجیتال برای رؤیت‌پذیری بیشتر و ارائه خدمات بهتر برای مراجعان طراحی شده است. UR - https://slis.scu.ac.ir/article_16058.html L1 - ER -